Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
kontakten... - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-01-2008
    kl. 23:51

Allan Hassing

kontakten...

...er en 9-benet model forbundet således:

1 2 3
    4 5 6
    7 8 9

1: til printet
    3: fra printet
    4: fra inputjack
    5: stel
    6; til outputjack
    7: loopet til 9

Giver det ikke mest mning at sætte kondensatoren mellem 3 og 5, hvis den kun skal klippe diskant, når pedalen er tændt?

mvh
    Allan

Svar på dette indlæg
  • 05-01-2008
    kl. 23:52

Allan Hassing

Det var så...

... et indlæg til tråden om Treble roll of...

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 00:20

Søren Alwan

Det kommer jo...

helt an på, om det er på inputtet eller på output-siden, du vil have diskanten skåret af...

Desuden er det ikke den bedste måde at forbinde en "true bypass" kontakt på...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 00:39

gert carlsen

Det der' med at sætte en kondensator

direkte fra printets udgang til stel er et lidt specielt dyr, for virkningen kommer helt an på hvordan kredsløbet er lavet på printet. Derfor vil jeg godt vil vide hvordan diagrammet ser ud, inden jeg kan sige hvad der virker.
    Hilsen Gert

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 04:30

Søren Alwan

Og...

lur mig, om ikke indgangsimpedansen på det næste led i kæden også har en finger med i spillet..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 08:45

gert carlsen

Det er faktisk rigtigt, Søren, men

på en anden måde end de fleste måske tror. Den ligger, set i.f.t. kondensatorens funktion lige her, parallelt med udgangsimpedansen fra den foregående pedal. Da indgangsimpedansen i de fleste moderne pedaler er ret stor, og udgangsimpedansen i de fleste moderne pedaler er ret lille, så får den, normalt, ingen betydning for overgangsfrekvensen.
    Og igen, her er netop et eksempel på en mulig forbedring/forværring med en buffer, for hvis man har en gammel pedal med en halvhøj udgangsimpedans og en anden gammel pedal med en lav indgangsimpedans, så er det ikke sikkert at man skal putte en buffer ind imellem, hvis man allerede har en lyd man kan lide. Og igen, det kan man også godt, man skal bare tilpasse bufferens ind og udgangsmodstand.
    Hilsen Gert

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 08:36

Allan Hassing

Hmm

Der er vist aldrig noget, der er nemt. Jeg tror, at jeg tager chancen og får sat en kondensator på udgangen fra printet. Det er jo ud fra et rå fra pedlbyggeren selv, så han har vel styr på printets opbygning :-)

I følge mit øre er jeg vist så heldig, at jeg ikke har impedanceproblemer i mit board, der spiser diskant andre steder...

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 08:49

gert carlsen

Hej Allan.

Hvilken pedal er det du skal modificere. Mr. Love har flere, har jeg set på hans hjemmeside. I øvrigt kan man sagtens måle udgangsimpedansen fra en pedal, selv om den er pakket ind i sort snask, man skal bare vide hvordan og have det rigtige udstyr. Når man ved det', så er resten for børn, næsten. :o)
    Hilsen Gert

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 09:54

Allan Hassing

Woodrow

Det er en woodrow - altså en Fender Tweed deluxe in a box, som han ikke laver i øjeblikket.

Den lyder super fedt og har den mest dynamiske og levende drive, jeg længe har hørt. Den balnder sige perfekt med min forstærekr og ligger ikke som et ekstra lag oven på lyden, som en tubescreamer f.eks. sagtens kan gøre. Og så kan man finde alle nuancer af drive med guitarens volumeknap.

Desværre er den for brigth og jeg skal enten justere min forstærker eller bruge tonekontrollen på min tele for at den ikke skærer mine ører i fine skiver...

Jeg ejer et ohmmeter - er det nemt at forklare, hvordan man måler udgangsimpedansen?

-Allan

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 12:28

gert carlsen

Hvis du har et Ohmmeter, så er det vel

nærmere et universalinstrument, altså et måleinstrument der kan måle både spænding( Volt), Strøm (Ampere) og modstand(Ohm).
    Det er ret nemt at måle hvis man ved hvordan, men man skal holde styr på nogle ting og man skal bruge mere end et voltmeter. Hvis du kan komme i nærhede af en tonegenerator, så sender du et signal på f.eks. 200mV/ 1KHz ind i din pedal. På udgangen sætter du et potentiometer, f.eks. 1KOhm, hvor du har kortsluttet midterbenet til et af de andre ben på potentiometeret, mellem udgangssignalet og stel. Du skal huske at skrue helt op for petentiometeret. Derefter måler du signalet på udgangen og noterer hvor stort det er. Derefter skruer du på potentiometeret til signalet falder til det halve af den værdi du har noteret. Du kan så,med dit ohmmeter, og uden at flytte på potentiometerakslen, måle hvor stor modstanden er i potentiometeret. Den modstand du måler er den samme som den indre modstand i din pedal.
    Det nemmeste, hvis man ikke har det rigtige udstyr, er egentlig at prøve med forskellige værdier af kondensatorer til man finder den rigtige. Håber det hjælper.
    Hilsen Gert.

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 13:19

Allan Hassing

Damn!

Det var dælme en udførlig forklaring, som jeg nemt forstod, men jeg har desværre ikke en tonegerantor inden for rækkevidde. Så jeg må eksperimentere.

Men har jeg ikke ret i, at kondensatoren bør indsættes mellem stel og outputtet fra printet?

Bør jeg lodde kontakten helt om og droppe den ene side af den 3-polede kontakt efter Sørens reigtig true bypass opskrift fra et tidligere svar til mig:

Men hvis du ser din to-polede omskifter sådan her:

1 2
    3 4
    5 6

Så er forbindelserne som følger:
    Ben 1: Til Input-jack samt lus til ben 6
    Ben 2: Hvid ledning fra printets output
    Ben 3: Hvid til input på print
    Ben 4: Til output-jack
    Ben 5: Forbindes til stel
    Ben 6: Lus til ben 1

Og så skal jeg vel sætte kondensatoren ind mellem ben 2 og 5?

Det er godt, at en elektronikspadser som mig, kan få så god eksperthjælp her på forummet :-)

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 14:57

gert carlsen

Hej igen,

du må selv rode dig ud af det med den omskifter, det er en sag for Alwan. Kondensatoren derimod, kan jeg give dig et fif med. Du kan montere en modstand i serie med kondensatoren. Så lodder du den frie ende af modstanden til printets output. Den frie ende på kondensatoren lodder du til stel. Derefter tager du signalet ud mellem modstand og kondensatoren. Hvis du nu har for lidt diskant, gør du modstanden mindre. Har du stadig for meget diskant, gør du den større. Hwa-ba. Det kan så gøres smartere, idet du kan erstatte modstanden med et potentiometer. Bruger du et potentiometer på 10KOhm og en kondensator på 1.5 nF får du afskæring af frekvenser over 10KHz.
    Prøv det,
    Hilsen Gert

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 16:12

gert carlsen

Øhh, måske skal du lige klappe hesten og

starte med en kondensator på 15nF og så stille potentiometeret på nul OHm. Når du så drejer på potentiometeret vil du få mindre diskant. Det var lige en tanketorsk. Tanken var fin nok, men jeg var en torsk. ellers skal det nok virke.
    God fornøjelse.
    Hilsen Gert

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 17:15

Allan Hassing

Hvor er grænsen...

for diskant-klippet med en 15 nf kodensator og 0 ohm?

-Allan

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2008
    kl. 15:15

Allan Hassing

Smart!

Jeg overvejer lige en gang, hvilken løsningsmodel jeg har mod på...

Men I skal i hvert fald have 1000 tak for de fede svar...

-Allan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk