Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Power amp - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 02-11-2006
    kl. 17:27

adrian w

Power amp

Jeg har et par peavey impulse 2000 1x12” + horn (8 ohm) og en 16 spors Mackie mikser.

Jeg skal havde købt en power amp, men der er ufattelige mange modeller på markedet.
    Kom glad med forslag til en drift sikker amp, Budgettet er på max 4000 kr.

Svar på dette indlæg
  • 02-11-2006
    kl. 20:44

Søren Korsgaard

Et par bud

Yamahas P serie er rigtig god og du får 2.590watt u 4 ohm. for ca 4000 kr. Et andet meget interessant bud er de nye Crown. Crown har jo altid været et af de foretrukne valg blandt de professionelle og deres nye XLS serie er til at betale. De har en 402 der kan fås for ca 4000kr og den yder 2x400watt i 4 ohm. Skulle I komme til uventet mange penge er der intet forgjort ved at købe en af disse da de kan brokobles og så kan man jo bare købe en mere. I Yamaha serie er der to større modeller og de har begge to lowcutliter og kan bruges dedikeret til Subwoofer uden ekstra delefilter. Men de koster over 4000kr. Derudover laver Mackie, Samson, Behringer,QSC, Tapco, Alesis forstærkere. Men dem kender jeg ikke så meget til.

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2006
    kl. 10:48

adrian w

Hej

Hvor vigtig vil du vurdere antallet af watt til at være, jeg har altid hørt at mange watt er med til at højtalerne ikke brænder af, og er der andre ting man skal vurdere da nogle forstærker har en sikringer der beskytter højtalerne mod at brænde af, såsom: (channel limiters and selectable low-cut filters)

Svar på dette indlæg
  • 03-11-2006
    kl. 11:04

Søren Korsgaard

Watt

Uden at jeg skal blive al for teknisk (der skal nok komme ekspert kommentarer alligevel)så vil jeg mene at udover antallet af watt er kvaliteten af forstærkeren og den måde den leverer sine watt på, også meget vigtig.(lidt ligesom biler der måske kan kører 200km , der er bare forskel på den måde de kører 200km på, Lada kontra Porche) Jeg vil f.eks være mere tryk ved at bruge en Crown på 2x400 watt end en Behringer på 2x400 watt, der koster en brøkdel af den anden. Jeg tror den mekaniske opbygning, komponent kvaliteten, størrelsen af trafo osv har meget at sige. Jeg har en gammel Lem power amp, der er bygget som en kampvogn og selv om den kun nominelt yder 2x250 watt så spiller den så højt så det gør ondt. Men som jeg skrev så hellere købe kvalitet også så senere opgradere med en ekstra forstærker. På vores store anlæg har vi to af de største Yamaha forstærkere der brokoblet driver 2x2 subwoofere og der er dælme godt nok hul igennem. Jeg kunne godt finde på at købe to mere af dem og så brokoble dem til at drive topokasserne og så bruge den interne forstærker i mixeren til monitor. Yamaha forstærkerne har et beskyttelses systemindbyggetog de større modeller kan som tidligere nævnt bruges til sub uden yderligere filter.

Svar på dette indlæg
  • 04-11-2006
    kl. 17:32

Søren Alwan

Jah...

Nu er én watt nu en gang én watt... Så jeg tror, at hr. Korsgaard har helt ret i, at det er den generelle kvalitet af de involverede stumper, man betaler for - dermed ikke sagt, at man ikke kan gøre nogle gode "økonomi-køb"... (OG kinesernes timeløn heller ikke taget i betragtning!)

Men så længe man ser bort fra div. sikringskredsløb, som Adrian selv nævner (limiter mm.), er det i princippet langt nemmere at brænde f.eks. en 300 watts højttaler af med en 150 watts forstærker, som "klipper" og derved sender et rigtigt, rigtigt "grimt" forvrænget signal ud til højttaleren, end det er med f.eks. en 600 watts forstærker, som leverer de 600 watt rent...

Selvfølgelig er der en øvre grænse for "galskaben", med hvor langt man skal gå med denne overdimensionering af forstærkeren. Men her gælder den gode gamle tommelfingerregel "If it sounds distorted, it´s overloaded".

Heldigvis er de fleste moderne kraftforstærkere dog udstyret med de beskrevne sikrings-foranstaltninger, sådan at éns højttalere lever livet mere sikkert. Men dét man så bare løber ind i, er at ved et vist niveau "vil lortet bare ikke spille højere", og dét går selvfølgelig ud over dynamikken.

Så jeg kan kun tilslytte mig synspunktet om, at det altid er godt at have effekt nok i reserve..!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2006
    kl. 18:00

adrian w

et par spørgsmål til ?

Jeg er blevet lun på QSC RMX-1450 som levere 2x280 watt, + den har en masse clips filtre og speaker protections, og så er QSC kendt for at lave stabile og driftsikre forstærker.
    Men jeg sad og tænkte over at den bro koblet kan levere 900 watt mono, hvis de 2x280 watt ikke er nok. Er der nogen problemer i at bruge den i bro koblet 900 watt mono, så som slid på forstærkeren mm. (Eller brænde forstærkeren af) ?
    Og kommer der signal ud af begge speakon stik bag på. ?

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2006
    kl. 21:21

Søren Alwan

Så længe...

du holder dig inden for de afstukne rammer (minimums højttaler-impedans o.l.), sker der ikke noget ved at køre med den brokoblet. Med undtagelse af elektrolytterne, som ældes under alle omstændigheder, er der ikke noget, der bliver "slidt" i en transistorforstærker.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-10-2008
    kl. 22:33

rene hansen

brokobling/slid

hej igen en amp i brigdemode,vil altid slides voldsomt ,i forhold til stereokørsel
    kanal a-b vil typisk blive til et output i kanal a feks..mvh RENE-H

Svar på dette indlæg
  • 06-10-2008
    kl. 10:11

Søren Alwan

Hej Rene

Hvad er det lige, du mener, der bliver slidt ved brokobling?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-10-2008
    kl. 11:59

rene hansen

brokobling -slider..

hej igen ..brokobling hvid det absolut,skal fungere nogenlunde,så:er der normalvis ikke strøm nok at gøre godt med fra amp..den ser ved brokobling af 8 ohm højtaler ,faktisk ser de to"forstærkere ind i reealt en 4 ohm s belastning,problemet er at få al den extra efekt er stor,,,ender som regl med at,at miste KONTROLEN OVER ENHEDERNE ,,KAN IKKE LEVERE STRØM NOK.
    DEN EXTRA EFEKT UDEBLIVER OG FORVRÆNING ER ET FAKTA,,ALT DETTE SLIDER,OG TRANSISTORENE BLIVER "STRESSET AF DEN BEHANDLING,,OG DER SLID PGA termisk BEVÆGELSE ..DET ER DEN VISSE DØD NÅR HØJTALERE DYKKER NED I 3OHM FOR EN BROKOBLET AMP,NÅR DEN SÅ KUN SER 1,5 OHM PÅ HVER AMP"SOM SLIDER SPÆRRELAGET TYNDERE MED TIDEN OGSIDST BLIVER HALLVLEDEREN TIL EN HELLEDER OG KORTSLUTTER..SÅ KØB UDSTYR SOM OPFYLDER KRAVET TIL DIT BRUG,OG ER DET NØDVENDIGT AT BROKOBLE ENS AMP FORDI DER MANGLER EFEKT,SÅ OPFYLDER DEN IKK ENS KRAV..OBS SOM UDGANGPUNKT MENER JEG,AT NÅR ENS AMP KAN KØRE 2 OHM HAR MAN ET GODT UDGANGSPUNKT MVH rene-h

Svar på dette indlæg
  • 06-10-2008
    kl. 12:24

Søren Alwan

Du...

behøver såmænd ikke råbe.

Det dér med at "spærrelaget slides tyndere" må du gerne lige forklare lidt nærmere...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-10-2008
    kl. 15:38

rene hansen

TIL DU !!

hej kære ven..sorry har ej været min hendsigt at RÅBE ???ved ikk lige hvor du må holde dig for,ø....
    det jeg mente med slid af termisk (stor ukontrolerret varme)i længere tid=brokobling er at transsistorene (halvleder i dette tilfælde) slides især gamle trans typer lavet af :silicium eller germanium varmeudviklingen vil gennerelt føre til stort slid af elektronikken,,
    sorry hvis den del med spærrelaget.ikk var DANSK..men alså transistorenes matriale nedbrydes af varme,i uhensigtmæssig lang tid
    jeg selv sikrede mig køb af itialienske amps som først opgiver ved 1 ohm,og så der som regl tale om godt matrialevalg,som kan tåle disse lidt ekstreme forhold mvh RENE-H

Svar på dette indlæg
  • 24-10-2008
    kl. 19:01

rene hansen

det ikk meningen ..!!

det indlæg jeg lavede med slid af amps...ved brokobling..tænker på hvorfor mit indlæg blev tolket som råb fra min side...
    men det den klasiske :at skrive med STORT..det ikk hendsigtmæssigt og beklager dette..forsat god debat mvh rene hansen

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2008
    kl. 14:52

Søren Alwan

OK...

Det var nemlig dét at skrive det hele med stort. Måske er det bare mig, men jeg får altså associationer i retning af sergenter o.l. godtfolk...

:-)

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-10-2008
    kl. 22:30

rene hansen

mange wat ?? læs

amp til pro brug 4000-kt tjaaa
    når nu en herinde nævner:amps med overskud beskytter ht er er det jo så sandt,,men en yamaha p-serie med "voldsomme wat opgivelser kunne jo umiddelbart lokke,,men jeg ville personligt ikk gøre det,hvis det var pga ,at passe på højtaler..for så potente kræfter og styr på enheder har yamaha en ikk ,hverken dæmpningsfaktor og strømrerserver er så godt,,men prøv..
    jeg ville kunne finde en 2x400w amp m ordenlig strømforsyning og lytterkapasitet på 100.000 uf til lidt mere end 4000 kr men så har man også greb i enhederne ,det har yamahaen alså ikk..mvh RENE-H

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2008
    kl. 10:35

Søren Kempel

watt ??

watt er jo ikke altid watt.. jeg mener at man lige skal være opmærksom på hvordan de er opgivet.. De billige mærker har en tendens til at opgive peakeffekten og den kan som regel ligge meget højere end den reelle effekt. Hvis der er en RMS opgivelse er det den bedste at holde øje med. Men som tidligere skrevet er det ikke watt der angiver kvalitet men det der bestemmer en forstærker er kvaliteten af Trafo som skal kunne levere spænding nok til effekten, samtidigt er kvaliteten og størrelse på lytterne medvirkende . Men lad være med at købe for billigt.

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2008
    kl. 14:50

Søren Alwan

Arh...

det er vel effekt nok, transformatoren reelt set skal kunne levere, hvis vi nu lige skal blive en anelse stivstikker-agtige et øjeblik?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2008
    kl. 15:46

Søren Kempel

jamen!!

jeg er def på stivstikker... :) men for at en 2*200 watt forstærker har en pris på 598 kr skal der altså spares nogen steder.. det er discount komponenter og de er ikke så pålidelige i deres data som de lidt dyrere .. men min mening var bare at watt ikke altid er watt .. de opgives forskelligt .. man skal også kigge på hvor solidt forstærkeren er opbygget, hvis den skal flyttes meget rundt skal den indvendige konstruktion altså også være i orden. Det er ofte også et sparepunkt på de billige..

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2008
    kl. 00:31

Søren Alwan

Det er...

det jo svært at være uenig i.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk