Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
SM58 med Supernyre karakteristik? - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 26-11-2006
    kl. 17:49

Gary Madsen

SM58 med Supernyre karakteristik?

Jeg synger normalt i en shure SM58. Lyden er der ikke noget i vejen med. På nogle jobs bliver jeg nødt til at give min monitor noget mere volume. Så opstår problemet med feedback.
    Jeg har tænkt at skrue hætten af SM58'eren og montere noget et eller andet i den for at dæmpe følsomheden for "bagfrakommende" lyd. Er jeg helt ude i tovene? Eller har er der nogen der prøvet noget lignene?
    Gary

Svar på dette indlæg
  • 26-11-2006
    kl. 19:51

Torben Vendt Hansen

Hypernyre

At en mikrofon har supernyre karakteristik betyder jo netop at den stort set ikke er følsom for lyd der kommer bagfra. Så det er nok det forkerte sted at angribe. Og selv om der findes forskellige løsninger på at dæmpe lyde bagfra så involvere de div. skum og lignende som vil skjule dig for dit publikum.

Jeg antager at din monitor står lige foran dig. Kan du flytte den længere frem? Lad evt. bagenden af mikrofonen pege direkte mod monitoren. Feed-back opstår normalt i diskantområdet så hvis du har mulighed for at skrue ned for diskanten på monitoren kunne det måske også løse problemet.

Der er selvfølgelig også den kedelige løsning med at bede alle om at skrue lidt ned!

Svar på dette indlæg
  • 27-11-2006
    kl. 14:50

Gary Madsen

Hej Torben

SM58 skulle have alm. nyre karakteristik, som jeg så ville ændre ved at "putte" noget i hætten, så bagfrakommende lyde ikke har så let ved at komme ind til selve kapslen.

Gary

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 01:16

Søren Alwan

Beta58

har - så vidt jeg ved - supernyre karakteristik...

Om forskellen så i praksis er så stor?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 19:14

Gary Madsen

Hej Søren

Det vil jeg prøve i morgen. Jeg ved, vi har en til at ligge.

Tak

Gary

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 19:27

Gary Madsen

Nårh...

Det er en Beta87A, men den har også supernyre karakteristik. Så det prøver jeg. (der er phantom power i mixeren)

Gary

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2006
    kl. 12:52

Michael Krogh

Hov stop - ikke dæmpe bagfra

Hvis du putter noget i hætten, får du 1. snarere en kuglekarakteristik 2. dårligere lyd i mic´en. Hvis man lige ser bort fra dyre studiemics med valgbar karakterisk, bliver nyre/supernyrekarakteristik netop skabt ved at lyden bagfra bliver udfaset. Prøv bare at hold helt oppe bag om hovedet(på mic´en altså), så feeder det hurtigere. Vi er mange lydfolk der i årevis har prøvet at forklare hiphoppere, at det er muligt at det ser skide streetsmart ud at holde mikrofonen sådan, men at det osse betyder at monitoren vil blive lavere. Jeg synes ligeledes at lyden bliver mere dåset. Prøv en evt Beta58a (supernyre). Vær derudover lige opmærksom på at en supernyre er mest "død" skråt bagfra (135 grader), hvor en nyre er det lige bagfra (180 grader).
    God jul Krogh

Svar på dette indlæg
  • 04-03-2007
    kl. 03:05

Freddy Sangild

monitor-placering sm58 mv

Min spinkle 20 årige erfaring som lydmand siger, at monitors ganske rigtigt skal placeres skråt til siden. En 58'er og langt de fleste mik's har en vis følsomhed LIGE bagfra, hvorfor denne placering ikke kan anbefales. De er ret feed-robuste fra 135- graders området (skråt til siderne) - indgreb i en mik er ikke at anbefale - jeg er ret sikker på, at Shure godt ved, hvordan man skal lave en mikrofon. Rigtigt med hip-hopperne - de har ikke lige fået fat i det der med håndtaget på mik'en.
    I øvrigt skal sangeren være sikker på, at han "fylder" mikrofonen/pulten ordentligt op - så man ikke skal gaine sindsygt på pulten med stensikkert feed til følge. - altså ind og "kys frøen" - og lad bugen synge - med monitors skrået til siderne.

Vh
    Freddy

Svar på dette indlæg
  • 05-03-2007
    kl. 14:24

Gary Madsen

Jeg takker for hjælpen

Det med at monitoren skal spille skråt op virker godt. - Det vil jeg fortsætte med.

Gary

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk