Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
El guitar krop. - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 15-10-2008
    kl. 15:36

Morten Schwennesen

El guitar krop.

Har lige et spørgsmål omkring guitarens krop.
    Det er jo almindelig kendt at en "solid body" er lavet af massivt træ som kan være i enten 1 helt stykke eller limet op af 2, 3 eller flere stykker.
    Det bliver i almindelighed betragtet som bedre kvalitet hvis kroppen er i et stykke frem for flere stykker der er sammenlimet, men hvad har det egentlig af betydning?
    Er det ren estetisk eller har det noget med lyd at gøre og i så fald hvilken betydning?

De bedste hilsener
    Morten Schwennesen

Svar på dette indlæg
  • 15-10-2008
    kl. 18:30

Torben Vendt Hansen

Næppe det store

En korrekt udført limning af to stykker træ fra den samme bjælke vil næppe give nogen hørbar forskel. Om man syntes eet stykke træ er flottere end to er vel en smagssag. (Og hvis man overmaler det hele kan det være lige meget). Faktisk kan en guitar af flere stykker træ være mere stabil.

Der er jo f.eks. også mange der sværger til gribebræt i ibenholt eller brazilliansk palisander selv om der er andre der hævder at der findes bedre træsorter - simpelt hen fordi disse stort set er udryddet og dermed meget dyre. Og hvis noget er dyrere må det vel også være bedre?

Svar på dette indlæg
  • 15-10-2008
    kl. 21:29

Søren Kjær

talte med en guitarbygger om nøjagtig det samme.

Svar på dette indlæg
  • 15-10-2008
    kl. 21:56

Søren Kjær

aaargh

kom lige til at trykke enter.
    pågældende guitarbygger havde ikke de store indvendinger imod at lime kroppen sammen af flere stykker.
    Faktisk havde han haft en US-Tele-krop i hænderne, som var limet sammen af ikke mindre end 7 stykker (ikke hænderne, men tele-kroppen).
    Ifølge ham, er det mere halsen end kroppen som betyder noget - så længe vi taler om solid-body.

Om det så betyder noget, om selve gribebrædtet er lavet af det ene eller andet, er vist mere religion end egentlige facts.
    OK - der kan være forskel om det er rosentræ, ahorn eller amerikansk kasketskyggetræ - altså generelt betragtet, men afvigelserne overlapper så meget, at det nok mere er en smagssag end egentlig hmm vejledende tonal forskel.

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2008
    kl. 08:39

allan hedberg

Resonans/træ type

Der må dog logisk være en mulighed for at hvis en krop er limet af to stykker træ, som ikke resonere rigtigt sammen kan det vel blive noget skidt?
    Der er stadig stor forskel på typen af træ der er brugt til kroppen, jeg har en swampash og en ellestræ og der er stor forskel IMO. (ikke at det ene er bedre end det andet , bare forskelligt)

Svar på dette indlæg
  • 21-11-2008
    kl. 14:15

Karsten Klausen

sustain

En el guitarkrop i et stykke træ har efter min overbevisning bedre sustain end en krop der er sammenlimet af flere stk . "Limfugen" vil altid "æde" lidt af svingningerne

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2008
    kl. 06:57

Søren Kjær

kan sagtens følge dig

men så bør halsen ud fra den betragtning også være lavet af f.eks. one-piece-maple. Glem alt om rosewood gribebrædt skunk-stipes osv.
    De fleste neck-through guitarer jeg har set har haft flere sammenlimede lag i halsen. Jeg kan ikke helt se formålet med at lave neck-through for samtidig at ødelægge sustain ved at klistre mange lag sammen.

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2008
    kl. 10:19

karsten klausen

Neck trough the body .

Neck-trough-the body konstruktionen har jo modsat " setneck" og "bolt on" ingen tværgåendene/ samlinger hals på krop - og har derfor kanon sustain . Den akkustiske klang er lidt lysere/diskant - hvad der efter min mening giver humbuckerne en mere fast og klar bas ....og ikke "mudrer"

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2008
    kl. 15:43

Jens Hvidberg

Jeg tror

at man skal focusere mere på stivhed i halsen end resonans. Så alt efter træ kan det være en god og dårlig ide at bygge den i flere lag.

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2008
    kl. 18:19

Torben Vendt Hansen

jeg kan så ikke følge dig...

Det er almindeligt kendt at en dårlig opsætning (strenge for tæt på bånd/skæve bånd, for store riller til strenge osv) ødelægger sustain.

Der er måske nogle sammenhænge mellerm typer af sadler/broer, hoved vinkler, trætyper m.m. selv om det er dårligt belyst.

Der findes en masse skrøner om at få stykker træ, limede versus påskruede halse osv. har betydning; men det er aldrig bevist. De få der har forsøgt at lave eksperimenter er nået til den konklusion at sustain er en individuel ting fra guitar til guitar og at det formentlig har noget med at ramme den rigtige opsætning.

Dertil kommer at sustain ikke er helt veldefineret og at effekter som guitarens output, feed-back, spilbarhed osv. alle spiller ind.

Det er også lidt svært at forestille sig at et par um lim skulle gøre den store forskel, og at de fleste guitarbyggere og fabrikker så samtidig har overhørt det.

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2008
    kl. 18:30

karsten klausen

Hej Torben Vent !

Ja...det her emne kan nok diskuteres i evigheder ha-ha ..... Men jeg kan så fortælle at de 3 sidste El guitarer jeg byggede, kommer fra den samme spejlskåret Mahogniplanke . 2 spader med "necktrough the body" og ahorntop.....som et forsøg lavede jeg den sidste spade som et "one-pice-wood-guitarprojekt" Hals og krop er sammenhængendene træ uden linninger . Det eneste pålimet på guitaren er et ibenholt gribebrædt . Jeg vil lige tilføje.. selv om spaden er et stykke træ har den været overraskendene stabil i halsen - har kun justeret truss-Rod`en en gang på 2 år .
    http://galleri.chrisandersen.dk/#1.11
    Og...der er forskel !! Onepiece-øksen er mærkbar bedre ( ikke at de 2 andre er dårlige ! ) Den spiller højre og har længere og varmere klang .

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2008
    kl. 18:36

karsten klausen

hov !

Glemte lige at sige at jeg snakker selvfølgelig om elguitarens akkustiske klang.....uden strøm.

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2015
    kl. 18:04

kim pedersen

guitar krop

det er faktisk sådan at det er bedst hvis en guitar er samlet af flere stykker træ da man på den måde kan vende årene hver sin retning og derved stabilisere træet så det ikke giver sig med alderen

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk