Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hjælp til ny forstærker - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 28-11-2006
    kl. 09:33

jhf jhf

Hjælp til ny forstærker

Jeg overvejer at investere i en ny forstærker. Det skal være en rør-forstærker og jeg er meget forelsket i en Ampeg SVT classic, den lyder så kanon.
    Vil jeg også kunne bruge denne med et Ampeg 4x10 kabinet på mindre klubber etc? Kan man overhovedet spille lavt på den og samtidig have den fede lyd? Jeg synes måske også at vægten er lidt høj - 40 kg for forstærkeren!

Jeg håber der er nogle af jer der har erfaringer som I kan dele ud af. Er der andre alternativer (rør) jeg burde checke ud?

På forhånd tak.
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 10:49

Morten Larsen

Ja måske

...hvis du bare vil have en fed amp, på tværs af myter og trends, burde du nok checke Aguilars DB750.
    Rør i sig selv er jo ikke saliggørende, og det er i høj grad et spørgsmål om din spillestil. Til visse ting er rør en smule sløve i betrækket.Og så er der jo lige det med vægten også.

mvh

Morten/eskildsen

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 12:38

Brian Tate

Eden

Jeg har selv Edens rørforstærker, samme antal watt som ampegen..
    Den har en meget varm lyd, men er nok en anelse rundere end ampegen, og mere detaljeret.
    Hvad spiller du på nu?

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 13:33

jhf jhf

Spiller på en gammel Trace, som jeg købte for mange år siden.

Jeg har flere gange prøvet at spille på svt'en og falder på r... over lyden hver gang. Har ikke prøvet edens rør-forstærker.

Har tidligere spillet funk/soul på min stingray. Men nu spiller jeg ikke meget slap mere, men stilen er mere henne ad indie.

Har osse skiftet stingrayen ud med en gammel jazzbas nu.

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 14:15

Jimmy Poulsen

ampeg rocks...

Jeg har selv en Ampeg top, og den lyder bare fantastisk. Jeg har ikke prøvet noget der kommer i nærheden.

Du kan godt bruge svt´en med et 4x10 på mindre klubber, men du skal være opmærksom på at toppen kun kan køre 2/4 ohm. Mange af ampegs egne små kabinetter i classic serien er 8 ohm. Mig bekendt er det kun svt410hlf der fåes i 4 ohm, ellers hedder det 8 ohm, og så får du problemer.

Du kan iøvrigt sagtens spille lavt og så stadig bibeholde den fede lyd.

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 14:40

Søren Alwan

Alternativt...

hvis du skulle falde over en gammel Hiwatt 200 watt, så gør dig selv dén tjeneste at prøve den - de lyder også stinkefedt til bas! Og så kan sådan en karl garanteret fås billigere end en Ampeg.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 16:49

jhf jhf

2/4 ohm

Okay, jeg havde set at der fandtes 2 stks 4" kabinetter, nu er jeg ihvertfald obs på hvilket et det skal være. Tak for den information :-)

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 16:50

jhf jhf

he he

mente selvfølgelig 2 forskellige kabinetter med 4 x 10 :-)

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 19:15

Søren Alwan

Alternativt II

kan man meget nemt sætte en switch i de fleste kabinetter, der gør det muligt at switche dem mellem f.eks. 2 og 8 ohm, hvis dét skulle være interessant...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 21:38

Jimmy Poulsen

Alternativ II Spørgsmål ?

Hej Søren

Vil det sige at hvis jeg nu køber et Ampeg SVT15E kabinet så vil du kunne sætte en switch i så jeg kan køre det i 2 ohm ?

Hvilken effekt vil det have på lyden hvis det i det hele taget har en effekt ?

Mvh Jimmy

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 22:30

Søren Alwan

Narhhhjjj...

Jeg fik vist "vrøvlet" lidt sidst, for mit udsagn gælder kun for kabinetter, med en medfødt "serie-parallel" forbindelse - altså typisk et kabinet med fire enheder i f.eks. et 4x10".

Den går desværre ikke med et 1x15" - beklager, at jeg fik taget munden lidt for fuld!

Hvis det skulle have nogen hørbar effekt på lyden, ville det nok i virkeligheden være til den gode side, da det fjerner dén sænkning af forstærkerens dæmpningsfaktor, der opstår, når man seriekobler enheder (som man jo altså gør i den "normale" serie-parallel kobling i f.eks. et 4x10") - med andre ord: Forstærkeren har mere "styr" over højttalerens vandring, hvilket især giver en mindre "flabrende" og "mudret" basgengivelse. Men på de fleste basforstærkere (ihvertfald dem med transistorer i udgangstrinnet) er dæmpningsfaktoren nu i forvejen så høj, at det nok næppe er hørbart i praksis.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-11-2006
    kl. 22:34

Jimmy Poulsen

Øv bøv...

Det var en skam, jeg kunne ellers godt nøjes med at tage et enkelt 15" kabinet med ud når jeg spiller med bluesbandet, i de fleste tilfælde er mit 810 skab lige stort nok :o)

Svar på dette indlæg
  • 29-11-2006
    kl. 02:24

Søren Alwan

Jo, men...

kan man virkeligt ikke finde et 4 ohms 1x15" kabinet?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-11-2006
    kl. 08:33

jhf jhf

Muligheder

Hmm jeg har 2 trace kabinetter. Et 1x15 og et 4x10. Jeg er temmelig sikker på at de begge er 8 ohms. 15-kabinettet er ihvertfald altid 8 ohm.
    Hvad muligheder har jeg her indtil jeg får anskaffet et ampeg-kabinet?

På forhånd tak.
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 29-11-2006
    kl. 15:28

Søren Alwan

Du kan jo evt.

få lavet den beskrevne switch på dit 4x10"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2006
    kl. 07:32

Bassplayer Bassplayer

Ny forstærker

Hej Jesper!

Jeg har haft Ampeg SVT forstærker samt 6x10 HLF kabinetDet lyder fedt, - men jeg har skiftet det ud med EBS Fafner (rør) i forforstærker samt 1x15 + 1x10 kab. samt 2 x 10 kab. begge med horn, Jeg synes seriøst, at du burde teste EBS.

Da jeg valgte mit Ampeg, var det lidt i blinde - Det måtte da være fedt, da der blev snakket så meget om det, og alle roste det til skyerne, og jeg glemte/var ikke interessereet i at høre det sammen med andre anlæg. Havde jeg gjort det, havde jeg allerede på det tidspunkt valgt EBS.

Jeg har oplevet, at kvaliteten/finish på Ampeg er under al kritik. Deres knapper er noget billigt plastik skidt, og efter ca. 14 dage begyndte vinylen på mit kabinet at bule, så jeg måttet have det limet om.

Jeg synes Ampeg er et koncert anlæg. forstået på den måde at hvis der virkelig skal flyttes luft foran 3-4000 tilskuerer så kommer det til sin ret, men skal det bruges til almindelige job's - cafér forsamlingshuse, gymnasier, handelssskoler og mindre spille steder er det alt for "bøvlet" - det er tungt som ind i h...... og ikke fleksibelt.

Held og lykke i din jagt på drømmeanlæget.

Hilsen Henrik

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2006
    kl. 16:39

Søren Gimm Damgaard

Mesa Boogie 400(+)

Ovenstående er jeg ovenud tilfreds med! Den bør du også tjekke ud før du beslutter dig. Jeg var heldig at finde en 400 (uden +) til meget bilige penge, og de findes stadig rundt omkring. 400+ er en nyere udgave end den uden +, forskellen ligger vist bl.a. i at den nye har mindre rør og 2 ekstra eq bånd. De lyder begge fedt...

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2006
    kl. 17:36

Toke Andersen

Mesa 400 uden +

jeg vil også lige slå et slag for mesaen .. er også den lykkelige ejer af en mesa bass 400.. fantastisk amp.. an anden forskel fra + modellen er at den kun er på 250 watt.. hvilke er rigeligt..

svær at finde men fantastisk..

mvh
    Toke

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2006
    kl. 18:08

jhf jhf

Cool

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg kan se at jeg er nødt til checke både EBS og Mesa ud. Er også stadig lidt betænkelig ved de 40kg som SVT'en vejer.
    Det er lidt heftigt når den skal flyttes rundt.
    Ved I om der står Mesa hos Aage? Jeg ved de har EBS, men det var rart om man kunne prøve den anden samtidigt...

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2006
    kl. 20:56

Peter Laustsen

Amp... og vægt!

Hej Jesper!

Har selv både haft Ampeg SVT og Mesa 400+ og ved hvad vægten gør ved ryggen. Ja, de er begge fede som bare fanden, men, vægten og prisen (+ prisen for rør-skift i ny og næ) gjorde dem begge uatraktive for mig.

Jeg svor til Mesa da jeg skiftede fra Ampeg, men så prøvede jeg en EBS og den var fed. Helt klart en amp du MÅ prøve. Vægten er lavere og den har "kun" rør i preamp'en som gør den mere økonomisk.

Jeg har ikke EBS selv, men jeg tror måske det er den rette vej for dig pga. dine tanker om vægt, pris osv.

Jeg har selv en lille forstærker, en Walter Woods Ultra, som vejer 4,5kg og leverer 1200w@4ohm. Mere trænger jeg ikke. Den var dyr, men helt klart en amp for livet. Jeg kan heller ikke benægte at folk låner den hele tiden for at indspille på institutet hvor jeg studerer musik.

Held og lykke Jesper!

- Peter,
    www.peterlaustsen.com

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk