Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
6V6 og EL84 samtidig? - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 19-06-2009
    kl. 19:56

Tommy Dale

6V6 og EL84 samtidig?

Er det noen som vet om det går å lage en gitarforsterker som har både 6V6 og EL84 i utgangen, og som kjører dem samtidig? F.eks i parallell? Fikk spørsmål av en om det var mulig å lage en slik forsterker.

Tommy

Svar på dette indlæg
  • 19-06-2009
    kl. 21:53

Lars Vad Andersen

Hey Tommy

Det burde nok kunne laves.

mvh: lars vad

Svar på dette indlæg
  • 19-06-2009
    kl. 23:18

Søren Alwan

Ja...

er det ikke allerede blevet lavet?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-06-2009
    kl. 23:55

Lars Vad Andersen

Yep

Egnater Rebel 20

lars

Svar på dette indlæg
  • 20-06-2009
    kl. 00:01

Søren Alwan

Har...

Mesa ikke også rodet rundt med det? (ikke at det i sig selv gør det til et eksempel til efterfølgelse).

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-06-2009
    kl. 00:18

Søren Alwan

Man kunne vel...

i princippet også bare køre de to sæt rør i parallel og så have en mastervolume til hvert sæt - alternativt en "balance" kontrol, så man kunne blande de to rørtypers lyd (hvis der er der er den store forskel) efter behag..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-06-2009
    kl. 00:36

Lars Vad Andersen

jeg mener

det er noget i den stil Egnater gør.

det burde ikke være det store problem at lave . spørgsmålet er nok mere om det er brugbart.

mvh: Lars

Svar på dette indlæg
  • 20-06-2009
    kl. 00:57

Søren Alwan

Sure is!

:-)

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-06-2009
    kl. 09:10

Tommy Dale

Tja

Noen sier at de to rørene jobber godt sammen. Jeg tenkte mest på at de jo er to ulike typer rør, gjerne med ulike spenninger osv. Har noen et koblingsskjema til en forsterker som bruker disse rørene?

Svar på dette indlæg
  • 20-06-2009
    kl. 16:51

Søren Alwan

De...

burde kunne fungere fint ved samme spændinger (Va 300-350 volt). Du skal dog nok have 470 ohms skærmgittermodstande på 6V6´erne i modsætning til de typiske 100-200 ohm for EL84´erne. Selvfølgelig skal katodemodstanden, hvis du kører med katode-bias, også afpasses efter hvert rør-par. Snakker vi om "fixed bias", skal du selvfølgelig have tingene lavet, så du kan justere hvert rør-par separat.

Men ellers er der jo ikke meget nyt i dette i forhold til forstærkere, som bruger to ens rør-par.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-06-2009
    kl. 16:53

Søren Alwan

Men her...

er da ét eksempel:

http://www.tubefreak.com/bluangpw.gif

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 14:54

Kaj Petersen

To sæt Power rør men et sæt ad gangen!

Mesa bruger en enten eller switch! Ville det ikke give lidt output-trafo problemer at køre begge sæt samtidig? Z for 4XEL84 er 4Kohm og ca.8K for 2X6V6GT.
    Jeg ser, at Mesa bruger samme output-trafo og katodebias til begge sæt, så der mangler jeg måske noget i min lærdom!
    Når jeg vikler en udgangstrafo, prøver jeg da at få Raa til at passe nogenlunde med de udgangsrør jeg vil bruge.
    Mvh Kaj.

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 22:32

Kaj Petersen

Det har du jo ret i!

iflg. rørenes datacheet er Raa vel afhængig af, om det er class A , AB1, eller AB2. Og egentlig kan hele området vel bruges efter forgodtbefindende.
    Mvh. Kaj

Svar på dette indlæg
  • 13-12-2009
    kl. 00:51

Søren Alwan

Nu kender...

jeg personligt ikke nogen push/pull-guitarforstærkere, som kører i andet end AB1..???

Men de angivne værdier er vel typisk dem, som giver den laveste forvrængning (jeg tror ikke, at rørenes datablade er strikket med fed guitar-forvrængning som hovedformål) og den mest "hensigtsmæssige" rangordning af overtonespektret i forvrængningen. Ændrer du på disse sager, ændrer du helt klart også på forstærkerens klang - ikke mindst dens overdrive-karakter. Men hvem siger, at det vedtagne og nedskrevne nødvendigvis er dét, der lyder bedst i dine ører?

Nu har du jo selv bekendtgjort, at du har rodet med bl.a. kopier af Matchless. De er da om nogen et firma, som afviger fra de nedskrevne regler om disse ting...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 16:19

Søren Alwan

Nu er...

der jo ikke én entydig "rigtig" værdi af Raa...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-12-2009
    kl. 08:02

Kaj Petersen

Hej Søren

Du får det sidste ord!
    Mvh. Kaj

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk