Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Portet kabinet spørgsmål - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 02-07-2008
    kl. 08:46

allan hedberg

Portet kabinet spørgsmål

Hej alle

Jeg har med største interesse læst en masse herinde om jeres erfaringer med portede kabinetter, og har nu bygget mig to styks 1x12" Jeg har istedet for 2x3" rør valgt at planke den løsning som DR Z har på nogle af deres kabinetter (samme princip, men der er en vandret plade under højtaleren der går ca. 2/3 bagud i kabinettets dybde) Så er moit spørgsmål, monterer i dæmpnings materiale inde i kabinettet når det er portet som man gør ved closed back? PÅ de billede jeg fandt af dr z's kabinetter var der ikke monteret noget, men er sgu stadig noget i tvivl?

Svar på dette indlæg
  • 02-07-2008
    kl. 12:14

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Allan

Jeg har fyldt en del dæmpemateriale i mit, tror det bliver noget buldrende hvis du ikke gør, men du kan jo prøve, jeg har blot brugt det billige fra Thansen, slemme mig ;)

Forøvrigt er jeg gået noget op i størrelse mht. basreflex hullerne, har isat 2 rør med ca. 9-10cm i diameter og er ret fornøjet med lyden.

Du kan høre et par lydprøver her:
    http://semcity.sv-e.dk/downloads.php?cat_id=6

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 02-07-2008
    kl. 14:42

allan hedberg

Tak for svar svend

Ok, det er noteret. jeg har bare (da jeg er belastet med logik ;o) svært ved at forstå at man først bliver tudet ørene fulde med at det skal være dyr god birkefiner og derefter skal det så dæmpes mest muligt? Hvorfor så ikke bruge "død" mdf plade til at starte med?

Svar på dette indlæg
  • 02-07-2008
    kl. 16:14

Morten Lyse Pedersen

Hej Allan..

Det første sidst.. Til netop dette design, tror jeg også du med nøjagtigt ligeså gode resultater kunne bruge mdf plade, til de "vægge" af kabinettet der skal dæmpes..

Selve bafflen (højttalerpladen) ville jeg dog nok vælge at lave i noget godt krydsfiner, så..

Men mit openback 2x12" i baltisk birk med tappede samlinger og hele pivtøjet lyder altså ganske markant anderledes end diverse spånpladekabinetter osv.. Hvad man så er til, er vel smag..?

Dét 1x12" portede kabinet som Peter Dupont oprindeligt lagde "skitser" ud til her på forummet var vist baseret på Bogners Cube (m.fl) og er foret på alle flader andre end bafflen, men der er ingen regler, så du må jo eksperimentere som du har lyst til..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 02-07-2008
    kl. 19:55

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Allan

Det er nok mere et spørgsmål om at dæmpe det som kommer ud af bas portene så det ikke runger, i så fald tror jeg det er ligegyldigt hvilket materiale kabinettet er lavet af sålænge det er forsvarligt stift og holdbart.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 02-07-2008
    kl. 20:24

allan hedberg

Her fandt jeg det igen...

Det er sådan et her jeg har planket. Jeg laver det helt magen til bare i ½ størrelse, men 2 styks (mere fleksibelt og nemmere at slæbe)
    Som jeg ser det er det ikke dæmpet.

http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.html

Svar på dette indlæg
  • 02-07-2008
    kl. 20:25

allan hedberg

link fix...

Det er det der hedder 2x12 DR-Z best

Svar på dette indlæg
  • 03-07-2008
    kl. 11:45

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Allan igen igen

Man kan da overhovedet ikke se om der er sat dæmpning på bagpladen da den jo ikke er monteret eller ligger synlig på det billeder bagfra, men hvis det siger fint uden dæmpning er der jo slet ingen grund til at putte det i. Men jeg syntes mit lyder godt med dæmpning så jeg piller det ikke ud ;)

Men det kan da godt være det ikke skal være der jeg har bare lagt det i.

Svar på dette indlæg
  • 03-07-2008
    kl. 12:55

allan hedberg

Hej selv igen igen ;o)

Joe, svend, hvis man ser godt efter på det billede længst til højre af det sorte kabinet, kan man lige se bagpladen ligge uden dæmpning på. Jeg skal nu heller ikke kloge mig for meget på det, men jeg undrer mig bare, da jeg har bygget mine fuldstændig som disse DR z bare i halv størrelse med 1x12" (som burde fungere lige så fint)Prøvede du at spille på dit før du monterede dæmpning? Det er jo ikke noget problem, som du siger er det jo bare at prøve og evt montere det om nødvendigt. Jeg vil bare gerne prøve at lave det så korrekt som muligt.

Svar på dette indlæg
  • 03-07-2008
    kl. 17:25

peter dupont

Allan

Bogner kabinetterne er ligesom hi-fi højttalere dæmpet med akustilux (dæmpemåtter af kunstigt materiale). Ligesom de gamle æggebakker i 60'ernes amatørstudier dæmper de faktisk kun i et ret begrænset område omkring mellemtonen. Jeg har selv eksperimenteret med mit cube kabinet med og uden dæmpning. Og alene med en Vintage 30.
    I et portet kabinet styres enheden langt mere præcist omkring sin resonansfrekvens, selv om Bogner udregningen af portene slet ikke rammer præcist, men blot er der for at give en subjektivt tættere gengivelse af guitarens nederste oktav. Til giver tilgengæld et langt mere "harmonisk" samarbejde mellem netop V-30'erens ret aggressive top og magt i bunden.
    Uden dæmpemateriale boomer Cuben betragteligt i mellemtonen, pga. reflektionen fra den nøgne bagplade bag enheden. Men Cube kabinettet er også meget lille, det er anderledes i Dr. Z's 2x12 med port, jeg er dog i tvivl om, det ikke har dæmpemateriale ihvertfald på bagsiden. (Kunne være spændende, hvis nogen af jer har info om dette)

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2008
    kl. 00:38

allan hedberg

Testet og godkendt

Jeg har nu i aften fået testet mine nye cabs uden dæmpning. De lyder fantastisk godt, stor tight bund, men rund og fyldig lyd. ja, det er sgu svært at forklare, men de lyder helt vildt godt. Jeg sender gerne tegninger til dem der kunne have lyst til at bygge selv.
    Jeg har endda Eminence govornor, som giver godt med bas fra sig monteret i begge cabs, og Lars Vad udtrykte let bekymring (grundet den portet konstruktion) men det lyder som sagt fremragende.
    De blev testet med min nye Rivera Quiana 50W top, så det gjorde jo ikke lyden dårligere.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk