Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Svalehaler - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 12-02-2008
    kl. 14:57

Peter Olsen

Svalehaler

Hej

Jeg er ved at bygge kabinetter til nogle af mine forstærkere og jeg vil gerne samle dem med "finger-" eller svalehalesamlinger. Jeg har set at der findes nogle skabeloner/matricer ("jig" på engelsk), som man kan spænde træet op i, og så lave "hakkerne" med en overfræser.
    Er der nogen der sælger sådan en jig her i danmark? Eller er det bare: "Rigtige mænd bruger et stemmejern" attituden jeg skal have fat på?!

Med venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 12-02-2008
    kl. 17:18

Morten Lyse Pedersen

Jeg vil tro

at selv dygtige tømrere og snedkere vil give dig ret i, at netop svanehale - eller - tappesamlinger ikke er noget amatører kaster sig ud i med et stemmejern.. :-)

Egentlig ville jeg vurdere at den slags gøres på en bordfræser..

At alliere sig med et snedkerværksted eller nogen med lignede faciliteter og/eller evner til den del af arbjedet vil nok ikke være en dårlig investering..? -Særligthvis du er ude i noget med baltisk birk eller ædeltræ, hvor bommerter koster penge..!

Jeg har af flere gange overvejet at kontakte en teknisk skole (i mit tilfælde den i Skive) med den slags projekter. Jeg skulle mene de er ganske interesserede i små-projekter til deres værksteder.. - Mod betaling af udgifter og sådan.. Men dét står får min regning... Du må evt. selv prøve at kontakte én..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 14-02-2008
    kl. 00:03

peter dupont

Peter

Jeg har lavet en hel del kabinetter. Men aldrig orket at investere i fingertapnings-fræser.

Hvis du samler siderne med almindelige trædyvler og lader limen tørre med skruetvinger der VIRKELIG presser fladerne sammen, så har du efter min mening et lige så godt resultat.

Finger-tapning er ofte en produktionsmæssig billig løsning ... der virker fornemt, rent stabilitetsmæssigt.

Svar på dette indlæg
  • 14-02-2008
    kl. 21:22

Peter Olsen

Selv Peter!

Hej Peter

Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at det, især på mindre kabinetter, er rigeligt med dyvler og lim, men jeg kunne bare godt tænke mig at kunne lave sådan en tappet samling. Det er "gør-det-selv" manden i mig, der siger: Hvorfor kan du ikke finde ud af det, din amatør?!

Svar på dette indlæg
  • 12-02-2008
    kl. 17:45

Anders Skaarup Andreassen

Hej Peter Olsen
    Festool laver vist en sådan skabelon til deres serie af overfræsere. Den er nok dyr i sig selv ,men måske lokal snedker/møbelsnedker har en sådan. Vh Anders

Svar på dette indlæg
  • 12-02-2008
    kl. 19:08

Søren Korsgaard

Jeg har prøvet et sådan anordning

Jeg har et meget lidt brugt, men ødelagt "jig" til at ligge. Det var en Dewalt model. Den kostede knap 2000kr og holdt ca 1½ minut. Problemet er at det er meget svært at styre overfræseren i de glideriller der er lavet og hvis den slår bare en enkelt gang så er den ødelagt. Du kan iøvrigt heller ikke lave hullet firkantet med en sådan anordning så du skal alligevel igang med stemmejernet for at lave det firkantet.

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2008
    kl. 01:28

Peter Olsen

Tak og arrghh...!

Tak for svarene.

Jeg kunne naturligvis betale mig fra at lade en snedker udføre arbejdet, men vil meget gerne "gøre det selv"!

Hvis en "jig" alligevel ikke er så smart, som det lyder, tror jeg bare jeg vil bruge dyvler og lim - det burde kunne holde, så længe vi ikke taler store højtalerkabinetter, men små forstærkertoppe.

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2008
    kl. 13:57

gert carlsen

Well, jeg kender en der samler

kabinetter med en modificeret udgave af en Svalehale "lære".Den ligner nærmest en lang metalkam med runde tænder. Der bruges en overfræser, men noter og tappe er runde. Det kræver ikke så meget håndværk og læren(Jig' en) koster vel et par hundrede kroner. Jeg kender også en snedker der laver dyre højkvalitets køkkenelementer, han bruger samme samlemetode, altså runde tappe/noter, og med usynlige samlinger. Det holder, både visuelt og fysisk, det er der ingen tvivl om. Selv har jeg købt en fladdyvelfræser (Kiksemaskine) i Harold Newcastle, 295,- Kr, samt en pakke fladdyvler, og det er bare lykken og det holder. Skær pladerne i 90 graders vinkel, mærk op, dyvelfræseren på i begge plader med hullerne overfor hinanden, dyvlerne i med lim, samle, og så er den potte ude. Det kan godt være den originale kiksmaskine til 4000,- kr er bedre en Harald Nyborgs, men det er meget svært at få øje på. God vind.
    /Gert

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2008
    kl. 14:47

Peter Olsen

Kiks

Hej Gert

Jeg kender ikke sådan en "kiksemaskine", men er det den her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7755&n=10&KundeID= ?

Prisen er da til at overse, så jeg tror jeg skal prøve sådan én!

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2008
    kl. 22:52

gert carlsen

YES, YES, YES; det er den.

Hej Peter.
    Hvis du bor på Sjælland er du velkommen til at prøve min, men hvis du alligevel skal samle mere end en kasse, så bliver du hurtigt afhængig af den. Den metode kan samle lige hvad det skal være, næsten, så længe det er træ. Du kan endda samle to brædder, så de ser ud som et, hvis du skærer dem rigig lige. Har prøvet, fedt.
    I øvrigt er jeg faldet over dette link: http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/1418_product.html
    Det ligner i høj grad noget der dur. Jeg har set en der brugte et tilsvarende stykke værktøj( JIG) og det funkede fint.
    /Gert

Svar på dette indlæg
  • 04-08-2013
    kl. 13:42

Henning Højen

Fræseskabelon

Det, du skriver med, at "runde" fingersamlinger" skal gås efter med et stemmejern, er en misforståelse. De er færdige til samling, når udstyret anvendes rigtigt - - -
    Jeg har et "Wolfcraft" fræseskabelonsæt, der kan lave både "fingersamlinger" og det, man kalder "sinke"- eller "svalehale-samlinger".
    Fingersamlinger foregår på endetræet, dvs der fræses i træets tværretning, brædderne spændes lodret op i sættet, og der fræses vandret ved hjælp af skabelonen med en cylinder-fræser, også kaldet en fingerfræser. Dybden skal indrettes efter tykkelsen på træet, og er det ikke for tykt og begge i samme tykkelse, laves begge i én opspænding, så man fræser begge brædder i én arbejdsgang. Brædderne sidder "forsat" med et halvt "modul", så tingene passer sammen efter arbejdsgangen. Der bliver den smukkeste fingersamling, der er lige til at lime og samle uden yderligere falbelader, resultatet er af helt professionel kvalitet. Til sættet hører en bundplade med føringsbøsning, den skal monteres på fræseren i stedet for dennes egen bundplade, og der er en centreringsindsats til at montere i fræserens tang for at centrere føringsbøsningen. Føringsbøsningen passer nøje til rillerne i skabelonen.

Mit sæt er som nævnt et "Wolfcraft", det laves ikke mere, men du kan være heldig at finde det i Bauhaus, der er forhandlere af mærket. Wolfcraft laver en eksklusiv serie til Bauhaus, der hedder "Craftomat", du kan måske finde det undet det navn.
    Husk, at fræsejernene ikke er med i sættet, men skal købes separat. De fås stadig som Wolfcraft tilbehør.

Mit sæt er IKKE til salg - - -
    Hilsen
    Henning

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2008
    kl. 19:34

Torben Vendt Hansen

Skabeloner

Der findes mange skabeloner/apparater til dette formål. De to hovedtyper er:

1) Fast skabelon samt holder så begge samlinger kan skæres på een gang. Fordel: Enormt hurtig. Ulempe: dyrt og laver ikke "ægte" samlinger (der bliver skåret lidt for meget træ af i samlinger).

2) Justerbare skabeloner. Fordel: Kan lave mange typer og størrelser. Ulempe: Kræver en del opsætning og er heller ikke helt billig.

Og så er der så Stots løsning som i virkeligheden er en skabelon skabelon! Fordel: Rørende billig og meget fleksibel Ulempe: Du skal først selv lave en skabelon; men når den er færdig er den hurtig at bruge.

http://stots.com/cutdov.htm

Har prøvet sidstnævnte og den virker fint.

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2008
    kl. 23:18

Torben Vendt Hansen

PS

Det lykkedes mig at lave et ganske nydeligt kabinet til en 6,5" højtaler i første forsøg. Så jeg vil ikke sige at det er meget svært at gøre. Men man skal være fortrolig med sin overfræser og være meget omhyggelig. Og det tager tid...

Du behøver ikke en underfræser/bord. Faktisk bliver du nødt til at anvende en overfræser til større kabinetter.

Festools værktøj skulle bruge nogle særlige kopiringe der passer præcis til skabelonen og være noget af det nemmeste at bruge. Men det er dyrt og kan vist også kun lave "blinde" svalehale samlinger (kun synlig fra den ene side). Som amatør syntes jeg at Stots løsning er god fordi den er billig og trods alt tillader nogen tilpasning. (Hvis du køber denne så husk også at bestille et jern med den rigtige vinkel. Dem han sælger er 1/4" så du får formentlig også brug for en adapter eller anden spændtang til din overfræser.)

Der findes masser af sider på nettet der beskriver fremgangsmåden eller sammenligner de forskellige produkter på markedet. Søg efter "dovetail joint".

Svar på dette indlæg
  • 14-02-2008
    kl. 13:11

Peter Olsen

Det ser spændende ud!

Hej Torben

Det ser ud som en god løsning. Hvis jeg ødelægger "jig'en" kan jeg jo lave en ny!

Jeg har kigget på mange af de sider der beskriver "dovetail joints", men jeg kunne bare godt tænke mig at købe "jig'en" i danmark. Så jeg kunne få en snak med én, der viste hvad der skulle bruges. Jeg synes det er lidt svært at vide præcist, hvad der skal købes, når jeg kigger på diverse udenlandske web-butikker.

Svar på dette indlæg
  • 14-02-2008
    kl. 18:46

Torben Vendt Hansen

Vejledning

De forskellige typer bruges på hver deres måde (selv om meget går igen). Normalt følger der vejledninger med.

I stots tilfælde en oversigt på et kort, et lille hæfte og en video! Det eneste du skal bruge (ud over lidt træ og skruer) er to fræser jern: Et lige og et vinklet, begge kopifræsere (dvs. med kugleleje for oven). Førstnævnte kan du få alle steder, sidstnænvte skal have den rigtige vinkel/længde/størrelse kugleleje. Stots sælger nogle der passer; men du kan sikkert også finde andre kan bruges (kan typisk bestilles i bedre værktøjsbutikker).

http://stots.com/bits.htm

Jeg antager at du kan bruge en overfræser? Ellers vil en bog om emnet eller lidt vejledning fra nettet være på sin plads. Ellers kan man nemt udrette skader på sig selv, værktøjet og emnet...

Svar på dette indlæg
  • 14-02-2008
    kl. 21:14

Peter Olsen

Respekt

Hej Torben

Ja, jeg kan bruge en overfræser, men jeg har bestemt respekt for den. Det har jeg i øvrigt for alt (el)værktøj.

Vedr. stots, skal man så ikke have deres generelle "template master" skabelon: http://stots.com/tm.htm for at kunne konstruere den konkrete skabelon, man skal benytte på de emner, der skal samles?

Svar på dette indlæg
  • 14-02-2008
    kl. 23:36

Torben Vendt Hansen

Jep

Template master og de to bits.

Dertil en passende plade f.eks. af MDF til at lave den egentlige skabelon, en liste til at føre skabelonen langs, et lidt tykkere stykke træ til at montere den på og nogle skruer/spændeskiver. Det står alt sammen nævnt i detaljer i den medfølgende vejledning. Og så lige et par stykker træ til at afprøve den og finjustere den efter.

I øvrigt er mange af de jigs man kan købe ikke brede nok til kabinetter; men her er det bare din tålmodighed som sætter grænsen. Man kan også lave skabelonen på en sådan måde at man får dobbelt så brede haler.

Svar på dette indlæg
  • 04-09-2013
    kl. 12:39

Peter Brandt Petersen

Ånden og hånden.

Hej Peter Olesen.
    Hvis du ikke ligefrem skal til at starte en større fabrikation, så glem skabeloner, sinke apparatur og eldrevne maskiner. Invester i en god sink-sav - dowetail sav, nogle gode stemmejern og en knippel - hvis du ikke allerede har det og tilegn dig en værdifuld lærdom du ikke bare kan købe dig til.
    Gør brug af dig selv og skærp de evner du har! Det kan nemlig læres - hvis du altså har viljen til det.
    Når du en dag står med din egen smukke håndsinkede hjørnesamling, vil du mærke en dejlig følelse indeni, du ikke kan købe dig til - en ubetalelig håndværkerglæde ligger i en samling der langt overgår en dyvel eller kikssamling i styrke og skønhed, og især da fvis det drejer sig om fine kabinetter med fine skuffer i.
    LÆR DET! Det er det hele værd, for en dag er du i stand til at lave et møbel der viser din sjæl, for du var i stand til at ligge dens udtryk deri. den glæde er ubetalelig.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk