Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Ny på live-scenen - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 27-11-2007
    kl. 00:17

Ulrik TS

Ny på live-scenen

Hej alle sammen,

Vi er et relativt nystartet band med en besætning på ca. 10 mand.
    Vi bevæger os primært inden for funk/soul-genren, og består mere specifikt af 5-6 blæsere, guitar, bas, trommer, keyboard samt 2 vokaler (mand og kvinde).
    Sidst i december har vi fået et job til et galla-arrangement, som vi med glæde vil ud og spille, men helst skulle lyden jo gerne være nogenlunde i orden.

Jeg har absolut ingen erfaring med PA-anlæg/mixere, men forsøger mig lidt frem, og plejer at lære ret hurtigt. Som det første ville jeg lige høre, om nogen havde tips til lydforhold ift. vores besætning?
    For det andet - lidt mere konkret - har vi fået den udfordring, at spille i et lokale delt op af to brede søjler (med tilhørende archer/buer i toppen) på 90-100 kvm. Jeg ved at gode råd her er dyre mht. lyden, men er der nogen måde vi kan råde bod på lokalets opbygning?

Jeg skal måske lige præcisere til sidst, at jeg selv (som den ene lead-vokal) er lidt bredskuldret og har en meget kraftig stemme - formentlig som en bariton. Den anden leadsinger er en ung kvinde, som ligeledes har en kraftig mid-stemme, omend er mere spinkel i kropsbygningen.

På forhånd mange tak for eventuelle svar/hjælp!

Mvh
    Ulrik S.

Svar på dette indlæg
  • 27-11-2007
    kl. 16:06

Morten Lyse Pedersen

Hej Ulrik.

Uha, jeg skal sandelig love for, at du "skyder med spredehagl" i dine spørgsmål..

Forstået sådan, at det på mange måder er en temmelig stor udfordring du slynger ud. - Du er jo dog, bevidst eller ubevidst, inde på mange af de ting der KAN give problemer. Allerførst din overskrift. De forhold du ridser op er ikke lige det bedste sted at starte. Her bør du/I alliere jer med nogen der ikke bare tror de ved noget om at lave live-lyd; men derimod nogen som RENT FAKTISK ved noget om at lave lyd.. Der kan mange steder lejes total-løsninger, hvor man lejer lyd, lys og lydmand. Og det giver også svaret til de to næste problmer. At få en med erfaring med at lave livelyd til det, overvinder (forhåbentlig) mange af de problemer det kan afstedkomme at I er så mange, der skal/kan så meget..! Tænk over, at "skal det hel med" er en 24 kanalers mixer da ret hurtigt brugt i jeres sammenhæng; og at mixe så mange ting sammen, så det er i orden stiller store krav til både PA-fronten (forstærkere og højtalere), mixerens kvalitet, samt viden og evne hos lydmanden til at få alting til at "ligge rigtigt i mixet."

Så er det noget temmeligt seriøst, og I har nogen klejner men intet anlæg, vil jeg anbefale en dygtig mand der kan levere en totalløsning incl. monitorer osv..

Det lyder til, på måden I er sammensat, at I er dygtige musikere med en stor bevidsthed om, hvad I gerne vil levere; så medmindre nogen af jer har rigtigt gode evner for at skrue på PA-anlæg samtidig med at han/hun leverer en fornuftig performance, vil jeg anse det for en urimelig opgave at påligge nogen af jer som musikere.. Husk på, at får I ikke lavet god lyd, er der ingen, heller ikke jer selv, der får en god oplevelse af jeres anstrengelse..

En af dé der udlejningsgutter, som jeg har god erfaring med er Laurs fra AllRound Lyd og Lys i Struer.. Nu ved jeg ikke hvor i landet det drejer sig om, men jeg mener som slag på tasken at han skulle have 6000-7000kr incl moms for "stort" anlæg + lyd/lys-mand for en aften.. - Ikke at jeg vil hænges op på dét, det er bare lige den pris jeg mindes..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 27-11-2007
    kl. 16:30

Peter Olsen

...eller gå den helt anden vej!

Hej

Jeg kan kun tilslutte mig Mortens betragtninger: Hvis I er ude i at alt skal mikes op og ud gennem et PA, så hyr nogen til at levere udstyret og dreje på knapperne.

Alternativet er, at gå helt i den anden grøft, og tage et sanganlæg med til vokaler og keyboards, og klare de øvrige instrumenter med baggear/akustisk.

Min erfaring er, at "mellemløsninger" med et "stort sanganlæg" hvor man har udvalgt instrumenter mixet sammen på 12-16 kanaler, alligevel kræver en del erfaring af den der drejer på knapperne, hvis det skal blive godt.

Ellers er en af udfordringerne når man skal have en blæsergruppe til at "blande", at få dæmpet trompeterne så de ikke er afsindigt meget kraftigere end resten af hornene. Jeg har gode efaringer med at sætte en skive af acryl på mikrofonen som en slags krave. Det tager lige nogle db af lyden og reflekterer samtidigt lyden så tropetisten hører lidt mere af "sig selv".

Held og lykke!

Med venlig hilsen Peter Olsen

Svar på dette indlæg
  • 27-11-2007
    kl. 16:57

Ulrik TS

mellemløsningen

Hej Morten og Peter
    Mange tak for jeres indlæg!

Det lyder som om vi skal sigte efter, at lade trommer og horn akustisk, guitar/bas på selvstændige forstærkere og keyboard/vokal over PA.
    Men siden jeg ikke har den store erfaring med PA, så må vi nok finde en, der kan hjælpe lidt til. Det bliver nok en bekendt e.l., da vi er et studenterband uden den helt store kapital.
    I skulle vel ikke have nogle råd til hvordan equalizer, rumklang, delay mm. skal sættes? - evt. et link til en god guide?

Vi skal forresten spille i København, Morten, men jeg har overvejet at kontakte en prof, så tak for tippet!

mvh Ulrik

PS. Jeg er ked af, hvis jeg har skudt med spredehagl - jeg er lidt ny mht lydforhold..

Svar på dette indlæg
  • 27-11-2007
    kl. 18:35

Peter Simonsen

Hmmm Der findes desværre !

ikke nogen "presetknap" eller nogle råd til hvordan rumklang, delay, eq, comps osv kan eller skal indstilles. baggrears lyd/styrke, rummet der spilles i (akkustikken)..efterklang osv har for stor indflydelse på hvordan de ting skal takles på et givent job. *S*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 27-11-2007
    kl. 22:39

Peter Olsen

...og så alligevel et par tips!

Der er ingen facitliste, men jeg drister mig alligevel til at give et par tips:

Hvis I benytter en af de gængse shure mikrofoner til sang, så prøv at fjerne lidt mellemtone et sted i området 800-1000Hz. Der kan evt. fjernes lidt bund, hvis det "rumler" for meget (det er nu mest et problem hvis I har bundkasser til pa'et).

Vedr. rumklang så er en 2 til 2.5 sek. "hall" et godt sted at starte. Alternativt kan en 200ms. delay med få repetitioner benyttes, men lad være med at rode med lange store delays. De skal afstemmes nøje til musikken, for at fungere.

Ellers gør I bare som i øvelokalet!

Med venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 29-11-2007
    kl. 22:40

Morten Lyse Pedersen

Njah..

Ingen undskyldninger her Ulrik..! - Det med spredehaglene var egentlig kun ment til at understrege, at der er mange problemer I KAN støde på, med det setup du ridser op. - Ikke at I får dem..

Hvis I beslutter at begynde selv, er fremgangsmåden i vælger ret afhængig af, hvilket anlæg i får lejet/lånt..

Så hvis du kan give et par linjer vedr. "Hvad I regner med."

Det lader til I vælger "mellemløsningen" hvor bas/guitar/trommer/blæs køres på baggear, og de ting der ikke "larmer ved egen kraft" skal ud over et PA.. Hvor stort, vil du tro..? Et par tophøjttalere eller et større anlæg med bundkasser usw.

Får I bunde på, synes jeg I bør ligge stortrommen med ind over, da det virkelig giver noget, såfremt trommen - og den microfon i bruger til det, lyder godt, og I kan få den til at sige fedt i anlægget. Jeg har gode erfaringer med at booste bunden godt, tynde mellemtonen lidt ud og lade toppen være hvor den er. På den måde BURDE I kunne få et godt, klart slag med en kraftig bund, uden den mudrer sammen med alt andet. Uden bunde skal I ikke spekulere I at køre stortrommen med ud over IMHO.

Så er kunsten jo at få afstemt baggearet. Bas/guitar-amps med blæs og trommer. Trommer og blæs sætter ligesom rammerne for hvor højt/lavt i kan/skal spille, da de jo siger som de nu engang gør.. Så må guitarist og bassist makke ret efter det.. (og jeg er guitarist..? :-) Brug noget tid på balancen/sammenhængen mellem bas og stortromme. - Det er ligesom fundamentet til det hele. (På nuværende tidspunkt burde guitaristen være hidset ned efter første forsøg på at få ham til at skrue ned, så prøv igen, og få ham på plads.. ;-) Joke, ikke..?

Dernæst skal keyboards mixes ind på plads.. Dem burde det ikke være nødvendigt at eq'e eller ligge effekter på. De skal bare, ligesom alt andet gaines rigtigt.. (Level-set-procedure, som du bør kende. Se mixerens manual til, hvad producenten anbefaler at gøre på det punkt.) Klaverer KAN nyde godt af lidt rumklang, men vorsicht sein, bitte..!

Vokaler er jo et helt kapitel for sig.. Det er jo en umulig opgave at lave god lyd på selv en dygtig sanger, hvis ikke han/hun behersker microfonteknik.. Groft sagt kan man sige, at lyde aldrig bliver bedre end sangeren er til at bruge sin microfon som instrument.. Men først, anvend gerne mixerens lowcut funktion på de microfoner der ikke "har noget at gøre" under 80Hz.. Det vil sige alle microfoner, stortromme og evt bas undtaget. (line-signaler som keyboards osv behøver slet ikke at blive "klippet i bunden" da funktion hovedsageligt dæmper det rumlende, bankende støj det giver at trampe på den scene, hvor microfonerne står i stativer usw..) Jeg plejer derudover at lade bass og diskant stå i deres centerposition. Langt de fleste mixeres mellemtonekontrol består af 2 knapper. Én der dæmper/booster, og én der bestemmer ved hvilken frekvens man dæmper/booster.. Det er en tommelfingerregel at man, også som Peter Olsen skriver kan lave en meget flottere lyd, ved at dæmpe mellemtonen på microfonerne med typisk 3-6dB. - Min erfaring siger mig dog, at det hovedsageligt er gældende for mande-vokaler.. En god måde at finde den "rigtige frekvens," og her mener jeg den frekvens som den pågældende sanger/microfon vil nyde godt af, er som følger..

Boost mellemtonen, dvs. skru op for den, sådan mere eller mindre fuldt til højre. Sørg for at I ikke spiller ret højt til det her, det lyder forfærdeligt og kan feede som bare f..... Brug nu frekvensknappen til at afsøge hvor I spektret det lyder allerværst.. (Og det siger sku ikke så lidt..!) Når frekvensen er fundet skruer du mellemtonen-knappen nedad til vokalen lyder godt, med en god balance og hverken for lidt eller meget af det ene eller det andet, så at sige.. Herefter finjusterer du gain-knappen til optimalt niveau og skruer op til scene-niveau.. Husk at det, hvis I laver lydprøver i et tomt rum, tyspisk er vokalerne der drukner, når lokalet bliver fyldt med folk.. Dette er én metode, der findes garanteret mange, men det her virker ganske fint for mig.. Med en mandevokal, bla. min egen, havner jeg med en SM58 på, at dæmpe ca. 3dB ved 450Hz. Det er også tit ved disse frekvenser at meget af "mudderet" i et forkert mix opstår. - Så at få alting balanceret rigtigt i dét område er vigtigt..

Rumklang er jo pynt, og rigtigt indstillet kan det gøre meget for sangerne, så de lyder af "meget mere." - Med den følgevirkning at de slider sig selv langt mindre, end hvis de skal skrige og skråle for at føle de lyder af noget.. - Monitorlyd her er også meget vigtigt og er faktisk sværere end at mixe udadtil.. Pas med rumklange på fristelsen til at gøre deres "decay" for kort.. Det giver live lidt fornemmelsen af at synge i en spand.. Not good...

Sådan lige frit fra leveren; men igen, erfaring - jo mere jo bedre.

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 29-11-2007
    kl. 23:30

Ulrik TS

tak for kanon indlæg

Jeg må virkelig sige jeg er imponeret! Tusind, tusind tak for hjælpen alle sammen. Og især tak til Morten - det er helt utroligt så stor en hjælp dit indlæg har været. Det er vist mere end hvad man kan drømme om på et frivilligt forum :)

Imorgen skal jeg ind og se på udstyret (PA og højtalere), så kan jeg formentlig tjekke om de har bunde med i sættet.

Glæder mig til at få prøvet det hele af til vores lydprøve.

Endnu engang mange tak
    Bedste hilsner
    -ulrik

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2007
    kl. 11:37

Ulrik TS

Mixer og højtalere

Hej folkens
    Jeg har nu fundet numrene på de enkelte dele vi kommer til at bruge. De to monitors(?) bliver JBLs JRX 100 (jeg formoder det er en lillebror til JRX125), som formentlig har bunde i.
    I hvert fald er de udseendesmæssigt udstyret med samme sæt højtalere som 125'eren.
    Derudover vil der sidde 4 små Behringer-højtalere rundt omkring i lokalet, som jeg ikke kunne finde nummeret på.

Mixeren bliver en MG16/6FX, og har vist alt vi skal bruge.

Jeg tror vi vil forsøge, at mike stortrommen en smule op til lydprøven og høre hvordan det lyder.
    -Ulrik

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2007
    kl. 14:27

Morten Lyse Pedersen

Hej Ulrik..

Selv tak.. At skrive en guide til det her, er væsentligt lettere end at få den til at fungere i praksis..

Nå, men Yamahas MG16/6FX er en fin mixer, med en ganske vellydende effektmaskine til rumklang osv..

Monitorne lyder ok, det var ikke lige hvilke højttaler-enheder de indeholder jeg tænkte på, da jeg spurgte om I fik bunde på..

Det drejer sig om PA-fronten. Den vil typisk bestå af enten:

To Top-højttalere på hver sit stativ i hver sin side af scenen.
    Er der "bunde på" har i i alt 4 "højttaler-kasser." 2 der står på gulvet indeholdene én(eller 2, men så er det et noget grande-anlæg..) stor højttaler-enhed på typisk 15-18", og så via afstandsstykker forbundet til tophøjttalere der kan indeholde en ret stor højttaler og nogen mindre enheder eller "horn." Med dét du beskriver som "4 behringer rundt om i rummet" vil jeg anbefale dig at stille dem på hver side af scenen, parvis. - Skal de stå i "alle verdenshjørner" af rummet kræves der en elektronisk enhed der forsinker signalet til det ene sæt af dem.. Ellers lyder det herre-mystisk. Det skyldes at lyd jo kun bevæger sig så-og-så hurtigt gennem luften, og afspiller 4 højtalere med en pæn afstand i mellem sig det samme signal; får man en underlig doppler-agtig delay effekt, der bare lyder.. hmm.. ja, mystisk.

Godt med stortrommen, prøv dig frem. - Men uden bunde til at trække de dybe frekvenser, tror jeg ikke du får dét ud af det som "man håber på." - Nemlig noget den lyd man hører ved store anlæg/koncerter, hvor stortrommen kan mærkes i mellemgulvet..

Men alt i alt er jeg glad for at kunne hjælpe; selvom jeg ikke kan garantere at I får noget fedt ud af det, jo..

Til hver en tid med sådan noget her, drejer det sig jo om at få alting til at ligge optimalt i forhold til hinanden.. Hvis et instrument ligger galt, kan det ødelægge rigtig meget.. Jeg spille f.eks på et tidspunkt med en bassist med en lille 1x12" 50W basforstærker med et hjemmelavet line-out stik. Udover at han, med den lille forstærker, ikke kunne "trække noget af læsset" på baggear insisterede han foruden det støjende line-out på at have - i mine ører - alt for meget mellemtone på. Mit spørgsmål om, hvorvidt han kunne lave mere bund og mindre mellemtone kvitterede han med at sige "Han kunne godt li' meget mellemtone på bas." Well, med guitar, trommer, keyboards, 3 mandlige vokaler og en kvindelig sanger, er der sku ikke for meget "plads" i mellemtonen i forvejen (hvor store dele af de nævnte jo af naturlige grunde ligger;) men det hele lød som et mudret båthorn fordi hans ego nægtede at give plads..!

Men dén slags stædighed forsvinder gudskelov ofte hurtigt når folk bliver dygtigere; så dé problemer håber jeg ikke du får.

Med venlig hilsen
    Morten Lyse.

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2007
    kl. 13:08

Ulrik TS

En god aften

Hej alle

Tænkte jeg lige ville melde tilbage og fortælle, at det blev en rigtig god, funky aften.
    Med inspiration fra Tower of Power, Jamiroquai og James Brown blev der fyret op under et groovy dansegulv!
    Lyden var svær at få til at sidde, men vi endte med at være godt tilfredse forholdene taget i betragtning. Blæserne gik fint igennem, men højtalerne kunne desværre ikke blæse vokalen helt op uden at smælde.
    (Det skal måske siges at den mængde decibel, der kommer ud af mig ikke er vitterlig lille..)

Tak for hjælpen - en virkelig god guide til en live-nybegynder.

- Ulrik

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2007
    kl. 18:32

Morten Lyse Pedersen

Jamen det var godt..

Hej Ulrik..

Jamen det var da godt.. Jeres problemer med smældende højttalere ved vokalerne kan jo skyldes så meget.. - Skulle I lære lidt mere af det hele, er det tit at finde problemernes kilde, og den deraf følgende a-ha-oplevelse man bliver klogere af..

- Selvfølgelig kan det være, at I har fundet løsningen og ved hvad I skal gøre næste gang..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk