Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Reverbtanke - og kredsløb - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-11-2006
    kl. 00:41

Anders Bystrup

Reverbtanke - og kredsløb

Min virkeligt ol' skool radioamatør-far har fundet en gammel rørforstærker i sine gemmer. Der er tale om en hjemmebygget sag med to EL-84, lavet efter et forlæg fra radioamatørbladet fra august 1955, og naturligvis hand-wired på nydeligste vis. Min far har målt den i gennem og siger alt er OK. Udgangsrørene er Philips - om det er godt eller skidt ved jeg ikke - og formodentlig temmeligt friske. Det hele sidder i et åbent chassis og har formodenligt aldrig været i egentlig brug.
    Efter en rimeligt positiv A/B test med en Blues Jr, har jeg besluttet at lave kabinet til en combo - og har allerede købt en Jensen C12Q på brugtmarkedet.
    Når jeg nu alligevel har bukserne nede, ville jeg gerne have en fjederrumklang med ind i billedet. Tubetown har en farlig masse forskellige Accutronics-tanke, som jeg ikke kan finde hovede og hale i. Jeg kan selvfølgelig kopiere part-nummeret (og kredsløbet) fra Blues Jr's lille 23 cm reverbtank, men for stort set de samme penge kan jeg få en længere tank passende til en større forstærker.

- Er de lange reverbtanke bedre end de korte?

- Havde forstillet mig at finde en tank, der passer til en given Fender-model, og så kopiere rumklangskredsløbet fra denne. Er det en god idé? Hvis ikke, hvordan skal jeg så gribe det an?

- Hvordan finder man ud af hvilket kredsløb man skal planke til de forskellige reverbtanke? Diagrammerne på Fender Amp Field Guide har så vidt jeg kan se ingen informationer om reverbtankene. Og jeg har ikke så meget elektronisk indsigt at jeg ud fra diagrammerne kan aflæse ind- og udgangsimpedanserne.

På forhånd tak!

AndersB

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2006
    kl. 15:38

Søren Alwan

You´ve got to ask yourself...

om det i det hele taget kan lade sig gøre at få inkorporeret rumklang i din forstærker uden at det går ud over dens grundlæggende lyd. Tit ser dette let ud på papiret, men når man så prøver det i praksis...

Derudover skal du være sikker på, at forstærkerens transformator kan trække de ekstra rør, samt at du skal have lavet plads til disse. Og husk i dén forbindelse, at netop reverb-kredsløb er noget pokkers brumfølsomt skidt!

Og så er vi ikke engang nået til at snakke om selve fjedrene endnu...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2006
    kl. 16:55

Søren Korsgaard

En anden løsning

Nu bliver jeg tit beskyldt for at komme med konkrete forslag og slet skjult reklame, men T-Rex laver altså en ret fed rumklangspedal, der også er rørdrevet (nu kommer rørfolket givetvis ud af busken og siger et eller andet med at den ikke er helt rigtig rørdrevet) på en eller anden måde, jeg kan ikke huske hvordan de har lavet det, men den lyder faktisk fedt og ligeså godt som div fjeder rumklange. Det er en meget enkelere løsning som du så også kan bruge i andre sammenhænge

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2006
    kl. 19:37

Anders Bystrup

Tak for svar ......

Min gamle far havde efter nærmere eftertanke også fået kolde fødder overfor rumklangstanken, så nu laver jeg en lille combo, som ingen andre har magen til med Morten Lyses gamle Jensen - uden rumklang.

Mvh
    AndersB

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2006
    kl. 21:24

Søren Alwan

Fornuftigt!

Og skulle din gamle far komme til at sidde og kede sig på de lange vinteraftener, kunne han/I jo kaste jer ud i at bygge en "klon" af den klassiske Fender Reverb Unit...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2006
    kl. 23:22

Søren Alwan

I øvrigt...

ER det virkelig en guitarforstærker oprindeligt? I så fald har Radioamatørbladet godt nok været rimeligt langt fremme i bussen i 1955 (eller også har jeg blot et forkert billede på nethinden af radioamatører?)... Eller har din far været ved at modificere på forforstærkeren i en hifi-forstærker, så den fungerer til guitar? (bare nysgerrig)

Og gem endelig de dér Philips EL84´ere - de er blandt cremen! Og ihvertfald langt bedre end noget nyproduceret, du kan købe i dag. Derudover er deres levetid typisk også meget længere end moderne rørs. Så hvis du siger, at de ikke har spillet ret meget, er der garanteret mange år tilbage i dem.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2006
    kl. 06:34

Anders Bystrup

Det skulle være ...

... en form for HiFi-forstærker. Det troede jeg jeg havde fået med i min post....
    Tonekontrollerne ændrer lyden en del og umiddelbart kunne man få det til at lyde rimeligt gennem Blues Jr's højtaler.

Så eftersom det at få lavet et kabinet er den største hurddle i at få en guitarforstærker ud af det, så er det her jeg starter. Så kan vi altid modde forforstærkeren, hvilket min far siger er nemt gjort (jeg har ingen indsigt i den slags overhovedet - kun det man kan samle op ved at følge lidt med herinde).

Hele projektet startede med at jeg viste et diagram til en "tweed" Deluxe, hvilket fik min far til at fnyse, at det var da det simpleste af det simple og absolut ikke noget særligt. Mit håb var han ville hjælpe mig lidt med at lave sådan en selv. Han har så mange gamle stumper liggende - en hel lade på et gammelt husmandssted. Sidste år solgte han godt nok gamle rør (hovedsageligt 6L6) for 55.000 DKK til en fyr i USA.
    Men Deluxe-projektet strandede på uenighed om hvorvidt det var umagen værd at lave noget så simpelt ;-)

Mvh
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2006
    kl. 06:56

Anders Bystrup

Ikke "klasse A"

Min far nævnte - efter at have studeret Blues Jr-diagrammet - at effekttrinene ikke kørte på samme måde i de to forstærkere. At der vist skulle en større trafo i den gamle, hvis den skulle køre på samme måde som Blues Jr.

Det tolkede jeg som, at den ikke kører i den der falske klasse A (katode-bias????) modus. Kunne forestille mig, at der ikke er så meget godaw i den. Har ikke prøvet den så meget, at jeg ved om det er problematisk.

Ideelt set ville jeg naturligvis helst have en brugbar forstærker ud af det, men om ikke andet så kan jeg se charmen i at have en hjemmebrygget lavwatt øveforstærker til at stå hjemme i stuen.

Har kun et diagram på en halvdårlig fotokopi og ingen adgang til en scanner, så jeg kan desværre ikke poste et sådant, men hvis nogen kyndige har lyst at se og evt give deres kommentar, vil jeg meget gerne sende pr. post.

Mvh
    Anders

(andersbystrup-at-gmail.com)

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2006
    kl. 10:13

Søren Alwan

Hej Anders

Jeg blev lige lidt forvirret af dine indlæg...

Ud fra, hvad du skriver om dét med behovet for en større transformator, kunne det godt tyde på, at din fars forstærker er i "almindelig" klasse AB. Men dét behøver nu ikke nødvendigvis at gøre den "kedelig" - der findes da en enkelt eller to Marshalls, Fenders o.m.a. som kører ganske glimrende på denne måde...

Men dér, hvor jeg bliver forvirret, er at du skriver, at en Blues Jr. skulle være "klasse A" - altså "cathode bias´ed". Dét er den altså ikke. Du skulle vel sagtens ikke have ment "Tweed Deluxe" her?

Og hvis ikke du er ked af at modificere på din fars gamle forstærker - og han ikke synes, det er under hans værdighed :-), kan du garanteret sagtens få en fed lille forstærker ud af det.

Og hvor sagde du lige, at den dér lade lå henne..?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2006
    kl. 17:50

Anders Bystrup

My bad ....

... slyngede vist bare et begreb ud jeg ikke havde styr på.

Havde en frygt for at EL84 skulle køre den der klasse A, som ikke er rigtig klasse A, for at levere varen som guitarforstærker.

Jeg går trygt videre med projektet. Min far er ikke modvillig mod at modde forforstærkeren. Han spurgte om han skulle ændre til Blues Jr-spec (vist overvejende andre modstandsværdier), men jeg synes vi skulle prøve den ordentligt af med kabinet und Alles, før vi rodede mere med den.

Bud på forforstærkertrin, der er værd at skule til, er yderst velkomne!

Den der med at planke en Fender Reverb er i overvejelse, men jeg har vist nok at gøre for indeværende .....

Mvh
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 08-11-2006
    kl. 12:49

Søren Alwan

Hej igen

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad I har at gøre med af rør til en preamp, samt hvad dine lydmæssige preferencer er (jeg fornemmer, vi er i Fender-afdelingen?)...

Men for en 2xEL84 guitarforstærker, som kører med "fixed bias", ligger Blues Junior´en jo da lige til højrebenet. Men det afhænger jo også af, hvad man vil have/har (plads-)mulighed for at lave af tonekontroller mm. Nu er der jo ikke himmelvid forskel på, hvad EL84 og 6V6 rør skal fodres med af signal, så mange af Fender´s 6V6-baserede forstærkere kunne også være interessante at lade sig inspirere af. En vis Tweed Deluxe har jo allerede været nævnt. Men for et eksempel på en "tweed" Fender, som kører med "fixed bias", så prøv at tage et kig på diagrammet til en Harward (5F10).

Af andre kredsløb, som jo erfaringsmæssigt fungerer rigtigt fedt med EL84´ere, er jo den klassiske Vox "top boost" kanal - se evt. lidt på Matchless Lightning. Men hvordan dette ville lyde med "fixed bias"..?

Jeg kan dog i øvrigt ikke helt forstå din fars bekymring angående transformatorens størrelse... Jeg må lige tage dét forbehold, at jeg selvfølgelig ikke kender dimensioneringen af den pågældende forstærker. For det er da rigtigt, at det gennemsnitlige (tomgangs-)strømforbrug er højere i en "cathode bias´ed" forstærker. Men forbruget ved max. signal er da det samme, skulle jeg mene? Nå, men mit elektronik-kendskab er jo også kun på guitarforstærker-planet :-)

Hvis du skulle få lyst, må du da meget gerne sende en kopi af diagrammet til:

Søren Alwan
    Bie Rasmussens Vænge 15
    8660 Skanderborg

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-11-2006
    kl. 22:01

Anders Bystrup

Skal lige have styr på diagrammet ...

...rent bogstaveligt/fysisk og mht hvorvidt det spiller overens med forstærkeren. Der var ændret lidt i fht det oprindelige diagram fra OZ-bladet og siden har min far fjernet en såkaldt Filter drejeknap med trin/index - dels fordi han skønnede den unødvendig og for at give plads til jack-indgang i forpladen.

Jeg tror nu også der er lidt bolde at spille med i fht ændringer i preamp'en med dine forslag samt lidt skulen til Blues Jr-tråden i Guitar-forummet.

Og så lidt tilbage til trådens oprindelige emne: hvordan finder jeg ud af hvilken Accutronics-tank, jeg skal have fat i - hvis jeg kan lokke min far med på at guide mig gennem en Fender Reverb unit?

OT: husmandsstedet ligger i det mørke Himmerland et sted og huser en masse skrammel inkl et komplet, adskilt kirkeorgel og et oldgammelt Decca-anlæg og meget meget mere. Men desværre nok ikke så mange guitar-goodies længere.

Mvh
    AndersB

Svar på dette indlæg
  • 09-11-2006
    kl. 22:27

Søren Alwan

Tilbage til arnestedet...

Hej Anders

Nu skal jeg som sagt ikke gøre mig til den store ekspert udi reverb. Men det lader til, at der er masser af nyttig info at finde på Accutronic´s egen hjemmeside:

http://www.accutronicsreverb.com/

Tak for din mail i øvrigt - det kan være jeg tager dig på ordet en dag!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-11-2006
    kl. 00:02

Klavs Møller Andersen

Hej Anders.

Min gamle fader er og så old-school radio amatør, han kender den gamle Bystrup.
    Jeg har for et par år siden været med min gamle fader på besøg hos din gamle fader.
    Den gang fik jeg lov at gå ud i laden og rode i de gamle rør han havde der ude.
    Det meste var, vurderet med mine ringe evner, ikke særligt interessant i guitar amp øjemed.
    Men han havde et par kasser med bla. Sylvania 6L6GAY anno 12-55, men det er nok dem han har solgt til USA.
    Derudover så jeg at der sad nogle gamle RCA 6L6 big bottle (anno 9-43) rør i et gammelt projekt derude et eller andet sted.
    Ved den lejlighed fik jeg nogle forskellige typer 6L6 rør som jeg siden har haft megen glæde af i min Deluxe Reverb, nogle sæt er foræret væk til venner der spiller på bla. Reinau Tweed Deluxe.
    Hvis jeg var dig ville jeg sikre mig nogle af de der 6L6 rør, og så få din far til at måle dem ud og matche dem, på hans rør tester.
    Derudover skulle du måske også se efter hvad han ellers har på lager af følgende udgangs rør typer:
    6L6, 6V6, EL84 og EL34.
    Samt følgende pre-amp rør typer:
    12AX7(ECC83, 5751), 12AT7(ECC81), 12AY7(6072).
    De same rør findes derudover med andre betegnelser!
    Det er alle rør der kan være interessante for dig hvis du vil i gang med amp eller reverb projekter, eller til forbedring og vedligeholdelse af det grej du allerede har.
    Når jeg tænker på alle de ting han har bygget gennem tiden, bla. rør tester, så tror jeg ikke at en ”Reverb Unit” vil volde ham de store kvaler.
    I øvrigt mener jeg at kunne huske at han havde en gammel Dynacord forstærker og så vidt jeg husker har den gode Hr. Alwan engang fortalt at sådan en kunne bygges om til noget Marshall agtigt.

De bedste hilsner.

Klavs Møller Andersen.

Svar på dette indlæg
  • 10-11-2006
    kl. 08:26

Anders Bystrup

Hej Klavs

Tak for info!

Tror ikke der er nogen 6L6-rør tilbage af betydning, og vist heller ikke andre typer andet end lidt småtteri. Der skulle ikke være meget tilbage af alt det, der var. Det bliver jo til noget, når man har interesseret sig for - og samlet - elektronik helt tilbage fra krystalapparatets tid ;-)

Det store rørsalg for et par år siden var i øvrigt på et tidspunkt, hvor jeg helt havde skippet guitar og gear efter bandbrud og fødsel. Har siden måttet erkende, at være ramt af en livslang forelskelse i den elektriske guitar .... ;-)

Reverb Unit ligger lidt ude i fremtiden. Et krav er at det nuværende projekt munder ud i en tilfredsstillende forstærker.

Dynacord (Emminent) bruger min far til dagligstue-bas. Har aldrig kunnet få rimelig guitarlyd ud af den - og så er den vist ikke den nemmeste at hacke. Hvad ved jeg?

Mvh
    AndersB

Svar på dette indlæg
  • 02-12-2006
    kl. 20:51

Ove Dalgaard

Et andet spørgsmål

Har en Fender Pro Reverb uden tank, hvilken type passer i denne forstærker?

Svar på dette indlæg
  • 02-12-2006
    kl. 23:44

Lars Vad Andersen

hey ove

du kan bruge flere forskellige alt efter hvor lang delay du vil ha.
    men hvis det er en BF eller en SF vil jeg tro den er født med 9AB2C1B.
    der er en 9AB3C1B osse men der bliver delay'et nok lige lovligt langt. jeg har prøvet og det er sgutte til at styre ;0)

mvh: lars

Svar på dette indlæg
  • 04-12-2006
    kl. 20:23

Ove Dalgaard

Glemte at skrive

det drejer sig om en Pro Reverb fra begyndelsen af 70`erne, og der er vel også noget rør noget, der skal funke. Har en Blues De luxe, kan jeg evt afmontere reverben fra den og teste i den anden, uden vel at mærke at sprænge begge i atomer

Svar på dette indlæg
  • 05-12-2006
    kl. 17:43

Søren Alwan

Hej Ove

Jeg tror ikke - med baggrund i, at fjederenheden i en Blues Deluxe er direkte drevet af en operationsforstærker, mens den i en Pro Reverb bliver drevet af en transformator - at det er nogen god idé at "adoptere" fjederenheden fra din Blues Deluxe. Det ville undre mig meget, hvis impedansforholdene var de samme. Om det ligefrem giver anledning til eksplosioner - mon dog? Men der er nok ingen grund til at udfordre skæbnen...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk