Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
For meget bas på livelyd - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-08-2009
    kl. 10:49

Preben Falk

For meget bas på livelyd

Dette indlæg er skrevet på basis af for mange oplevelser på koncerter mm. Alt for mange unge lydfolk skruer alt for højt op for bassen så helheden af lyden bliver mudret. Jeg mener ikke det er nødvendigt, jeg har mange års erfaring som musiker og er gået over til at lave livelyd, samt har eget studie.
    Få dog bassen ned på et rimeligt niveau det skylder vi musikerne. Det har jeg gjort med stort held.

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2009
    kl. 17:06

Peter Olsen

Hvad mener du med bas?

Hej Preben

Som en af de (forholdsvis!) unge lydfolk, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad du mener med bas: Er det instrumentet eller "lave frekvenser"?

Hvis det er instrumentet, er det ikke min oplevelse, at lydfolk (unge eller gamle) generelt lægger bassen for højt i mixet.

Hvis det er "de lave frekvenser", så er det min erfaring at det oftere er den nedre mellemtone (150Hz - 300Hz), der mudrer end det er frekvenserne under 100Hz.
    Hvis det er de lave frekvenser, du mener der er for meget af, hvilket område kalder du så for "bas"?

I øvrigt er der meget stor forskel på hvordan jeg forholder mig til bas og bund når jeg mixer henholdsvis et bigband og et metalband!
    Hvis musikken skal føles og ikke kun høres, skal der noget LF til!

Venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 25-08-2009
    kl. 12:47

Morten P.

Dårlige lydfolk

er der rigtig mange af, og det er mærkeligt at der ikke er mere fokus på dette problem.

Når man tænker på prisen på det udstyr de betjener og de mange mennesker der skal lytte til det, er det underligt at der ikke stilles større krav til lydmanden.

Måske er de fleste lydmænd efterhånden blevet for døve til at høre at lyden ikke er distinkt, at der f.eks. er alt for meget diskant (også ved pulten!), at bunden mudrer og at lydniveauet er for højt.

Når lydniveaut er for højt, "klapper folks ører sammen" og de oplever lyden som forvrænget.
    Det sker desværre alt for ofte...

Svar på dette indlæg
  • 25-08-2009
    kl. 14:15

Peter Olsen

Det er for nemt...

... bare at sige at der er for mange dårlige lydfolk.

Der er helt sikkert både gode og mindre gode lydfolk, ligesom der er gode og mindre gode musikere, men hvis det ikke lyder godt, kan der være mange faktorer der spiller ind, som lydmanden ikke har den store indflydelse på.

Det kan f.eks. være akustiske forhold, baggear der ikke lyder godt i sig selv, baggear der spiller alt for højt, så der er lige så meget trommesæt som sang i vokalmikrofonerne, og en hel del andre faktorer.

Tænk i øvrigt på hvem, der hyrer lydmanden; det er ofte orkesteret, og de må jo på en eller anden måde have tillid til, at manden kan få lige netop dem til at lyde som de gerne vil have det skal lyde.

Alle lydfolk kan blive dygtigere, og der er kun én måde at lære på, og det er ved at stå bag pulten.

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2009
    kl. 09:50

Preben Falk

sådan Morten

Det er lige præcis hvad jeg også mener,jeg tror også at mange der kalder sig lydmænd er startet med mobildiskotek, hvor lydtrykket og basbulder er for højt.

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2009
    kl. 14:50

Peter Olsen

hva' så Preben

Hvad med at svare på mine spørgsmål?

Eller er denne tråd bare ment som en "reklame" for dig selv?

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2009
    kl. 17:22

Preben Falk

hejsa Peter.
    Nej det er ikke ment som reklame på nogen måde,og jeg ville have givet næsten samme svar som Morten.Der er ingen grund grund til at ta`det ilde op.

Mvh. Preben

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2009
    kl. 00:04

Peter Olsen

ok :-)

Jeg tager det ikke ilde op, og provokerede dig med vilje lidt :-)

Jeg synes bare det er hårdt at høre en lydmandskollega komme med en, efter min mening, usaglige og unuanceret kritik, og så blive ignoreret, når jeg prøver at stille nogle spørgsmål, der måske kunne hjælpe mig og andre til at komme til en større forståelse af "problemet".

Svar på dette indlæg
  • 25-08-2009
    kl. 14:42

Morten P.

Alle de parametre som du nævner

har jeg taget højde for i mit indlæg, der gælder det store antal dårlige lydfolk der opererer med godt materiale, som de ødelægger fordi der ikke stilles krav til dem.

Svar på dette indlæg
  • 25-08-2009
    kl. 15:53

Peter Olsen

Hej Morten

Jeg mener stadig, det er noget af en påstand, at der skulle være "et stort antal dårlige lydfolk".

Hvem er det, der ikke stiller de nødvendige krav?

Og hvad er det for krav du mener der skal stilles?
    Hvis kravet er, at det skal lyde godt, så er det alligevel ikke noget man i praksis kan bruge til noget!

Nogle gange har folk en forventning om at lydmanden kan trylle, men meget ofte er det, der kommer ud af højtalerne, et kompromis mellem temmelig mange interesser og faktorer.

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2009
    kl. 09:44

Søren Korsgaard

Pudsigt nok

Forbruger ombudsmanden PT nogle sager kørende hvor folk har forlangt deres penge tilbage fra koncerter med elendig lyd, men der er jo ingen retningslinier overordnet set, men jeg må da give Preben ret om der er mange dårlige er jo ikke til at vide eller om der er få dårlige der har mange jobs. Min oplevelse er at når man nu har alle de muligheder en moderne digital pult giver så skal man da også lige lege lidt med dem eller måske bruge en live situation på lige at lære nogele nye features at kende. Da dylan spillede i Herning var lydmanden ved pulten på de første tre numre så sad han ellers og skrev SMS og spillede på sin PNP, det lød også derefter.

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2009
    kl. 11:32

Morten P.

Hej Peter,

Hvis du selv er lydmand, ved du vist godt, at der er urimeligt mange mennesker, der får lov til at betjene pulten, selv om de ikke har et klap forstand på det, eller selv om de er uengagerede og ikke har forståelse for hvad deres arbejde indebærer. Det er efter min mening en hån mod bandet der spiller, men ikke mindst mod de mange betalende gæster, der får en oplevelse, der ikke er optimal.

Jeg vil da ikke begynde at hænge navngivne personer ud her, og det er heller ikke meningen med forum'et. Det må være tilladt at kommentere uden at dokumentere.

Jeg har igennem årene spillet mange hundrede jobs og været til næsten ligeså mange koncerter, og jeg har i rigtig mange tilfælde bestemt ikke været begejstret for lydteknikerne.

Når det er sagt, så er der skam også rigtige gode lydfolk, der laver et meget tilfredsstillende arbejde. Jeg har blandt andet ofte gjort brug af Duchsound, som desværre ikke længere eksisterer, men deres grej og deres lydteknikere har altid været 100% i orden.

Jeg synes, at det er på sin plads at Preben Falk starter en debat om dette emne, idet det efter min mening er et stort problem.

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2009
    kl. 14:33

Peter Olsen

Hej Morten

Jeg kan måske godt komme i tanke om et par stykker, som jeg ville betegne som "mindre dygtige", men det er bestemt ikke mit generelle indtryk, at der er "mange".

Det er selvfølgelig muligt, at Preben Falk og du ville opleve mig som inkompetent, hvis vi mødtes på et job, så derfor ville jeg gerne have jer til at uddybe kritikken lidt. Ellers svarer det lidt til, at jeg startede en tråd hvor jeg beklagede mig over, at der var så mange dårlige trommeslagere!

Når man skriver, at der er for meget "bas" så er det nogenlunde lige så upræcist, som at hævde, at der bliver spillet "for højt".

Jeg vil opfordre alle til at benytte lydfolk, de har tillid til. Hvis orkesteret har tillid til, at det lyder godt, spiller det bedre, og så lyder det bedre, uanset lydmandens evner :-)

I øvrigt hænger pris og kvalitet også her sammen, så hvis man vil have et god lydmand, så koster det som regel nogle penge!

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2009
    kl. 01:52

Ove Dalgaard

Bas er godt..

Med al respekt for alt, hvad der er skrevet her. Har ikke læst alle indlæg, men hvad er god lyd: Hvordan smager jordmarmelade? Enig, mange gange bliver bassen dominerende, nogle elsker det (vi) andre hader det, mudrer biledet. Men elsker selv en dyb og veldiffineret bas, der går i dansemusklen. Og så spilles der gennerelt alt for HØJT. Er selv aktiv musiker, og det er virkeligt et problem , når der kommer PA på alt. Måske, var det ikke nødvendigt i udgangspunktet, men det ser flot ud. En lydmand, kunne jo alternativt fare rundt på scenen og justere vore forstærkere, ikke nødvendigvis fra en pult med 5000 knapper (som sikkert giver et eller andet kvindebekendtskab),men sørge for ok og db-mæssig fin lyd, til de håbefulde tilhængere, også dem til Sølvbrylluppet.

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2009
    kl. 09:04

Preben Falk

Hej Ove.
    Vores opgave er jo netop at sørge for et rimeligt lydniveau. For at lave den gode lyd kræver det til gengæld også at musikerne kan deres håndværk, groft sagt som en af mine kolleger har sagt" kommer lort ind kommer lort ud". Vi skal hver i sær behandle hinanden med respekt, og det har intet med antal knapper at gøre men med den måde de bruges på. med hensyn til det med kvinderne skal vi skille tingene ad, arbejde og fornøjelse er to vidt forskellige ting og bør ikke have nogen sammenhæng.Dog bør arbejdet som lydmand altid være en fornøjelse at udføre, så sjælen altid er med.

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2009
    kl. 11:58

Peter Olsen

Jeg har aldrig oplevet...

... antallet af knapper på mixeren, havde indflydelse på kvindernes interesse for lydmanden!
    Desuden er det jo næsten kun digitale pulte, uden ret mange knapper, man står bag efterhånden :-)

Jeg har i øvrigt lavet utallige små jobs, hvor pa'et reduceres til at sanganlæg, bl.a. fordi basisten har taget sin store Ampeg forstærker med tilhørenden 8 * 10" kabinet med, og synes at forstærkeren først lyder rigtigt ved min. 3/4 lystyrke.

Jeg har mange gange opfordret musikere til at skrue ned og "holde lidt på det", og nogen gange lykkedes det faktisk, at holde lydtrykket nede!

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk