Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hvor højt spiller vi? - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 08-01-2007
    kl. 23:51

Peter Madsen

Hvor højt spiller vi?

Mit band og jeg er blevet booket til et job i nogle festlokaler, hvor man så senere har fundet ud af, at der er forskellige begrænsninger på strøm/lydanlæg, af hensyn til naboerne. F.eks. går strømmen når vinduerne åbnes, og den går også når lydniveauet midt i lokalet overstiger 90 db.

Og problemet er så at jeg ikke aner hvor meget det er og om vi kan spille jobbet...

Vi spiller på baggear (trommer, 20w guitar forst., bas forst., 3xvokal og keys over et "normalt" sanganlæg) Og skal kun spille for omkring 50 mennesker.

Hvor meget mon man runder på sådan et baggearsjob?

Help, please...

Peter

Svar på dette indlæg
  • 09-01-2007
    kl. 08:45

Finn Løndal

Hvis det er rock vil i sikkert kommer over de 90db.i peak. Hvis det er et sådant soundear der er tilsluttet, så tilader det kortvarige overskridelser. Sidst vi var ude at spille målte jeg lydniveuet til et gennemsnit på 92 db. men med peak på 105db.
    Det er, tror jeg meget normalt for rock/pop

Finn

Svar på dette indlæg
  • 10-01-2007
    kl. 16:39

Niels Høg

dB måler

Hvis du er i tvivl, og der ikke er nogle dB reference i festlokalerne, må I medbringe en dB-måler! Så kan i nogenlunde fornemme niveauet og evaluere under lydprøven.

-N. Hawk

Svar på dette indlæg
  • 27-02-2007
    kl. 22:06

Anders Sørensen

uha svært problem!

Ja en dB måler er det der giver det mest præcise resultat. Men altså 90 dB er ikke så satans meget og alligevel så er det et niveau hvor folk stadig kan snakke og det er behageligt. Tror det er det bedste reference punkt du kan have, at det stadig er behageligt for alm. mennesker at gå rundt i.
    Men i skal passe på for jeg ligger som oftest på 100-105 med live orkestre i mindre lokaler og det skal så siges at det faktisk er baggearet der spiller det meste op. Men tag det som en udfordring at spille med begrænser, det er pisse irriterende men også et spørgsmål om at styre sin dynamik hvilket kan være meget sundt engang imellem. Godt råd er at undgå brug af monitors for så vidt muligt, dette skaber bare en masse volume problemer for jer og gør at det hele meget meget hurtigt bliver meget Højt

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2007
    kl. 20:12

S Nielsen

Gå uden om

Find en stikkontakt i køkkenet der går uden om denne latterlige begrænser.

Selv ville jeg nægte at spille med den form for begrænser da mit PA anlæg skal afbrydes i korrekt rækkefølge for ikke at risikere at beskadige højttaler enhederne.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2007
    kl. 22:55

Peter Olsen

Rækkefølge?

Til S Nielsen:

Hvad består dit anlæg af, siden det ikke kan tåle at blive slukket i en "forkert" rækkefølge?

Jeg kunne bedre forstå det, hvis det handlede om at tænde mikseren før forstærkerne.

Til Peter Madsen:
    90dB ER ikke ret højt, så tag en snak med trommeslageren, og bliv enige om at det hele skal "holdes nede" - der skal spilles mere og slåes mindre på sættet!

Med venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2007
    kl. 02:14

S Nielsen

Re: Rækkefølge

Til Peter Olsen

Jeg kører med et 3 vejs aktivt delt højttaler system, og her skal forstærkerne slukkes inden delefiltret slukkes, afbrydes forstærkere og delefilter samtidig når delefiltret at afgive et heftigt smeld til forstærkerne, hvilket belaster især midt/højtonedriveren kraftigt.

I et PA system skal forstærkerne altid tændes sidst når man starter op, og slukkes først når man lukker ned.

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2007
    kl. 12:28

Peter Olsen

Altid og altid...

Du har uden tvivl ret i at det er fornuftigt at tænde forstærkerne sidst og slukke dem først, men det er da et tegn på et dårligt designet filter, at det sender så meget signal ud når det slukkes.

De XTA filtre vi bruger sammen med forskellige L-Acoustics systemer har i hvertfald ikke den slags problemer (og er default mutede når de tændes).

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2007
    kl. 14:45

Asger Christensen

Billig sikring af HF og MF speakers

Har du overvejet at indsætte en bipolar lyt i serie med dine højtone- og mellemtoneenheder. Det vil give dig en del sikkerhed. Desuden: I tilfælde af ombytning af kabler vil det forsinke afbrændingen lidt. Måske hører du fejlen før der er sket noget uopretteligt.

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2007
    kl. 10:56

Peder Lyng

Nye regler for støj

I forbindelse med den megen omtale af de nye regler for 'støj' på spillesteder, der træder i kraft til februar, tillader jeg mig lige at hive denne tråd op igen ...

Hvad er jeres holdning til problem-stillingen som sådan - og ikke mindst: hvad kan vi gøre?
    Kan man selv måle sig frem til, hvor meget der skal skrues ned - og er det overhovedet realistisk at få et rock-band med trommeslager + 3-4 mand med guitarer osv. ned på dette niveau.

Kan man evt. købe et billigt 'SoundEar' og så ellers give sig til at indrette niveauerne efter det?
    Eller skal vi bare til at indstille os på, at fremtidens live-musikere er slanke, ikke-rygende og lavt-spillende folk?
    mvh
    Peder

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2007
    kl. 21:06

Xx Xx

Hvad er det nu lige

dedér februar-regler går ud på? Jeg beklager min ignorance, men det er altså det første jeg hører om det.

Jeg har aldrig haft målt på mit bands udskejelser, men vi har som regel ikke hylen for ørerne, når vi går hjem efter en 3-timers øver.
    Når vi er ude (og det er oftest kun med baggear), bruger vi som udgangspunkt de samme indstillinger som hjemme, og vel er der da forskel på lokaler, men vi har nogle gange fået at vide af publikum, at vi ikke spiller højt nok!
    Og vi spiller altså rock'n'roll og synes, vi går pænt til den...

Nu ved publikum jo selvfølgelig sjældent, hvad der er godt for dem :) men jeg kan så forstå, at andre, de har hørt spiller væsentligt højere, og så kan jeg såmænd godt begynde at forstå ønsket om - og problemet i forhold til - støjbegrænsning.

Men er det sådn, at publikum ikke synes, de har fået nok for pengene, hvis ikke ørerne spiller myggeskræmmerkoncert bagefter?

Det skal så lige siges, at vi heller ikke synes, vi kan spille meget lavere, uden at det går ud over dynamikken.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 09:01

Peder Lyng

85 dB

Evan: som jeg har forstået det, så bliver grænsen på 85 dB. Og det er jo for personalets skyld - vi snakker arbejdsmiljø.

Mit band gør bestemt heller ikke nogen dyd ud af at spille ørerne af vores publikum. Men umiddelbart synes jeg 85 dB virker som pænt lavt sat ..?
    Jeg tror ihvertfald, vores trommeslager vil få det svært med dén grænse. Vi andre (med forstærkere) kan jo bare skrue ned om nødvendigt.
    Og hvis trommeslageren ikke må give sit sæt tærsk som han plejer - hvad gør han så? Er det til at dæmpe så meget, uden at det lyder totalt tamt ..?

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 00:24

Søren Alwan

Ja, det er...

utroligt, at man skal vænne sig til at leve i et land, hvor rockmusik så godt som er forbudt ved lov! Dén slags havde i mine øjne passet sig bedre for "Taliban-land" eller slige fundamentalistiske regimer...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 01:59

Søren Alwan

Et trist link:

http://www.dr.dk/NETTV/Update/2007/08/27/095815.htm

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 11:20

Peter Olsen

Live musik på værtshuse...

...bliver i hvert fald afskaffet. Jeg kender ingen små spillesteder/værtshuse, hvor det vil være muligt at spille med et "almindeligt" pop-/rockorkester, og holde sig under 85 dB.

Hvad med diskotekerne? Må personaler dér godt udsættes for mere en 85 dB, for det bliver de da godt og vel i dag?

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 17:11

Xx Xx

85 dB!!?

Jeg har set beskrevet, at det svarer til lyden fra en hårtørrer, eller meget høj tale, grænsende til råben.

:-o

* Men klap nu lige hesten *

Jeg har, siden mit sidste indlæg i denne tråd, haft lejlighed til at læse lidt op på emnet, og det slår mig, at diverse medier har set sig lidt blinde på dedér 85 dB - de er lissom stoppet op dér, og har ikke læst resten af lovteksten - ikke at jeg under normale omstændigheder ville bebrejde dem det, men de resulterende artikler bliver, for nu at sige det mildt, mangelfulde og ukorrekte.

Ét er, at EU-politikere og -embedsmænd selvfølgelig som altid er ved at lave en krum agurk på os - alting skal puttes i kasser og standardiseres ud over alle fornufts- og landegrænser. Industrinormer skal pludselig gælde for underholdningsbranchen. (Det bliver en kold dag i helvede før det omvendte bliver tilfældet - jeg ku ellers godt unde folkene ved samlebåndet en arbejdsdag på 3*45 minutter.)
    Ingen æbler må sælges i EU efter 2010, hvis de ikke er firkantede.
    (sidste sætning er kun sand rent logisk :)

- Nærværende forum er vel det rette, hvis man uimodsagt vil påstå, at der altså er stor forskel på uønsket støj (industri), og musik.
    Hvis _musikken_ er uønsket, har man et andet problem, men så arbejder man nok ikke i den rigtige branche...

Et andet er, så vidt jeg har kunnet læse, at dét, den nye EU-lov eller-hvad-det-nu-er (jeg har sgi ikke kunnet finde den!) skulle gå ud på, er, at musikområdet lydtryksmæssigt skal reguleres efter samme lov som gælder for industrien i de enkelte lande. I DK siger den, at ingen medarbejder må udsættes for lydtryk over 85 dB.

Dét er nu ikke nogen nyhed; loven har været gældende i mange år, faktisk siden 1995!
    (se http://www.at.dk/sw4807.asp)

Nåmmen det, der nu skal til at være gældende (pr 15. februar 2008) og hvorom hele furoren sig drejer, er Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 63 af 6. februar 2006 om "Beskyttelse mod udsættelse for støj i forbindelse med arbejdet" - Altså heller ikke nogen nyhed!
    (se den her allivel: http://www.at.dk/sw19871.asp)

Det vigtige - og i vores tilfælde: interessante - ved denne bekendtgørelse, er
    §2 sammenholdt med §11.
    Man kan - meget kort - sige, at bekendtgørelsen her siger, at medarbejderen ikke må udsættes for et /konstant/ lydtryk svarende til 85 dB (eller derover) /i løbet af en 8 timers arbejdsdag/.

Man kan godt måle dB i "peaks", altså impulsspidser, hvilket også som noget nyt indgår i den seneste bekendtgørelse (se §11), og hedder en max spidsværdi på 137dB, men der skelnes altså, trods alt og heldigvis, mellem
    de to værdier.

Se, dét er jo noget helt andet, end bare - oversimplificeret - at sige, at musikken ikke må komme over 85dB!!!

Det fremgår heller ikke i alle reportager helt tydeligt, at det jo altså drejer sig om at beskytte /medarbejderne/ på arbejdspladsen - i dette tilfælde ved musikstedet - mod for høje lydtryk.

Hvis vi, som i bekendtgørelsen, forudsætter en arbejdsdag på 8 timer, på et spillested med live-musik, hvor der ikke ellers er støjproblemer (den øvrige arbejdsdag), og et band så i løbet af aftenen trykker den af i 2 timer ved /gennemsnitlig/ 90 dB - men sagtens indeholdende peaks op til lige under 137dB - er det altså OK.
    - se herunder:

-----
    Støjniveau 'varighed for at give samme skade'

* 85 dBA 8 timer
    * 88 dBA 4 timer
    * 91 dBA 2 timer
    * 97 dBA 1 time
    * 100 dBA 15 minutter
    * 103 dBA 8 minutter
    * 106 dBA 4 minutter
    * 109 dBA 2 minutter
    * 112 dBA 1 minutter
    -----
    (Hentet fra DR, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/05/24/071333.htm?
    rss=true,
    fra en artikel om nærværende emne.)

Nogle steder, diskoteker, ordner sagen ved simpelthen at rette højttalerne mod publikum - ikke mod de ansatte.
    Mindre musiksteder kan få problemer med bekendtgørelsen, siges det - antagelig fordi baren ikke kan rykkes langt nok væk fra musikken.
    Dog er det ikke forbudt at udlevere høreværn til medarbejderne, tværtimod.

Nå, men ovenstående taget i betragtning, mener jeg ikke, at det ser så sort ud.
    Hvis ikke myndighederne læser bekendtgørelsen som en vis, fiktiv herre læser verdens mest trykte - og iøvrigt sine steder særdeles underholdende - skrift, skulle der ikke være megen is på koen.

Jeg tror, det var Noel Coward, der sagde: "Horses are dangerous at both ends, and uncomfortable in the middle."
    Jeg ved - med skam at melde - faktisk ikke af egen erfaring, hvad der sker, hvis man klapper dem.

:)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 21:03

Peder Lyng

En storm i et glas vand?

Tak for dit input, Evan - det var lige sådan noget jeg efterlyste.
    Det kunne tyde på, at nogle spillesteder er usikre på reglerne og derfor har bragt emnet op - hvorefter medierne har bragt historien videre uden i øvrigt at tjekke op på love og regler.

Vi giver hesten et glas vand ...

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 23:45

Søren Alwan

Jo-jo...

MEN, hvorfor er det så lige, at en spillestedsejer (Tobakken i Esbjerg) går ud og siger, at han mener, at de nye regler er lig med lukning af hans spillested, da det vil være umuligt at afvikle koncerter og overholde reglerne samtidigt?

Er det bare ham, som "læser biblen forkert", eller er det fordi, han måske har en begrundet anelse om, at andre vil læse de hellige paragraffer, som var de Fanden selv?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 01:14

Xx Xx

Nu skal det

jo ikke tages sådn, at jeg tror ,jeg kommer med den evige sandhed, bare fordi jeg har snydt og kigget i facitlisten. :)

Endelig kan der jo findes andre facitlister, som myndighederne kan bruge til at slå spillestederne i hovedet med. De 2 bekendtgørelser jeg linker til, var ved grød ikke for nemme at finde, så der kan sagtens gemme sig noget et andet sted, som ganske kuldkaster sagerne - hvad ved jeg.

Jeg ved heller ikke, hvorfor "Tobakken" siger, som han siger. Hvis det har interesse, burde nogen vel spørge hám?

Hvis vi går ud fra, at det er paragrafferne i den seneste bekendtgørelse, der passer, og at jeg har ret i min tolkning af dem, så er der jo godtnok en hel del journalister, samt mindst én spillestedsindehaver, der er galt afmarcherede. Det er dog ikke umiddelbart så fantastisk, som det kan lyde - medierne lever af nyheder og handler konstant med hinanden. Hvis alle medierne lissom DR har nyheden fra Jyske Vestkysten (JV), vil en evt. fejl hér jo osse blive spredt. Da jeg i DR-klippet hørte, at JV blev nævnt, gik jeg på JVs hjemmeside og fandt artiklen, som da så vældig saglig ud, men da jeg senere vendte tilbage for at checke noget i den, var den væk! De fleste aviser er da ellers glade for at blive citeret for nyheder i DR?

Nåmmen, hvis man med de "fakta", der forelå fra medierne stak en mikrofon i ansigtet på "Tobakken", der lissom jeg og resten af landet - når undtages nogle få embedsmænd - sandsynligvis ikke havde læst den seneste bekendtgørelse, skulle jeg da være den første til at forudsige hans reaktion.

Hvis han derimod hávde læst bekendtgørelsen, og så alligevel kommenterede, som vi hørte det...

Nåja, den erfarne hund hyler, /før/ man når at træde den på halen.

:)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 07:40

Peder Lyng

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 07:44

Peder Lyng

Argh - prøver igen

Præcis, Evan - nyheden var at finde hos mange medier, men tilsyneladende havde de alle samme kilde, nemlig Jyske Vestkysten.
    Her er så lidt mere om sagen:
    http://ibyen.dk/musik/article369676.ece
    - men der fremtures jo stadig med de 85 dB ...
    Fra jeg hørte nyheden første gang i P3 nyhederne, har jeg undret mig over, hvorfor det lige kommer op nu ..? Og hvorfor er der ikke en dygtig journalist, der graver lidt dybere og finder ud af realiteterne ..?
    mvh
    Peder

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 20:01

Xx Xx

Jo

men de 85 dB er jo osse gode nok; de glemmer bare allesammen at få tidsfaktoren med.

Nu har jeg lige sendt en mail til forfatteren til den artikel, du linkede til, forelagt ham sagen - inklusive links til tråden her - og opfordret ham til at give sit besyv med.
    (er det ikke dejligt i disse net-tider: man kan bare klikke på folk, og hvis man ellers "taler" pænt til dem, får man som regel svar :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 22:34

Peder Lyng

Ikke helt ...

De 85 dB er ikke gode nok, når der skrives (citat fra artiklen):

' ... Reglerne, der træder i kraft til februar, er en del af EU's støjlovgivning, og betyder i praksis, at rockbands ikke må spille højere end 85 decibel, når de giver koncert ...'

Der uddybes ganske vist længere nede i artiklen, men ovennævnte konklusion er da ihvertfald forkert!

Fint at du har skrevet til ophavsmanden - tænkte på at gøre det samme, men havde ikke fået taget mig sammen ...
    Han vil forhåbentlig dykke ned i stoffet og medvirke til at bringe debatten på ret køl igen.

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 23:18

Xx Xx

Njah, OK,

det er rigtigt nok.

Selvfølgelig måvida spille højere end 85 dB!
    De't jo det jeg si'r! :)

Dét, vi til gengæld ikke lige fik boret i, og som så vidt jeg kan se, er særegent for nævnte artikel, er dedér 100 dB i én time om ugen. Hvor i den vide verden kommer dét nu fra?

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 09:52

Henrik Bonné

Problemet reelt nok

Der er intet nyt i reglerne, og faktisk har de været proklameret længe, så man kan godt sige at spillestederne har stukket hovederne i busken lovlig længe. Problematikken er primært bar personale på mindre steder, hvor der også er f.e.k.s. nat disko. Her kan der godt måles LeQ værdier på over 100 dBa. Og da en aktuel høreværns løsning typisk giver en dæmpning på 15 dBa, har vi balladen.....
    Noget andet er at det ikke tyder på at de relevante organer vil fare ud med bål og brand og dB målere i den første tid....
    MVH
    Bonne

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2007
    kl. 16:30

Søren Alwan

Nej...

det skal heller ikke på nogen måde forstås sådan, at jeg sidder med "facitlisten" - tværtimod! Jeg fisker nærmere for, hvordan man kan forvente, at fremtiden bliver - både som udøvende musiker, men absolut også som koncertgænger... Det kunne dælme være rart at få nogle facts på bordet frem for disse tilsyneladende "halve vinde", vi sidder her og prøver at forholde os til...

Mit sortsyn skyldes måske blot tidligere erfaringer med, hvordan tingene har det med at blive, når EU og andre kommer og "afstikker" grænserne... Uden yderligere at tage stilling til sagerne, så tror jeg ikke, der er så pokkers mange musikere med praktisk erfaring i EU-parlamenetet, eller hvor de nu sidder og dirrigerer virkligheden fra...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk