Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Overdrive DIY - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 21-08-2008
    kl. 08:48

Svend-Erik Kjær Madsen

Overdrive DIY

Hejsan

Nu har jeg lidt besluttet at prøve noget selvbyg pedal noget, og ifølge en diskussion jeg selv var med i for noget tid siden er valget faldet på et link fra denne:

http://www.muzique.com/schem/tubedrvr.gif

Dog er jeg fuldstændig usikker på hvordan forbindelserne til røret laves, kan nogen give et link eller hjælp til dette så en ikke elektronik-nørd forstår det ?

På forhånd tak

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2008
    kl. 10:06

Ken Jepsen

Jeg går ud fra...

At det er pinout du mangler, så her er et link til databladet på et sådant rør :-)

http://www.tubezone.net/pdf/12ax7ecc83.pdf

Mvh

Ken Jepsen

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2008
    kl. 11:43

Morten Lyse Pedersen

He Sv-E..

Når nu jeg får god tid en dag, skal jeg lige sætte mig ned og tegne pin-numre ind i diagrammet du linker til.. Så burde det være til..

Interessant projekt, det bliver spændende at høre hvad den kan..

Du bør jo nok vælge at lave en printplade, da det er noget gudsjammerligt bøvl at få alm. småkomponenter strikket op til andet.
    Skulle du nå dertil, vil jeg gerne hjælpe dig med et layout og evt. fremstilling af printpladen hvis det var noget.. Lønnen kunne måske være, at der bliver fremstillet 2 stk.. :-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2008
    kl. 12:13

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Morten

tak for tibudet, det med den ekstra kan vi godt finde ud af i fald jeg våver mig ud i det, hvis du selv har en gammel wah pedal og putte den i, et ting har jeg bare ikke kunnet finde sådan lige, hvis det skal op på et print skal rør-sokklen monteres så røret bliver parrallelt med selve printet, hvor finder man sådan en størrelse ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2008
    kl. 11:43

Morten Lyse Pedersen

He Sv-E..

Når nu jeg får god tid en dag, skal jeg lige sætte mig ned og tegne pin-numre ind i diagrammet du linker til.. Så burde det være til..

Interessant projekt, det bliver spændende at høre hvad den kan..

Du bør jo nok vælge at lave en printplade, da det er noget gudsjammerligt bøvl at få alm. småkomponenter strikket op til andet.
    Skulle du nå dertil, vil jeg gerne hjælpe dig med et layout og evt. fremstilling af printpladen hvis det var noget.. Lønnen kunne måske være, at der bliver fremstillet 2 stk.. :-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2008
    kl. 21:31

Ove Dalgaard

Vox Bull Dog

Havde engang en sådan fætter der er rørdrevet, og den lød mildest talt af en fod der sover. Men projektet lyder spændende, men bliv ikke skuffet.

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2008
    kl. 15:28

Svend-Erik Kjær Madsen

Ja

nu har jeg lavet et møde med en som måske vil bytte en Peavey classic 50/50 power-amp for min combo, og så bliver jeg sgi nok nød til at ivestere i en rigtig preamp ved siden af min ToneLabSE som virker fint men som jeg af flere grunde vil fase lidt ud af mit faste livesetup. Har fået et eller andet tic om at spille helt uden effekter, Jeg har lidt kig på sådan en Engl E-530, har nogen erffaringer med den ? Jeg søger mulighed for at skifte mellem mild til halvhård crunsh og så ultra hi-gain overdrive.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 01-09-2008
    kl. 22:36

Ove Dalgaard

Hej Svend

Op i måsen med de dersens rørdrevne tingester. Havde en "Bulldog" verdens bedste distortion iflg bladene. Fik blå lys og en meget lang næse. Ok den overstyrrede fint, men røtlyden var helt gone. Fik faktisk, i mine ører, kanon lyd med "lorte Bosspedaler".

Svar på dette indlæg
  • 01-09-2008
    kl. 22:49

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Ove

Ja men jeg har da fint drive på mine rørforstærkere, men nogen gange kan jeg ikke få lyden vild og overstyret nok, så det jeg søger er noget der kan give endnu mere power, jeg har sidste øveaften lavet et rigtigt storm-p setup som slet ikke faldt uheldigt ud, min 5 watter i front som preamp og forstærker, et linje signal ud fra den til min 30 watts combo hvor jeg så indstillede begge kanaler så jeg kunne bruge fodpedalen, det gav faktisk et brugbart 2 kanals setup + boost funktion, og lød rigtig fedt, og de gode råd jeg har fået fra andre her på siden med at nøjes med at bruge mit vol potmeter og pickupskiftere på min guitar viker sgu rigtigt fint på netop det setup, så jeg er lidt stået af præcis dette byggeprojekt et øjeblik til jeg får helt overblik over hvad det egentlig er jeg vil.

Lidt skitzofren har man vel log at være, syntes jeg det, ja nej måske ved ikke nå ja..........

Mvh
    Svend og Erik

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2008
    kl. 22:06

Ove Dalgaard

Hej Svend Erik

Har faktisk for tiden ganske god lyd (synes jeg selv) med en Fender blues Junior / Ibanez Fucking Tube Screamer(lidt modificeret)/ DS 1 a`la Alwann på næsten fuld skrue.(lysdioderone skal " Klippe".) Hertil min Tele med Texas PU, eller Strat med, surprice TeXas PU.Opsættet virker også på min Blues De Luxe, men lyder som mås på den gamle Pro Reverb fra `72

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2009
    kl. 17:12

Xx Xx

Komponentspørgsmål

Ærværdige Forum

Kunne nogen, med udgangspunkt i det diagram, Svend-Erik linker til her øverst, venligst forbarme sig og sige noget om, hvilke komponenter man bruger hvor?
    Jeg tænker her især på kondensatorerne. Disse bolcher findes der jo nogle forskellige slagse af. Er det komponentværdien, pengepungen, eller sammenhængen, der styrer valget?
    Mht modstande bruger man vel bare metalfilm over hele linien, eller hvad?

Og så lige en sidste: Hvad betyder A hhv B efter potmeterværdien?

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2009
    kl. 21:21

Søren Alwan

Hvordan...

har du taænkt dig at lave tingene - printplade eller point to point? Skal det være så kompakt så muligt, eller må det gerne fylde noget mere?

Og endelig er det et spørgsmål, som i sidste ende er et spørgsmål om smag, behag og personlig klangpræference.

Hvis mest kompakte udførelse ikke var en faktor, ville jeg nok vælge at bruge Mallory 150-kondensatorer og 2 watts metalfilmsmodstande (disse støjer generelt mindst). Men skulle det være mere kompakt, ville jeg nok vælge "almindelige" 0,6 watts metalfilmsmodstande og så de orange Philips polyesterkondensatorer.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-01-2009
    kl. 23:14

Søren Alwan

Den...

dér 2,2 uF-elektrolyt, der sidder lige efter den første halvdel af operationsforstærkeren, kan så garanteret med fordel skiftes ud til en polyester-kondensator (eller anden folie-kondensator) med samme værdi.

Jeg ville personligt også vælge at bruge en trepolet omskifter til at opnå true bypass. Som det er tegnet, er det temmeligt langt fra idéelt, da guitaren til hver en tid er belastet af pedalens indgangsimpedans.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 02:02

Xx Xx

Hej Søren

Jeg havde tænkt mig en "mellemting" - noget Veroboard til alle komponenter, bortset fra rørsokkel, stik, pots og omskifter.
    Jeg har gode erfaringer med især TriPad board (øerne hænger sammen 3 og 3), med hvilket jeg før har opnået ganske kompakte designs.

Min makker og jeg har tænkt det som et hyggeprojekt, hvor vi laver én hver. Han er i forvejen i besiddelse af en nu conked-out mini-B.K. Butler Tube Driver, som - så vidt vi kan se for detdér sorte stads, man desværre paranoidt har skjult printet og de mindre komponenter i - benytter sig af samme kredsløb.

Han vil gerne bygge det ind i den originale pedal han har (ca. Boss-størrelse + 1 cm på hver led), og må så nok i højere grad benytte de kompakte komponenter, mens jeg skal bukke/købe en æske, og da også gerne vil bruge gode komponenter, når jeg nu endelig hár fået fat i den rigtige ende af loddekolben. Så jeg kan brede mig lidt mere.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 21:27

Morten Lyse Pedersen

Hey..!!

Lad mig lige slå et slag for at tegne sit print på f.eks et stykke papir, tjekke, dobbelttjekke, sove på det og dobbelttjekke igen så man er sikker på det er rigtigt. Derefter tegne dem på et stykke fiberprint med en printtusch og så afsyre det.. Det ER altså ikke så svært, ser langt bedre ud, og uanset hvad man gør med div. hulprint er det altså noget skrammel synes jeg..

F.eks.
    http://www.banzaieffects.com/Board-BGD-
    http://www.banzaieffects.com/Natrium-Persulfate-100g-pr-18560.htmlFEPCU-160-pr-23447.html
    (rækker til at afsyre 2 stk 160x100 boards.)

En printtusch skal man vist i sin eletronikbiks for at opdrive, men egentlig burde en vandfast sprittusch "do the job."

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 21:28

Morten Lyse Pedersen

Ups, fejl i det første link..

http://www.banzaieffects.com/Board-BGD-FEPCU-160-pr-23447.html

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 22:34

Søren Alwan

Ja.

jeg ville nok også vælge at lave en "rigtig" printplade til formålet...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 22:38

Søren Alwan

Og ja...

det er "skideskægt" at udskære, møjsommeligt håndtegne, ætse og bore en håndfuld printplader til pedaler, man har lovet at bygge til folk, for derpå at finde ud af, når man har samlet den første pedal, at man konsekvent har lavet en fejl i samtlige printplader...

Så får man brug for sprogets allerværste gloser, hvorpå man bare må bevæbne sig med engleagtig tålmodighed og starte helt forfra...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 22:37

Xx Xx

Hej Morten

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 23:08

Xx Xx

Igen-igen: Hej Morten

Jeg tror, du mente http://www.banzaieffects.com/Natrium-Persulfate-100g-pr-18560.html
    ? :)

Jo, og i givet fald skal vi da lave hele 2 print, men det er stadig ikke over min smertetærskel i forhold til at skulle rode med diverse opløsninger. Vi skal jo ikke leve af det - det er bare en one-off for at holde loddevenskabet vedlige - og vi er godtnok §#¤%&-ligeglade med, om det ser godt ud indeni. Vi er meget mere interesserede i, om det bl.a. kommer til at virke, og om der er plads til det i den påtænkte størrelse æske. Og som Søren herimellem i anden ombæring lige fik indsparket, er det altså sværere at udbedre eventuelle fejl i et print.

Det kan være, det er min tid som erhvervspraktikant i det hedengangne Storno, der gør sig gældende, men lige her og nu er det Veroboardet jeg er tryggest ved. I modsætning til bare "skrammel" kan det vel betragtes som en slags udvidet loddeliste, om man vil (men kodet også for integrerede kredse, af hvilke der er en lille én i dette tilfælde), og det er vel ikke så galt?

Jeg mangler så lige at blive sikker på, om hhv A og B efter potværdierne designerer logaritnmisk og lineært eller omvendt.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2009
    kl. 23:54

Søren Alwan

Det kommer...

helt an på, hvem der bruger disse betegnelser. Men "normalt" plejer "A" (Audio) at være logaritmisk og "B" Lineært. Men f.eks. Radiohms potmetre er lige modsat...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2009
    kl. 14:57

Xx Xx

Mange tak, Søren

Jeg checker osse lige for vindretning og månefase næste gang jeg skal tolke komponentbetegnelser, så. :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 26-01-2009
    kl. 19:38

Søren Alwan

Ja...

det er altid en god idé at gøre... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2009
    kl. 00:44

Søren Alwan

Men...

hvis dit spørgsmål refererer til dét diagram, der er linket til i det første indlæg, kan jeg da godt afsløre, at vi er i "den normale afdeling". Så "A" betyder dermed logaritmisk, og "B" lineært.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2009
    kl. 10:48

Henning Rasmussen

Studser lidt over

.. at gitteret på sidste rør er lagt til plus!!
    Det er måske ok da spændingsniveauerne er lidt atypiske og at det bare lyder bedst sådan. Men ?????
    Hilsen Henning

Svar på dette indlæg
  • 27-01-2009
    kl. 11:09

Søren Alwan

Næh...

det har du ret i: Det ser lidt underligt ud. Jeg ville nærmere have forventet noget i denne stil:

http://www.schematicheaven.com/effects/ggg_chandler_tube_driver.pdf

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-01-2009
    kl. 12:45

Xx Xx

Betyder det

at
    http://www.muzique.com/schem/tubedrvr.gif
    er en dårlig konstruktion - at den allivel ikke kan komme til at lyde ordentligt, og at man i stedet bør vælge at gå i krig med Chandler- tingen?

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 28-01-2009
    kl. 13:15

Søren Alwan

Det...

er jo et af de spørgsmål, som er nemmest at svare på, når man har prøvet at bygge sagerne. Men i og med at jeg kan se, at det er Jack Orman, der har lavet den, ville jeg sove roligere - uanfægtet at et par "bette åndelige negere" på nærværende forum ikke lige kan gennemskue tingene. Den gode Orman har jo da bl.a lavet ting, som Fulltone har planket (også uden at sige tak).

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-01-2009
    kl. 13:13

Xx Xx

:)

Jammen så tror jeg vi fortsætter projektet.
    Men tak for linket til Chandler-diagrammet. Gad vide om det er identisk med den pedal BK Butler laver (igen)? http://www.butleraudio.com/tubedriver.php

Bare hvis du lige ved det, ellers kan vi selv kigge efter ved lejlighed - den har vi nemlig osse én af, og så vidt jeg husker er der ikke noget sort goo i dén. :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 29-01-2009
    kl. 15:07

Søren Alwan

Nej.

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg må tilstå, at min interesse for disse "Vi kører et rør på 9 volt-overdrives" sluttede for mange år siden...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-01-2009
    kl. 00:12

Xx Xx

:) Jeg kan godt se,

at det i din verden måske ikke gør den store forskel, men i diagrammet foreslås jo osse at køre bæstet på 12V, og Chandleren skal ifølge det diagram, du linker til, endda mades med 12,6V.

Og vi kan da godt blive enige: 9V er ikke nok. Så vidt jeg husker lyden af den lille 9V-ting var den lidt fesen, men det gælder jo for mange pedaler, at de liver gevaldigt op, når de får 12V i stedet for 9V.

Hva kører de ellers på, sådn nogle rørpedaler?

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 30-01-2009
    kl. 00:54

Søren Alwan

9 eller 12,6...

kan vist være ret ligegyldigt i dén sammenhæng. Jeg vil personligt mene, at vi skal op på "et par hundrede", før det batter noget, og vi kan drage nytte af rørenes eminente dynamik.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk