Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 23-03-2008
    kl. 21:56

Dan Bredahl

Jeg vil til at bygge mig en elguitar, men er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal bre mig ad i forhold til trets fugtighed.
    Tret er mbeltrt (8-10%) ahorn og mahogni.
    Sagen er den, at jeg skal bygge den i et uopvarmet vrksted, som ikke er supergodt isoleret. Hvordan tror I jeg bedst undgr, at tret arbejder for meget nr jeg engang er frdig med den og den skal opbevares indendre?
    Skal jeg opbevare den indendre nr jeg ikke arbejder med den eller skal jeg vente og tage den ind og aklimatisere sig, inden nr den skal lakeres, eller hvad tnker I?

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2008
    kl. 21:57

Dan Bredahl

Overskriften er opbevaring af guitarprojekt..

(p indlgget uden overskrift)

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2008
    kl. 00:34

Morten Schwennesen

Tr og fugt.

Tr er et skaldt hygroskopisk materiale. Det vil sige at tret optager og afgiver fugt afhngigt af den omgivende temperatur og relative luftfugtighed.
    Tret indstiller sig sledes over tid, afhngig af trart og dimension, til det aktuelle omgivende klima.
    Man siger at tret har indstillet sig p ligevgtsfugtigheden.
    Dette vil i praksis sige, at for at undg at tret arbejder alt for meget, s br man efter at tret har indstillet sig p ligevgtsfugtigheden (6%-10% ved 20C)fortstte med at opbevare tret i de omgivelser som tret skal opholde sig i.
    S tag dit projekt med frem og tilbage og opbevar det inde i "varmen" nr du ikke arbejder p det, s skal det nok g.
    Husk blot at tret skal have indstillet sig p ligevgtsfugtigheden inden du begynder at bearbejde det, ellers fr du grose problemos.

De bedste hilsener
    Morten Schwennesen

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk