Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Rørforstærker i krybesporet - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-05-2007
    kl. 19:58

Svend-Erik Kjær Madsen

Rørforstærker i krybesporet

Haløj

Har nogen her en henvisning til et bogkøb eller et link som kan give nogle simple diagrammer til at start med rørforstærkerbyg, det behøver slet ikke være det ultimative, men bare noget hvor man ligesom kan komme igang med at lege lidt ?

Jeg er påbegyndt med at læse Elementær radioteknik, men vil gerne fifle lidt med noget praktisk ved siden af, havde faktisk tænkt at det måske var det nemeste at starte med et lille slutforstærkertrin med et enkelt rør uden nogen fancy features ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2007
    kl. 20:33

Søren Alwan

Altså...

der er jo masser af diagrammer på nettet - f.eks. på www.schematicheaven.com.

En klassiker at starte med ville jo f.eks. være noget Fender Champ-værk el. lign. Jeg Jeg kunne dog godt finde på istedet at kaste mig over f.eks. en Badcat Mini Cat, og skal det være godt, kunne man købe nogle af Dave West´s transformatorer til projektet. Sådan en Badcat koster vist i omegnen af 10.000, hvis man skal ud at købe den...

Der ville dog heller ikke være et kvantespring opad i kompleksitet fra en Champ eller lignende til en vis 5E3 Tweed Deluxe...

Men måske ville det "rigtige" for dig være at starte med et kit?

Hvis du er interesseret kan jeg også sende dig et diagram over en ret enkel lille 2xEL84 forstærker, jeg lige har bygget, og som i lyttetests så sent som i weekenden har klaret sig ganske godt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2007
    kl. 21:51

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Søren

Det ville være kanon det diagram, så svare lyden måske oven i købet til min AC30 lookalike Crate fætter. Hvad er der stumper i den for ca ? Går udfra at jeg så bare skal have købt komponenter hos amp-parts og strikket en metalkasse at bygge det ind i, men det kender jeg nogen som kan klippe og bukke for mig.

Du kan maile mig på sv-e(at)sv-e(dot)dk

Foreløblig mange slags tak for interessen.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2007
    kl. 13:57

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej igen Søren

Nå nu har jeg suset lidt rundt på schematicheaven og fundet noget jeg tror kunne være yderst interessant og ser forholdsvist enkelt ud, en Bad Cat Minicat clon med et enkelt preamp og et enkelt slutrør, var det noget du gad kaste energi efter hvis det nu var dig som skulle bygge ?

Går ud fra at den kan levere 5-7 watt ?

Det var det måske et oplagt emne fordi jeg gerne ville ende op med 2 ens "til stereosetup" hvis jeg kan få det til at glide, så sådan 2 gange slem minicat clon er vel i lydtryk nogenlunde det samme som en enkelt 15 watter som den du foreslog sådan ca. eller måske enda lidt mere med hver sin 12" kvalitetshøjtaler ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2007
    kl. 14:14

Søren Alwan

Problemet er ikke...

at bygge den - det er "a piece of cake". Det består nærmere i, hvis man vil bygge den så kompakt, som det sig vel nærmest hør og bør for sådan en lille sag. Så bliver det hurtigt noget pillearbejde...

Jeg byggede for et par år siden en West Picofire, som lyder af bæ. Og når jeg engang får tid, er planen, at den skal omdannes til en Mini Cat... Og den er bygget på et 18x13x5 cm chassis MED et ensretterrør...

En lille finte ved denne forstærker, som jeg ikke ved, om du har luret, er, at du kan hive højttalerstikket ud p.g.a. den indbyggede belastningsmodstand og så bruge den enten som hovedtelefonforstærker eller - og det er nok så interessant - du kan bruge line out´et alene, sådan at forstærkeren kommer til at fungere som en rørdrevet overdrive/preamp-agtig sag med den fuldfede forvrængning fra et udgangsrør...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2007
    kl. 14:33

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej igen igen Søren

Jo jeg så godt den der monster modstand ;) det gør jo ikke konceptet mindre attraktivt, men en ting undre mig lidt, sikkert fordi jeg ikke ved særligt meget om det endnu men så vidt jeg kan se lægges der 320 V op på røret og ifølge en ældre Telefunken rør-bog jeg har kan røret maximalt tåle 250 V i en klasse A opsætning, hvad er det mon som jeg misforstår her ?

Smider lige et scan af siden i din mail så du kan se hvad jeg mener, jeg læser måske databladet helt hen i hampen.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2007
    kl. 14:53

Søren Alwan

Hej Svend-Erik

For det første læser du forkert... Max. spændingen er angivet til 300 volt. At praksis så viser, at dette er ét af de steder. hvor man godt kan slippe afsted med at "presse citronen" lidt (måske op til 350-360 volt - lidt afhængigt af det konkrete rør), er en anden sag...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 08:18

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Søren

Ok, når jeg ser på målebladet for EL84 er der angivet 2 forskellige max. værdier. En på 250V når røret er i en klasse A konfig og en på 300V når røret er i Klasse AB, hvorfor er det egentlig stillet sådan op ?

Nu vi er igang :) jeg har lagt et billede ud diagrammet til BatCat Minicat her:

http://tube.sv-e.dk/dia/BadCMini.jpg

Vinder man noget ved at lave rørensretning i stedet for den viste, og hvilke værdier skal de to transformere have ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 12:24

Søren Alwan

Hej Svend Erik

Så vidt jeg lige kan se, er eksemplet til venstre på databladet et eksempel - altså lægger du 250 volt på anode og skærmgitter, en forspænding på -7,3 Volt på styregitteret, så vil de andre værdier for f.eks. anode- og skærmgitterstrøm gælde...

Og det gør de så som regel for gode NOS-rør. Sætter man mange moderne rør i en rørtester, ser verden desværre noget anderledes ud!

Men værdierne til højre på dit datablad er max. værdierne, som fabrikanten mener, man skal holde sig under...

I øvrigt kan vi jo lave en lille quiz her med navnet "find fejlen på Badcat-diagrammet"...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 14:01

Svend-Erik Kjær Madsen

Altså

øverst over 12AX7 røret ved knudepunkt B giver 2 ens modstande på hver 100K henholdsvis 176V og 183V ud på den anden side, ville da gætte på at der er tale om en skrivefejl for enten volt eller modstandenes værdi !

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 14:10

Søren Alwan

Arrhh...

Dét er nu nok mere et udtryk for tolerancer i enten røret (mest sandsynligt) eller de omkringliggende modstande. LÆg mærke til, at spændingerne på de to katoder heller ikke er ens.

Jeg vil tro, at de angivne spændinger er faktiske spændinger målt i en forstærker. Og med et øje på, hvor ens de to triode-halvdele typisk er i moderne rør, tror jeg, det er her, hunden ligger begravet.

Men det var nu ikke dét, jeg mente!

Nej, hvis ikke "den kolde ende" af Master-potmeteret bliver forbundet til stel, bliver der ikke meget "master" ud af dén...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 15:08

Svend-Erik Kjær Madsen

Ok

den var jeg så ikke i nærheden af at finde, jeg erkender mit novicestadie :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 14:52

Søren Alwan

Hmm...

om man vinder noget ved at bruge rør-ensretning..?

I princippet nej, da en klasse A-forstærker ikke "sag´er", idet man afsætter max. effekt i røret ved tomgang. Jeg kunne nu godt finde på at bruge et EZ81 alligevel - du ved: Hvad pokker skal man med halvledere i en såkaldt rørforstærker... :-)

I så fald skal du nu nok reducere ladelytterne noget, da deres nuværende værdier er mere, end et EZ81 kan trække. Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig et "interessant" diagram...

M.h.t. transformatorer ville jeg nok vælge at købe et sæt af West Lab´s 7 watts sæt, som er af imponerende kvalitet, og som med et EZ81 giver de rette spændinger...

http://westlabs.com/Frames.HTML

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 15:01

Søren Alwan

I øvrigt...

må jeg jo lige atter en gang bringe en gammel traver inden for "essentiel læsning" på banen igen - værd at læse, forstå, memorere samt recitere i sin aftenbøn... :-)

http://www.aikenamps.com/StarGround.html

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 15:12

Svend-Erik Kjær Madsen

Ja

Hr lærer, begynder at læse straks :)

Kan godt li din konsekvens ang. rørforstærker komponenter :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2007
    kl. 09:03

Svend-Erik Kjær Madsen

PowerTransformer

Ja så har jeg lige et ekstra spørgsmål, har tænkt lidt på powertransformeren hvad retfærdigør at købe en dyr, er det i sidste ende ikke et spørgsmål om at finde en som kan levere det ønskede antal watt, og måske lidt til ?

Er vi ude i at det kan have indflydelse på støj mv. ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2007
    kl. 11:46

Søren Alwan

Joh...

men det generelle kvalitetsindtryk kan variere MEGET! Prøv f.eks. at se, hvordan tingene udspiller sig i de tranformatorer, der sidder i T-Rex´s "high end" forstærkere...

Jeg har sammenlignet lidt priser. Og jeg vil sige, at West-sættet faktisk ikke er voldsomt meget dyrere end så meget andet (Hammond o.l.). Det koster så selvfølgelig lidt gryn at få det sendt herover.

Men vi er selvfølgelig tilbage ved det evige spørgsmål: Vil man bygge en "ultimativ" forstærker, eller vil man lave en "stiløvelse"..?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2007
    kl. 12:36

Svend-Erik Kjær Madsen

He he Søren

godt ord igen, den ultimative forstærker ja måske, men i første omgang er der mest for at få lidt erfaring, så metaforen med stiløvelsen er måske ikke skudt helt forbi, hvis mit projekt giver success kan jeg jo bagefter lave den ultimative amp.

Med hensyn til kabinet for indbygning, hvor kan man så købe noget fornuftigt til stiløvelsen :), tænker at en kasse i 19" rackstørrelse 1 unit høj ville kunne gøre tricket til de to forstærkere, jeg er endnu ikke støt på den type lodeskinner magen ved dem som sidder i dit projekt, hvor køber man nogen som er begregnet til at montere direkte på kabinettet, havde forestillet mig at de skulle monteres på et isoleret underlag af eks. træ.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2007
    kl. 12:41

Søren Alwan

Nåh ja...

Der var jo tale om TO forstærkere...

Det er muligt, at en 1 units 19" kasse kunne være udmærket. Ellers kan du garanteret finde en Hammond-kasse hos Tubetown, der passe...

Loddelister kan købes mange steder - bl.a. hos RS (de sælger dog ikke til menigmand, så man må alliere sig med "et firma").

I øvrigt kunne man jo da overveje, om ikke det ville være smart at designe en fælles strømforsyning til de to forstærkere...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2007
    kl. 15:25

Svend-Erik Kjær Madsen

Uanset

om jeg vil sætte den ene eller anden ensretterløsning i, vil jeg hellere end gerne modtage det du har omkring ensretter røret.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2007
    kl. 08:26

Gary Madsen

Hej Svend-Erik

Hvad med en Valve Junior - model?
    Den er da simpel.

På denne side: http://www.valvejunior.com/

Er der både diagrammer og et forum nederst på siden.

Gary

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2007
    kl. 10:38

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Gary

tak for interessen, jeg studere lidt, men har fået et spændende projekt fra Søren at kigge på. Det bliver nok ikke lige i morgen jeg begynder at lodde, nu skal jeg lige se hvad jeg får ud af diverse diagrammer, og så lægge en plan for hvad mit elektronik intelekt kan bære på nuværende tidspunkt :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2007
    kl. 21:36

Joachim Thortzen

Datablade? og bøger?

I dag har jeg lige bestilt elementær radioteknik for vil også gerne igang med noget forstærker forståelse og bygning når jeg engang lære lidt om det. Er der andre bøger som ville være gode for at forstå emnet, eller dækker denne bog det hele?

Og så snakker i om datablade med angivne max værdier for spændingen på rørene hvor kan man købe disse datablade henne?

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2007
    kl. 21:41

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Joachim

Søren Alwan har været så venlig at dele dette link med mig:

http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Held og lykke med dit projekt

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2007
    kl. 22:22

Søren Alwan

Der...

findes jo mange bøger om emnet - nogle klogere end andre! Men hvis du ikke er bange for at kaste dig ud i det tyske sprogs herligheder (Schirmgittergegenkopplungswiederstand er f.eks. ét af mine yndlingsord), har Rainer Zur Linde skrevet et par ret gode bøger med relevans til guitar-sager...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2007
    kl. 22:43

Joachim Thortzen

6...

var min karakter i tysk i folkeskolen, så tror det ville være en dum ide at prøve på sådan noget, medmindre jeg endnu engang vil have det totale nederlag ved at se hvor dårlig jeg faktisk er til det sprog.

Men er otto limanns elementær radioteknik god nok til at få alt det grundlæggende på plads?

Svar på dette indlæg
  • 16-05-2007
    kl. 13:09

Søren Alwan

OK

Nu skal man jo nok skelne mellem, om man er ude på at lære tingene helt fra grunden, så man er i stand til at designe og beregne en forstærker helt fra grunden. Her er Elementær Radioteknik glimrende - omend ikke direkte gearet imod guitarforstærkere. Så supler med at studere ethvert diagram over guitarforstærkere, du kan komme i nærheden af - www.schematicheaven.com skulle nok kunne holde dig beskæftiget en rum tid...

Men vil man blot opnå en vis forståelse af, "hvad der foregår inde i de kasser", er man nok i virkeligheden bedre hjulpet ved f.eks. at gå ind på www.aikenamps.com og kigge lidt på, hvad den gode Randall Aiken skriver under "tech info" el. lign.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-05-2007
    kl. 19:14

Joachim Thortzen

Nu er jeg...

ude i at ville forstå forstærkeren til bunds og gerne ende med selv at "designe" og lave min egen forstærker, eller måske bare forbedre et allerede lavet kredsløb.

Men vil da følge dit råd om at "følge med" på www.schematicheaven.com undervejs, er der eventuelt nogen af dem du kan udpege som værende lidt lettere at forstå når man skal i gang med at læse og forstå forstærker diagrammer første gang?

Svar på dette indlæg
  • 21-05-2007
    kl. 19:33

Søren Alwan

Det ville da være...

nærliggende at starte med én af de forstærkere, man interesserer sig for..?

Men det er da altid en god idé at starte med noget, der er folholdsvist enkelt - altså ikke én eller anden trekanalers ting med loops, reverb midi-styring o.l.

En klasiker a starte med kunne f.eks. være en Fender Tweed Deluxe (5E3)...

Men god fornøjelse med ingeniøruddannelsen! Jeg kan kun sige, at jeg har nørdet med disse sager de sidste knapt 15 år, og føler stadig, at jeg kun lige "kradser lidt i overfladen"...

Men dét siger nok i virkeligheden mest om mig?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk