Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Advarsel mod lydfirmate DANSK SHOW GEAR - Frit forum - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-08-2008
    kl. 22:19

Kim Olesen

Advarsel mod lydfirmate DANSK SHOW GEAR

Sidste weekend havde jeg (og mit band) en ekstremt dårlig oplevelse med hvad der må betegnes som lyd kvaksalveri. Lydfirmaet Dansk Show Gear skulle levere lyd og lys til et halbal i Hornslet. Allerede da vi ankom havde jeg en fornemmelse af at den var gal. 3 fyre gik og arbejdede på lyset. På trods af at der var 2 timer til vi skulle være færdige var der ikke rigget noget scenelyd til på forhånd. De havde ellers fået en teknisk rider, men de mente åbenbart at lyset var vigtigere end ikke at skulle bruge tid på at trække kablerog gøre klar. Da så endelig de havde snøvlet sig sammen til at kable og mike alt gear op startede mareridtet for alvor.

Lydmanden havde en yamaha digitalpult med som han tydeligvis ikke var særligt hjemme i. Hver gang han trykkede på noget ændrede eller resatte vores inear mix sig. Han havde ikke nok indgangskanaler med og synes det var helt fint at submixe trommerne i en mager behringer pult som bare lå på selve scenen. Det lød selv sagt rædderligt. Ikke så meget pga behringer pulten men mere fordi han ikke anede op og ned på at lave tromme lyd. Så prøvede han at skaffe sig ekstra indgange via en adat (behringer). Men han forstod ikke lige noget omkring sample rates så det gik der også tid med. Da der så endelig kom klar melding til samlet lydprøve (5 minutter før der skulle være ro i salen) lød det af helvede til. Vel at mærke da han synes at nu var det vist fint nok. Vi siger så til ham at det ikke lyder særligt godt hvorefter han bare trækker på skuldrene. Adspurgt om hvad han synes om hihatten (som var mega høj) sagde han at "den er for høj". Han gjorde bare ikke noget ved det. Før vi bad ham om det.

Well showet gik i gang. Bassisten og jeg er trådløse og tager en lytter i salen efter 5 numre. Udover at det roder slemt kan vi høre at der slet ikke er tændt for guitaren i fronten. Det havde han så lige glemt. Og åbenbart havde han heller ikke lige tænkt "hey der er da slet intet guitar". Vi så ham ikke på scenen en eneste gang for at rette i den ikke særligt gode trommelyd. Osv osv. Bassen var bare en utydelig gang mudder. Når der en gang imellem kom effekt på sangen var det mega højt klamt delay. Vores trommeslager brugte hele første sæt på at signalere til ham hvad der skulle rettes i hans inear mix. For mellem lydprøve og gig havde han rørt ved noget der resulterede i at han kun havde overforvrænget guitar.

Nuvel vi kunne jo ikke lade det gå ud over publikum så vi holdt panden højt og lod som om vores mange ekskursioner ud i hallen (så vi selv kunne sige til ham hvad der skulle rettes) var en del af showet. Adspurgt bagefter fik vi at vide at de kun plejede at lave lyd for et andet band, et danse band med eltrommer etc. Altså vidste de intet om at lave "rigtig" lyd. De troede bare i deres naivitet at de kunne bruge deres presets derfra til ethvert band og så gik det nok. Det havde ellers ikke skortet på hvad de mente de selv kunne da de solgte dem selv til os. Det må man da kalde falsk reklame.

Da vi så bagefter gav lydmanden nogle velmente gode råd om hvad han kunne gøre bedre hvis han mente at de skulle blive et "rigtigt" lydfirma, (Tag aldrig afsted med uprøvet grej. Sørg for alle dine kabler virker, sæt så meget op du kan før bandet kommer, kend din mixer etc etc), havde han den frækhed at sige at det vel var et spørgsmål om smag.....

Vores sidste spørgsmål var så om de havde tænkt sig at skulle ud på markedet og lyd for andre end det danse band de plejede svarede de at det skam var meningen.

Så jeg vil hermed godt have lov til at advare mod DANSK SHOW GEAR. Det bliver den værste oplevelse i har prøvet. De aner INTET om lyd og the do's and dont's i branchen. Og de er heller ikke interesseret i at tage ved lære for det er bare kunden der har en anden smag end dem.

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2008
    kl. 22:03

Morten P.

Tak for advarslen

Der er desværre en hel del "lydfolk" af den kaliber, der går løs ude i samfundet, og som igen og igen kan smadre oplevelsen for både band og publikum, fordi ingen advarer mod dem.
    Jeg har selv på et tidspunkt hyret to forskellige, iflg. annoncerne "mega erfarne", lydfolk, der ikke kunne kende forskel på mixer og en brødrister.
    - Derfor tak for advarslen!

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk