Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Kondensator - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 26-07-2007
    kl. 11:20

Morten Damkjær

Kondensator

Hej

Jeg har et enkelt spørgsmål ang. kondensatorer. Det drejer sig om en 0,1uF Foliekondensator MKS2.
    Mit spørgsmål er om den skal vende på en bestemt måde eller om det er ligegyldigt.

Mvh. Morten

Svar på dette indlæg
  • 26-07-2007
    kl. 12:34

Søren Alwan

Dét...

er ligegyldigt!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-07-2007
    kl. 15:00

Peter Simonsen

uhh ..Ja

Søren har ret..rent teoretisk og efter "bogen" betyder det ik noget. Men hvis man virkelig går op i detaljen, så er der rent faktisk en stor mulighed for, at det kan betyde noget hvordan en sådan fætter vender. Men igen det kræver imho, at man er inde og se på hele designet. Noget lettere når man selv er designeren *he-he*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 26-07-2007
    kl. 15:20

Søren Alwan

Arh...

dét kommer nu da også temmeligt meget an på, hvad den skal bruges til...

Hvis der f.eks. er tale om en kondensator i en tonekontrol, som ikke gør andet end at "dumpe" diskant til stel eller lignende, kan det dælme være 110% ligegyldigt, hvordan den vender...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-07-2007
    kl. 15:40

Peter Simonsen

Som jeg nævnte!

"Kan det"..som i.. kan det.. betyde noget hvordan sådan en fætter vender! Ikke at det 100..eller 110% altid betyder noget..Men igen!

Jeg kan kun tale ud fra en audio designers synspunkt og hvad jeg har fundet i mine kredsløb..derfor, at jeg også skriver, at man er nød til at se på hele designet..og derfor lettere hvis eller når man selv er designeren og sidder med alt i hånden og hovedet selv.

Og så igen...selvom den starkels fætter sidder sidder i et tonekontrol kredsløb..jo...jo alle bække små den Herre ;-).

everything matters somehow ;-)

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 13:34

Gary Madsen

Kunne du ikke..

lige forklare, hvilken virkning det "kunne" have?

Gary

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 18:17

Torben Vendt Hansen

Ydersiden

Mange kondensatorer er symetrisk opbygget og normalt er det for ikke polariserede kondensatorer ligegyldigt hvordan de vender.

En foliekondensator besår af to lag ledere og isolation rullet sammen. Det betyder at der er en (lille) kapacitiv kobling fra den side som vender udaf til omgivelserne. Så i visse situationer med høje impedanser og støjende elektriske felter (hist op og kom herned) eller ved meget små kapaciteter kan det faktisk gøre en forskel. Men i de fleste tilfælde er det dog ligegyldigt.

At der så findes religiøse mennesker der tror på at elektroner helst vil løbe den ene vej igennem et kabel osv. er så en anden sag.

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 19:36

Peter Simonsen

ja disse religiøse mennesker!

Findes der mange af..især bland nu tidens guitarister :-) He-he

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 19:52

Gary Madsen

PRÆSIS: "hist op og kom herned"

Vi er da vist ude i ekstremerne nu!
    Og når vi alligevel er derude, skal man jo også tage hensyn til printbaneafstand, kvaliteten af loddetin, printplade (hvis der er tale om en sådan- ellers er der jo tilledningerne), egeninduktans, indre modstand, modstand i benene, strømfortrængning, frekvens m.m.

Morten! Såfremt den 0,1uF Foliekondensator MKS2 skal bruges i et audioanlæg, skal du ikke tænke over hvordan den vender!

- Hvordan skulle man iøvrigt finde ud af "retningen" uden at lodde, "aflodde" og dermed varme kondensatoren (og ændre dens "tilsyneladende" meget følsomme egenskaber)??

Smæk du bare kondensatoren i Morten!

Gary

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 20:02

Peter Simonsen

Netop kan kun være enig ;-)

Det skal man! især hvis det drejer sig om audioanlæg der betyder noget ;-). taler vi feks om en police sirene kan det nok være ret lige meget da den jo larmer og støjer rigeligt i sig selv..*S*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 20:13

Gary Madsen

Kære Peter

Kunne du så ikke indvi os andre i hvordan man inddrager disse faktorer, når man arbejder med andet end en police sirene?

Gary

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 20:28

Peter Simonsen

aargh kære Gary !

Hvorfor dog tage spændingen fra dig ved at selv arbejde frem til disse faktore..*S* du ved jo at ikke alt her i liver er gratis ;-).

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 21:51

Gary Madsen

Nårh..

Jeg troede at formålet med disse fora gik ud på at vi kunne hjælpe hinanden.
    Hvor dumt af mig!
    - Ja, jeg havde ligefrem vænnet til kvalificerede indlæg!

Gary

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 21:54

Gary Madsen

Ups! - Glemte et "mig"!

Hvorfor dog tage spændingen fra dig ved at selv arbejde frem til placeringen? ;)

Gary

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 22:54

Torben Vendt Hansen

Ydersiden i første forsøg

Hvis man bruger indersiden kan man faktisk finde ydersiden uden at skulle prøve begge muligheder ;-) Man vikler lidt Al folie rundt om kondensatoren og måler kapaciteten mellem denne og hvert af de to ben. (Der findes vist også kondensatorer som er mærkede).

Generelt vil jeg dog sige at hvis dette er et problem har man et marginalt design hvorfor man bør overveje om man ikke også bør afskærme det hele eller finde på et andet kredsløb.

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 23:13

Søren Alwan

Se evt:

http://www.aikenamps.com/OutsideFoil.htm

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 23:20

Gary Madsen

Hej Torben

Det lyder som en fornuftig metode til at finde "ydersiden". Men hvilken betydning har det reelt? Jeg ville være mere bekymret for tolerencen (Standard +/- 10 eller 20%)

Gary

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 23:35

Søren Alwan

Nu skal...

man jo heller ikke glemme, at det somme tider er det teoretisk ukorrekte, som lyder bedst...

Se evt. indlægget "Blackface vs. Silverface" på guitarforummet for et konkret eksempel på bevidst (???) udnyttelse af kapacitiv kobling i guitarforstærkere...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2007
    kl. 23:43

Gary Madsen

Ohoj Morten Damkjær!

Inden tråden går helt i selvsving (der er mange kapaciteter igang), kunne du så ikke hjælpe os med at fortælle hvad den omtalte kondensator skal bruges til?

Gary

Svar på dette indlæg
  • 30-07-2007
    kl. 16:09

Morten Damkjær

Den bruges i...

Hej

Jeg bruger to af dem i en booster. Men jeg kom pludselig tvivl om det havde nogen betydning mht til polariteten. Jeg er jo nybegynder og derfor ganske uvidende på flere punkter. Men hvad...man lærer hen ad vejen

Morten

Svar på dette indlæg
  • 28-07-2007
    kl. 12:40

Peter Simonsen

Nu skal man jo ik glemme, at

være fuldstændig enig når man eller er det ;-). teori og praksis er tit nogle sjove fættere, som ofte ik rigtigt danser efter samme sang *S*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 28-07-2007
    kl. 16:00

Torben Vendt Hansen

Hej Gary

Mit indlæg skulle ikke ses som fortaler for at man prøver at vende alle foliekondensatore. Jeg ville blot gøre opmærksom på at der rent faktisk er en teoretisk forskel.

Et par eksempler: På indgangen af et højimpedant trin har man et RC led til stel for at fjerne lidt diskant. Forbinder man ydersiden til signalet vil man kunne få koblet støj ind i signalet. Ved i stedet at forbinde til stel undgås dette. Men min pointe er at hvis dette er et problem bør man afskærme dette trin og/eller der hvor støjen kommer fra, ændre komponentplaceringen eller designe det hele om... Det er heller ikke usandsynligt at den øvrige støj vil være langt større og dermed gøre dette problem ligegyldigt.

Tilsvarende kan kapaciteten til omgivelserne give problemer i mere højfrekvente konstruktioner; men her bør man under alle omstændigheder ikke bruge folie kondensatorer.

Hvis jeg skulle producere noget elektronik og vidste at den ene montering teoretisk set var bedre og kondensatorerne i øvrigt var mærkede ville jeg montere dem på denne måde, da det jo reelt ikke koster noget. I alle andre tilfælde ville jeg være ligeglad.

Svar på dette indlæg
  • 29-07-2007
    kl. 13:02

Peter Simonsen

Jeg kan kun være

rimeligt enig med Torben vendt Hansen, at i generalt elektronik og generale designs.."hvad det så egentligt er for en størrelse?".. men går ud fra at det må være at betegne som elektronik som værende til brug i al almindelighed og ikke i kritiske audio situationer *S* ...der kan det såmen være ligegyldigt hvordan sådan en fætter vender..bare det virker *GGG* Tror jeg vist da også jeg fik skrevet meget tidligere ;-)

KH

Peter

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk