Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hvad skal der bruges til hjemmestudie - Hjemmestudie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-02-2009
    kl. 02:10

Anders Berthelsen

Hvad skal der bruges til hjemmestudie

Jeg er ny her, men håber dette er det rette sted at poste mit spørgsmål.

Jeg har en bærbar computer (Uden noget fantastisk lydkort), og kunne godt tænke mig at kunne indspille sang og guitar (akustisk og elektrisk) på den. Hvad skal man bruge af mikrofoner, mixere, monitorer, evt. eksternt lydkort, programmer, preamps, forstærkere osv.

Det skal fungere som et simpelt hjemmestudie, og skal ikke bruges til noget prof eller semiprof, bare for min egen skyld, dvs. det skal ikke være vildt dyrt.

Det skulle gerne være sådan, at jeg kan optage sang og guitar i hver deres kanal på computeren, og at jeg samtidig med jeg indspiller kan få monitor direkte ud, endten af højtalere eller i høretelefoner.

Håber nogen kan hjælpe mig, er lidt på bar bund. På forhånd tak.

Svar på dette indlæg
  • 25-02-2009
    kl. 20:06

Mads Lykke

Et eksternt lydkort...

Hej Anders

Der er rigtig mange tråde om lige netop DET emne - også her på soundcheck.dk - så jeg vil anbefale dig at søge lidt i Diskussions-forummet.

Her kommer lidt basal info, så du kan komme videre.

Grundlæggende har du brug for:

- et eksternt USB-lydkort med min. to mikrofon-indgange
    - 2 kondensator-mikrofoner (eller en kondensator-mic og fx. en Shure SM57)
    - Et mikrofon-stativ
    - Et popfilter
    - 2 mikrofonkabler
    - Et sæt studio-monitors
    - en monitor-controller (til at skrue op og ned for dine monitors)
    - et sæt lukkede hovedtelefoner til medhør, når du optager
    - Et Sequencer-program (som fx. Cubase, Logic eller Pro Tools)

Hvilken computer og hvilket styresystem har du? (det kan have betydning i forbindelse med valget af sequencer-program og lydkort)

NB: hvis du har et meget lavt budget kan du evt. lade være med at købe monitors og monitor-controller i første omgang - og så udelukkende bruge hoved-telefoner.

Svar på dette indlæg
  • 25-02-2009
    kl. 23:44

Anders Berthelsen

Hej, tak for dit svar.

Jeg kører windows XP. Hvis der er mics, i mine akustiske guitare kan jeg så nøjes med en mikrofon, og er det ikke nødvendigt med en mixer?

Svar på dette indlæg
  • 26-02-2009
    kl. 09:18

Mads Lykke

Fint med dine uddybende oplysninger.

Da du kører Win XP kan du ikke bruge Logic - det er udelukkende til Mac.
    Så du skal kigge på enten Cubase eller Pro Tools.

Det gode ved Pro Tools er, at det altid kommer sammen med et lydkort. På den måde får du næsten hele pakken på en gang - og tingene "passer sammen". Yderligere er Pro Tools meget benyttet i sudie-verdenen, så dit arbejde vil let kunne overføres til ethvert andet Pro Tools studie.

Alternativt er der Cubase. Her skal du selv købe det rette lydkort og den rette Cubase-version. Du kan altså lave en mere "custom made" løsning, men det kræver også at du sætter dig lidt ind i hvilke lydkort der findes, eller tager ned i en forretning og sludrer med en ekspedient.

Du behøver ingen mixer i et computer-baseret hjemmestudie. Det eneste formål en mixer typisk tjener, er som for-forstærkr af mikrofoners signal. Men denne funktion er indbygget i stort set alle lydkort (preamp til mikrofon) og du skal have en meget dyr (!) mixer, for at for-forstærkeren i din mixer er bedre, end den der er i de fleste lydkort.

Mht. mikrofonen i din akustiske guitar, vil jeg klart anbefale dig at købe en kondensator-mikrofon. De koster omkring 1000 kr, og det er altså et meget dumt sted at spare. Grundlæggende set fungerer mikrofonen i din guitar (piezo-mirofon) og en kondensator-mirofon forskelligt - og lyden er derfor også meget forskellig.
    Den indbyggedemikrofon er fin til livve-optræden, men du er sikkert klar over, at din guitar lyder meget forskellig når du sætter et stik i, sammenlignet med når du spiller på den rent akustisk. Med en kondensator-mikrofon vil du få en lyd, der i langt højere grad minder om guitarens akustiske lyd.

Prøv at kigge på f.eks. www.aage.dk eller kontakt din lokale musikforhandler. Kig efter lydkort fra Digidesign (lydkort m. Pro Tools) og se hvad de ellers har af programmer (Cubase) og lydkort (USB-lydkort med min. 2 mikrofon-input).

Svar på dette indlæg
  • 01-03-2009
    kl. 22:41

Anders Berthelsen

mange tak for dit lange og gode svar. Min lokale forhandler er aage, så der tager jeg nok ned en dag (skal lige spare lidt mere op, så man kan starte med noget fornuftigt og ikke skal skifte det hele med det samme.)

Nu har jeg da lidt grundviden, så jeg ved lidt om hvad ekspidienten taler om.

Svar på dette indlæg
  • 02-03-2009
    kl. 09:20

Mads Lykke

ingen årsag...

Er glad for at kunne hjælpe.
    Du er velkommen til at vende tilbage, når du har været omkring aage.

Svar på dette indlæg
  • 19-03-2009
    kl. 14:55

Open Labs DK

Prøv denne:

http://www.openlabs.com/mikolxd-overview.html

Så skal du ikke bruge mere tid på hardware ud over microfoner osv.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk