Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Selvbyg preamp til bestående forstærker - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-12-2008
    kl. 10:42

Svend-Erik Kjær Madsen

Selvbyg preamp til bestående forstærker

Jeg har nu længe gået som katten om den varme grød og ønsket mig at prøve at bygge noget med rør.

Nu har jeg så en ydderst vellydende 5 watts forstærker med en dejlig cremet overdrive, men jeg mangler lidt en næsten ren kanal ind i mellem, kan det mon svare sig at lege med at bygge en clean rør preamp til den og kan jeg i givet fald som elektronik noob overhovedet finde ud af at samle skidtet?

Jeg har set en opsætning af en preamp her:
    http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-53432.html

Hvad mon der skal til for at kunne styre tone og gain i den ?

Spørgsmålet er så om det kan bygges sammen med min nuværende forstærker "Crate V58" uden at ødelægge den lyd jeg har i forvejen, der er et effekt loop lige inden powerampen, måske kunne det samles der ?

Jeg har ikke et diagram over forstærkeren men mon ikke jeg kan få/købe det hos Crate.

Er der nogen som er friske med et bud på hvad jeg skal gøre og gribe i, måske et godt begynder færdig kit med en udførlig instruktion ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2008
    kl. 15:15

Søren Alwan

Nu...

ved jeg ikke lige hvilken af de nævnte forforstærkere i linket, du mener? Men du skal ihvertfald nok starte med at finde en forforstærker, som er "voiced" til guitarbrug og ikke til hifi.

Og som altid vil jeg på det kraftigste fraråde, at man begynder at rode med højspænding, hvis man ikke har 110% styr på, hvad man laver. Det forgår med livet som indsats!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2008
    kl. 18:03

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Søren

Eksemplet var mere fordi jeg selv syntes det så rimeligt simpelt ud, måske dur det ikke lige til guitar men selve opstillingen kan vel ikke være helt hen i hampen ?

Nu efterspurgte jeg også evt. et kit, og jeg har en som kan holde mig i hånden via mail når jeg går igang.

Men hvordan kom du selv igang, du kan velsagtens ikke have haft al erfaringen før du startede ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2008
    kl. 21:17

Søren Alwan

Nej...

men jeg brugte så også omkring 10 år på at læse om og forstå disse sager, før jeg jeg tog springet ud i at bygge noget selv. Og når jeg tænker tilbage, ER der et par tilfælde, som jeg ikke er stolt af, og som på en uheldig dag kunne været gået rigtigt galt!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2008
    kl. 22:47

Svend-Erik Kjær Madsen

Men

vi har jo alle forskellige at lære nye ting på. Jeg har altid brugt praktiske eksempler som den foretrukkende læringsmåde.

Derfor håber jeg da på at der må være et kit som man kan købe hvor fremgangsmåden er forklaret godt så man ikke sender x volt ud et forkert sted ?

Alternativt skal man måske bare glemme det.....

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2008
    kl. 22:48

Svend-Erik Kjær Madsen

Der skulle have stået

vi har jo alle forskellige måder at lære nye ting på....

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2008
    kl. 23:54

Søren Alwan

Jo.

absolut! Der er dog blot ikke meget ved at lære nyt, hvis man afliver sig selv i samme hug, ville jeg mene?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2008
    kl. 07:20

Svend-Erik Kjær Madsen

Nej

det er rigtigt, går så ud fra du ikke kan anbefale et byggesæt.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2008
    kl. 09:10

Søren Alwan

Nej.

Jeg har ingen personlig erfaring med byggesæt. Så det kan jeg ikke rigtigt udtale mig om.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-12-2008
    kl. 22:59

Morten Lyse Pedersen

Hej Svend Erik..

Det første jeg vil anbefale dig er, at du finder et diagram over rimeligt simpel forstærker og forstår hvordan den fungerer, trin for trin.. Lige hvordan alle detlajers fungerer omkring tonekontroller f.eks, kan man bakse lidt med hen af vejen; men få identificeret "de væsentlige trin" hele vejen igennem, og forstået hvordan de spiller sammen og "hvem gør hvad." Igen som sagt, kan selv de meget erfarne sommetider løbe ind i noget de ikke har set før; så det kaldes at lære. Den gode Kjeld Pedersen i Horsens, der er meget kompetent, studsede ganske grundigt over et arrangement i min nyindkøbte Klemt Echolette forstærker vedr. forsyningen af udgangsrørenes skærmgitre. - Men vi har fundet en forklaring som må være rigtig, jeg skal lige få mig taget sammen til at verificere teorien ved måling en dag.. Men du skal som minimum kunne din veksel- og jævnspændingsteori og forstå hvordan transformatorer, modstande, spoler, kondensatorer af flere slags samt, måske vigtigst, rør fungerer og opfører sig under disse forhold og ændringer i dem. Nu har du før ytret noget i retning af "at holde en hånd i lommen når man makker," og hvis den slags er nødvendigt for at man føler sig sikker; skal man holde sig helt fra de her ting. Man skal kunne måle sikkert i en tændt forstærker - og vide hvad man måler efter hvor, samt have gode sikre retningslinjer for at man får slukket, stikket trukket ud og afladet sine kondensatorer inden man stikker noget ned i forstærkeren. Det drejer sig om at tænke sig godt om, i hele tiden og ikke blive ivrig efter at lytte og lære så man "jokker ved siden af."

Strøm kender ikke til pædagogik; og vores kroppe kan ikke enes med ohms lov. Det ideele ville være aldrig at få stød, men det KAN ske, normaltvis når man bliver ivrig og/eller tankeløs/uforsigtig. Problemet er, at flere forhold vedr. de strømme og spændinger vi oplever i en rørforstærker gør dem så farlige, at vi SKAL undgå at få stød ved de her sager. Som elektrikere lærer vi, at ved 230V er ca. 100mA gennem hjertet en sikker død. Laaangt mindre hvis vi har en hjertefejl. Igen mindre kan give svære neurologiske lidelser, som man ikke kan helbrede.. - I vores husinstallation er beskyttet af et HPFI relæ som ofte redder os fra strømme over ca. 18-22mA. Men i en rørforstærker har vi måske 400-500V med mulighed for at trække adskillige hundrede miliampere. Ud over dét, er disse forsyninger transformerisolerede, Så her hjælper HPFI relæet os ikke, da det ikke kan "måle" nogen fejlstrøm gennem en transformator. Vores kroppes impedans kan svinge mellem (ca) 500 til 500.000 ohm; så ved 500V ved vi ikke om vi trækker 1mA på en god dag og for en skræk for livet, eller 1A og mister livet..

- Derfor alt denne overmåde bekymring.

Jeg er ikke ude på at skræmme dig væk fra at lege med det her. Men jeg vil på det kraftigste tilråde alle der gerne vil prøve at de forstår deres elteori, og dermed de farer somme denne energi i selv små mænger indebærer, inden de kaster sig ud i praktiske forsøg. Der findes masser af læsestof på nettet; så det er bare at komme igang.

Med venlig, og absolut velment hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 09-12-2008
    kl. 23:01

Morten Lyse Pedersen

A pros pros ivrig..

Så kig lige min stavning efter i ovenstående.. Damn.. Og godnat.. :-)

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2008
    kl. 07:27

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Morten

Tak for rådet, jeg var netop gået i gang med at studere ifølge din anvisning.

Det er faktisk længe siden jeg købte et gammelt eksemplar af Elementær Radioteknik for at gå i gang, men andre ting har holdt mig beskæftiget og nu har jeg lysten til at hoppe lidt dybere i det.

Selvfølgelig er jeg klar over at det er farligt og er opmærksom, men for mig er det et must at krydre mine opdagelser med lidt praktisk øvelse, ellers fatter jeg det ikke rigtigt. Jeg har heldigvis en som ved meget om strøm og elektriske kredsløb at sparre med, men han er ikke rør-forstærker guru, og jeg havde lidt håbet på at få et godt begynder link eller to til et preamp diagram eller byggesæt som kunne hjælpe mig lidt igang.

Men min plan er nu at finde et diagram, forstå det, og så tegene det op med egne kommentare til hvordan det virker, sende det til min mentor og se hvad han siger.

PS.

Jeg har fået 220V med ren jordforbindelse før, så jeg er udemærket klar over hvad det kan gøre.....

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2008
    kl. 16:11

Morten Lyse Pedersen

Hej SvendErik.

Send mig lige en mail; så kan jeg nok godt pege dig i den rigtige retning med noget..

Mvh,
    Morten Lyse
    Morten_lyse(snabel-a)hotmail.com

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2008
    kl. 18:00

Gary Madsen

Blackheart og effekt-loop i Crate

Hej Svend-Erik!
    I anden forbindelse stødte jeg på dette:
    http://vj.minuteboard.com/images/000/002/932
    Om "Effect return" er det samme som Line-niveau, er jeg ikke helt klar over, men så må der bare lidt andre modstande til.
    På denne måde får du godt nok ikke højtalerens farvning af lyden, men den der Blackheart minder bare lidt om min Epiphone Valve Jr. så sker det mest lydskabene i forbindelse med indgangsrøret.
    Det har ikke så meget at gøre med en hjemmebygget preamp, men når du nu alligevel er ved at "rode lidt med rytmeboxen"...

Gary

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2008
    kl. 23:16

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Gary

Tak for tippet, min 5 watts crate er ikke en Black-Heart men en V58, og den siger altså godt med et eksternt 1x12 cab. Det er den nederste på denne side "Har forøvrigt også den øverste" men den når ikke 5 watteren til sokkeholderne i tone, selvom den er fed:

http://namm.harmony-central.com/SNAMM03/Content/Crate/PR/V58-V1512-V3112.html

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2008
    kl. 21:44

gert carlsen

Nåh, hvordan går det så med projektet,

har du fundet et diagram og en mentor? :^)
    V.h. Gert

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2008
    kl. 21:52

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Gert

Jeg læser på et diagram og har fundet en som vil hjælpe, men det kniber lidt med tiden lige her i julen, børnene kræver jo deres. Jeg har indset nødvendigheden af at kende kredsløbet helt til bunds og være klar over hvordan det skal gribes an inden jeg begynder at lege med stumperne, det vare nok lidt inden jeg når dertil.

Jeg har fået nogle gode links + et diagram af Morten L, men nu har jeg gået og tænkt lidt på hvordan disse små pedaler/preamps virker som blot bliver født med 9v men stadig har et rør virker, det var måske et mere sikkert sted at starte ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2008
    kl. 22:41

gert carlsen

Du er velkommen til at spørge, hvis du

har brug for yderligere hjælp. Jeg kan jo ikke lade være med at tænke på den grumme skæbne der overgik loddeklubben. Den blev netop foreslået for at fremme hjemmeb(r)yggeriet. Jeg har stadig et ønske om at udbrede den grundlæggende forståelse af rør og rørforststærkeres virkemåde samt pedal- elektronik i al almindelighed, så hvis der er et tilstrækkeligt stort behov kan vi måske finde ud af det.
    V.h. Gert

Svar på dette indlæg
  • 24-12-2008
    kl. 11:33

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Gert

Jamen hvis du kan komme med nogle guldkorn for lægmænd vil jeg da gerne finde et sted at offentliggøre det, en dansk internet howto side ville da være perfekt, en rørforstærkerens ABC ?

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 25-12-2008
    kl. 00:45

gert carlsen

joeh, men de guldkorn jeg kan komme med

ligger indenfor den almindelige elektronik og det er der jo mange der allerede har lavet sites om. Duncans amp pages, Aiken o.s.v. så det er vel bare at oversætte nogle af de inputs der kommer der. Jeg har faktisk oversat nogle af de skrifter der er på de hjemmesider til dansk, men der kan da godt være at vi(ikke jeg alene)skulle frembringe et sted på nettet hvor man kan læse sig til det samme som på alle de andre steder, bare på dansk. Jeg mente egentlig at jeg ville åbne loddeklubben igen hvis der var et behov, f.eks. med en gennemgang af det der får et rør til at arbejde, men der er de fleste allerede stået af, så jeg ved ikke rigtigt.......
    Gert.

Svar på dette indlæg
  • 25-12-2008
    kl. 03:34

Søren Alwan

Ikke helt...

stået af, når det kommer til et rørs virkemåde. Men derimod lidt "stået af", når det drejer sig om at skulle stå af på København H for at deltage i den slags aktiviteter...

:-)

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-12-2008
    kl. 14:59

gert carlsen

Hej Søren.... :^)

Hvad er der sket med cyklen?
    Hilsen Gert

Svar på dette indlæg
  • 25-12-2008
    kl. 22:40

Søren Alwan

Sikkert...

ikke noget. Og der er sikkert heller ingen tvivl om, at det kunne være fint at lufte den lidt her oven på alt julesulet. Men alligevel: Krak påstår, at distancen fra min hjemme-matrikel til København er ca. 189 km, når man tager "strækning uden motorvej" (dét ville trods alt være en anelse ambitiøst på cykel). Og dette indebærer en tur med Århus-Odden.

Kald mig bare en kylling. Men jeg må nok tilstå at sådan 2x189 km på cykel på en dag foruden udgiften til færgeoverfarten er lige i overkanten for at deltage i et arrangement, som sikkert ellers er både spændende og hyggeligt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-12-2008
    kl. 00:52

gert carlsen

Du kunne så vælge Århus-Kalundborg,

det skulle lette trykket lidt, har jeg hørt og så er der tid til at hvile benene. I øvrigt Søren, så tror jeg ikke at du ville lære meget nyt m.h.t. rørfunktioner og lignende, med al den tid du bruger på at diskutere teknik på dette og andre sites samt hvad du bruger din energi på hjemme i privaten. Her tænker jeg på de generøse tilbud som jeg kan læse, at du ofte giver folk her på Soundcheck, der er kommet i uføre og skal have hjælp. Det må da give en masse øvelse, så mon ikke du klarer dig.
    Vh Gert

Svar på dette indlæg
  • 30-12-2008
    kl. 18:33

Søren Alwan

Nu...

skal man jo aldrig takke nej til muligheden for at lære nye ting eller få andres syn på "gammelkendte" ting. Og som antydet, kunne det garanteret være blevet svært hyggeligt. Jeg må dog nok erkende, at de geografiske forhold nok stiller sig i vejen for min deltagelse.

Godt nytår!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-12-2008
    kl. 22:02

gert carlsen

Mon det lykkes denne gang?

Skrev et rigtig morsomt svar, som bare forsvandt da jeg trykkede på knappen. Måske var det godt det samme.......
    Men ellers, det kunne da være sjovt at snakke rør og forstærkere og jeg kunne da godt finde på at deltage i en snak en dag, med den ringe viden jeg nu har om emnet, bare for hyggens skyld.
    Godt nytår til alle.
    Hilsen Gert

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2009
    kl. 11:59

Ole Olesen

Hej Svend-Erik..

Kom du nogensinde videre med projektet?
    Jeg er selv lidt ude på det samme, og jeg søger ligesindende (så har man altid en der kan slukke HPFI-relæet (grov spøg til side)). Jeg er selv ved at bygge en digital styring til en rør-guitar-preamp og har en del grundlæggende elektronikforståelse (læser til IT-ingeniør og taget en del ekstra elektronikfag). Jeg er stadig ikke klog på rør-forstærkere, men bliver nok nødt til at bygge nogle stykker af dem kan jeg mærke på det hele :), bl.a. en jeg kan bruge til min styring.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2009
    kl. 13:01

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Ole

Nej det er syltet lidt igen desværre, jeg har lyst men ikke viden nok til at turde springe ud i det, har bygget nogle små forstærker forsøg med transistore men ellers er min erfaring på 0 punktet.

Desværre er det også sådan at jeg kan være uden mulighed for at rode med det i lange perioder, og så er det svært at samle op igen syntes jeg.

Jeg har en bog som skulle være rigeligt grundlag for at gå i gang "Elementær Radioteknik" men jeg har nok brug for at få et meget simpelt projekt skåret ud i pap førend der sidder noget fast som jeg kan komme videre med.

Men ellers mange tak for interessen.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk