Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
2 x star ground ????? - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 03-02-2008
    kl. 19:46

Ove Dalgaard

2 x star ground ?????

Er ved mit første forstærkerprojekt, og ser at der i lay-outet er 2 stk "star-grund". Går ideen ikke lidt tabt, især da de ikke er forbundet og kun den ene er sikret med en 100ohm`s modstand. Var det ikke bedre at samle alle stelforbindelserne i et og samme punkt.

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 20:06

Søren Alwan

Sikret..?

Hej Ove

Hvad mener du med "sikret med 100 ohm"..?

Det er vel ikke sådan, at det er glødetrådene, som er "centreret" omkring stel med en 100 ohms modstand fra hver side?

Men ellers er det meget almindeligt at have to "stjerner" - én til forforstærkerens stelforbindelser og én til udgangstrin og glødetråde. Er det lavet rigtigt, så strømmene så at sige ikke "falder over hinanden", er dette faktisk det bedste arrangement (bruger det også selv i mine forstærkere). Men lavet forkert, er det ikke så godt som ét stelpunkt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 20:19

Flemming Hansen

Please uddyb Alwan

Hej Søren.

Kan du forklare lidt om "centreret" stelforbindelse via 100 ohm til gløden ??
    jeg har lige fået en Marshall Super PA fra 70' og den var netop modificeret med sådan en anordning på gløden på V1.

Hvad er fordel/ulempe ved dette ??

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 20:31

Søren Alwan

Hmm...

Jamen, der er såmænd ikke så meget i det. Normalt er glødeviklingen i en Marshall jo lavet sådan, at den har et midter-udtag, spm er stelforbundet.

På andre forstærkere - f.eks. Silverface Fenders - er tingene lavet sådan, at der ikke er noget midterudtag på glødeviklingen, men derimod en modstand på typisk 100 ohm fra hver "side" af glødevilkingen til stel.

Der er såmænd ikke nogen af disse løsninger, som er væsentligt bedre end den anden - blot forskellige veje til målet.

Skulle vi derimod "do one better", lavede vi det sådan, at de to 100 ohms ikke gik direkte til stel, men derimod til de to yderste ben på et (trimme-)potmeter, hvor det midterste ben så går til stel. På denne måde har vi lavet en "hum balance" kontrol, som gør det muligt at korrigere for en eventuel (og ret sandsynlig) skævhed i glødeviklingen i transformatoren. Med potmeteret kan man så "centrere" tingene, så man får mindst muligt brum på denne konto...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 20:44

Ove Dalgaard

Det er som du siger....

en forbindelse til hver forstærkerdel. Modstanden er sat fra jorden på netdelen og til kabinettet. Loddebenet igennem modstanden er isoleret fra jord, og her er den "slemme" jord ført igennem (tror jeg nok). Det skulle virke som en slags sikring.

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 20:54

Søren Alwan

????

"Loddebenet igennem modstanden er isoleret fra jord, og her er den "slemme" jord ført igennem"...

Nu har jeg læst denne sætning et par gange. Og jeg må blankt erkende, at jeg ikke fatter, hvad du mener...

:-)

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 15:27

Ove Dalgaard

altså...

Man har en modstand, den ene ende er koblet direkte til jord fra 220 volt input og til kabinettet. Den anden ende er isoleret fra kabinettet og danner "star-ground" til højspændingen. Capice???? :-) Det kunne jeg egenligt også have skrevet første gang.... det er en 100 ohm 10 watt modstand. jeg er som det nok fremgår på bar bund, hvorfor en modstand over en stel. Var en form for sikring ikke bedre????

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 21:47

Søren Alwan

En...

10 watts modstand som sikring..??? Det lyder ikke som noget, jeg ville have lavet. Jeg er bange for, at du må spørge dem, der har designet kittet...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 22:18

Ove Dalgaard

Jamen kære ven....att Søren

gå venligst in d på madamp j5mk1 og se på lay outet. Er jeg ved at lave en bombe???? hvis ikke tegningerner kan læses kan jeg sende dem til dig. Synes bare i min mangel på bedre viden, at det så mærkeligt ud.....

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 22:26

Søren Alwan

Jamen kære ven...

jeg vil nødigt sidde og kloge mig på, hvorfor Madamp har valgt at lave deres ting, som de har. Så det mest oplagte var da at spørge dem..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 22:37

Ove Dalgaard

Spørg i øst og....

bedste fald få svar i vest og på tysk.Vil gerne skifte modstanden ud med en sikring. Er jeg helt på afveje, eller skal jeg bare lodde videre og håbe på de bedste. Ps ved godt hvor det gør ondt.........

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 22:41

Ove Dalgaard

ps

er i bund og grund bare en mistænksom amatør, måske betyder det ikke det helt store.

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 23:04

Søren Alwan

Altså...

Madamp har da forhåbentligt gennemtænkt, hvorfor de laver deres sager, som de gør. At jeg så ikke lige kan gennemskue meningen med det, er en helt anden sag. Så jeg tror, jeg ville følge "opskriften".

Var det derimod mig, der havde designet tingene, havde jeg nok lavet det med to separate stelpunkter, ingen modstand mellem stel og kabinet, og så havde jeg sørget for, at tingene var ordentligt sikret på + siden.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 23:17

Ove Dalgaard

vidste det, du er mistænksom......

sendr min berænsedede viden til dg.......

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2008
    kl. 00:15

Torben Vendt Hansen

Udligningsmodstand

Jeg har svært ved at læse diagrammet p.g.a. opløsningen; men er det den modstand som sidder mellem stel og sikkerhedsjord du taler om? I så fald har den ikke så meget med stjernejord at gøre - stel er basalt set isoleret fra jord.

Der er mange religioner og problemstillinger omkring hvad man skal gøre med disse to:
    * HF mæssigt (f.eks. udstråling/indstråling) er det bedst at koble dem tæt sammen (kan dog evt. gøres med kondensatorer).
    * Sikkerhedsmæssigt og for at give bedst beskyttelse af ind og udgange er det bedst at holde dem adskildt. Dog kan en stor (f.eks. 100kOhm) modstand bruges til at udligne statisk elektricitet.
    * Nogle apparater (f.eks. computere) har et netstøjsfilter som lægger 115VAC på stel (capacitivt koblet). Det kan brænde indgange af så her er det godt at forbinde de to. Til gengæld kan det give brumsløjfer! Meget studie udstyr har simpelthen en switch (ground lift) - så må man prøve hvad virker bedst...

Så 100Ohm ligner et kompromis.

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2008
    kl. 18:58

Ove Dalgaard

Re udligningsmodstand

Ja det er korrekt. Modstanden er i den ene ende direkte loddet på sikkerhedsjord og har forbindelse til kabinettet. Den anden ende af modstanden er isoleret fra jord og heri samles alle minus-siderne på både strømforsynings og forstærkerdelen. På diagrammet er de beskrevet symbolmæssigt, som en grøn pil. Måske er det korrekt, mend et undrer bare mig, når man altid skal sørge for gode stelforbindelser, og så monterer en modstand heri.
    Prøver at gøre projektet færdigt, og vender tilbage med resultatet, måske er der et billigt chassis til salg :-)

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2008
    kl. 00:24

Torben Vendt Hansen

Andre veje

Vær opmærksom på at hvis stik eller andet er skruet direkte i chassiet så er de to punkter faktisk kortsluttet i forvejen. I så fald er de 100Ohm for at dæmpe de deraf opståede loops og kan umiddelbart fjernes hvis den giver problemer.

Hvis det IKKE er tilfældet (som diagrammet antyder) kan den evt. også kortsluttes. Det må så komme an på en test hvad der giver mindst brum.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk