Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Baseplate? - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 21-02-2007
    kl. 23:54

Søren Alwan

Baseplate?

Halløjs gode frænder.

Som nogle af Jer ved, anskaffede jeg mig for et par måneder siden en halvgammel "bastard-Strat" - skøn guitar, men som altid med dén slags også startskuddet til "et projekt".

Nu har jeg så gået og "banket lidt på den" et par måneder, og har fået et vist overblik over, hvor vi skal hen...

Blandt flere ting er der "lidt" med dens bagerste pickup. Midt- og halspickupperne siger superfedt, men den bagerste er unægteligt lidt tynd i betrækket. Den logiske løsning er selvfølgelig at skifte den ud til noget andet. Men for nyligt havde den gode Uffe Gaden benævnte guitar i hænderne og kom med dét guldkorn, at man kunne prøve at sætte en såkaldt baseplate under den bagerste pickup. Så dét vil jeg lige give en chance, før den får sparket.

Nu ved jeg, at det tidligere har været oppe at vende, at man selv kan klippe-klistre sådan en messingplade og lime på sine pickupper. Men da jeg synes, at jeg har fingrene i rigeligt med klippe-klistre-projekter for tiden, er jeg rede til at vælge den dovne løsning at betale mig fra sådan en baseplate.

Men hvor går man hen i dagens Danmark og finder sådan én? Subsidiært: Hvor finder man sådan én på denne side af Atlanten - gerne i Tyskland? Jeg kan f.eks. ikke finde dem hos Rockinger...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-01-2017
    kl. 07:27

[Profil slettet]

304 rustfri stål

304 rustfri stål

304 rustfrit stål, også kendt som 18/8 rustfrit stål, europæisk norm 1.4301, er den mest almindelige rustfrit stål. Stålet indeholder både chrom (sædvanligvis 18%) og nikkel (sædvanligvis 8%) metaller som de vigtigste ikke-jern bestanddele. Det er en austenit stål. Det er ikke særlig elektrisk eller termisk ledende, og er umagnetisk. Det har en højere korrosionsbestandighed end almindelig stål og er meget udbredt på grund af den lethed, hvor det formes til forskellige former.

304 rustfrit stål er en af ​​de mest alsidige og udbredte sorter af rustfrit steel.300 Series Stainless Steel austenitisk. Det har et minimum på 18% chrom og 8% nikkel, kombineret med et maksimum på 0,08% kulstof. Det er defineret som en chrom-nikkel austenitisk legering.
    304 grader har fremragende egenskaber ved lave temperaturer og reagerer godt på hærdning af kolde working.304 kvaliteter har gode svejseegenskaber og efter svejsning udglødning er normalt ikke forpligtet til at genoprette ydeevne, 304 rustfrit stål har god kandidat til nogle forarbejdning teknikker. Store korrosionsbestandighed.
    -
    Egenskaber:
    - Danner og svejseegenskaber
    - Korrosion / oxidation modstand takket være chrom indhold
    - Deep tegning kvalitet
    - Fremragende sejhed, selv ned til cryonegic temperaturer, som er defineret som meget lave temperaturer
    - Egenskaber ved lave temperaturer reagerer godt til hærdning af koldbearbejdning
    - Nem rengøring, nem fabrikation, skønhed udseende
    Applikationer:
    Fødevarer behandling og håndtering
    varmevekslere
    Kemisk proces fartøjer
    Transportører
    Arkitektonisk

304 2b rustfri stålplade
    304 rustfrit stål ark
    304 1/2 hård rustfri stålplade
    tykkelse 304 rustfrit stålplade
    304 rustfrit stål ark specifikationer
    304 rustfri stålplade tykkelsestolerance
    304 rustfrit stål tykkelse metalplader
    304 rustfrit stål ark leverandører

Svar på dette indlæg
  • 16-01-2017
    kl. 07:27

[Profil slettet]

304 rustfri stål

304 rustfri stål

304 rustfrit stål, også kendt som 18/8 rustfrit stål, europæisk norm 1.4301, er den mest almindelige rustfrit stål. Stålet indeholder både chrom (sædvanligvis 18%) og nikkel (sædvanligvis 8%) metaller som de vigtigste ikke-jern bestanddele. Det er en austenit stål. Det er ikke særlig elektrisk eller termisk ledende, og er umagnetisk. Det har en højere korrosionsbestandighed end almindelig stål og er meget udbredt på grund af den lethed, hvor det formes til forskellige former.

304 rustfrit stål er en af ​​de mest alsidige og udbredte sorter af rustfrit steel.300 Series Stainless Steel austenitisk. Det har et minimum på 18% chrom og 8% nikkel, kombineret med et maksimum på 0,08% kulstof. Det er defineret som en chrom-nikkel austenitisk legering.
    304 grader har fremragende egenskaber ved lave temperaturer og reagerer godt på hærdning af kolde working.304 kvaliteter har gode svejseegenskaber og efter svejsning udglødning er normalt ikke forpligtet til at genoprette ydeevne, 304 rustfrit stål har god kandidat til nogle forarbejdning teknikker. Store korrosionsbestandighed.
    -
    Egenskaber:
    - Danner og svejseegenskaber
    - Korrosion / oxidation modstand takket være chrom indhold
    - Deep tegning kvalitet
    - Fremragende sejhed, selv ned til cryonegic temperaturer, som er defineret som meget lave temperaturer
    - Egenskaber ved lave temperaturer reagerer godt til hærdning af koldbearbejdning
    - Nem rengøring, nem fabrikation, skønhed udseende
    Applikationer:
    Fødevarer behandling og håndtering
    varmevekslere
    Kemisk proces fartøjer
    Transportører
    Arkitektonisk

304 2b rustfri stålplade
    304 rustfrit stål ark
    304 1/2 hård rustfri stålplade
    tykkelse 304 rustfrit stålplade
    304 rustfrit stål ark specifikationer
    304 rustfri stålplade tykkelsestolerance
    304 rustfrit stål tykkelse metalplader
    304 rustfrit stål ark leverandører

Svar på dette indlæg
  • 21-02-2007
    kl. 23:56

Søren Alwan

PS

Nogen, der har erfaringer med, hvad sådan en baseplate kan og ikke kan gøre for lyden?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 00:03

Søren Kjær

Jeg har ikke checket

...men det er da muligt, at de her har noget. De har i hvert fald stumper til "heimbastler-PU's"

http://www.goeldo.de/gshop.php

mvh

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 00:07

Søren Alwan

Nope...

Tak for linket! Men desværre "no cigar" dér heller...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 00:41

Michael Vajhøj

Mørch?

Mon ikke Johnny kunne lave sådan en mod ussel mammon?

Det skader da ihvertfald aldrig at spørge...

/Michael

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 07:40

Gary Madsen

Lyt til klip her:

http://www.acmeguitarworks.com/Strat_Pickup_Sound_Clips_W1.cfm

På en bærbar computer er det lidt svært at høre ret meget andet end at der i "I know a little"-klippene dog eren forskel.

Gary

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 08:38

Lars Reinau

Baseplate

Hej Søren,
    Jeg har en Suhr V60LP bridge pickup med original fabriksmonteret baseplate. Den kunne du jo evt. prøve at låne?
    Venlig hilsen
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 08:52

Søren Alwan

Se dét lyder interessant!

Hej Lars

Jeg mailer dig lige, så finder vi ud af noget...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 12:23

Morten Schwennesen

Hej Søren

Har du noget størrelse og mål på sådan en fætter? for så skal jeg da få lavet en til dig, det går jo ikke du går rundt med en tyndt lydende guitar, føj for den da.

De bedste hilsener
    Morten Schwennesen

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 12:24

Frank Stechmann

En anden mulighed måske?

Er at få den viklet om og på den måde få lidt mere liv i den. Efter min menig er bridge pickuppen generelt Statocasterens akilleshæl og dens neck pickup dens store force.

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 12:58

Jens Hansen

Jeg har en Callaham

baseplate i stål, monteret på en standard highway 1.

Lydforskellen er markant - der er meget mere 'pondus' og bund i lyden. Jeg tager den ikke af igen.

Iøvrigt påstås det at det skal være magnetisk materiale, og ikke messing, se her:
    http://www.soundcheck.dk/?Dtype=thread&Did=50396

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 13:49

Uffe Gaden

Jeg ville nok..

Satse på den originale med en baseplate. Som ganske rigtigt skal være i stål eller jern for at du. Noget med magnetfelter...
    Jeg har jo hørt og spillet på bemeldte guitar, Søren´s Sorte Dame, og den er fed, men:
    Pick-up´erne huler, og den bagerste er lidt svag, men lyder i øvrigt dejligt, ikke for tynd. Der er muligheder, og nirvana er ikke så langt væk. Så når du nu har vokset dem, så kunne det være at vi skulle lave et fælles projekt med hjemkøbning a baseplates og andet hos Callaham, der også har dem..?
    Måske et projekt til exekvering i min BatCave ?

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 14:47

Gary Madsen

Jeg ville nu ikke..

afskrive messing helt. Se dette link:
    http://www.tdpri.com/resourceBASEPLATE.htm
    - Nu har jeg tilfældigvis noget messingplade liggende, så jeg vil da lige prøve det på en standard strat bridge pu.

Gary

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 15:37

Uffe Gaden

Det er denne effekt vi er ude efter:

Fra dit link:

"Leo Fender used copper-plated steel baseplates on the Tele bridge pickup to stabilize and to increase the magnetic force of the relatively weaker Alnico 3 slugs. The ferromagnetic steel plate increases the inductance of the coil (like increasing the number of turns on the coil).

The steel baseplate also transmits from the steel bridge mount via the steel mounting screws some of the body vibrations into the pickup, resulting in that typical Tele twang. As a negative, this is also the cause of microphonic squealing at high volume levels." "

Derfor er det stål vi skal bruge.

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 15:53

Gary Madsen

Jamen så er der jo ingen tvivl.

Jeg forstod det sådan at kun tonen skulle ændres.
    Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres resultater, til den tid.
    Specielt om forskellen på at vokse/lime og det at pickupens skruer bruges til at holde baseplaten (Er det ikke sådan det skal forståes?)

Gary

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 16:12

Jens Hansen

Jeg har brugt dobbeltklæbende tape og...

derefter loddet til stel - helt efter Callahams foreskift.

Og som sagt giver det mere - hørbart - pondus og fylde.

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 17:02

Jens Hansen

Lige en extra ting ...

Både pickuptype:

These baseplates can be very effective on traditional single coil pickups with alnico slugs, but on many different designs, the result can be disastrous.

Og ikke mindst tykkelsen af stålet:

Also, the thickness of the baseplate is very important -- if the plate is too thin, the effect is very little, but if the plate is too thick, you may end up with a muddy pickup. For excellent results, keep the thickness of the plate between 1/32” and 1/16” and make sure that the plate is firmly attached to the pickup.

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 17:49

Søren Alwan

Halløjs

Allerførst tak for alle de fine svar!

Jeg ved ikke helt, om jeg tør tage dig på ordet, Lars - det ender jo bare med, at jeg pludselig får griller omkring, at mit liv ikke er perfekt uden (endnu) et sæt V60LP´ere... Og man kan jo ikke gå rundt og "være Suhr" hele tiden... :-)

Uffe: Jo, jeg er helt med på at nørde lidt i "herrekælderen"! Det dér med at vokse pickupper har du jo adskillige hundrede procent erfaring med end jeg... Og det kan da godt være, at det ender med at bestille noget Callaham-værk hjem?

Men ellers vil jeg da meget gerne tage imod Mortens flotte tilbud! Nu har jeg studeret sagerne lidt. Og det lader jo altså ikke til, at dét at lave sådan én er noget, som hverken kræver den store ledvogter-eksamen eller rummer statshemmeligheder:

Hvis man kigger på Callahamguitars.com og går ind under Strat Parts, kan man lidt nede af siden se et billede af den famøse Baseplate. Og lur mig, om man ikke ville kunne komme ret tæt på, hvis man - med afsæt i de informationer om, hvordan en "rigtig" baseplate skal være, I er disket op med - fik udskåret et stykke 1,5 mm stålplade. Man kunne nok bruge et pickup-cover til en strat-pickup som skabelon? Og så fik fat i en lodekolbe "from hell" og så loddede stelforbindelsen på...?

I øvrigt Morten: HVIS du nu sætter handling bag ordene, kunne du måske overtales til at lave et par stykker med det samme? (betalingen finder vi ud af!)

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 19:04

Gary Madsen

Lige for at forvirre lidt..

Så har jeg fundet følgende på http://www.seymourduncan.com/support/seymours_q_and_a.shtml

"I have often made Stratocaster pickups for Jerry Donahue (Bend-master) using a ferrous bottom plate attached to the bridge pickup of his Strat. It enhances the high end of the pickup and helps make it sound more like a Telecaster. If you try it, make sure you insulate with masking tape between the pickup and steel plate and also make sure it is grounded. Silicone can be used to help keep the plate in place and reduce microphonic feedback."

"It enhances the high end of the pickup and helps make it sound more like a Telecaster"
    - Er det ikke at gøre lyden "tyndere"?

Gary

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 20:50

Jens Hansen

Nope ...

Hvis man umiddelbart sammenligner brigde pu på Tele og Strats, er det tydeligt at Telecasterens bridge pu er tykkere og har mere pondus.

Svar på dette indlæg
  • 22-02-2007
    kl. 21:17

Gary Madsen

OK!

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2007
    kl. 23:22

Lasse Sørensen

Alnico?

Indlæg skrevet af Jens Hansen
    (dato: 22-02-2007, kl. 17:02)

Lige en extra ting ...
    Både pickuptype:

These baseplates can be very effective on traditional single coil pickups with alnico slugs, but on many different designs, the result can be disastrous.

Jeg blev lige lidt i tvivl: alnico - er dette et mærke af pick-up eller hvad har jeg fuldstændig misforstået? Samt, kan det betale sig at sætte denne plade under både bridge og middle?

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2007
    kl. 00:12

Xx Xx

Hej Lasse

Alnico = aluminium, nikkel og kobolt.
    En ofte foretrukket legering til guitarpickupper og højttalere.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2007
    kl. 00:13

Søren Alwan

Alnico...

er er type magnet-legering (ALuminium, NIkkel og CObolt), som typisk anvendes i "vintage" pickupper. Alnico´s "modstykke" er keramiske magneter, som oftest anvendes til Hi-output og Distortion-pickupper...

Normalt (så vidt jeg ved, ihvertfald) anvendes baseplates kun under bridge-pickuppen. Men om der ville være idé i at sætte én under middle-pickuppen også..?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2007
    kl. 00:33

Jens Hansen

Bridge

Aner ikke om det kan betale sig at montere baseplate på midt og neck.

Men hvis man synes det mangler lidt stramhed i bunden, kan man jo prøve.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2007
    kl. 01:49

Lasse Sørensen

stramhed..

Jeg ved ikke om den skal være mere "stram"? ;) hehe.. jeg synes bare min G&L Legacy er temmelig diskant til tider - og meget sådan "kør-en-spids-genstand-over-strengene-på-et-klaver-agtig" i bridge, så måske dette kunne give det mere dybde. Tror den skal have sig en ordenlig omgang.. jeg overvejer lidt helt at skifte PU's, få givet den lidt stelforbindelse evt. det trick med stearin så den ikke feeder (selvfølgelig kun hvis evt. nye PU'er gør det samme).. Men sådan en grundig overhaling er ikke at tage fejl af. Jeg bare ikke Edward Saksehånd - hverken født med metal eller en loddekolbe på/i hænderne.

Svar på dette indlæg
  • 18-03-2007
    kl. 21:56

Søren Alwan

Second time around...

Hej Ove

Selv om den gennemsnitlige læser af dette forum måske nok står centralt placeret i risikogruppen for Alzheimer... Ja, så HAR der allerede været linket til dén side tidigere i tråden.

:-)

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-03-2007
    kl. 16:31

Ove Dalgaard

Baseplate webshop

fandt lige denne adresse
    http://www.singlecoil.com/shop.html

Svar på dette indlæg
  • 10-03-2007
    kl. 11:16

Morten Lyse Pedersen

Skulle du nu

beslutte at købe baseplates, og finder dem til en god pris, evt på det site Ove nævner, vil jeg gerne dele forsendelsen med dig på et læs.. Jeg er blevet lidt smålun på tanken da det på en måde "makes good sence."

Men i øvrigt må det dælme være en smal sag at lave sådan noget selv.. hmm.. svigar på et smedeværksted osv.. hmmm..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse.

Svar på dette indlæg
  • 10-03-2007
    kl. 16:33

Søren Alwan

Som sagt...

er jeg ret sikker på, at en stump 1,5 mm plade udskåret efter et pickup-cover ville gøre jobbet - ja, jeg tror faktisk så meget på idéen, at jeg er ved at få lavet et par stykker i forskellige materialer "ude i byen" for lav betaling og slesk tale... :-)

At jeg så fuldstændig ignorerer, at hverken John Suhr eller Lindy Fralin har afsagt hemmelige voodoo-ritual tekster over dem, og de derfor helt indlysende ikke kan været "helt" så fede... well, dét må jeg jo prøve at leve med :-)

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-03-2007
    kl. 21:42

Ove Dalgaard

Her er måske en forklaring ang. materialevalg

http://www.tdpri.com/resourceBASEPLATE.htm

Svar på dette indlæg
  • 19-03-2007
    kl. 08:34

Rasmus Poulsen

findes...?

Der ikke en forhandler på denne side af atlanten?

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2013
    kl. 12:36

Henning Bech Madsen

Hvordan gik det så?

Jeg ved godt, det er en ældgammel tråd, men så er der vel også flere der har forsøgt og fået erfaringer ..?

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2013
    kl. 19:59

Henning Bech Madsen

Hej

Nu forventer jeg ikke du (Søren Alwan) vil hænge nogle guitarbyggere ud i dette forum, som jo vel heller ikke er en gabestok. På den anden side kunne være jo være rart at vide, hvem den guitarbygger, du har tillid til, er ... ;-)
    Vedr. baseplates: Jeg har lige købt en ny strat (mex) som er er helt ok, men jeg synes den er lidt tynd i lyden ift. min Godin G-1000 fra 95. Det er en HSS, så det er ikke så mærkeligt, den lyder anderledes i bridgepos., men den lyder også bedre på mid og neck. Jeg lettede låget på den for at se, hvilket fabrikat pickupperne er. Der står Godin på dem, men jeg har hørt, det skulle vær Seymour Duncan der er leverandøren. Jeg kunne ikke se noget navn på bagside, MEN der sidder baseplates på begge sc pickupperne. Der er ikke formet som man eller ser sådan nogle på nettet. De er kun ca. 12 mm brede og til gengæld ca. 3 mm tykke.

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2013
    kl. 21:26

Søren Alwan

Hej-hej.

Jamen, jeg kan da så kun anbefale, at man lader sine guitarer reparere hos Victor Smith, der er manden bag Flatbush Guitars. Han har efter min mening den helt rette nørdede "Attention to Detail-approach" uden samtidig at lide under "My way or the Highway". Jeg har heller ikke fra hans side set f.eks. bånd, som er moset skævt i et gribebræt, halvsløjt lak-arbejde, fået fladet gribebræt-radiusen ud i forbindelse med et båndskift, uden at dette var en del af aftalen, eller fået bånd i med for brede "tanger", der tvinger halsen bagover. Alt sammen ting, jeg har prøvet fra andre jyske guitarbyggeres hænder. I bedste fald har disse ting kostet kassen at få udbedret. I værste tilfælde har instrumentet bare været "fucked up for good".

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2013
    kl. 15:06

Søren Alwan

Well...

nu kan jeg jo selvsagt kun tale på egne vegne og beskrive, hvordan det gik i mit tilfælde:

Ad mere eller mindre hemmelige kanaler landede der faktisk ikke bare én men en hel lille stabel af baseplates, som var blevet fremstillet til formålet. Og én af dem blev forsøgsvis monteret på den ovenfor omtalte bridge-pickup. Om dette i sig selv medførte den store tonale forskel, svæver lidt i det uvisse. Sikkert er det dog, at næsten uanset hvordan den blev monteret, var dens uomtvisteligt største bidrag, at pickuppen blev ubrugeligt mikrofonisk. Sådan en "resonansklokke" monteret på pickuppens underside er ikke noget der går særligt godt i spænd med blot moderate lydstyrker!

Nu skal jeg på ingen måde gøre mig til ekspert udi monteringen af baseplates. Men min umiddelbare tanke er, at hvis man skal have det til at fungere blot nogenlunde, skal man gøre det i forbindelse med, at man alligevel voksbehandler pickuppen. Og så skal man simpelthen have pickup og baseplate "støbt" sammen til en veldæmpet enhed. Måske andre har gjort sig erfaringer på dette punkt?

Så langt nåede jeg aldrig. For det viste sig, at den helt rette kur i det givne tilfælde var - udover en "almindelig" omgang voksning af alle tre pickupper - at arrangere guitarens kredsløb sådan, at den nederste tonekontrol virker på både den midterste og den bagerste pickup. I og med at en gængs tonekontrol stadig belaster pickuppen og derved ruller noget top af, selv om den står på "10", er det ifølge min ydmyge opfattelse dét, som gør, at mangen en Strat lider under at dens bagerste pickup er utroligt tynd og skarp, idet den bagerste pickup jo ikke er belastet af nogen tonekontrol med den normale "Strat Wiring". At ændre dette til det ovenfor beskrevne er udelukkende et spørgsmål om lige at lodde en "lus" på pickupomskifteren.

At den pågældende Strat så senere i sit liv blev udsat for et overgreb af en jysk guitarbygger, sådan at jeg i dag er nede på én guitarbygger i Jylland, som jeg vil/tør overlade mine guitarer til, idet samtlige tre-fire andre, som jeg lige kan komme i tanker om, har sørget for at fyre sig selv i forbindelse med div. fuck ups, er en helt anden sag. Men resultatet kan da ses her:

https://picasaweb.google.com/SorenAlwan/SkVtBand?authkey=Gv1sRgCP3dqJjhqPW_ngE#5742088263937296930

Lidt større omhu i omgangen med en Stratocaster-hals fra 1968 havde ifølge min opfattelse nok været ønskeligt/forventeligt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk