Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Compressor på Sanganlæg, + og -? - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-12-2007
    kl. 20:52

brian hansen

Compressor på Sanganlæg, + og -?

hello fellow musicians ;9
    har i snart 2 år sunget i et coverrockband, hvor der spilles alt fra elvis til ac-dc,hvor alle spectre i min stemme udforskes. og her sidst vi var ude og spille til mc-træf, blev jeg passet op af Henrik Jahannesen (den danske mafia), som spurgte hvorfor jeg ikke brugte compressor på sangen??? af gode grunde kunne jeg ikke svare ham, da jeg intet aner om dette elektroniske element.
    det er her i kommer ind...
    hvad er en kompressor, hvorledes bruges den(tilsluttes), og hvilken vil i såfald være velegnet.
    på forhånd tak ;)

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2007
    kl. 00:25

Peter Olsen

Her er lidt til natbordet

Du kan læse lidt om kompressoren her: http://www.soundcheck.dk/uploads/pdf/20/kompressoren.pdf

Den insertes typisk på den mixerkanal, hvor den skal virke, f.eks. på lead-vokalens kanal.

Hvilken der vil være egnet, er vist mest et spørgsmål om pengepung!

Min egen holdning er i øvrigt, at man skal være lidt forsigtig med kompressorer, hvis man "kun" benytter et sanganlæg, og styrer lyden fra scenen. Kompressoren kan let virke som en dyne, der dræber dynamikken i vokalen, hvis den ikke indstilles korrekt.

Med venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2007
    kl. 17:39

brian hansen

ok..

selve lyden er styret fra lydmand i salen, hvor alt er miked op, så det vil vel være en fordel så??
    problemet er nemli at jeg synger meget kraftfuldt i visse situationer, hvilket gør det svært at styre, jeg bruger en Shure sm58 til formålet, og syntes egentlig den er ok, dog skal man være meget direkte på den

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2007
    kl. 18:08

Peter Olsen

Ubetinget.

Jeg har altid en kompressor på leadvokalen, når jeg laver rock-lyd, og i øvrigt i de fleste andre sammenhænge :-)

Jeg starter med en let kompression, og sætter måske ratio og threshold til en lidt hårdere kompression i løbet af aftenen, efterhånden som jeg "lærer" sangeren at kende (forudsat at jeg ikke kender orkesteret/sangeren i forvejen).

Hvis man lader kompressoren tage meget ved, kan det nogen gange være svært at få monitorlyden til at fungere. Sangeren oplever, at "der ikke sker noget" når vedkommende synger kraftigt (fordi kompressoren "skruer ned"), hvilket kan resultere i, at sangeren presser sin stemme unødigt meget. Desuden "feeder" det lettere, når en mikrofon er kompresseret meget.
    Løsningen kan være at splitte signalet ud på to kanaler. Den ene kanal sætter man kompressor på og sender til fronten, den anden kanal er uden, eller med en "løs" kompression, og benyttes til at sende til monitors.

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2007
    kl. 19:02

brian hansen

dejligt

lyder til at det kunne være løsningen. så er det bare hvilken compressor der dur bedst, hvis man køber en til ca. en tusse ved aage.dk, er det så helt tosset?? har kigget lidt på en behringer model i den prisklasse!

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2007
    kl. 22:38

Peter Olsen

Afstem det til resten af gearet

Hvis du/i har en mixer i samme kvalitetsklasse som den kompressor du kigger på, så er det sikkert fint. Har i en "topkvalitet" mixer, så er det måske lidt ærgerligt at sende signalet fra det vigtigste "instrument" gennem en Behringer komp.

Der er dog ingen tvivl om at taler vi "value for money", så er Behringers produkter generelt med helt fremme.

Svar på dette indlæg
  • 15-10-2008
    kl. 14:19

rene hansen

hjælp til manuel/dansk..

hej jeg så her på siden ,at peter olsen hjalp med at lægge en manuel ud om compressor brug..kunne jeg være den heldige,bare med manuel til brug af elektronisk delling m/behringer cx 2300 helst på DANSK /
    eller hvis ikk ,så brug af elektronisk delling som emne ,bare så det ville svare til ,at få det samme ud af det,som hvis jeg havede til behringer en..
    alså simpelhen brugen af et sådanne filter,indstillinger/ilustrationer osv
    mine behringer havede engelske manueller med ,men er væk og det ville da også være ok som sidste udvej..at få dem som link
    på forhånd tak RENE-H

Svar på dette indlæg
  • 16-10-2008
    kl. 00:35

Peter Olsen

Manual til Beringer

Hej Rene

Det var nu ikke mig der lagde "manualen" til brug af kompressorer ud på soundcheck, jeg linkede bare til artiklen, som ellers godt kan være lidt svær af finde!

Det tætteste jeg kan komme en manual til din cx 2300 er denne: http://www.behringerdownload.de/CX2310/CX2310_ENG_Rev_A.pdf

Den er godt nok til cx 2310, men mon ikke forskellene er til at overse?

Hvis du bruger maskinen som et stereo x-over, så er den eneste parameter, der ind i mellem måske skal ændres lidt, hvilken frekvens der skal deles ved. Resten er "set and forget".

Venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 16-10-2008
    kl. 01:04

rene hansen

til peter olsen/delefilter

hej peter mange tak til dig ,og den hurtige respons,,2310 filteret kender jeg godt og det går næsten ud på et..tak skal du have
    mvh RENE-H

Svar på dette indlæg
  • 14-10-2008
    kl. 09:30

Thomas Christensen

apropo compressor

hvordan ser det ud med de der nye helicon fra TC? er de værd at smide penge efter? jeg tænkte specifikt på helicon voice correct serien!!
    mvh
    Thomas

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk