Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Vil gerne begynde at indspille derhjemme - Hjemmestudie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 13-09-2008
    kl. 17:43

Anders Laursen

Vil gerne begynde at indspille derhjemme

Hej allesammen.

Jeg har det sidste stykke til overvejet at begynde at indspille noget musik selv. Jeg fandt her igr nogle backing sounds og s tnkte jeg at nu vil jeg gre noget ved det. Det jeg tnkte var om man kan indspille guitar og sang selv og lgge det oveni de backing sounds. Hvis det kan lade sig gre ude at man skal ofre alt for mange penge p software ect.
    Jeg vil lige sige at jeg er helt nybegynder og leder efter vejledning og svar. Inden i begynder at grine alt for meget over mine sprgsml :)
    Men hvad software skal man have? lydkort? kabler?

Jeg har en Vox Tonelab LE som jeg synes er veldig sjov at lege med. Jeg er ret sikker p at man kan koble den til computeren og indspille p den mde, med den rigtige software gr jeg ud fra. Nogen der ved om det kan lade sig gre?

Har prvet at optage via mic, et program der hedder audacity men det er ikke noget at klappe over.

Men hvordan kommer jeg i gang? Jeg kan bruge al den viden jeg kan f.

P forhnd tak.
    Mvh Anders Laursen

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2008
    kl. 12:21

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Nu skriver du at du har en Tonelab LE og Audacity p pc'en. Hvad blev drligt ved indspilningen, og hvilket lydkort har du brugt ? Jeg ejer selv en TonelabSE og den er bare super at indspilning via en linie-indgang i mit lydkort, s mon ikke ogs din pedal kan bruges til det.

LE modellen har da vist ydermere digitale "S/PDIF" udgange.

Audacity har jeg lavet meget musik med, s hvis din optagelse er blevet drlig er det sikket ikke programmets skyld, men nok nrmere ydre omstndgiheder s som forkert tilslutning til dit lydkort eller ligenende. Kan du komme lidt nrmere ind p hvad du har med hensyn til lydkort.

Hvis du kun skal optage din guitar er en linie indgang fin, men hvis du skal optage eks. sang kan der mske vre brug for en god preamp, og en god mikrofon.

Hbe du kan komme det lidt nrmere.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2008
    kl. 16:06

Anders Laursen

Hej svend

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2008
    kl. 16:07

Anders Laursen

Hej svend

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2008
    kl. 16:12

Anders Laursen

Prver lige igen. Hej svend

Kommer til at trykke enter hovsa.

N men tak for dit svar. Jeg har ikke vidst hvordan man stter pedalen til computeren.
    Har brugt en mikrofon foran min forstrker s det har nok vret derfor. Men hvis du siger at audacity er okay s vil jeg da klart lige prve det af.

Mit lydkort er et standard onboard lydkort.

Hvilket kabel skal jeg bruge fra pedal til lydkort? jack - mini jack og s i line in p computeren?

Hvad bruges "S/PDIF" udgangen til nu nr du nvner den.?

Hilsen Anders

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2008
    kl. 19:35

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Hvis du vil have den bedste lyd og dit lykort har S/PDIF kan du kbe et kabel med phono stik og 75 Ohms impedans, forbinde din pedal og dit lydkort med det, s har du en tabsfri digital forbindelse. Ellers kan du bruge jack out fra LE'en og s som du selv siger line in p dit lydkort, hvilket sikkert ogs vil give et godt resultat.

Ihvertfald bedre end at bruge en mikrofon i dit lykorts mikrofonindgang.

Nr og hvis kvaliteten skal hjnes m du nok opgradere selve lydkortet, men vent og se hvad behovet bliver, selv med den analoge forbindelse til dit nuvrende lydkort vil du f nogle ganske brugbare optagelser vil jeg tro.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 16-09-2008
    kl. 23:12

Anders Laursen

Mange tak

Mange tak for hjlpen svend.
    Det er dejligt der er nogle flinke mennesker der vil hjlpe folk igang.

Jeg tror ikke mit lydkort har en S/PDIF indgang. S jeg vil prve med det andet til at starte med. Der er kun en mikrofon indgang en line in og en tredje som jeg ikke ved hvad er til den er bl...

Vil det s sige at jeg skal have et jack / mini jack stik?

Hilsen Anders

Svar på dette indlæg
  • 17-09-2008
    kl. 09:24

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Andes

Ja du skal bare kbe s det passer med stik ud af din ToneLab og ind i dit lydkort, hvis ToneLabben er magen ved min lidt ldre model er det alm jack stik ud fra ToneLabben og mini jack ind i line-in p dit lydkort.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 18-09-2008
    kl. 17:03

Anders Laursen

Hvordan stter man den til

Jeg kan ikke finde ud af hvilket stik mit jack stik skal i bag p pedalen LE. mono R/L output?

s kan man vlge line1 2 amp 1 2 p ved knap p pedalen. Jeg er lidt forvirret m jeg indrmme.

Svar på dette indlæg
  • 18-09-2008
    kl. 17:19

Anders Laursen

min tonelab

Sdan ser tonelabben ud bagfra fra venstre side.

On/off
    AC9V/strm
    Input til guitaren

INSERT: 2 huller, Send eller Return. tror det er til eksterne effektpedaler.

OUTPUT: 2 huller R/L MONO. den ene er til forstrker, er det her jeg skal stte computeren til?

MIDI: 2 huller igen, OUT og IN. hvad er de til? bare for at jeg ved det.

til sidst kommer S/P DIF OUT, som du sagde var til den optiske forbindelse mellem computer og pedalen som jeg ogs kunne bruge.

Og s har jeg tnkt p noget andet.

Det jeg havde tnkt mig med det her indspilning var her i starten at spille til nogle backing tracks som jeg har fundet p nettet. man kan indlse dem i audacity og spiller til. men kommer det ikke til at lyde meget forskelligt hvis du forstr. sdan at man virkelig kan hre at det er to forskellige indspilninger der er lagt oveni hinanden. Kan man redigere lidt p det i audacity med rumklang osv, hvis det alst er det der skal rettes i.

Hber du kan hjlpe. tak
    Hilsen anders

Svar på dette indlæg
  • 18-11-2010
    kl. 14:49

marwa sabbah

optager

hej

Svar på dette indlæg
  • 18-09-2008
    kl. 22:20

Anders Laursen

fandt ud af det

nu har jeg fundet ud af at stte det sammen. men jeg kan ikke f mit backing track til at spille, som jeg har importeret ind i audacity til at spille nr jeg optager. hvordan fr jeg det til at give lyd :)

hilsen anders

Svar på dette indlæg
  • 18-09-2008
    kl. 23:15

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Du skal indstille Audacity til at kunne afspille eksisterende spor imens du indspiller nye. Nu ved jeg ikke om windows udgaven er helt magen ved Linux udgaven som jeg har p mine musikcomputere, men i min skal der gres flgende efter Audacity er startet:

vlg menupunktet *rediger* > *indstillinger*> fanebladet *lyd i/o* find en sektion som hedder Playthrough og se at *Play other tracks when recording new one* er vinget af med et flueben, hvis ikke s gr det, og du skulle vre krende.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 19-09-2008
    kl. 17:30

Anders Laursen

Super

Nu krer det :)

Mange tak for hjlpen svend. Jeg vender nok tilbage om et par dage med flere sprgsml.
    Hber stadig jeg kan fange dig herinde.

Mvh Anders

Svar på dette indlæg
  • 19-09-2008
    kl. 21:08

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Du er velkommen til enhver tid, kan jeg ikke hjlpe er der sikkert en anden som kan, god vind.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 25-09-2008
    kl. 16:37

Anders Laursen

Hej igen

Svar på dette indlæg
  • 25-09-2008
    kl. 17:18

Anders Laursen

Hej igen

Nu har jeg prvet lidt med den her opstning.
    Og jeg m sige jeg er overrasket over hvor godt det lyder nr jeg spiller til de backing tracks jeg har fundet p nettet.

Nr jeg bare indspiller min guitar rent s lyder det meget hjemmelavet og der mangler den der fylde eller hvad man kan sige. Men det er der jo heller ikke noget at sige til da jeg ikke har s meget udstyr endnu, men det lyder godt synes jeg, s det er fedt :)

Hvad skal jeg bruge nu nr jeg vil til at have noget sang p? En god studie mikrofon selflgelig, men hvad ellers, du snakkede om en pre amp, men hvad er det og hvad gr den osv ? Hvad skal jeg bruge af kabler?

Og bas? Kunne man mske stte den i min tonelab ligesom guitaren eller ville det komme til at lyde drligt?

Men hvad er det tonelabben gr? Fungerer den som sdan en preamp? Kunne man godt bare stte stikket i fra forstrker og s i computeren hvis der var en out p forstrkeren?

Jeg er som sagt helt ny p det her omrde, s derfor alle sprgsmlene :)

P forhnd tak

Hilsen Anders

Svar på dette indlæg
  • 26-09-2008
    kl. 00:07

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Nr du optager din guitar kan du jo prve at lege lidt med det forskellige mulighedder som ToneLabben giver dig, om den dur til bas ved jeg ikke, prv det !

Med hensyn til sang er det nok lidt svrt at gennemskue hvad dit behov er, men sdan en ftter her :
    http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=12541

Plus et lydkort med rimelige preamps:
    http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=37208

Det kan vre at du mske skulle kbe det lidt dyere :
    http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=37207

hvis du vil have lidt flere mulighedder, men det er jo op til dig hvor meget du vil investere i projektet. Men det korte af det lange er nok at du m hoste op med sm et par tusinde for at f noget rimeligt udstyr hvis du intet har i forvejen, nr du vil optage vokal, disse lydkort vil sikkert ogs vre dit nuvrende overlegne i lydkvalitet nr du s optager guitar igennem deres guitar indgang. Der er vist ogs noget software med til dem du kan redigere din guitarlyd med p pcen.

Hber det gav dig et skub, skal det vre et bedre lydkort som du vil have kan jeg da anbefale at se efter nogle brugte M-Audio i Delta serien, jeg havde frhen sdan et og det var fantastisk, men det havde efterhnden for lidt indgange til mit behov.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 29-09-2008
    kl. 14:59

Anders Laursen

hvad er forskellen

De to lydkort du nvner der hvad er forskellen?

hvis man fr et meget bedre lydkort, bedre lyd flere indgange og features ved at kbe det lidt dyre s vil jeg da hellere det.

penge er ikke rigtig noget problem.

Svar på dette indlæg
  • 29-09-2008
    kl. 22:08

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Jamen hvis du vil ofre penge p et godt lydkort skal du se p dine behov lidt fremover, hvor mange kanaler osv. du fr brug for, mske fr du pludselig lyst til at kunne optage et helt orkester p en gang og s dur de listede lydkort ikke mere.

Det er svrt at rdgive udover min egen erfaring som er selvlrdt, men jeg startede med et M-Audio Delta 66 da jeg for alvor ville lave kvalitets lyd, s opgraderede jeg til et RME Digi 96/8 med en Behringer ADA8000 ADAT preamp, og dernst til et RME Multiface hvor jeg stadig bruger Behringer maskinen p de digitale inputs. Jeg ville frst gre mit behov benhrdt op, og s vende tilbage med en mere konkret beskrivelse af hvad du gerne vil.

Men man kommer rigtig langt p brugtbrsen hvis det skal vre rigtige gode lydkort som eks. mit RME Multiface eller andre top lydkort.

Men det at man s pludselig har et rigtigt godt lydkort vil s igen sikkert ge behovet for bedre preamps og mikrofoner og det er jo lidt en jungle, jeg tror faktisk at de 2 kort jeg linkede til ville vre et rigtigt godt sted at starte med en god mikrofon til, om du kber det dyre eller billigere er vist et sprgsml om 2 kanaler mere eller mindre.

Mske en forvirrende smrre, men ment godt :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 29-09-2008
    kl. 23:22

Anders Laursen

hej

nu nr det er USB bliver lyden forringet af det? i forhold til sdan et M-audio som, der bruger nogle andre kabler.

M-Audio Delta 1010 LT

Svar på dette indlæg
  • 30-09-2008
    kl. 09:59

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Delta kortene har et PCI interface som nok er mere stabilt end USB, men jeg har aldrig ejet et USB s jeg kan ikke sige at det er ustabilt, kun at jeg ikke rigtigt ville lbe an p det til mange spors optagelse p een gang.

Det kort du nvner er et ret godt kort.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 30-09-2008
    kl. 15:49

Anders Laursen

Lidt forvirret

Jeg er lidt forvirret :)

Men hvis jeg ikke gr helt galt i byen ved at kbe det billige emu USB s prver jeg den i frste omgang. Der str ogs der kommer en stor software pakke med. Det mangler jeg ogs.

Hvis du vil mene at man kan f udemrket lyd ud af det.

Mit behov lige nu er ogs kun at optage guitar, bas og sang hver for sig. Jeg skal ikke optage et helt orkester p en gang og bruge en masse ind og udgange. Et par stykker vil vre helt fint til mig lige nu.

Svar på dette indlæg
  • 30-09-2008
    kl. 18:12

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Anders

Det er sikkert ogs et fint begynder kort, og det kan sikkert ogs slges hvis man opgradere, forvrigt er der jo ogs preamp p kortet.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 18-11-2010
    kl. 14:48

marwa sabbah

hej

hej

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk