Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 18-04-2007
    kl. 10:34

Robert Nørgaard

Leslie 760 m. rørforstærker

Hej folkens
    Jeg har en Leslie 760, som spiller fint, men jeg har gået og spekuleret lidt på om det er muligt at indbygge en rørforstærker i stedet for den transistor der sidder i. Jeg har hørt noget om nogle guitarforstærker toppe der skulle være gode? Er der nogle her der har erfaringer med det?

Svar på dette indlæg
  • 18-04-2007
    kl. 18:41

Martin Kaufmann

Leslie 760 m. rørforstærker --> 122/147

Det bedste du kan gøre med den er at indbygge en ægte 122 eller 147 forstærker. De kan købes her:

http://www.goffprof.com/shopping.jsp?p=104

Svar på dette indlæg
  • 08-06-2007
    kl. 07:44

benny rasmussen

leslie 147

hej. jeg har et spørgsmål til dig!
    jeg har en leslie 147 som ellers virker fint, men vi havde for et stykke tid siden et aftenjob i telt, hvor det var skidekoldt, så på et tidspunkt ville den øverste rotor ikke køre rundt. efterfølgende skal denne rotor "hjælpes i gang" og køre en halv times tid før den virker igen via pre-amp.der sidder en lille elektromotor og trækker denne, men det er nok her problemet ligger. har du eller andre erfaring med løsning af dette? hilsen Benny

Svar på dette indlæg
  • 10-06-2007
    kl. 02:10

Søren Alwan

Uden...

på nogen måde at skulle gøre mig til ekspert på området, så skal sådan noget skidt jo smøres en gang imellem...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-06-2007
    kl. 15:48

Jeppe Ekstrøm

Den skal skilles ad og smøres

Hej Benny.
    Du skal værne om din gamle 147! :o)

www.captain-foldback.com kan du finde manualen til 147, der meget grundigt forklarer dig, hvordan du skal skille både øvre og nedre motor ad og smøre dem. Dette bør gøres en gang om året. Bemærk, at du skal bruge et unbracko nøglesæt i tommer!

Hvilket orgel har du spændt for Leslien?

Svar på dette indlæg
  • 18-04-2007
    kl. 21:59

Søren Alwan

Joh, men..!

Det er ikke noget, man liiige gør (har selv én af slagsen). En 760´er er lavet sådan, at signalet først går gennem et aktivt delefilter, som så sender to signaler til henholdsvis én forstærker til treble-hornet og én forstærker til bas-højttaleren.

Så du skal altså have fat i et passivt delefilter (800 Hz), studere lidt diagrammer for at se, hvad for noget af elektronikken, du skal pille ud - alt transistorhalløjet, som har med lyden at gøre, men ikke motorstyringen og strømforsyningen til denne.

Så skal du have fikset én eller anden måde at rigge et par omskiftere til til at styre start/stop samt fast/slow. Dette er dog ikke så svært...

Og ja, så er det blot at klampe en Marshall eller en Hiwatt til, og gi´ gas - måske en lidt mindre forstærker, hvis vi skal bruge tingene til overdriven guitar?

Til brug på høj volume kan det så anbefales at skifte treble-driver´en til en bestemt Monacor-enhed, som jeg selvfølgelig ikke lige kan huske betegnelsen på, men som er billig, lyder "rigtigt" og kan klare masser af effekt...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-04-2007
    kl. 19:27

Jeppe Ekstrøm

Horn og woofer har forskellig impedans!

Horn=16 Ohm, woofer=4 Ohm, og det er normalt ikke noget, som rørforstærkere er gode til, så hvis man vil udskifte forstærkeren, skal man enten skifte wooferen til en 16 Ohm og så bruge et passivt delefilter, eller også skal man finde en 2 kanals forstærker med variabel output impedans og et aktivt delefilter. Jeg har gjort sidstnævnte med en Peavey Classic 50/50 på en 760'er jeg spiller gospel på i Sverige, og det fungerer fint.

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2007
    kl. 09:31

lars key

Rør Pre-amp

hvis din leslie virker som den skal, så køb en rør pre-amp. dog ikke det samme som 100% rør men ganske ok til små penge.
    har selv en 770. med 150w rør top så hvis du mangler en opskrift på power leslie kan du maile mig på keymann@c.dk

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2007
    kl. 11:37

Robert Nørgaard

1000 tak for jeres svar

Min leslie køre som den skal, så kan godt være man skulle overveje en rør pre-amp. Jeg har så lige fået en Hammond XK-3 og det er det bestemt kommet til at lyde bedre af.
    Men måske sender jeg en mail engang Lars, når jeg må bruge nogle penge igen :-)

Svar på dette indlæg
  • 28-04-2007
    kl. 12:06

lars key

xk3

jamen nu da du har et xk3 behøver du ingen pre-amp der sider jo to rør i xk3-ern.
    og det er sq et fedt orgel, det bliver du glad for. mvh lars key

Svar på dette indlæg
  • 28-07-2007
    kl. 16:25

Carsten Nyborg

Behringer Preamp

Hej

Jeg bruger en Behringer MIC100 Tube Ultragain preamp sammen med min Leslie 760 (og Roland Vk-7). Der er fantastisk overdrive i den. Så vidt jeg ved er det samme rør som sidder i Hammond XK-3. For det første giver rør-preampen en fantastisk blød lyd ligesom overdrive'n er fantastisk. Det bedste af det hele er, at løsningen er meget billig.

Svar på dette indlæg
  • 05-09-2007
    kl. 11:24

Kristian Jørgensen

behringer igen

Før jeg fik tonehjul og alt det dér, spillede jeg på hammond x5(uden bund) og leslie 710, også med en behringer mic100 imellem. Det lød også helt hæderligt.

Svar på dette indlæg
  • 26-11-2007
    kl. 13:34

Mads Storm

Lyngemarks rør-preamp

Ellers kan jeg varmt anbefale lyngemarks hjemmebyggede rør-preamp.
    Den er en kende pebret (ca. 3 k så vidt jeg husker), men den lyder sgu godt.
    Bruger den selv mellem en VK-8/Nord Electro/BX-3 og en 760'er...

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk