Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
"Verdens uheldigste band...!" - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 28-10-2007
    kl. 03:14

Morten Lyse Pedersen

"Verdens uheldigste band...!"

Hej alle..

De opmærksomme her på sitet vil vide, at jeg i seks år og to måneder har spillet i det 6-mands danseband. De første 6 år forløb godt, og med det efterfølgende taget i betragtning, "harmløst."

Nå, men kort efter mit 6 års "anniversary" - først i August - løb en gut fra puplikum tværs ind over scenen og væltede hele mit hjemmebyggede hjerte-barn af en forstærker med kabinet, smadrede et par stativer og skadede min fine røde og trofaste røde US strats hals..

Ganske kort efter det, ca. 14 dage fik en gut et flip over, at jeg tilsyneladende ikke var direkte nok i min afvisning af, at han skulle op og synge "New York" af Frank Sinatra.. (gutten entrerede scenen og begyndte at skråle new york i min microfon under introen til "Rockin all over the world" (Af alle numre) )
    Han blev så knitrende rasende at han truede mig på liv og førlighed gennem resten af arrangementet, og jeg, 1,73m, 80kg og temmeligt "solidt" fordelt pga. ganske effektiv træning i motionscenter følte mig faktisk truet..??

En måned efter "taber" vi så traileren med PA-anlæg, der torpederes af en uvagtsom billist med ca. 90-100km/t på en hovedvej så stort set hele vores anlæg smadres til pindebrænde med en temmmeligt tvilsom forsikringsdækning...

Inget problem, som sådan. Gutten der crasher vores trailer slipper gudskelov uden mén.. Og vi har købt nyt anlæg:

2 stk. Yamaha C115V tophøjttalere der drives af én Yamaha P3500S.
    2 stk. Yamaha CW115V bundhøjttalere der drives af én Yamaha P7000S.
    En Mackie 1604 VLZ3 mixer.
    TC M300 Rumklang.
    Dét burde give en rimelig sammensætning, eller hvad..? Til "verdens uheldigste band..?"

:-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2007
    kl. 09:59

Kasper Kristensen

That's Rock'n Roll

(-;

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2007
    kl. 17:57

Uffe Holmsgaard Eriksen

Hvad stiller man op...

med de fulderikker og festaber, der altid skal vælte ind over scenen? Jeg har været ude for lignende oplevelser, blot i meget mindre målestok, men har ofte måttet gå fra scenen med blødende tandkød og læber, fordi en eller anden formår at få lidt for meget fart på svingom'en og danser hovedkuls ind i mikrofonstativet, så mikrofonen banker ind i læber og tænder.

Og der er også dem, der vælter ned efter den lidt for heftige dans og formår at aktivere alle pedaler på guitaristens board, så det hyler og skriger.

Vi prøvede også en gang, at en temmelig besoffen klamphugger med tissemanden dinglende ud over det hele, parat til at pisse territoriet af, ville besudle vores højttalere og lænede sig op af dem - så de væltede og smadrede et par stativer.
    Efterfølgende luskede han hen i et hjørne og forrettede sin nødtørft her!

Og så er der dem, der af en eller anden besynderlig grund ikke kan finde ud af, at man ikke kan svare på, om man kan spille "den der du ved nok med Bamses Venner" mens man er i gang med at synge. Hvilket de jo bliver enormt fornærmede over...

For slet ikke at tale om dem, som synes det er sjovt at erobre scenen i pauserne og tæske løs på trommer og skråle i mikrofonerne (selvom pa'et er på standby!).

Måske skulle man have sit eget stødhegn med eller et privat vagtværn, der kunne kyle sådan nogle bavianer ud! På den anden side ender de triste hændelser ofte med at blive til gode historier... :-)

Har andre oplevet noget lignende og hvad gør I for at holde båtnakkerne på behørig afstand?

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2007
    kl. 18:14

Xx Xx

Der er dage

Hvor det kan være en fordel at spille på en ikke alt for dyr solidbody guitar. :)

Ellers vil jeg meget nødig undvære en række solide monitors foran. De er en god forskansning. Det er osse bedst, hvis der er scene = hævet platform.

En vindhætte på mikrofonen kan godt være med til at redde fortænderne.

Man kunne overveje at skrive ind i kontrakten, at bandets sikkerhed er arrangørens ansvar.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2007
    kl. 20:04

Morten Lyse Pedersen

Den anden aften

på et job til en privat fest var der én eller anden der mente han skulle "give et par numre" hvor han så sang til en CD.

- Det havde han inden vi ankom klaret ved, at nogen med et indslag under maden havde noget anlæg med, som han så kunne stoppe sin CD og microfon i og fint-fint..

Nå, men da vi gik til pause (3,5times musik med 1 kvarters pause undervejs) havde han fået én enkelt opfordring, hvorfor han spurgte om vi ville lade ham bruge vores anlæg, og vi var da i grunden så "træge at danse med" at han måske nok burde have fattet at det synes vi ikke var fedt. - Han benyttede så vores pause til at synge 4(!) numre, sluttende af med, - og dermed liggende op til vores 2.set med: Om lidt bli'r her stille..

Tak for lort, selvfede original..!
    Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2007
    kl. 23:36

Søren Alwan

Der er...

ikke andet for, end I må til at have hønsenet foran scenen - Blues Brothers style...

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 31-10-2007
    kl. 00:50

Xx Xx

Og plexiglas, tak

Tænk på alt det øl, der gennem tiderne er havnet i diverse udstyr. Det er sgu nok, at musikerne vælter deres eget...
    (øl, udstyr, øl & udstyr, øl í udstyr)

- Og vi lukker for box 1.

Til visse arrangementer og geografier skal det være musikerne tilladt at nøjes med at sende en DVD.

;)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2007
    kl. 10:58

Peder Lyng

Når det vælter ...

For et års tid siden væltede publikum en af vores PA top-kasser ind over scenen ved et cafe-job - den røg lige forbi mig, mit mikrofonstativ og mit pedalboard, men ramte stortrommen, så den forreste ring knækkede :-(
    Siden har vi anskaffet stropper, så vi kan surre top- og bundkasser sammen, de steder hvor det går lidt hedt til ...
    Det er endnu ikke lykkedes nogen at vælte HELE den ene PA-side ...

For mange år siden spillede vi et telt-job til en større byfest i Midtjylland. En håndfuld oksehudsbeklædte cykelkædevirtouser chikanerede os så vedvarende, at vi - efter forgæves at have søgt hjælp hos security-folk på stedet - valgte at trække stikket ud og slutte jobbet.
    Arrangørerne nægtede at udbetale hyren, vi trak dem i byretten - og vandt sagen!

Til privat-fester er det jo lidt svært - et uheld har ingen ansvar for, men er det et hændelige uheld, når stangstive publikummer ikke kan styre sig og tumler ind over grej og musikere ..?

Andetsteds diskuterede jeg for nyligt 'stage-riders' og problematikken om, at det hurtigt kommer til at lyde som 'vi-er-rockstjerner-og-skal-have-særbehandling'. Måske er sikkerhed og afstand til publikum noget man burde tænke lidt mere over ..?

mvh
    Peder

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2007
    kl. 13:23

Søren Kjær

der er en grund

til at jeg ikke gider spille til julefrokoster. Folk bliver så umanerligt berusede, og glemmer alt om hvordan man opfører sig.
    Jeg har også prøvet den med at folk står og ørler op ad en højtaler - og en hæl i en monitor inden det blev moderne med stål-hulplader foran enhederne. Ikke at forglemme ½ liter fadøl i pedalboardet. Det var iøvrigt på det tidspunkt jeg besluttede aldrig mere at have noget grej forsynet med 230V liggende foran mig.

Nej, ikke flere julefrokoster og helst heller ikke firmafester iøvrigt. Nej, lad mig få nogle bondebryllupper og fødselsdage. Det kan være træls, men man får sjældent ødelagt noget.

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2007
    kl. 18:48

Morten Lyse Pedersen

Hej igen..

Ærgeligt at man skal nå til den konklusion, Søren, - men jeg forstår dig godt.. De der episoder der er andet en hændeligt uheld kan virkelig demoralisere som få andre ting..

Et forslag..:
    Selv den mest beskedne keyboardakrobat burde jo på et sort job til 225kr + 3 øl, have en slags "kontrakt" der beskriver hvem der har ansvar for hvad inden han spiller jobbet. Men det bliver nok ikke let at få borgerforeningen i Next-to-Kræn-Tyndskides-Mark med på den, inden de åbner det årlige høstbal..

Jeg kan sku godt forstå forsikringsselskaberne ikke skal nyde noget, for det skulle jeg sku' heller ikke..!

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 31-10-2007
    kl. 00:38

Xx Xx

Jeg var faktisk

på et tidspunkt, foranlediget af et par irriterende episoder, ved at skrive et tillæg til standardkontrakten:

Arrangøren eller en af arrangøren udpeget ansvarlig er til stede fra 1½ time før start til arrangementet er overstået, afregning foretaget og bandet er tilbage på offentlig vej.
    Arrangøren er i ovennævnte tidsrum ansvarlig for, at bandet samt det af bandet medbragte udstyr ikke lider overlast som følge af handlinger foretaget af øvrige tilstedeværende. I modsat fald vil bandet være berettiget til, uden tab af honorar eller rettigheder iøvrigt, øjeblikkeligt at bringe arrangementet til ophør.

Men om nogen sådn lige skriver under på dén...

:)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2007
    kl. 15:20

Jeppe Ekstrøm

De fleste skriver under...

...uden at læse (tillægs)kontrakten, er min erfaring. Og hvis man indleder alle sine "krav" med at gøre opmærksom på, at "kravene" er til for at arrangementet skal forløbe så problemfrit som muligt, så plejer, der ikke at være problemer.

Og vores tillægskontrakt bliver udvidet løbene, når vi støder på nye problemer :o)

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2007
    kl. 17:27

Xx Xx

Er det

én man må se? :)

Hvis alle der har fået stykket noget god kontrakttekst sammen ville kopiere det hér, kunne vi bruge tiden på at spille i stedet for selv at finde på kedeligt kontraktindhold.

Og ja, selvfølgelig skriver de under - man skal bare huske at sætte tommelfingeren dér hvor der står "Erstatningskrav". :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 16-02-2008
    kl. 17:52

Henrik Truelsen

Kun en løsning

Selvom det nok ikke er så smart, har man tit lyst til det alligevel.
    Men meget sjovt klip..

http://youtube.com/watch?v=KyK0y02HvVc

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk