Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hvor mange selvbyggere er det der ute? - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 12-12-2007
    kl. 16:54

Tommy Dale

Hvor mange selvbyggere er det der ute?

Er det mange av dere som bygger forsterkere selv?

Jeg har bygget 4 forsterkere fra bunnen av så langt. En Fender Champ, 2 Matchless DC30 og en Dumble ODS. Jeg sysler stadig med tanken på å bygge enda flere, men min 8 uker gamle datter sørger stadig for at jeg har nok av andre ting å gjøre!

Jeg vet at Søren har bygget mange forsterkere, men er det mange andre som bygger? Hva har dere bygget i såfall? Det kunne være interessant vite.

Tommy

Svar på dette indlæg
  • 13-12-2007
    kl. 22:50

Peter Olsen

Synderegister

Hej Tommy

Jeg har rodet med følgende: Madamp kit, som nu er bygget om til noget Marshall 18W'ish og en Matchless Lightning, der er bygget "fra bunden".

Jeg kunne også godt finde på at bygge flere forstærkere. Jeg leger lidt med tanken om at prøve at bygge noget med AX84.com's Blues preamp.

Med venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 14-12-2007
    kl. 17:21

Ken Jepsen

I så fald....

Hvilken poweramp ville du så vælge fra AX84 til blues preamp'en?

Jeg er iøvrigt selv på vej væk fra en Madamp byggeidé og over til at bygge en amp med inspiration fra AX84.com istedet....

Har nogen iøvrigt erfaringer fra AX84 amp's som kunne hjælpe til beslutningen?

Mvh
    Ken

Svar på dette indlæg
  • 31-12-2007
    kl. 01:40

Morten Lyse Pedersen

Klonen..

Jeg har Pt. en DC-30 klon på samvittigheden..

Diverse forsøg med pedaler og buffere har også været prøvet..

Ligenu er det en Gm/Mu rør-tester jeg bikser med; men jeg er "faldet" over et sæt gamle, fungerende, transformatorer der kunne lave en udmærket "DC-30 on a budget," måske..?

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 31-12-2007
    kl. 02:52

Peter Olsen

Det ved jeg ikke!

Det var mere fordi blues-preamp'en på et par punkter afveg fra de preamps jeg ellers har bygget, og derfor kunne det være sjovt at bygge/høre den.

Juleferien er gået med at bygge en Hotbox klon og derefter modificere den til at lyde som jeg kan lide det. Det har været meget lærerigt og resultatet er faktisk blevet ganske godt - hvis jeg skal sige det selv...!

Med venlig hilsen Peter Olsen

Svar på dette indlæg
  • 01-01-2008
    kl. 19:52

Morten Lyse Pedersen

Hva' dælen Peter..?

For netop et års tid siden, gik jeg igang med en Hotbox-klon; der mine anstrengelser til trods lød aldeles rædderligt..!

En på en gang kantet og skarp forvrængning der mudrede og "råbte op" med et monster-output.. :-(

Jeg fik den aldrig tæmmet, og pedalen er skrottet.. Fejlen var noget hidsig selvsving, og jeg ved det var layoutbetinget; men mere kan jeg ikke sige..

Hvis jeg må være så grov, kunne du så evt. på mail sende mig et billede af, hvordan du har layoutet indmaden..? - Og vil du røbe noget om, hvordan du fik den til at sige fedt.. Mulighederne i den forstand, er jo i høj grad centreret omkring trinenes katoder, samt tonestacket som katodefølgeren driver...?

Ikke at jeg vil forsøge at stjæle noget, og i så fald er jeg da ret åbentlys, ikke..? Men jeg kunne grumme godt tænke mig at se lidt "nye tanker" omkring HotBox-kloneri, da jeg ligesom er "brændt tør for geni-streger" på den front.. :-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Morten_Lyse(Snabel-A)Hotmail.com

Svar på dette indlæg
  • 01-01-2008
    kl. 21:15

Peter Olsen

Jahhh....

Jeg er ikke sikker på, at du får noget ud
    af at kigge på et billede. Jeg har lavet en "forsøgsopstilling", hvor det meste er forbindet "point to point", og komponenterne stritter ud i alle retninger! På den måde var det let at udskifte og tilføje komponenter i forsøget på at ramme noget jeg kunne lide.

Vedr. selvsving, så havde jeg det samme problem. Jeg startede med at ændre spændingsdeleren mellem v2 og v3 fra 470K-470K til 1M-220K. Det tog livet at selvsvinget.
    Jeg har senere skiftet anodemodstandene på v1 og v2 fra 220K til 100K og med den lavere gain det giver, kan jeg godt slippe af sted med den oprindelige deling mellem v2 og v3.

Det afsindigt kraftige output er tæmmet lidt ved at udskifte 56K katodemodstanden på "katodefølgeren" ud med en 47K + 10K og tage outputtet til tonestack'en, der hvor de mødes.

Ellers er tonestack'en moddet til at give noget mere mellemtone og der er sat et highpassfilter ind mellem v3 og v4.

Nu er jeg så nået til at skulle have det hele pænt pakket i en kasse, og så kan det være jeg får nogle af de samme "udfordringer" som dig, Morten!
    Jeg er imidlertid nødt til at få det til at lykkes på én eller anden måde, for lyden af "Hotboxen", har sendt alle mine andre drive pedaler på pension (indtil videre...)!

Svar på dette indlæg
  • 02-01-2008
    kl. 01:45

Peter Olsen

Rettelse:

Der skulle have stået highcutfilter og ikke highpassfilter i ovenstående indlæg.

Svar på dette indlæg
  • 02-01-2008
    kl. 14:18

Morten Lyse Pedersen

Jah, ok..

OK.. Det oprindelige hotbox-design, virker på mig også som en "vild hest," der skal dresseres temmelig grundigt inden den er til offentlig brug..

:-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 02-01-2008
    kl. 14:32

Søren Alwan

Arrrh...

Er den så "vild"..? Jeg kan sætte mig ind i, at der "er noget at arbejde med" m.h.t. dens frekvensgang. Og måske lidt for meget gain et enkelt sted til ikke at mudre lidt rigeligt i sin grundform. Men ligefrem "vild hest"..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-01-2008
    kl. 16:29

Peter Olsen

Vild og vild...

Jeg vil give Morten ret i, at hvis man har gain'en godt mod højre, skal man være overordetlig forsigtig med volumenknappen hvis output'et skal afstemmes med det bypass'ede signal (i må undskylde min hang til sammenblanding af engelske ord og danske endelser...).
    Så lidt "vild" er den da ;-)

Svar på dette indlæg
  • 03-01-2008
    kl. 21:56

Ove Dalgaard

Nybegynder prøver

Har indkøbt et MadAmp-kit, som jeg vil prøve at samle. Er stort set ganske ubevandret i rørforstærere, men syntes dette så ganske overskueligt ud. Ved godt det er "av fanden finger" når man måler, og man skal nok ikke forvente Wembley-lyd ud af 1500,-. Min 10 årige søn bygger med, så jeg er i trygge hander.......

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 17:26

Morten Lyse Pedersen

Hmm..

Tråden her har givet mig fornyet mod på, at kaste mig ud i en Hotbox-klon igen, når jeg får skruet rørtesteren sammen og den (forhåbentlig) virker..

Denne gang er der ingen boards. PTP konstruktion er vejen frem. Det huer mig absolut ikke, at jeg ikke evnede at finde fejlen i det gamle layout. Min mistanke går dog på selve boardet, hvorpå komponenterne var monteret. Særligt omkring trin 3, katodefølgeren og tonekontrollerne. - Selvom det er stik i mod "vanen" med, at den slags ofte opstår omkring stelforbindelser og/eller trin 1.

Nå, men mit netsurfing omkring emnet, gav dette resultat vedr. Bad Cat 2-tone, der er lig Matchless Hotbox:
    http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?t=1195808

Så forstår jeg egentlig godt, Søren, når du før har omtalt den pedal som direkte livsfarlig.. Den er da 30 kortslutninger der kun venter på at ske.. Jøsses..!

Ydermere, Søren og Peter, hvis I skulle "bagrundstænke" lidt i en passende bolig til Peters HotBox og en vis "sort kasse." - Så må jeg lige vise et kabinet, som er en lidt smallere version, end den jeg pt. har liggende til min rørtester.. Jeg tror den vil være rigtig god til formålet.. Den sælges hos RS, omend jeg ikke er HELT sikker på deres mål.. Jeg kan i hvert fald ikke finde netop den model på Hammonds hjemmeside, der i hvert fald har lavet "den store" jeg bruger.. ( Nederste Link.)
    http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=1874133#header

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=1931040#header

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 17:52

Søren Alwan

Hej Morten...

Jamen, held og lykke med projektet! Og mine tidligere udtalelser omkring Bad Cat´s P.T.P. ombygning af deres Two Tone Pedal står absolut stadig ved magt! (Jeg har haft dén tvivlsomme ære at bygge sådan én om til en "Sort Kasse", hvilket jeg troede ville være a piece of cake, men endte med at blive en total ombygning i mareridts-afdelingen).

M.v.h. de viste kabinetter så kender jeg dem udmærket. Og de er rigtigt fine! MEN med mindre man er meget kreativ m.h.t. montering af loddelister og lignende, eller man er ligeglad med en masse skruer på fronten, så er den eneste reelle mulighed at montere elektronikken på bundpladen og så have uforholdsmæssigt lange ledninger op til potmetre og omskiftere, hvilket i mine øjne heller ikke er ideelt. Så derfor har jeg helt bevidst fravalgt disse. Jeg vil helst bruge en kasse, hvor jeg kan bygge det hele ned i med alle ledninger trukket mest muligt optimalt, og så kan man derefter bare "lægge låg på" . Det kan garanteret laves på mange andre måder. Men jeg synes, det bliver både bedst og pænest på denne måde...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 18:15

Morten Lyse Pedersen

Ja,

den problematik er jeg udmærket klar over.. Men så langt er jeg slet ikke nået endnu, som at begynde at finde løsninger på de praktiske detaljer..

Det er dog ganske som du beskriver f.eks Matchless bygger deres.. Altså med det meste i bunden og så et virvar af skærmede ledninger op til frontpladen.. - Skal man så også lave true bypass bliver hovedpinen kun endnu større..! Måske den lokale smedebasse kunne folde et eller andet kreativt til formålet, med inspiration i de viste kasser og mere alá BadCats model.

Skulle du, eller andre, nu falde over et eller andet rigtig smart til netop det her, så smid lige et link..

Den der 187x120x76mm kasse jeg fandt til den tidligere model er ikke særlig smuk, er et værre skrummel, og har alligevel ikke nær plads nok til at lave det fornuftigt..!

med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 18:22

Søren Alwan

Ikke...

særligt originalt, men jeg ville nok vælge denne:

http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=6176

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 18:36

Morten Lyse Pedersen

Og så et trick-spørgsmål..

Hvorledes vil du bære dig ad med at layoute og fastskrue loddelister mv. nede i den, så bunden bare kan sættes på bagefter; uden skruer på forsiden mv..

Absolut ikke noget hånligt eller noget, men jeg tror det ville blive temmeligt bøvlet..?

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 18:48

Søren Alwan

Jah... :-)

Det er jo lige dét...

Vi lader lige en lille tænkepause stå et øjeblik!

Nej, du undgår ikke at skulle have lavet en "skillevæg", som du så kan montere mellem f.eks. de to endevægge med undersænkede skruer. PÅ denne - i kombination med endevæggene - kan du så faktisk montere alt. Med til historien hører så også, at jeg ikke bruger "rendyrket P.T.P.", men derimod en kombination af P.T.P, hvor det giver mening, men noget af kredsløbet monterer jeg på et "turret board"...

Og slutteligt lige for at "dizze" Bad Cat pedalen én gang til: Det værste er næsten, at især de modstande, Bad cat bruger, har nogle tynde og ikke særligt stive ben. Så tingene er i virkeligheden mere "dalrevorne", end man måske kunne få indtryk af udfra billedet...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 22:59

Morten Lyse Pedersen

Ting Hr. Lyse ikke forstår..

Dette KUNNE blive et "never ending" indlæg.. Men det drejer sig lidt om, hvad jeg ikke forstår ved Matchless HotBox.

Jeg har et billede af en HotBox indvendigt, og siden sidst har jeg fundet dét her af BadCat 2-Tone.
    http://i197.photobucket.com/albums/aa205/guitarcapo/DSC04693.jpg

Hvordan hulen slipper begge producenter afsted med at lave det så "lemfældigt" med skærmede og uskærmede ledninger på kryds og tværs, halvlange tilledninger mellem seriemodstande og styregitre og alle de andre små "narrestreger" med en transformator tæt på signalførende switche osv. uden det sevsvinger og brummer som bare pokker..?
    - Det er bare, når jeg tænker på ikke at kunne løse mit problem i min gamle pedal. Ja SÅ kan jeg blive godt foraget over at når bare man hedder Matchless eller BadCat så er det "everything goes..!"

Nok om HotBox/2-Tone. En anden sag er BadCat X-treme Tone der er af en temmelig meget anderles opbygning en Hotbox. Kredsløbsmæssigt, ikke konstruktionsmæssigt, that is.

Diagram:
    http://www.schematicheaven.com/newamps/badcat_x_treme_tone.pdf

Hvis du Søren, (hint, hint) eller andre har tid, har jeg nogle spørgsmål..

Hvis pedaler er i "gain mode" har vi 68K på gitteret og 1M til stel. Men, ingen katodemodstand på første trin..? Er det godt..? (og får man noget brugbart ud af det..?)

I "knap-så-gain mode" er det da i grunden et underligt input-arrangement der er på 2.(1.) trin.. 220K og 1M med noget kondensatorhalløj.. Er det blot noget tilpasning af frekvensgang, eller fifles der også med pedalens indgangsimpedans her..?

Hvordan påvirker det egentlig tonekontrollerne, når man nu pludselig undlader den katodefølger der driver arrangementet i 2-tone/hotbox.

Slutteligt ser det ud som om der er 4n7 på som bypass af 3. trins anodemodstand..? But why..? Den tror jeg godt nok ikke lige jeg kan greje..

Jeg synes kredsløbet er noget rod. Der sker mange "reguleringer" af gain-levels og frekvensgang undervejs, men hvordan lyder X-treme-tone..? Nettets brugerreviews lader til at være temmeligt godt tilpas med den..

At de så også her slipper afsted med noget layout og konstruktionsmæssigt rod er en helt anden sag..!

Med venlig, men småfrustreret hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 23:07

Peter Olsen

Anode bypass

Hej Morten

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men den kondensator som bypass'er 3. trins anodemodstand er sikkert for at undgå "squeel" (skrigen), det ses på næsten alle high-gain forstærkere.

Svar på dette indlæg
  • 08-01-2008
    kl. 23:43

Søren Alwan

Det var dog...

en hulens masse spørgsmål...

Først og fremmest: Badcat og Matchless har råd til en "bunke med layouts, der ikke virkede" - det har vi andre ikke helt på samme måde...

Og hvem har sagt, at de ikke brummer? (dén Two Tone, jeg havde fingrene i, var i stock-form ikke just imponerende på dette punkt!)

Dét indgangstrin, du beskriver, er lidt et Badcat-trademark. Den har været oppe at vende før, og det virker faktisk. Hvis du kigger på disse kurver over et ECC83, er det dén kurve med 0 volt på katoden:

http://www.mclink.it/com/audiomatica/tubes/12ax7.htm

Når der så samtidigt kun ligger - var det 86 volt eller noget i den stil på anoden, kan det godt lade sig gøre. Men vi er - og nok helt bevidst - nede i den krumme del af kurven... Kan du sige "bevidst forvrængning"..? Eller hvad med "asymetrisk klipning"..?

Inputtet på 2. trin er såmænd meget lidt andet end en spændingsdeler, hvor der så er noget frekvenskorrektion med de to parallelkondensatorer...

Jeg tør ikke lige sige, hvilken effekt det har i praksis, at tonekontrollerne nu drives af et højohmigt output i forhold til dét lavohmige, man har med en katodefølger før. Men det gøres da f.eks. på mange Fender-forstærkere (o.m.a.). Men en anden respons får du garanteret. Prøv at lave en simulering i "Tonestack" programmet...

De 4,7 nF er for meget til blot at være en gardering imod selvsving. Det er et helt bevidst diskant-cut. I pricippet kunne den lige så godt have gået til stel...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-01-2008
    kl. 00:09

Peter Olsen

Arrgghh

Så troede jeg endelig jeg vidste noget om rørforstærkning, og kunne svare på et spørgsmål - beklager, at jeg fik skrevet noget, der ikke var rigtigt.

Svar på dette indlæg
  • 09-01-2008
    kl. 00:13

Søren Alwan

Hej Peter

Jamen i princippet har du ret - det ER et hi-cut filter. Kondensatoren er dog bare så stor (normalt ville du se måske 100-500 pF her), at den "tager fat" langt ned i det hørbare område...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-01-2008
    kl. 00:42

Peter Olsen

Jeg ved det godt.

Jeg ville bare ønske, at jeg havde været opmærksom på, at kondensatoren var så stor, og havde gennemskuet hvilken effekt, det ville få.

At jeg har lige lavet stort set samme konstruktion i min Hotbox klon (der går kondesatoren dog til stel), gør ikke min ærgelse mindre...

Med venlig hilsen Peter Olsen

Svar på dette indlæg
  • 09-01-2008
    kl. 17:14

Morten Lyse Pedersen

Takker..

Tak for hjælpen.. Også dig Peter, dit svar var jo for så vidt rigtigt..

I Tonestack simulatoren giver den højere udgangsimpedans fra det manglende katodefølgertrin sig mest til udtryk i en større dæmpning helt generelt i tonekontrollerne.. Tonearrangementet virker væsentligt mere følsomt overfor, hvor stor belastning der er på udgangen af det. - I og med at HotBox'en har et nærmest monstrøst output, kunne dette MÅSKE være noget at prøve af, hvor man får et trin ledigt til "gode sager" og får dæmpet outputtet lidt.

Frekvensgang og gain levels er jo noget man må fifle med undervejs; men et helt andet spørgsmål kunne gå på, om man kan ændre lidt på feel'en af sådan noget her.. F.eks lyder forvrængningen fra min klons 12ax7 kanal rigtig godt, men jeg savner lidt dét, som jeg allerbedst kan lide ved at anvende T-Rex Alberta som "grund-drive:" Nemlig den lette compressor-effekt, som Tuberscreamer-familien har..

Er der nogen simple måder at dæmpe dynamikken en anelse i disse slags kredsløb..?

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 09-01-2008
    kl. 20:35

Søren Alwan

Hej Morten...

MINDSKE dynamikken..??? Nej, nu må du f.... stoppe!

Du kan muligvis prøve at mindske nogle katodemodstande (nok især på trin 2), samt generelt prøve at "overfodre dette" (måske højere værdi af volumepotmeter) - jeg ved det ikke. Jeg ville nærmere forske i at lave min forstærkere MERE dynamisk, så jeg har ikke forsket så meget i denne sag...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-01-2008
    kl. 00:35

Morten Lyse Pedersen

Hmm igen..

Nu, hvor jeg har tygget lidt på det med kompressor-effekten, bliver jeg nok klar over, at grunden til jeg synes min var for "vild" og havde "for voldsom dynamik" i høj grad skyldes at min HotBox Mk.1 ganske enkelt ikke lød særlig godt. ;-) Jeg har nok en stadigt dog ide om, at Tubescreamerfamilens lette kompression er noget, jeg godt kan lide. - I særdeleshed til Humbuckere, som kan larme noget så forfærdeligt når man kun bruger lidt forvrængning, så deres høje output "stadig når med igennem," så at sige..

Kantet, skarp og skrattende i sin overdrive, og nowhere near dét jeg nok gerne ville have. Faktisk er kanal 1 på klonen, med master skruet temmelig langt ned ikke tosset (naturligvis :-) - Det var i retning af dét jeg havde håbet på den skulle lyde..

Katodemodstandene i de her ting er jo "where shit happens" så et længere forsknings- og lytte-projekt i, hvad der er fedt på det punkt, trin for trin, ville nok kaste nogle guldkorn af sig..

Jeg lurer lidt på, at bygge en testopstilling, hvor man med 2 pots på hver trin kunne dreje nogle værdier ind på både anode og katode som lyder fedt.. Naturligvis med et par begrænsende modstande, som sætter nogle sikkerheds-værdier så at sige.

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 10-01-2008
    kl. 00:48

Søren Alwan

OK...

Jeg skal lige følge med hér: Jeg troede, at du med "klonen" mente din forstærker...

Men også i hotbox-klonen er katode- og anode-værdier for trin 2 (især) og 3 temmeligt afgørende!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-01-2008
    kl. 07:23

Morten Lyse Pedersen

Selvfølgelig..

Hej Søren..

Så forstår jeg bedre at du stejede så grundigt da jeg snakked om at sænk dynamikken.. Min forstærker, ganske rigtigt omtalt som "klonen" skal der absolut ikke pilles ved..!!

Det var/er min Hotbox' kantede og ufine måde at brække sig på, jeg hentydede til, da jeg fremhævede en pedal med en lidt blødere overdrive-karakter..

Med venlig hilsen.
    Morten Lyse.

Svar på dette indlæg
  • 10-01-2008
    kl. 09:45

Peter Olsen

Så er vi tilbage vd tillægsordene!

Hej Morten

Det du beskriver som "kantet og ufint", oplever jeg som "luftigt og dynamisk", og det du beskriver som en "blødere overdrive" oplever jeg som "nasalt og kedeligt". Det er fa... svært at skrive om lyd!

Svar på dette indlæg
  • 10-01-2008
    kl. 16:54

Morten Lyse Pedersen

Hej Peter..

Tillægsord eller ej, så tror jeg du ville være enig med mig i, at den jeg i sin tid fik bygget ikke lød særlig godt.

Nu har jeg så ikke hørt din, men Alwans black box lyder rigtig godt.

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 10-01-2008
    kl. 17:22

Peter Olsen

Det kan sagtens være...

...men det ER svært at beskrive lyd.

Svar på dette indlæg
  • 11-01-2008
    kl. 20:19

Morten Lyse Pedersen

Tilbage til tekniske finurligheder..

Flere spørgsmål fra M. Lyse, der stadig "lurer og læser" på nettet efter svar på, hvad der var galt i hans HotBox.

Jeg er ved at tygge lidt i Aikens artikel om "common-cathode amplifiers." - Ikke at jeg forstår eller har brug for det hele; men særligt dét om et trins udgangsimpedans har fanget min opmærksomhed.

http://www.aikenamps.com/CommonCathode.htm

Såvel Matchless Clubman og Chieftain som Badcat X-treme tone har jo deres "tone-stacks" drevet af et rørtrin fra et Ecc83. (I matchless dog to halvdele i parallel.) Jeg har bemærket at alle de nævnte designs kører uden katodekondensator. - Det giver jo trinnet en lavere forstærkning, og jeg lurede lidt på, om fraværet af kondensatoren måske sænkede udgangsimpedansen på trinnet. Det gør det ikke, tvært imod..

Jeg skyder på, at disse fabrikanter gør det for at undgå for meget forvrængning før/I deres tonekontroller, men for mig at se, ville der da være 1000 måder, det var bedre at sænke forstærkningen på, samtidigt med at man bibeholdte den lave udgangsimpedans.. Eller hur..?

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 11-01-2008
    kl. 21:27

Søren Alwan

Husk, Morten...

at de fleste guitar-relaterede ting er designet ud fra følgende forudsætning: If it sounds good, it IS good! Samt "Når Leo Fender kunne slippe afsted med at fodre sine tonekontroller med et højimpedant output - ja, så kan vi nok også"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-01-2008
    kl. 10:38

Tommy Dale

Impedans

Impedans har jeg store problemer med helt å forstå.

Hva menes egentlig med at man fodrer tonekontrollene med et høyimpedant output? Hvorfor har det noe å si? Og hva betyr egentlig "høyimpedant output"? Joda, jeg vet at et har høy impedans...men hva betyr det egentlig?

Noen som gidder å prøve å få meg til å forstå?

Svar på dette indlæg
  • 12-01-2008
    kl. 19:33

Torben Vendt Hansen

Vekselstrømsmodstand

Den korte forklaring er:
    Du kender sikkert Ohms lov som siger at spænding er lig strøm gange modstand.
    Den virker fint når man bare har med modstande at gøre.

Når man også har spoler og kondensatorer inde i billedet bliver tingene mere indviklede. Men det viser sig at man i mange tilfælde godt kan betragte disse som modstande, bare man bruger begrebet impedans i stedet (som er frekvensafhængig).

Den længere forklaring involverer komplekse tal, Laplace transformationer og andre ting som jeg vist overvejende har fortrængt. Men du spurgte også efter en simpel forklaring ;-)

Så udgangsimpedans er et udtryk for hvor meget vekselstrømsmodstand der er ud af et givent trin og dermed et udtryk for hvor meget det kan drive.

Håber det gav mening.

Svar på dette indlæg
  • 12-01-2008
    kl. 20:08

Tommy Dale

Tja

Både ja og nei.

Jeg forstår ikke helt dette med at impedansen har noeå si for hvor meget signalet kan drive.

Jeg forstår heller ikke helt dette med at et signal har høy impedans når det kommer ut av røret..og at det har noe å si for det som skjer med signalet etterpå.

En katodefølger brukes jo til å senke impedansen. Men jeg tenker som så, at hvis signalet kommer ut av et rør og har høy impedans, hvordan kan da en katodefølger gjøre mindre impedant?

Hvis katodefølgeren har lav impedans, skulle man tro at signalet like gjerne kunne sendes gjennom en ledning, som jo og har lav impedans....?

Jeg kan forstå hva høy og lav impedans betyr, men klarer ikke å forstå hva det ha å si for signalkjeden, f.eks. hvorfor det ikke alltid er bra å ha et høyimpedant signal?

Tommy

Svar på dette indlæg
  • 13-01-2008
    kl. 00:12

Morten Lyse Pedersen

Hej Tommy..

På en katodefølger, kan udgangsimpedansen i "det store hele" aflæses som værende lig katodemodstanden.

Men lige netop dét med impedanser er temmelig langhåret at forklare. Jeg har grublet det meste af dagen, og ville egentlig ikke sige noget, inden jeg hos mine forældre havde fået "læst op" på tingene i de elteoribøger, jeg har liggende der.

Grunden til at dét med impedanserne i signalkæder er afgørende vigtige er fordi de dikterer måden hvorpå tingene reagerer i forhold til frekvens. Forestil dig et "rørtrin," hvor anodespændingen er blokeret af en seriekondensator i udgangen som f.eks er tilfældet ved et "standard" rør-trin i en guitarforstærker. - Og dermed oplever en nærmest uendelig høj modstand. - Men det forstærkede signal fra guitaren, på rørets anode er vekselstrøm; og afhængig af kondensatorens størrelse og hvad der sidder efter førnævnte kondensator vil forskellige frekvenser "se" forskellige ohmske modstande, hvorfor man f.eks vil kunne opleve at et trin laver "bass-boost" eller "treble-boost."

Dette bruges overalt til at give forskellige ting den frekvensgang man ønsker. - Andre steder giver impedans-problemer sig til udtryk i pedaler der ikke lyder som man synes de skal, støj og alskens djævelskab. Fuzz-effekter er f.eks helt afhængige af at kunne "belaste" en guitars udgangsimpedans hårdt for at lyde rigtigt.

Det her er temmeligt besværligt, og indlægget her kunne blive en kilometer længere. Jeg kan ikke gøre det ret meget bedre, desværre.. :-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

PS: Katodekondensatoren i et rørtrin er jo f.eks også bestemmende for hvor stor strøm rørtrinnet kan trække ved forskellige frekvenser = bestemmende for hvor meget "gain" man har ved forskellige frekvenser.

Det modsatte eksempel er drosselspolen i strømforsyningen af din forstærker, der rimeligt effektivt leder jævnstrøm, men "blokerer" for ripplespændingen. (Rest-vekselstrøm fra ensretningen der giver brum senere i systemet.)

Håber det hjalp lidt..?

Svar på dette indlæg
  • 13-01-2008
    kl. 11:50

Morten Lyse Pedersen

Aaargh..!

Nej, dén med katodefølgeren kommer jeg til at æde igen..! Sorry.

Udgangsimpedansen i en katodefølger er "den interne katodemodstand" i parallel med katodemodstanden. ( Jfr. Aiken amps.)

Aikens hjemmeside har mange fine artikler, hvor man kan blive lidt klogere..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2008
    kl. 23:26

frede punk

vi er mange der bygger

jeg bygger preamps og højtalere spec studie monitors med scan speak enheder ,jeg ombygger blue sky ,adam , gennelec ,osv monitorer for vennerne med brugbare filtre og modder deres monitor amp og preamps til en brugbar studie standard ,jeg har modded mit marshall 1960 kab med ordentlig dæmpning og afstivning og så har jeg sat mig ind i bios osv og modded min laney gh 50l ,et af mine næste projekter efter er en princeton reverb fra tube amp doctor ,jeg tror den vil være perfekr at spille punk på via min stratocaster ,

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk