Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Madamp kit - mine erfaringer - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 13-02-2007
    kl. 22:09

Peter Olsen

Madamp kit - mine erfaringer

Fordi der flere gange i dette forum har været folk, der har spurgt om erfaringer med forstærker-kits fra Madamp, vil dele lidt ud af mine!

Jeg har bygget den model, der hedder M15Mk1. Det er en 15W sag med to EL84 rør i en PP konfiguration. Forstærkeren har to adskildte "kanaler". Den første er "klonet" fra en Marshall 18W, den anden fra en Marshall JTM45.

Det første jeg gerne vil slå fast, er at dette kit inkl. "knapper" til potmetrene og forsendelse, har kostet mig 1860 danske kroner. Det er ikke meget for en rørforstærker, og det siger også meget om kvaliteten af de stumper, der indgår i kit'et.

Pris/kvalitet har betydet to ting i mit valg af netop dette kit:
    Det er første gang jeg bygger en rørforstærker, og den skulle helst ikke koste så meget, at jeg ville ærgre mig alt for meget over ikke at kunne finde ud af at bygge den!
    Jeg ville primært bygge forstærkeren for at lære noget, og for at se om jeg i det hele taget kunne - ikke for at få en fantastisk lydene forstærker.

Og så til erfaringerne:

Levering
    Kit'et ankom 10 dage efter jeg havde bestilt det, så det kan der ikke klages over! Byggevejledningen mm. var sendt pr. email nogle dage før, så jeg havde god tid til at læse det hele grundigt igennem inden stumperne ankom.

Byggevejledningen
    Det første jeg vil sige, er at byggevejledningen er rigtig god. Jeg vil påstå at enhver der kan lodde, læse et diagram og læse engelsk, kan bygge forstærkeren. Det er ikke helt "paint by numbers", men det er så tæt på, at jeg næsten syntes, det var for nemt! I vejledningen indgår der en fornuftig løbende aftestning af de "moduler" der bliver bygget, så man ikke ender med at det hele går op i røg, når man til sidst sætter 230V til skidtet.

Komponenter
    Der var et par enkelte komponenter, der ikke havde den værdi, de skulle have i følge vejledningen, og selv om det var lidt irriterende, havde jeg nogle stumper liggende, som kunne bruges i stedet.
    Kvaliteten af stik, kontakter, potmetre mm. er nogenlunde den ringeste man kan finde, men med et kit til under 2 kilo, er det noget man må forvente. Det er ret nemt at skifte til en bedre kvalitet, hvis man synes det er umagen værd.
    Næsten alle modstande er af metalfilmstypen og rated 2W. De fleste kondensatorer i signalvejen er af mærket Mallory.
    Transformatorene er fra "askJanFirst.com" og er sikkert noget bras, PT'en bliver i hvert fald ret varm og det skulle være ok, fordi den ikke er særligt effektiv! Forstærkeren lyder umiddelbart bedre, hvis man benytter 8-ohms udtaget, end hvis man benytter 16-ohms udtaget fra OT'en, så igen passer kvalitet og pris sammen!

Rør
    De to EL84 og tre 12AX7 der følger med, er fra JJ. Jeg har eksperimenteret en smule med nogle andre preamprør og selv om der bare er tale om et TAD og et SOVTEK rør, giver begge en smule mere gain/crunsh, om de "lyder" bedre ved jeg ikke rigtigt.

Lyd
    Hvordan lyder den så? Ja det er jo lidt svært at beskrive, men umiddelbart lyder den faktisk godt! Det kan være den er lidt for "hård" i diskanten og den har et grimt boost omkring 500Hz, men lyden "kommer ud" (som vi siger i PA branchen). Begge kanaler kan gå fra clean til crunch og lyder tilpas forskelligt til at de kan supplere hinanden.
    Jeg har afprøvet forstækeren både med en Celestion G12T75 og en G12H. Jeg kan bedst lide G12H'eren, G12T75'eren bliver simpelthen FOR hård.
    De 15W er rigeligt i de sammenhænge jeg spiller i, for forstærkeren skal helst lige presses ud i en smule overdrive for at lyde "rigtigt".

Sammenfatning
    For 1860,- har jeg fået en glimrende lille forstærker, som jeg kan brug til at afteste diverse modifikationer uden at det gør alt for ondt i pengepungen, hvis der går et eller andet helt galt.
    Jeg har fået bekræftet, at det trods alt ikke er sværere at bygge en rørforstærker, end jeg troede. Og med den erfaring jeg har nu, vil jeg ikke tøve med at bestille noget ordentligt "Iron" hjem fra US, så den næste forstærker potentielt kan komme til at lyde rigtigt godt!

Så hvis du kunne tænke dig at prøve at bygge en rørforstærker, for at prøve at bygge én, og ikke forventer at ende med en forstærker, der lyder bedre end de små 2000,- den har kostet, så vil jeg gerne anbefale et kit fra Madamp.

Venlig hilsen Peter Olsen

Svar på dette indlæg
  • 15-02-2007
    kl. 16:54

Morten Lyse Pedersen

Hej Peter..

Svar på dette indlæg
  • 15-02-2007
    kl. 16:54

Morten Lyse Pedersen

Hej Peter..

Svar på dette indlæg
  • 15-02-2007
    kl. 16:57

Morten Lyse Pedersen

Hej Peter III..

Tak for det.. Det er supergodt med den slags indlæg..

Jeg har også tidligere kigget på madamps kit, og været temmeligt interesseret. Desværre fik jeg nok overbevist mig selv om, at jeg som udgangspunkt ville benytte bedre transformere. 2W's metalfilm modstande og mallory caps er jo gennemgående fine komponenter at bygge selv dyre ting af, og jeg har rigtig gode erfaringer med Alphas potmetre. Jackstik ville jeg også vælge noget bedre da de billigste man kan købe er noget regulært skrammel..

Men det lyder godt.. Tak skal du have..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 15-02-2007
    kl. 23:34

Peter Olsen

Selv tak!

Lige nu går jeg og overvejer at købe en bedre OT, ikke mindst for at finde ud af præcist hvor stor forskel det gør! - Nu skal jeg bare finde ud af om det skal være en Heyboer, Mercury, West Lab, eller noget helt andet.
    Og så skal jeg lige have sparet lidt penge sammen - hvorfor skal det også lige være den tungeste del, der skal betales fragt fra US på?

Hilsen Peter.

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2007
    kl. 04:31

Søren Alwan

Husk at...

udgangstransformatoren kun er en del af det samlede billede - bevares, den er absolut én af de vigtigste - men alligevel: Hvis kun en forkølet parodi på det oprindelige signal slipper igennem forstærkerens øvrige komponenter, så kan man have jordens bedste udgangstransformator (hvad dét så end måtte være) spændt efter... det vil nok stadig kun lyde som "en lidt bedre præsentation af en forkølet parodi".

Men på den anden side: En dårlig udgangstransformator kan smadre alt! Den kan få jordens bedste forstærker (hvad dét så end måtte være) til at lyde som en smadret sardindåse...

Så en form for "morale" må vel være: Ingen kæde er stærkere end det svageste led..?

Jeg glæder mig til at høre, hvad du konkluderer!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2007
    kl. 15:36

Peter Olsen

Det er jeg med på

Jeg er godt klar over at "ingen kæde er stærkere ...", men jeg er ikke i stand til at vurdere "styrken" af de enkelte led i min kæde!

Jeg vil prøve at skifte potmetrene (det koster ikke så meget!), men jeg tror ikke det er dér, der går så meget galt. Ellers er jeg lidt usikker på hvad der ellers kan være af "svage led". Selve designet kan selvfølgeligt være dårligt, men det adskiller sig på den anden side ikke så meget fra de fleste andre 15-18W "kloner".

Hvis nogen har forslag til andre stumper, jeg bør skifte inden turen kommer til udgangstransformatoren, vil jeg meget gerne høre dem.

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2007
    kl. 15:47

Søren Alwan

Hej Peter

Ja, du rører ved noget centralt her. For der er jo mange, der går rundt og tror, at man kan opnå den ultimative lyd ved at udskifte "komponent X" til "komponent X i en bedre kvalitet". Men ofte handler det i virkeligheden om, det er selve kredsløbet, den er galt med.

F.eks. har i det pågældende tilfælde svært ved at se, hvordan både et Marshall 18 watt´s kredsløb (hvilken af kanalerne er der tale om?) og et JTM45-kredsløb kan være perfekt afstemt til det samme fasesplitter-kredsløb. Men det kan da tænkes, at Madamp har "tryllet" lidt med noget tilpasning...

Så derfor er det svært at sige noget fornuftigt om, at det lige netop er dén og dén, du skal udskifte - især, når man ikke har hørt kræet :-)

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2007
    kl. 22:05

Peter Olsen

Tryller og tryller...

JTM45 kanalen afviger faktisk en hel del fra originalen, og Madamp siger også kun at det er en JTM45 der har været indpiration til den.

Det er "Normal" kanalen fra 18W'eren der er kopieret, og den er rimeligt tæt på originalen.

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2007
    kl. 21:12

Ove Dalgaard

Kanon indlæg +++++++

Tak, tak har selv gået som katten om den varme grød, men ikke turdet bestille. Har nu et fingerpeg om hvad disse Madamp Kits repræsenterer og vover nok et øje. Men... please ingen tekniske forkortelser, hvis det er muligt.Jeg gættede på output-trans right?, men kunne sagtent komme til kort andre steder med min begrænsede viden.
    Meget gerne flere indlæg af denne slags.
    Nogen hjemmekonstruerede projekter vi andre må få del i (Søren)?

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2007
    kl. 22:00

Peter Olsen

Undskyld

Så hedder det "udgangstransformator" eller "output transformer" fra nu af!

Hvad er i øvrigt den korrekte danske oversættelse af "power transformer" (eller PT)?

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2007
    kl. 23:29

Søren Alwan

Nettransformator

eller helt korrekt "lysnettransformator" - "strømforsyningstransformator" eller "spændingsforsyningstransformator" burde også være forståeligt... :-)

Om det så hedder "transformator" eller "transformer" kan vi skændes lidt om. Bare folk ikke forfalder til at spille sådan lidt "teenager elektroniktekniker wannabee med lidt for store grimme briller og en skævbider i lommen-agtig" og begynder at bruge udtrykket "trafo", når de taler... :-)

Og det vildeste, jeg kan komme op med af nye ting, som vist ikke har været omtalt før, er at jeg lige netop har ombygget en gammel Teisco basforstærker for en ven. Ud over en ny nettransformator (!!!), som kostede omkring 300 kroner, er den bygget af "forhåndenværende søm", som jeg tilfældigvis måtte have liggende i gemmerne. Så for under en tusse får han en forstærker, som jeg allerede nu, hvor den ikke er 100% finpudset i krogene, godt ville turde sætte op ved siden af f.eks. Marshall´s 20 watts top. Og dén står til 11.000 på tilbud...

Så når jeg er færdig med at finpudse (når tiden tillader det), skal det nok blive godt!

Det kunne da være, at man skulle lave en form for kit til denne? Det ville være et udmærket begynderprojekt for folk, som har besluttet, at nu er tiden kommet til at tage livet af sig selv ved at bygge en rørforstærker... :-)

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 01:20

Peter Olsen

Når du siger pudse?

Hej Søren

Tak for oversættelsen. Jeg glæder mig meget til at bruge de nye ord!

Hvad er det du retter på når du finpudser?
    Jeg spørger fordi jeg lige har pudset lidt på min (forstærker altså...) og fundet en fejl. Jeg havde fået sat en modstand med alt for lav værdi i "tonekontrollen" på "18W" kanalen. Efter at den er rettet lyder kanalen ret meget bedre!

Nu tror jeg, jeg skal have "JTM" kanalen set lidt nærmere efter i sømmene.

Man skal lære så længe man har lever, eller noget...

Foruden risikoen for at komme "i stødet", når man bygger rør-ting, er der også en overhængende fare for at blive så hooked, at man ikke kan stoppe med at bygge/modificere igen. Jeg er i hvertfald ramt!

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 02:00

Søren Alwan

Hej Peter

Jamen, jeg havde nær sagt: Det sædvanlige...

Forstærkningsniveauer i de respektive trin, frekvensgangen i trinene og ikke mindst i overførslen mellem trinene, impedansforhold osv. osv.

Det er ligesom dét, der er i at bevæge sig fra "Jeg vil bygge en forstærker med to ECC83 i preamp´en og to EL84 i udgangen" og så til "Jeg har bygget en forstærker med to ECC83´ere og to EL84´ere, som lyder stinkende fedt"

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 03:05

Søren Alwan

Før du...

bevæger dig videre i denne rørverden (og principperne gælder også i alle andre elektronik-sammenhænge), ville du gøre dig selv en stor tjeneste ved at læse, forstå og memorere - jeg foreslår at man reciterer den i sin aftenbøn hver aften, omend det nok koster en halv time af ens nattesøvn :-) - nedenstående "knastørre klassiker" inden for området "stelforbindelser". Dette emne - mystisk for mange - er ét af de steder, hvor "begyndere" (I am one!) altid ryger i vandet: Man står stolt med sin seneste kreation, som egentlig lyder meget godt, men samtidig brummer som ind i h.....

Hvis man bruger lidt tid på planlægning på forhånd, kan man lave tingene, så man ihvertfald kan udelukke, at det er stelforbindelserne, der er årsag til brummet. Nu er der måske nok nogle, der ville kalde mig brum-fanatiker. Men selv uden jævnspænding på glødetrådene er mine forstærkere, hvad jeg vil tillade mig at kalde "brumfri". Og jeg har lært det på den hårde måde - at dette er én af de ting, hvor man ikke skal spille smart (eller vælge "den lidt lettere løsning"). For gør man, "som der står i bogen", så virker det!

http://www.aikenamps.com/StarGround.html

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 03:09

Søren Alwan

Nu...

ved vi så også, hvorfor vi ikke kan slippe af med brummet i f.eks. vores gamle Vox, Marshall eller Fender forstærker uden at skulle bygge den fuldstændigt om!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 13:10

Peter Olsen

Aiken er en venlig mand!

Selvom jeg måske ikke lige fremsiger den som aftenbøn, så har jeg læst Aikens artikel om stelforbindelser mere end én gang.

Læsningen af de fleste af hans artikeler har i øvrigt været en meget medvirkende årsag til, at jeg fik selvtillid (storhedsvanvid?) nok til, at gå igang med at bygge en rørforstærker.

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 13:05

Peter Olsen

Hej Søren

Det tænkte jeg nok!

Og det er så der at sådan én som mig, der nok kan læse et diagram og følge en byggevejledning, begynder at komme til kort. Jeg ved simpelthen for lidt om hvordan de enkelte parametre påvirker lyden og i visse tilfælde hvordan jeg ændrer parametrene!

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 14:21

Søren Alwan

Nyt ord på dansk..!

eller ihvertfald på "Aagesk"...

Én ting er at de kære fjolser ovre på Aages forum vil til at bygge pedaler, som de ingen anelse har om, hvad gør... Oh well, i dag kan man vel ikke have sin selvrespekt i orden uden at kunne skrive "pedalbygger" på visitkortet?

Men de er også begyndt at operere med det for mig nye ord "schematic´et"... Jeg kan nok lige følge med til, at der er tale om en dansk bøjet form af det engelske ord "schematic". Men hvad er der galt med det gode danske ord "diagrammet"..?

Nå ja, det kan jo være svært, når man ikke ved det :-)

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-02-2007
    kl. 18:00

Peter Olsen

Sprog og pedaler

Med det udbud der er af diagrammer, og viden/inspiration på nettet, kan jeg godt forstå at mange lader sig friste ud i gør-det-selv pedalbyggeri (inklusiv undertegnede).
    Man skal alligevel have tilegnet sig en del viden om et emne, før man opdager at man næsten intet ved!

Men det danske sprog kan vi alle sammen blive bedre til at styrke og holde fast i. Det er som om et udtryk ikke er "smart" hvis det ikke er på engelsk.

Svar på dette indlæg
  • 18-02-2007
    kl. 09:29

Ove Dalgaard

Det har jeg ledt efter længe..

Lægger lige en adresse her til alle som går hjemme og roder med sine forstærkere og andet godt.
    Se under Tech info:
    http://www.aikenamps.com/
    Tak til Søren for ledetråden, har fattet lidt mere

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk