Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Still not happy. - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 27-08-2007
    kl. 18:14

Morten Lyse Pedersen

Still not happy.

Hej forum..!

Håber I kan være med til at guide lidt her. Jeg er lidt på bar bund, for idéer er der nok af, men det kunne være rart at få nogen sorteret fra.

Jeg spiller jo som før nævnt i et 6-mands danseband, hvor vi har eget PA-anlæg. Seneste opdatering var at købe en Yamaha P7000s og to Yamaha C115 højttalere; og tak det blev lyden ikke så lidt bedre af. Vi er generelt enige om, at kvaliteten i den nævnte yamaha-serie er i orden. Vores mixer er en general music racktop 18; og den fungerer sku' på mange måder sært. Uden dog, at jeg tror den fejler noget, den er i bund og grund bare ikke ret fed, og lyder tit flad og mudret uden man rigtig kan indstille sig ud af det..
    Men ak, mere vil ha' mere; og i bandet er der røster der antyder at den 15" 500W aktive Yamaha sub vi bruger kunne erstattes med 2 passive bund-højttalere, en forstærker mere og et aktivt delefilter. That makes good sense.. Også fordi vi pt. ikke har nogen mastering-muligheder; og det er et skud i tågen om vores anlæg lyder godt i det-og-det rum.. Og når vi så står frustrerede og med sløj lyd, er vores performance ikke i orden; og det er opslidende for os alle..! Oftest er lyden til den mudrede side. - Andre gange "lige i skabet."
    Jeg tror personligt der er meget og hente i en god mixer. Jeg tror også der er meget at hente i nogen bunde der kan "flytte noget luft." Men mon det nogensinde tager en ende..

Med andre ord. Hvor meget anlæg skal vi gå efter; hvis vi ligesom skal have en snor at køre efter for at "nå i mål" på et tidspunkt.

Vores jobs svinger fra mindre forsamlingshuse uden voldsomt lydtryk til telte på 15x30m med ca. 300 tilhørere.

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2007
    kl. 22:14

Søren Korsgaard

Et par bud

Et godt bud på en vellydende mixer kunne være Mackies Onyx 1620 model. Nye preamps og 4 bånds EQ samt 4 aux. Der er endda indbygget Firewire. Soundcraft laver også gode pulte der starter ved ca samme pris som Mackie. Modeller som MPM12, LX7II16 og EPM12 kunne også være gode bud. Yamahas MG serier lyder også godt. Dynacords mixere lyder rigtig fedt men er også lige den tand dyrere. Skal I af med jeres penge så er Venice serien fra Midas noget af det allerfedeste man kan købe for rimelige penge.(16 kanals versionen koster ca 20.000kr)MHT til subwoofere kan man jo enten købe en aktiv mere eller købe to passive og en forstærker det er et spørgsmål om hvad man helst vil have. Ved de aktive modeller ved man at tingene passer sammen og det er nemt at gå til. Men det er mere et temperaments spørgsmål end det er et spørgsmål om lyden.

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2007
    kl. 23:11

Peter Olsen

Master EQ

Har I sådan en 2x31 bånds grafisk EQ eller noget lignende mellem output fra mixeren og input på forstærkerne?

Der er fa... til forskel på hvordan et ellers udemærket PA lyder i et forsamlingshus og i f.eks. et telt, og en af nøglerne til at få en "ikke mudret lyd", er at kompensere for rummets lyd med en master EQ. At det så godt kan tage lidt tid, at blive god til det, er en anden sag!

Hvis det mudrer, er det ikke sikkert det et bundenes skyld. Ofte opstår mudderet i omegnen af 300-600Hz og det er formentligt over de frekvens bund og mellemtone er delt ved.

Bortset fra det vil jeg tro, at en mixer-opgradering kunne hjælpe noget!

Med venlig hilsen Peter Olsen.

ps. Jeg havde fornøjelsen af at arbejde på en Yamaha PM5D i weekenden - det er en dejlig pult!

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2007
    kl. 21:26

Xx Xx

Hej Morten

Jeg tror, Peter har et par gode råd dér.

Hvor meget kører I ud over det anlæg?
    Kun sang, eller hele baduljen?

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 12:38

Morten Lyse Pedersen

hej igen..

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 12:38

Morten Lyse Pedersen

hej igen..

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 12:47

Morten Lyse Pedersen

Dammit...!

Hej igen...

Ok, debatten om en mixer-opgradering er jo lidt for sig selv; det kunne nok hjælpe en del..

En anden ting er spørgsmålet om eventuelle bunde; flere watt og mere højttaler giver jo blot mere overskud; og dét burde også gøre lyden mere "proff" og rolig.. For slet ikke at nævne, at det jo også gør at man kan spille højere. - Men det er for så vidt ikke målet.

Jeg mener også at en master-eq er sagen til at kompensere for de forskelle i akustik som vores spillesteder byder på. Men at lære og bruge f.eks en 2x31 bånds eq til noget fornuftigt, samt vide hvad der skal kompenseres for hvor, er jo en 4-årig uddannelse værdig.

Så dén her er jeg lidt lun på. Den får også gode anmeldelser og kan jo samtidigt fungere som delefilter mellem top/bundhøjttalere. + en helt masse lir, som vi nok ikke skal bruge. Den får i øvrigt fine anmeldelser for sin lyd- og betjenings-kvalitet, samt at den kan forfærdelig meget; men kan "gøre det meste selv," til dem der som mig IKKE er en ørn til akustik og brug af rack-gear..
    http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=14193

med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2007
    kl. 23:17

Peter Olsen

Schweitzerkniv

Sådan en DBX masikine er lidt af en schweitzerkniv, og jeg tror det vil tage længere tid at blive dus med den, end det vil tage at blive dus med en simpel grafisk eq!

Men hvis man kan få lavet nogle "gennerelle" presets, så kan det måske virke. Selv om jeg til hver en tid ville foretrække at have nogle "pinde" jeg lige kunne trække i hvis jeg syntes et rum havde for meget af et eller andet frekvensområde.

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2007
    kl. 20:21

Morten Lyse Pedersen

Hej Peter..

Tak for rådene..

Det der tiltaler mig ved Dbxén er netop at det er en "set and forget" enhed; som man lader lave en eq der passer til rummet under lydprøven, og så passer det - forhåbentlig - aftenen igennem.. Jeg ved godt at mange hænger deres hat på, at akustikken ændrer sig når der kommer folk i rummet. Det gør den også, men jeg har dælme endnu til gode at opleve, at lyde godt under lydprøven, og skidt om aftenen. Og omvendt, naturligvis.

Den slags maskiner, dermed også ment manuelle eq's kræver jo at der er lidt "ro om ørerne" når man skal indstille dem. Og jeg er bestemt ikke dygtig nok til at bruge den slags værktøjer i en livesituation. (Der er jo også guitar der skal spilles og sang der skal synges.) - Erfaringsmæssigt bliver vi i bandet lidt modløse når lyden driller, og knapper er der nok af; vi har pt. bare ingen der kan det vi nok egentlig har brug for: Noget master-eq til at modvirke mærkelige akustiske tendenser på spillestedet.

Med venlig hilsen
    Morten Lyse.

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2007
    kl. 22:08

Peter Olsen

Hej Morten

Selv tak!

Hvad enten eq'en er den ene eller den anden slags, så kræver det lidt øvelse at høre hvilke frekvensområder, der er for meget af, og endnu mere øvelse at høre hvilke der er for lidt af!

Hvis man arbejder meget med det samme PA, finder man hurtigt ud af hvilke områder, der plejer at kræve en større eller mindre kompensation.

Og I kan roligt gå ud fra at de indstillinger I laver til lydprøven, holder (godt nok til r'n'r) selv om der kommer flere folk i rummet.

Svar på dette indlæg
  • 03-09-2007
    kl. 14:38

Morten Lyse Pedersen

Hej Peter II

Hmm.. Eq er jo ikke det nemmeste i verden at klare i et snuptag på en halvmørk scene..

Nå, men hvad synes du/I om Mackie VLZ3..?

har I hørt eller erfaret noget om de problemer Mackie VLZ-pro skulle have med fladkabler..? (Ribbon cables, hvis I søger på google..) - Man må formode at mackie får løst den slags op til en opdatering af serien, ikke..?

Eller skal man bare købe Mackie Onyx..?

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 03-09-2007
    kl. 19:22

Robert Nørgaard

Mackie VLZ3

Hej Morten
    Jeg har en Mackie 1642VLZ3, kommer fra en Behringer UB-2222 FXPro. Mackie er en klart bedre mixer, der er, om man så må sige, hul igennem på alt. Det hele lyder bare bedre, mere fylde, klar præcis, og så er der masser af headroom.
    Jeg har kun haft den i et par uger, indtil nu har den fungeret 100%, helt bestemt et køb jeg ikke har fortrudt. Husk hvis du skal have den riack monteret at bestille rack skinner, de følger ikke med :-(

Svar på dette indlæg
  • 05-10-2007
    kl. 12:10

Anders Jørgensen

VLZ-pro...

Vedr. Mackie problem med fladkablerne på vlz/vlz-pro har jeg kørt med sådan 2 i flere år uden nogle problemer! Fine mixere med god lyd...

Svar på dette indlæg
  • 09-10-2007
    kl. 16:27

Theo Andersen

Mackie VLZ og ribbon kabler

Hey,
    Det var problemet med mit bands VLZ, da den til tider blev mærkelig mudret og den ene kanal ikke virkede.
    Aage havde den til reperation flere gange hvor det blev bedre, men så gik istykker igen.

Tilsidst tog jeg den selv ind til dem, og bad dem tage ribbon kablet og udskifte det med en nyere version.

Siden det har vi ikke haft nogle problemer med den, og den lyder fint.

Theo

Svar på dette indlæg
  • 07-10-2007
    kl. 20:07

Christian Zier Madsen

Den sure pris...

Hermed min PA historie.
    Jeg spiller i et fire/fem mands orkester. Vi har spillet sammen i 14 år og har været meget igennem hvad angår PA anlæg. Vi startede med lidt, en mixer, to højtalere, forstærker, eq 2*32 bånd og effekt maskine. Men det var ikke nok, så vi købte en ny front, fire bunde, to toppe og to ekstra forstærkere. Men lyden var ikke lige god, hvis vi kom tidligt og kunne stille op i ro og mag, kunne vi med lidt held få en god lyd. I denne periode var vores rygge og trailer presset.
    Da vi ville opdatere vores udstyr, nye hjul, nogle nye maskiner (eq, delefiltere osv.) blev ideen ændret, da jeg snakkede med den lokale musikforretning. Det endte med at vi solgte hele lortet for 10.00 (for en mixer, 3 slaver, en masse kw kasser, outboard og højtalere, må det hvile i fred!) og med en lille snak med banken købte vi en Dynacord Powermate 1600 og et Dynacord Powermax 5 anlæg. Det funger og lyder godt hver gang. Der skal ikke noget andet outboard (eq og controllere) til.
    På små jobs brugte vi Powermaten sammen med to ev100sx højtalere, og på større jobs powermax5 til front og fire ev100sx højtalere til monitor (aux 3 og 4), trukket af forstærkeren i powermaten.
    I dag spiller vi alle jobs med powermax5 fronten (også i fru Hansens stue!), det lyder super god, også når vi spiller lavt. Vores mixer er en Allen&Heath GL2400, powermaten har kun 4 aux og vi skulle bruge 6, så den blev solgt. Det tager os nu 20 min. at stille anlægget op og det lyder ALTID godt. Vi har brugt mange penge på at forbedre og atter forbedre anlæg, indtil vi indså at vi blev nød til at købe ”det rigtige”.
    Overvej at købe powermax5 anlægget, det lyder som det skal og i bliver glade for det. Lån evt. et af en musikforretning.
    Venlig Hilsen
    Christian Zier

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk