Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hjælp til harddiskrecording - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 23-10-2006
    kl. 23:39

Claus Paaske

Hjælp til harddiskrecording

Vi vil gerne optage nogle numre nogenlunde live i øvelokalet på harddiskrecorder. Alt er mic'et op i vores powermixer. Kan vi forbinde hver enkel kanal til harddiskrecorderen, eller hvad er den oplagte fremgangsmåde. Vi vil naturligvis gerne kunne mixe lyden efterfølgende

Svar på dette indlæg
  • 24-10-2006
    kl. 14:40

Rune Jørgensen

Direct out

Har mixeren direct out på hver kanal? Hvis den har det, sætter I bare hver kanal til HD recorderen derfra. Kan du lige poste et link til den forstærker I har?

Svar på dette indlæg
  • 24-10-2006
    kl. 23:08

Claus Paaske

direct out?

Hej Rune. Det er lidt pinligt, at jeg ikke ved det. Men her er et link til manualen:-)
    http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/english/mixers/EMX5000E.pdf

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2006
    kl. 10:39

Henrik Christiansen

Et lille trick til optage

Hej Claus.

På de første 8 kanaler af jeres pult har i mulighed for at lave noget der minder om direct out vha. Insert stikket. Dette bliver et signal tappet efter Eq'en.

Hvis du tager et TRS (stereo) Jack stik som har følgende 3 forbindelser:
    Sleeve (stel), ringen og tippen. På side 6 i den manual du henviser til, kan du se at sleeve bruges til stel, tip bruges til send og ring bruges til retur på Insert-stikket på din pult.
    Og hvis du kigger på blockdiagrameet (sidste side) kan du se at du kan "tappe" signalet i dette stik.

Lav et kabel hvor tip og ring er kortsluttet og lod et ubal kabel med inderleder på tip og skærm på sleeve af stikket. Så har du et signal som du kan sende til en harddisk recorder og du kan stadig sende kanalen videre i jeres sanganlæg. Undgå dog at sende for meget i sanganlægget da det kun giver dårligere lyd på optagelserne pga. overhør.

Det er ikke verdens bedste løsning, men den eneste når man arbejder med pulte der ikke er beregnet til recordings.
    Hvis du udover de 8 første kanaler også har noget i de 2 stereo/line kanalerne (så kan du jo evt bruge aux og efx sends til at sende dem individiuelt til en harddisk recorder.

Hvilken HD-recorder vil i bruge?

MVh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2006
    kl. 11:15

Claus Paaske

Aha ...

Hej Henrik. Det er en Korg D3200. Det lyder som om vi skal prøve at få lavet sådan nogle kabler.

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2006
    kl. 11:49

Henrik Christiansen

Man kunne jo også...

Hej Claus.

Og mig som troede det var en HD-recorder uden preamps (fx en Fostex D2424LV ) - det gør jo situationen meget nemmere nu når i rent faktisk har en HD-recorder med preamps.

Det i skal gøre er at splitte jeres signaler til begge pulte (hvis i stadig vil have sanganlæget igang mens i optager). Det vil sige at i skal lave nogle kabler der går fra et Hun XLR stik til 2 Han XLR stik (en til hver pult). På denne måde vil du have kanalen i sanganlæget som du plejer, og samtidig optage det rene signal fra mikrofonen til jeres HD-recorder - for derefter at mikse det.

Nu er det en lidt halv kedelig recordere i forehold til at kunne skifte imellem forskellige projekter (den mangler motoriserede faders og digitale potmetre), men er da sikker på at i nok skal få noget godt ud af det hvis kender lidt til brug af EQ, Dynamics og effekter.

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2006
    kl. 13:06

Claus Paaske

Nu lysner det ...

Hej Henrik. Det lyder lidt nemmere, end den første løsning. Når du skriver XLR-stik, går jeg ud fra, at du tænker på mikrofoner. Vores trommeslager spiller på digitale trommer i øvelokalet med et left og et right Jackstik ind i powermixeren. Her er det vel også blot at lave 'dobbeltstik', eller hyr?

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2006
    kl. 14:38

Henrik Christiansen

ja.. 10 øren er sku ved at falde :)

Hej Claus.

Ja XLR stik er dem der sidder i mikrofoner.
    De findes i et hav af kvaliteter og priser, så i må se på budgetet om hvor mange penge der er at arbejde med - og hvad i gider kaste efter det.
    Men jeg vil til altid anbefale Neutrik stik.
    De fåes billigst hos www.Cyberfarm.dk.
    Men på aage og andre steder kan du også finde en masse forskellige. www.thomann.de.

Ang. jeres trommeslager der har fået stød ;) så jå, samme stil med at splitte kablet. I kan evt. også bruge en linedriver.

Den fede løsning frem for selv at lodde kunne være http://www.thomann.de/thoiw12_t-racks_split-it_prodinfo.html#fpix. Dog lidt dyrer. Her for du en 4 kanals splitter der splitter ud i 3 stik - 2 isolerede og et galvanisk på bagsiden). I skal så bruge 2 for at åbne 8 kanaler.. men kan godt være det er for dyrt... i skal stadig have 2 XLR kabler ekstra per kanal for at forbinde den til pultene... så ja en dyrer løsning..

Men der ingen problemer i at lave det selv... køb stik og noget kabel, placér konen foran en blomst resten af aftenen - så er hun underholdt mens du lodder :)

Husk at lave længden på kablet på hver split langt nok til at kunne nå pultene når de står ved siden af hinanden.

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2006
    kl. 22:04

Claus Paaske

Cool

Kære Henrik. Du er dælme en helt og en stor pædagog. Mange tak for hjælpen:-)

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2006
    kl. 08:36

Henrik Christiansen

En sidste lille ting

Hej Claus.

Det var da så lidt.

Jeg kom lige til at tænke på en ting. Hvis i forbinder jeres pulte sammen med sådan et kabel (det hedder normat en y-split), så sørg for at det KUN er en pult der levere phantom power hvis i bruger linedrivere eller kondensator-mics.

En helt anden ting jeg kom til at tænke på i badet imorges: i bund og grund forstår jeg ikke helt jeres opstilling.

Hvorfor er det at i ikke bare rykker jeres kanaler over i HD-recorderen når i skal optage, og så tilbage i sanganlægget når i er færdige? Hvis i gerne vil kunne høre trommerne og lead-vokalen kan jeres HD-recorder med garanti sende de kanler ud på nogle udgange som i så kan forbinde til jeres sanganlæg..
    Bare en tanke der slog mig - der er jo ingen grund til at lave det dyrer og mere besværligt end højst nødvendigt.....

MVh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2006
    kl. 08:40

Henrik Christiansen

og jeg bliver ved.....

Så lige at en Lief frederiksen (tror jeg) har svartet på dit indlæg på Hjemmestudie forumet.

Hans forslag med hovedtelfoner er en rigtig god idé. Det kræver så selvfølgelig bare at alle har et par, og man har en hovedtelefon forstærker - fx http://www.thomann.de/thoiw12_artikel-180492.html.

Det fjerner behovet for sanganlæget, og mindsker dårlig lyd på indspillningen.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk