Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Alembic F-2B - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 04-04-2008
    kl. 17:36

Henrik Nordskov

Alembic F-2B

Er her nogen, som har erfaring med denne rør-preamp til bas? Jeg overvejer nemlig at bygge et eksemplar.

Den har originalt to indgange, men for at spare lidt på materialerne og evt bruge et mindre chassis, overvejer jeg, om den ene ikke nok, hvis man kun skal bruge en anelse overdrive ved siden af rørlyden?

Hvor finder jeg chassiser, som minder om 19" rack, men i mindre format eks. 20x20x4 cm?

Den skal bruges som preamp til både en Gallien-Krueger og en MarkBass LMII.

På forhånd tak.

Svar på dette indlæg
  • 04-04-2008
    kl. 22:42

Søren Alwan

Så vidt jeg ved...

har sådan én to identiske kanaler. Så kan sagtens nøjes med at lave den éne. Du får hverken mere eller mindre overdrive på dén konto...

Har du prøvet en Fender-forstærker, har du sådan set også prøvet Alembic´en, da den ikke er andet end forforstærkeren fra en klassisk Fender-forstærker.

Her er i øvrigt én, som har bygget én med lidt flere "bells and whistles", hvis dén slags skulle friste dig:

http://www.moosapotamus.net/IDEAS/F2B/alembic.htm

Jeg tror dog nok, at min største bekymring ved det ville være, at dens udgang er højimpedant, sådan at dens output er meget følsomt over for lange kabler mm. Så hvis jeg skulle bygge sådan én, ville jeg hæfte et buffer-trin i halen på den.

For egnede chassiser, så prøv at tjekke, om ikke Hammond skulle lave noget, der passer. Www.tubetown.de er vist nok nærmeste forhandler.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-04-2008
    kl. 23:32

Henrik Nordskov

Tak Søren

Ja, jeg ved, at den er meget tæt på en Dual Showman. Jeg blev inspireret til den, da jeg fandt ud af, at Nathan Watts spillede igennem sådan en, da han indspillede "I Wish" med Stevie Wonder.
    Jeg har læst, at man for at få ekstra fed lyd kan køre split til begge kanaler. Derfor mit spørgsmål om den anden kanal.

Jeg har også læst det meste, som er at læse om den på nettet, også på moosapotamus. Jeg kan godt lide hans ide med at bruge dobbelt trafo og en LM317 og dobbelt ensretning til filamentet i stedet for et simpelt potmeter.

Hvad er forskellen på hans amp kredsløb i forhold til det "originale"?

Jeg synes også, at jeg husker noget om et tonestack som mod.

Mht længden af kabler, så vil den altid stå på eller under power amp'en.

Jeg så linket til tubetown i en anden tråd, men jeg synes ikke, at der var lige det, jeg vil have. Hvis jeg skal nøjes med en enkelt kanal, vil en fuld 19" bredde være overkill. 20-25 cm må kunne gøre det.
    Jeg har googlet noget mere, og det tætteste jeg kommer er dette:
    http://www.audiokit.it/ENG/Frames/Introduction1.htm
    Se til venstre under Cabinet & chassis -> HI-FI 2000 -> GX 243

Med kun 1u i højden, er det vist kun toroid trafoer, som er lave nok.

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2008
    kl. 00:23

Søren Alwan

Jeg skal...

Jeg ved ikke rigtigt, om jeg synes rigtigt godt om løsningen med de to transformatorer... Altså, det fungerer fint nok. Men jeg synes måske ikke, det er så frygteligt elegant en løsning.

Jeg synes måske nok han er lidt fedtet med udglatningen på glødestrømmen. Men man kunne jo bare selv "bøffe sagerne lidt op"...

Efter at have kigget på diagrammet igen, kan jeg se, at det kun er den dér "hi cutof", der er forskellig fra "grundmodellen". Men der er jo masser af rum til eksperimenter i sådan en omgang klassiske Fender-tonekontroller...

Det kan sagtens tænkes, at man kan opnå en fed lyd ved at splitte signalet og køre det i to kanaler med hver sin indstillet af tonekontroller mm.

Dét med den høje udgangsimpedans har nu ikke kun med lange kabler at gøre. Det gør også, at den er meget følsom overfor indgangsimpedansen på det næste trin...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2008
    kl. 01:36

gert carlsen

Udglatning på gløden.....

Der sidder 1mF som udglatning til to glødetråde, det er da ikke særlig fedtet. Med 6,3V_DC ud og 2x 0,3A skulle det give en ripple på ca.4,2_V trukket fra 16_V =12_V ind i LM317. Ergo er der 5,5_V over LM317 og det er jo rigeligt til at regulere med. Med en rippledæmpning på 80DB (p.g.a. C3) så skulle ripplen være ca. 0,42_mV. Mon ikke det rækker.
    /Gert

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2008
    kl. 01:49

Søren Alwan

Hmm...

Joh, det kan du selvfølgelig have ret i... :-)

En par helt andre ting er så, at jeg ikke ville mene, at netop glødespændingen var det oplagte sted at eksperimentere det helt vilde. Både over- og underspænding på glødetrådene forkorter rørenes levetid betragteligt.

Og hvis man følger ét af link´ene på dén side, jeg linker til, kan man se et eksempel på én, der monterer røret på sådan et "vinkel-print", som kun bliver holdt fast af ledninger. Dét ville jeg nu ikke gøre, da jeg synes, det uundgåeligt må blive noget "dalre-værk"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2008
    kl. 11:57

Henrik Nordskov

Der tabte I mig et øjeblik...

Jeg ved godt, at de to trafoer ikke er elegante, men jeg ser ikke andre muligheder i et 1u chassis. De rørtrafoer jeg har set, er alt for store.

Jeg regner med at montere komponenterne sådan:
    http://www.frontiernet.net/~jff/af2b/Dual_Channel_Blackface-style_Preamp_for_Bass_Guitar.html

Hvor mange watt vil sådan et monokanal-arrangement trække? Både høj- og lavspændingsdelen?
    Frontiernet.net foreslår mindre end 10W, men alligevel bruger han en sikring på 1A.

Hvad foreslår I af eksperimenter?

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2008
    kl. 22:09

Søren Alwan

Hej Henrik

Jo, opbygningen, du linker til, ser meget fornuftig ud i sin grundvold.

Det er muligt, at musikding.de eller tubetown.de har nogle ringkernetransformatorer, som passer til dit projekt.

Effekten kan du selv regne lidt på: Hvert rør trækker 0,3A/6,3 volt til glød. Dividér dette med 0,65 for at finde ud af, hvad din transformator skal kunne levere, når du vil ensrette glødespændingen.

Og hvis du afsætter måske 10 mA til hver rørhalvdels højspænding, er det ihvertfald alt rigeligt. Så jeg vil gerne give dig ret i, at en 1 A netsikring virker temmeligt meget for stor til at sikre tingene særligt effektivt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2008
    kl. 13:07

Henrik Nordskov

Jamen...

det svarer jo til 8W pr rør. Kan det virkelig passe, så vidt jeg husker bliver et 12AX7 da ikke mere end håndlunken ved brug.
    Jeg havde gættet på ca 3W pr rør. Dvs 2W til gløden og ca 0,5W til højspændingen.

Jeg har besluttet mig for at nøjes med een kanal. Så kan jeg nøjes med et mindre chassis og en mindre trafo.
    På: http://www.frontiernet.net/~jff/af2b/Dual_Channel_Blackface-style_Preamp_for_Bass_Guitar.html
    foreslåes en Stancor 1220 trafo med dual primær og dual sekundær.
    Han påstår også at en dual channel bruger under 10W.

Eller er der ringkerner på: http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2237759

Chassis: http://www.hifi2000.it/default.asp?id=16&mnu=16
    GX247 til ca 22 Euro.

Tak for interessen.

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2008
    kl. 02:49

Søren Alwan

Sådan en...

15 watts ringkerne - eller vel sagtens to af dem - burde sagtens kunne trække to ECC83-rør.

De kasser, du har kig på, er i øvrigt VOLDSOMT fede! Jeg har netop sådan én til at stå og grine af mig. Hensigten er, at den en skønne dag bliver udstoppet med en to-kanalers rørbuffer...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2008
    kl. 11:22

Henrik Nordskov

Men

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2008

Henrik Nordskov

Men

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2008

Henrik Nordskov

???

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2008
    kl. 11:48

Henrik Nordskov

Hva' sat..

Jeg prøver lige igen...

Quote "De kasser, du har kig på, er i øvrigt VOLDSOMT fede!"

Nemlig, og så er de billige! ;-)
    Det tog mig også lang tid at finde dem.

Ved du i øvrigt hvor jeg kan finde 250K potmetre med 6mm metalskaft?
    Dem jeg har set har været af plastik og de er ikke stabile nok til road abuse.
    Jeg går ud fra, at tonepotmetrene skal være lineære og volumenpotmetret logaritmisk.

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2008
    kl. 11:58

Søren Alwan

Hmm...

jeg synes nu ellers nok, at jeg fik lov til at betale for min kasse...

I det klassiske Fender-kredsøb er potmetrene i tonekontrollerne logaritmiske.

Du kan f.eks. finde Alpha Potmetre hos www.amp-parts.dk eller www.banzaieffects.com. Og de er både gode og solide. Skal det være "så bliver det ikke bedre", så er de potmetre, www.westlabs.com sælger, noget af det bedste, der kan opdrives.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2008
    kl. 08:13

Henrik Nordskov

Hvis jeg nu ikke..

vil bruge PCB, men montere komponenterne som her: http://www.frontiernet.net/~jff/af2b/Dual_Channel_Blackface-style_Preamp_for_Bass_Guitar.html
    hvilke materialer skal jeg så bruge, og hvor finder jeg dem?
    Eller er de hjemmelavet?

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2008
    kl. 14:25

Søren Alwan

Hmm...

Hvis du kun skal lave ét "turret board", kan det næppe betale sig at give sig til at indkøbe det fornødne specialværktøj til formålet. Jeg tror nærmere, at jeg ville prøve at høre den gode Lars Vad, hvad han skulle have for at lave sådan et...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2008
    kl. 14:28

Søren Alwan

I øvrigt...

hvis det var mig, der skulle lave et så enkelt kredsløb, ville jeg simpelthen købe nogle loddelister og lave det 100% "point to point" uden board el. lign.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2008
    kl. 17:10

Henrik Nordskov

Aha...

loddelister.
    Du mener sådan nogle, ik'?!
    http://www.banzaieffects.com/Soldering-Strip-2x27-terminals-30cm-pr-15782.html
    Jeg går ud fra, at jeg skal tage den bredde model.
    Men hvad med lavspændingskredsløbet til gløden. Der er mange komponenter med mange ben. Er det til at hitte rede i på en loddeliste?

Jeg vil helst lave det hele selv, eller går lidt af DIY-ånden tabt ;-)

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2008
    kl. 17:20

Henrik Nordskov

Glem det sidste..

He, he. Jeg kiggede lige på diagrammet igen. Der er kun tale om 8 komponenter, så det går nok :-)

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2008
    kl. 18:15

Søren Alwan

Jeg ville nok...

ikke bruge lige dén type. Hvis du smider mig en mail på:

sorenalwan@gmail.com

skal jeg sende dig et par fotos, som måske kan tjene til inspiration til, hvordan dén slags KAN laves - dermed ikke sagt, at det er den eneste "rigtige" løsning...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-04-2008
    kl. 00:09

Uffe Gaden

I ved vel godt..

At David Gilmour har sådan én, med den af Alwan foreslåede buffer som hjertet i sit noget omfattende setup med Pink Floyd ?

Svar på dette indlæg
  • 11-04-2008
    kl. 00:28

Søren Alwan

Næh...

det vidste jeg faktisk ikke..! Men hva´ f... han er vel ikke den første, der har brugt en "Fender-forstærker"..?

:-)

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-04-2008
    kl. 13:51

Henrik Nordskov

Og vel nok

heller ikke den sidste ;-)

Men tak for lidt historisk baggrund.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk