Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hjælp til selvbyg af 4x10" kabinet - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 12-11-2006
    kl. 14:57

Joachim Thortzen

Hjælp til selvbyg af 4x10" kabinet

Går og leger med tanken om at bygge mit eget 4x10" kabinet, men vil ikke gå i gang før jeg er helt sikker på om det er nogen god ide, og før jeg ved hvad man skal passe på med.
    Har læst en masse af trådende herinde om bygningen af kabinetter men føler ikke rigtigt jeg har fået svar på mine spørgsmål.

Det jeg indtil videre har fundet ud af er at det nok skal bygges af birkefiner (bliver nok 22mm eller tykkere), og at de enheder jeg vil bruge skal være celestion tube 10(nogen der har erfaringer med dem?).

Men er i tvivl om målene på sådan et kabinet og om 4x10" overhovedet vil lyde godt? derudover overvejer jeg lidt at lave det sådan at man både kan have det åbent og lukket, besværliggøre det kabinettets opbygning? og til sidst hvad med dæmpningen indeni, er det nødvendigt og i så fald er skum fra en skumgummi madras udemærket til det formål?

NB: det skal måske nævnes at kabinettet skal trækkes af en Fender Pro junior.
    Og al information omkring opbygningen af kabinetter er velkommen.

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2006
    kl. 16:15

Søren Alwan

Hej Joachim

Nu er guitarkabinetter heldigvis en tilgivende og forholdsvis ukritisk størrelse. Så prøv at Google lidt omkring og se, om ikke du kan finde dimensionerne på sådan et 4x10 kabinet - evt. kan du jo finde et 4x12 og så "skalere" målene.

Birkefinér lyder som en fin idé. Du kan dog sagtens gå ned til 18 mm, uden andre bivirkninger end at det bliver nemmere at slæbe på.

Idéen med at lave det, så det kan lukkes, er også rigtigt god. Det er såmænd heller ikke så svært: Lav med bagpaneler på de øverste og nederste trediedele. Og lav så et løst panel til den sidste trediedel i midten, som du så kan skrue på efter behov.

Dæmpning er jo normalt ikke noget, man bruger i guitarkabinetter - og da slet ikke i et åbent kabinet. Hvis ikke du oplever problemer med "buldrende" bas i det færdige kabinet, ville jeg personligt ikke spekulere mere over det. Men ellers må du prøve dig frem. Selve dæmpningsmaterialet er nu nok ikke så væsentligt - det handler mest om at stoppe "stående bølger" - altså resonanser, der opstår, når lyden reflekteres mellem væggene i kabinettet. Jeg vil tro, at skumgummi kunne være udmærket til formålet... Ellers er galsuld eller specielt dæmpningsmateriale af mere "professionelt" tilsnit jo standarden til dette formål. Men som sagt: Jeg tvivler på, at det er nødvendigt.

Jeg har desværre ingen personlig erfaring med netop de enheder, du beskriver. Jeg prøvede for nogle år siden Celestion´s Vintage 10". Og jeg kan kun sige, at dén lydmæssigt læggger sig ret tæt op ad sin "storebror" - Vintage 30.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2006
    kl. 16:20

Søren Alwan

Kom lige...

i tanker om, at jeg har nogle artikler liggende netop omkring konstruktion af et 4x10 kabinet. Så hvis du sender mig din mailadresse, kan jeg sende dig dem som PDF-filer.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2006
    kl. 16:39

Joachim Thortzen

tak

Tak for svarene, har du nogensinde selv bygget et 4x10" eller prøvet et og kan fortælle om hvordan det er i forhold til 4x12"/2x12" i lyden?

Til det med at kombinere et lukket og åbent kabinet havde jeg tænkt mig at lave nogen hængsler som den øverste del af bagpladen kunne side fast med så man kunne skifte fra lukket til åbent på 10sek hvis man fik lyst. Håber du forstår.

Min mail er joatim88(snabela)yahoo.dk

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2006
    kl. 16:55

Søren Alwan

Hej igen...

Nej, nu er jeg én af dem, der har et definitivt forbud fra Arbejdstilsynet mod at betjene værktøj, som er kraftigere end en loddekolbe. Så mine erfaringer med byg selv-kaninetter beløber sig mest til de 2x12 og 4x12, Peter Korsgaard går og banker sammen til de forstærkere, jeg så gør det samme med...

Jeg kunne dog forestille mig, at sådan en hængsel-løsning, du beskriver, ville blive noget frygteligt rasle-værk, som man ville komme til at bande mere over, end man ville glædes...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2006
    kl. 17:23

Søren Alwan

Hej igen, igen...

Så har jeg prøvet at sende artiklerne til dig. Filerne er dog nogle "pretty big mothers". så hvis du har problemer med at modtage dem, så sig lige til - så finder vi en anden løsning...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2006
    kl. 23:56

Torben Vendt Hansen

4x10

Jeg har ikke selv et 4x10 kabinet; men har dog prøvet at spillet på div. 4x10 comboer (div. Fender). Den gængse konklusion er at 4x10 har en hurtigere respons/fastere bund; men har en lidt lyser lyd.

Det hele afhænger selvfølgelig meget af enhederne. Men da 10" enheder næsten altid er af en eller anden "vintage" type; med en lidt mørk lyd og tidlig "break up" er det ikke sikkert du vil opleve det på den måde. Jeg har i hvert fald aldrig følt at der manglede bas.

Så det kan være lidt svært at sætte ord på forskellen. Men jeg vil sige at et 4x10 ofte lyder fantastisk til en ren rytmelyd. Til gengæld er det ikke altid at en tung rock lyd bliver helt rigtig. Men det kommer selvfølgelig meget an på enheder og forstærker.

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 07:33

Søren Laugesen

Et par ideer

Hej Joachim,
    Lyder som en sjov ide at kunne skifte på 10 sek. Som Søren A. vil jeg også være bekymret for rasleri. Derfor vil det nok være godt at alle de løsagtige halvdele af hænglserne sidder på det løse stykke bagbeklædning. En salgs undersænket ramme og godt med tætningesliste mellem rammen og det løse stykke vil nok også hjælpe - hvis du kan se det for sig...?
    Til lukket-mode har du sikkert brug for en smule dæmpningsmateriale. Det virker imidlertid mest effektivt hvis de sidder midt i kabinettet (fremfor på siderne) - du kunne derfor lime en "passende" klods skumgummi fast på din løse bagbeklædning: vupti har du dæmpning når du har brug for det og kan nemt eksperimentere med forskellige mængder.
    Fortæl gerne om dine erfaringer!
    Mvh. Søren L

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 11:40

Ove Dalgaard

Hvad med velcro?

Lav en forholdsvis bred kant som den løse plade kan ligge an mod. Kan købes i biltema for små penge

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 12:40

Søren Alwan

Jah, joh...

Men du har stadig selve hængslerne, som den "klap" sidder fast med. Ifølge min ydmyge erfaring med kabinetter er enhver form for dén slags "løsøre" noget, man skal undgå. Der er ting nok i forvejen, som kan finde på at give sig til at rasle i et kabinet...

Jeg ville personligt hellere lave det sådan, at der sad et par islagsmøtrikker i et par lister i selve kabinettet. Når man så skal lukke kabinettet, tager det altså ikke mange øjeblikke lige at skrue sådan fire skruer i.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 14:13

Ove Dalgaard

Jeg ville ikke bruge

hængsler eller andet hardware bare pure velcro. Ved så ikke om pladen kan holde fast ved høje lydtryk ( som vi jo ikke beskæftiger os med).

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 16:30

Joachim Thortzen

Velcro?

Kunne man ikke forestille sig at det der velcro ville side utroligt godt fast i starten og når man så havde af- og påmonteret det en masse gange ville det begynde at "hænge" lidt?

Er der egentlig et bestemt areal af bagpladen der skal være åben før det ikke kommer til at virke som et halvt lukket kabinet?

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 17:47

Søren Alwan

Hej Joachim

Tør ikke udtale mig om velcro´en...

Men det kommer sig ikke så nøje med det præcise areal af åbningen bag i kabinettet. Det er dog et godt, gennemprøvet koncept fra utallige comboer at lade 1/3 - 1/2 af bagsiden være åben...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 18:37

Xx Xx

Jeg synes nu ikke

at idéen med hængsling er helt hen i vejret. Så blir klappen da ikke væk! :)
    Et klaverhængsel i klappens bredde vil ikke i sig selv rasle. Tænk flygel. Man skal blot sørge for, at klappen ikke rasler mod resten af kabinettet, hverken i åben eller lukket position. Velanbragte tætningslister, måske kombineret med en butterfly-lås (til lukket position - eller en vrider, men der må ikke stikke noget ud, når du skal transportere kabinettet) og ganske lidt Dual-Lock velcro el. lign. (åben, og hvis hængslet i bunden), burde kunne gøre resten.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 21:32

Anders Bystrup

Piano-hængsler ....

Havde selv piano-hængsler på læberne. Dog med skruer og ikke med Evans butterfly-låse, der virker som en brugbar løsning.
    Men det stiller lidt krav til pasningerne og dermed håndværksniveauet.

Mvh
    AndersB

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 21:58

Joachim Thortzen

Når i siger piano hænglser...

hvad tænker i så på? kunne man eventuelt bruge disse eller nogen i samme stil/udformning http://www.metaform.dk/chr_pdf/haengsle.pdf ?

Og hvad er en butterfly lås?

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2006
    kl. 22:38

Xx Xx

Nårhja, piano-

- men jeg kommer heller ikke fra et hjem med klaver... :)

Ja, dér er jo godtnok en grum stawl forskellige dimser, men nederst på side 19 i det PDF-dokument, du linker til, er det omtalte hængsel. Det købes i metermål, og kan forholdsvis nemt med en nedstryger tilpasses nøjagtigt til klappen/hullet. Fås i messing, rustfrit stål, og formessinget (hedder det det?) stål. Priserne er meget forskellige derude, så lidt research er tilrådeligt.

Her kan man se lidt mere af det: http://www.slojd-detaljer.dk/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=455667382&pf_id=DK-107306&dept_id=DK-152

Butterflylåse ses alleroftest på flightcases. Her er nogle:
    http://www.bjmusik.dk/da/dept_5840.html

De er forsænkede, så de flugter med de flader, de monteres på. Det er nok bl.a. her, Anders mener, der stilles krav til fingerfærdigheden.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 14-11-2006
    kl. 19:42

Joachim Thortzen

Så tror jeg

at jeg prøver at bygge det med de såkaldte piano hænglser, de var jo oven i købet billige (BONUS). og hvis jeg så finder ud af at det rasler kan man jo altid skrue det af og lave det på den "gamle" måde med skruer der skal skrues ind og ud hver gang den skal af og på, så kan det ikke gå helt galt.

Men nu begynder der først lidt research i form af højtaler enheder osv. tror jeg køber en enkelt celestion tube 10 og montere den i min pro junior for at høre den, for det ser ikke ud til at nogen har prøvet den og kan sige noget om den.

tak for hjælpen alle sammen. Og hvis i har andre gode/fede ideer må i da stadig gerne komme med dem!

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2006
    kl. 23:33

Torben Vendt Hansen

Helåben?

Bare lige for at komplicere tingene lidt: De fleste åbne kabinetter jeg har set har typisk ikke været helt åbne bagtil. Typisk er de et sted mellem en og to trediedele lukket. Så måske skulle du overveje noget i stil med at klappen f.eks. kun lukker for halvdelen (resten altid lukket).

Alternativt kan du jo overveje et princip som Mesa har brugt på flere højtalere: At lave den ene halvdel lukket og den anden åbent. Jeg har selv et sådant HalfBack kabinet (dog 2x12") og jeg syntes det giver lidt af fordelene ved begge typer.

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2007
    kl. 10:25

Steen Engbjerg

4 x 10 tegninger?

Hej Søren.
    Så først lige denne tråd nu..
    Har fået fat i 4 stk 10' enheder, som jeg gerne ville bruge til mindre jobs på min David Eden WT800. Har du mulighed for at sende de pdf'er med tegninger til mig også?

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2007
    kl. 12:08

Søren Alwan

Hej Steen

Ja, dét kommer jo da til at kræve en mailadresse at sende dem til... :-)

Og derudover skal det siges, at det omtalte 4x10 er tænkt som et vintage-style guitarkabinet. Men det kan da nok bruges til inspiration m.h.t. mål mm. til et baskabinet. Men ting som basrefleksporte o.l. må man altså selv til at udspekulere, hvis man er ineteresseret i dén slags...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2007
    kl. 12:20

Steen Engbjerg

Jow jow

Email er: info@nightflight.dk
    Så kigger jeg lidt.. Om ikke andet, så til inspiration..
    Skulle der være andre, der har tegninger til en 4 x 10 bas kabinet, hører jeg gerne om det..

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 11:00

Lars Thor Jensen

Tegninger - igen

Hej Søren

Jeg kunne godt tænke mig at se de tegninger der bliver omtalt i denne her tråd. Er det muligt?

Pdf'en kan sendes til: larsthor@webspeed.dk

På forhånd tak!

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2007
    kl. 10:43

Jacob Hvidtved Lawaetz

4 x 10 tegninger, igen

Hej Søren
    Jeg har også gået og rodet lidt med at bygge kabinetter. Har du mulighed for at sende tegningerne af 4 x 10 kabinettet til mig også?

min email: jacobl@waetz.dk

vh
    Jacob

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk