Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Kan et 6V6GT udskiftes med et 6L6GA? - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 19-11-2009
    kl. 19:19

Morten Lyse Pedersen

Ikke umiddelbart..

De to rørtypers driftsparametre er meget forskellige, omend jeg ikke lige umiddelbart kan overskue hvad det eventuelle "mod" ville indebære.. Mon ikke en anden 6L6 bestykket amp er løsningen her..?

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 19-11-2009
    kl. 20:18

Lars Reinau

Hej Morten

Hvis din Silverface Vibro Champ har det 5Y3 ensretterrør, som disse forstærkere normalt er født med, kan du skifte til 6L6GA rør, hvis du samtidig skifter ensretterrøret til et 5V4G eller 5V4GA rør.
    5Y3 ensretterrøret (hvis det er dét du har) leverer for lav driftsspænding til at kunne trække et 6L6 rør.
    Venlig hilsen
    Lars Reinau

Svar på dette indlæg
  • 19-11-2009
    kl. 21:58

Søren Alwan

"For lav driftsspænding...

... til at kunne trække et 6L6-rør"...???

Dét udsagn kalder da vist på en uddybning..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2009
    kl. 00:58

Søren Alwan

Hmm...

Enten er det mig, der overser ét eller andet grundlæggende, eller også...

For jeg fremgravede lige diagrammet over sådan en Vibro Champ. Og på dét er anodespændingen på udgangsrøret angivet til 342 volt. Og mig bekendt har et 6L6GA en maksimal anodespænding, som er angivet til 360 volt. Og jeg nægter altså at tro på, at en anodespænding på 18 volt under det maksimalt tilladte skulle være "for lav" til at røret af dén grund ikke skulle kunne fungere.

Tvært imod angives det i dette sæt data, som ganske vist er gældende for et 6L6 (og ikke et 6L6GA), under "typical operation":

http://www.nj7p.org/Tube4.php?tube=6L6

at man med bare 300 volt på anoden og impedansforhold, som ikke er så pokkers fjernt fra en Vibro Champ, skulle kunne udvinde 6,5 Watt fra sådan et rør ved en forvrængning på 11% (hvliket er fint i i guitarsammenhæng). Bevares, man skal måske lige justere lidt på katodemodstandens værdi for at få tingene til at spille optimalt. Men at "for lav driftsspænding" skulle være argumentet for, at et 6L6GA ikke kan bruges som udgangsrør i en Vibro Champ, har jeg altså lidt svært ved at forstå - enlighten me, please... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2009
    kl. 11:58

Søren Alwan

Hvis vi...

konsulterer det førnævnte datablad, står et 6L6 til at trække 54,5 mA anodestrøm og 4,6 mA skærmgitterstrøm (i øvrigt ville jeg nærmere overveje at installere en skærmgittermodstand i sådan en forstærker). Dét burde et 5Y3 da med lethed kunne levere...???

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2009
    kl. 10:13

Lars Reinau

Hej Søren

5Y3 ensretterrøret finder vi typisk i amerikanske 5 – 15 watts forstærkere, der kører med 6V6’ere som udgangsrør. Den eneste amerikanske 6V6-baserede forstærker jeg kan komme i tanke om, der IKKE bruger 5Y3 røret, er Deluxe Reverb, der bruger et 5U4GB eller GZ34 ensretterrør til at pine 20 – 22 watt ud af et par 6V6’ere.
    Jeg er endnu ikke stødt på en 6L6-baseret amp, der bruger 5Y3 som ensretter, og flere amerikanske amp-”guruer” fraråder da også direkte brugen af dette rør til at trække 6L6 rør, fordi 6L6 rør trækker dobbelt så meget strøm fra ensretterrøret som 6V6 rør, hvilket vil stresse 5Y3 røret til et punkt hvor det vil kollapse.
    I en konkret opstilling falder anodespændingen med et 5Y3 ensretterrør i en katodebiaset Fender forstærker mellem 30 og 40 volt, når du udskifter 6V6 rør med et par 6L6 rør. Hvis forstærkerens katodemodstand (og dermed anodespænding) er optimeret til 6V6/5Y3 kombinationen, vil du altså med 6L6 rør få et 30 – 40 volts spændingstab og dermed en for lav anodespænding til at 6L6 rørene kan arbejde ved et optimalt biaspunkt. Resultatet er at forstærkeren vil lyde kedeligt og udynamisk.
    Det er rigtigt, som du skriver, at man så kan hæve udgangsrørenes anodespænding ved at ændre på katodemodstandens værdi, men så er det jo bare, at man stresser 5Y3 røret yderligere med mulig nedsmeltning til følge.
    Hvis du i stedet, som jeg anbefaler, udskifter 5Y3 røret med et 5V4 opnår du to fordele. For det første har 5V4 et langt mindre spændingstab end 5Y3, hvilket vil give 6L6 rørene den nødvendige anodespænding til at de vil arbejde i det optimale biasområde og for det andet er 5V4 ligesom 5AR4 (GZ34) et indirekte opvarmet ensretterrør, der, i modsætning til 5Y3 og 5U4 ensretterrørene, ikke slider på udgangsrørene ved omgående at påføre udgangsrørenes anoder fuld spænding , når du tænder forstærkeren. I en Vibro Champ er der mig bekendt ikke en stand-by switch, så i denne forstærker vil det indirekte opvarmede ensretterrør medvirke til at forlænge udgangsrørets levetid.

Venlig hilsen
    Lars Reinau
    www.larsreinau.dk

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2009
    kl. 11:45

Morten Kronborg

Tak

for de fine svar.

Jeg har sendt dig endnu en mail Lars.

Mvh Morten

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2009
    kl. 11:54

Søren Alwan

Lars, vil du virkelig påstå...

at et 5Y3 ikke skulle kunne trække ét single-ended 6L6...??? Jeg kan se alle dine pointer, hvis der f.eks. havde været to af slagsen (du snakker også selv om "par"). Men ét kan det altså sagtens trække.

Og problemstillingen omkring opvarmning - som jeg er helt enig med dig i - er da nøjagtigt den samme, om det er et 6V6 eller 6L6, man sætter i.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2009
    kl. 12:40

Lars Reinau

Hej Søren

Nu er det ikke mig "der påstår", at et 5Y3 ikke kan tåle at trække 6L6 rør. Jeg henviser til amerikanske statements. Men uanset om røret i praksis kan holde til at trække ét 6L6 rør, så ændrer det ikke på, at et 6L6 rør ikke bliver biaset korrekt med et 5Y3 med mindre du ændrer det omkringliggende kredsløb.

Vh
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2009
    kl. 13:31

Søren Alwan

Nej...

det er korrekt, at man er nødt til at "bias-justere" forstærkeren, hvis man skifter til 6L6. Men dét i sig selv er vel heller ikke ligefrem nogen fremmed forretningsgang i forbindelse med udskiftning af udgangsrør?

Men at et 5Y3 ikke skulle kunne trække ét 6L6 i en single end-forstærker har jeg altså meget svært ved at se - uanfægtet, hvad div. amerikanere siger. Er du sikker på, at deres påstand ikke går på to eller flere 6L6´ere..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-11-2009
    kl. 07:02

Lars Reinau

Nu...

Vil jeg godt holde fokus på Mortens oprindelige spørgsmål: Om man kan sætte 6L6 rør i en Vibro Champ, og dét mener jeg man uden problemer kan gøre, hvis man samtidig skifter til et ensretterrør som f.eks. 5V4G eller 5V4GA, der kan levere den nødvendige højere anodespænding til 6L6 røret.
    Hvis man overvejer 6L6 fremfor 6V6 rør i disse små forstærkere vil det som regel være for at få forstærkeren til at spille højere og med mere clean headroom, og dét opnår man kun ved at skifte ensretterrøret samtidig med udgangsrøret. 5Y3 ensretterrøret leverer som udgangspunkt ikke tilstrækkelig spænding i en Vibro Champ til at kunne trække 6L6 rør, og selv om man tweaker biaskredsløbet, så 5Y3 bringes til at levere højere spænding, opnår man ikke ekstra headroom, fordi 5Y3 røret er dét af samtlige 5-volts ensretterrør, der komprimerer – eller sagger - signalet mest. Og vi ønsker ikke maksimal kompression, hvis vi vil have mere clean headroom.
    En anden ulempe hvis man skulle tweake biaskredsløbet til kombinationen 5Y3/6L6 er, at man afskærer sig fra at gå tilbage til et 6V6 rør, fordi arbejdsbetingelserne for dette rør så er langt fra optimale. Og jo bevares, man kan jo bare sætte den oprindelige katodemodstand tilbage i forstærkeren, hvis man selv tør lodde i sin forstærker. Men igen, det var ikke dét trådstarter spurgte om.
    Om et 5Y3 teoretisk kan bringes til at fungere sikkert sammen med ét eller flere 6L6 rør? Ja så er der altså delte meninger om dette, men når bl.a. Gerard Weber (Kendrick Amps) i sine bøger direkte fraråder brugen af 5Y3 rør sammen med 6L6 rør, så har jeg ingen problemer med at lytte til folk, der har beskæftiget sig med forstærkerteknik i 20 – 30 år længere end jeg har. Med denne viden vil jeg anse det for at være direkte dårlig rådgivning, hvis jeg hér på Soundcheck skulle anbefale en rørkombination (5Y3/6L6) som respekterede forstærker designere fraråder.

Mvh
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 21-11-2009
    kl. 13:47

Søren Alwan

Jamen, Lars...

Du bliver ved med at snakke om "for lav spænding til et 6L6". Hvor får du dét fra? På diagrammet for en Vibro Champ er angivet en anodespænding på 342 volt med et 5Y3. Denne bliver så måske et nøk lavere med et 6L6. Men dét er der da ingen problemer i overhovedet...

Så snakker du om "sag" og kompression . Der er jo tale om en klasse A-forstærker, hvori dette begreb ikke rigtigt giver nogen mening, da man allerede hiver maksimal effekt i tomgang.

Og ja, det er muligt, at Weber generelt fraråder kombinationen af 6L6 og 5Y3. Dét ville jeg også gøre, hvis der havde været tale om mere end ét 6L6-rør, som 5Y3-røret skulle trække. Men med afsæt i de fra fabrikanten ustedte data for de helt konkrete rør KAN jeg altså ikke med selv min bedste vilje se, at der skulle være nogen problemer i det.

Hvordan det så i praksis lyder, hvis man sætter et 6L6-rør i en Champ, skal jeg ikke kunne sige. Men der ER altså intet til hinder for at afprøve, om det var noget for én...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-11-2009
    kl. 14:06

Søren Alwan

Gad vide...

hvordan f.eks. Kevin O´Connor, John Suhr m.fl. forholder sig til denne "for lave driftsspænding" i forhold til deres "Power Scaling", som jo netop fungerer ved at sænke driftsspændingen på rørene..?

- Hvis vi endelig SKAL have gang i namedropping... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 00:41

Niels Pedersen

Hej Lars

Hvis man skifter 6V6/5Y3 ud med 6L6/5V4G eller 5V4GA i en Vibro Champ, vil det så ikke belaste net-trafo´en hårdere ... eller vil belastningen være uændret?

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 02:44

Søren Alwan

Joh...

I og med, at du ihvertfald kan vælge at afsætte højere effekt i et 6L6 i forhold til et 6V6, har du da ihvertfald muligheden for at belaste transformatoren højere. Et 6L6 trækker også højere glødestrøm.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 07:38

Lars Reinau

Hej Niels

Nettransformatoren i en VibroChamp kan uden problemer håndtere begge ensretterrør. Både 5Y3 og 5V4 trækker max. ca. 2 ampere fra nettrafoen.
    Læs evt. dette link fra kcanostubes: http://kcanostubes.com/content/newsl...sp?ArticleID=3.
    Artiklen i linket påpeger én ting, man nok skal være opmærksom på, nemlig at hvis forstærkeren er mere end 15 år gammel, og det er en Silverface VibroChamp jo, så bør man tjekke om forstærkerens elektrolytkondensatorer er de originale, og skifte dem til friske, da elektrolytkondensatorer med mere end 15 - 20 år på bagen ikke kan klare de højere spændinger fra et 5V4.
    Venlig hilsen
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 14:34

Ole Jensen

Udgangstrafo

Glemmer I ikke at udgangstrafoen i en forstærker der er bestykket 6V6 rør fra fødslen, slet ikke kan tåle den strøm 6L6 trækker gennem den????

Aspen Pittman fraråder på det skarpeste at leve denne mod.
    Morten , jeg ville ikke gøre det. Du smadrer udgangstrafoen.

OJ

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 15:39

Lars Reinau

Better safe than sorry ;-)

Hej Ole,
    Der vil altid være forskellige synspunkter om emner som dette, men det eneste statement jeg kunne finde fra Aspen Pittman er dette: "Some players even substitute the 6L6 for 6V6 in their Champs and Deluxe amps. Although this is technically possible without elaborate modification, the amp will not put out any more power than the supply transformer and balance of the circuit provides for. In other words, in most cases the amp will put out the same power with either tube. However, the higher rated 6L6 will allow for more dynamic range (headroom before clipping) and perhaps more high and low frequency response at lower levels". Jeg kan ikke se at han direkte fraråder at skifte røret.
    Personligt ville jeg ikke være bange for mine transformatorer, når vi taler om Fender amps. De er dimensionerede til at kunne tåle dette mod.
    Venlig hilsen
    Lars Reinau

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 16:09

Lars Reinau

Og så..

ville jeg iøvrigt være mere nervøs for netttransformeren end for udgangstransformeren, da det er nettransformeren der skal levere mere strøm, men i tilfældet Vibro Champ sidder der, ifølge pålidelige kilder, den samme nettransformer 125P1B / 022772 som i en Princeton Reverb, og dén er bestykket med 2 stk. 6V6 rør, som tilsammen trækker lige så meget strøm som 1 stk. 6L6 rør.
    Venlig hilsen
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 16:15

Søren Alwan

Men siden...

begrebet "for lav driftsspænding" bruges utallige gange i denne tråd, kunne jeg da - bare for nysgerrighedens skyld - godt tænke mig at få defineret, hvor grænsen til denne "for lave driftsspænding" går...

Jeg kan forstå, at 342 volt eller måske til nød et nøk lavere er for lavt. Ergo må General Electrics da være "completely in la-la-land", når de offentliggør data - ja, endda "typical operation" for et single ended 6L6 ved en anodespænding på så lav som 250 volt, eller..?

Men hvad, de er jo også kun rørproducenter - ikke "guruer" som Aspen Pittman (denne sandhedens mester, når det kommer til rørforstærkere), Weber og andre amerikanere.

Med al risiko for at forvirre tingene yderligere, har jeg så hørt - men det var så godt nok en EL34-bestykket - forstærker, hvorpå man trinløst kunne regulere spændingen på udgangsrørene. Og på denne skulle man ned omkring 50 volt, før den definivt "døde" p.g.a. kompression. Men måske er der meget stor forskel på EL34 og 6L6 på netop dette punkt?

Så i min hidtil forgæves søgen på en definition af, hvor denne "for lave driftsspænding" sætter ind, er der måske nogle, der kan hjælpe mig lidt her, da dette begreb er helt nyt for mig.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 22:40

Lars Reinau

Næh..

...Det lader til at jeg ikke har tilstrækkelige pædagogiske evner til at forklare hvad jeg mener. ;-) Men så kan du måske hjælpe mig med et lille eksperiment?

Hvis vi nu tager en Fender Champ, single-ended Klasse A, så har den en anodespænding på ca. 350 volt på anoden med en 5Y3 ensretter og et 6V6 udgangsrør. Ved denne anodespænding er 6V6 røret biaset til 100% ydeevne dvs. der afsættes mellem 14 og 16 watt = max dissipation i tomgang. Hvordan vil du opnå samme arbejdspunkt - dvs. 100% max dissipation med et 6L6 rør i den samme forstærker? Forudsætningen er at du ikke må ændre katodemodstanden.
    Mvh
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 23:22

Søren Alwan

Jamen...

Jeg deltager som regel altid gladeligt i "små eksperimeter"... :-)

Og jeg skal med det samme erkende, at jeg ikke kan indstille et 6L6-rør til 100% tilladt anodeeffekt (max. dissipation) uden at ændre katodemodstanden. Dét ville nu heller ikke være en arbejdsgang, som ville koste mig mange søvnløse timer, da jeg betragter denne "biasjustering" som en naturlig ting i forbindelse med at skifte udgangsrør - og da især hvis man skifter til en helt anden type.

Nå, men hvad sker der så, hvis man ikke gør det? Jo, nu er det jo en single ended-klasse A forstærker, der tale om. Og det er da rigtigt, at man afsætter den største effekt i anoden i tomgang. Men der er vel ingen, som har sagt, at den maksimale effekt, man vælger at afsætte i tomgang partout skal være lig rørets maksimale foråen? Du kan sagtens have en klasse A-forstærker, som i tomgang afsætter en anode-effekt, der er lavere end de 100%. Og dette er præcis, hvad du opnår, hvis du ikke skifter katodemodstanden.

"Prisen", man betaler for dette, er at rørets udstyringsområde bliver mindre (det er vist dét, der hedder "clean headroom" i guitar-termer?), samt at man vel vil opnå en grad af asymetrisk klipning, da rørets arbejdspunkt så ikke længere ligger cirka midt på arbejdskurven. Om dette rent lydmæssigt er godt eller skidt, skal jeg så ikke kunne sige på stående fod. Jeg ville nok skifte katodemodstanden...

Dét kan man så mene om, hvad man vil. Men jeg mener stadig, at svaret på det oprindelige spørgsmål om, hvorvidt det kan lade sig gøre at bruge et 6L6-GA i en Champ med et 5Y3-ensretterrør, er ja.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-11-2009
    kl. 23:32

Søren Alwan

At jeg så...

i praksis nok ville anbefale folk at bruge 6V6 i en Champ, er en helt anden sag...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-11-2009
    kl. 08:42

Lars Reinau

Nu...

..var forudsætningen for eksperimentet, at både 6V6 og 6L6 røret skulle kunne arbejde så tæt som muligt på 100% max dissipation( eller afsat effekt) i den samme forstærker. Så hvad vil du gøre eller har du ingen løsning til problemet?

Hvis du ændrer katodemodstanden til en højere værdi, så 5Y3 røret leverer højere spænding til 6L6 røret, afskærer du dig samtidig for at kunne bruge 6V6 røret. Det må du ikke i dette eksperiment.

"Prisen" som du skriver, hvis 6L6 røret ikke arbejder nær 100% afsat effekt, er at du mister clean headroom, og jeg kan tilføje at dette medfører, at det får forstærkeren til at lyde kedelig og udynamisk. Så er hele idéen med at skifte til et 6L6 rør jo væk?
    Any ideas?
    Vh
    Lars

Svar på dette indlæg
  • 23-11-2009
    kl. 12:42

Søren Alwan

Hmm...

Jeg kan nu ikke se, hvorfor det skulle få en single-ended forstærker til at lyde "kedelig og u-dynamisk" - push/pull-forstærkere er en anden sag. Her er det vist på sin plads at holde sig for øje, hvordan de forskellige forstærker-klasser arbejder (og ikke mindst adskiller sig fra hinanden). Problemet er da nærmere, som jeg skriver tidligere, at du vil få en asymetrisk klipning, i dét øjeblik forstærkeren begynder at løbe tør for clean headroom, da udgangsrørets arbejdspunkt nu ligger, så der ikke er lige meget headroom for henholdsvist den positive og negative halvbølge. Men mig bekendt sidder der folk rundt omkring, som arbejder som små vilddyr for f.eks. at få div. overdrive-pedaler til at levere asymetrisk klipning. Så derfor tør jeg ikke på stående fod udtale mig éntydigt omkring, hvorvist dette er godt eller skidt.

Men præmisen med de 100% anodeeffekt blev vist heller ikke nævnt tidligere?

Og nu ved jeg ikke helt, hvor præmisen, at katodemodstanden ikke måtte skiftes, oprindeligt kom fra? Det var vist noget, du "opfandt" til lejligheden, var det ikke? Som jeg har skrevet op til flere gange, er mit syn på sagen, at en udskiftning af katodemodstanden i bund og grund ikke er andet end en "biasjustering". Og dette har jeg altså ingen som helst problemer med at foretage i forbindelse med skift af udgangsrør.

Men med al denne snak om "for lav driftsspænding" kan det da kun være et plus, hvis spændingen stiger (selv om jeg stadig ikke forstår begrebet "for lav driftsspænding").

Og jeg har vist ikke på noget tidspunkt påstået, at der skulle være meget idé i at skifte til et 6L6..? Jeg har bare sagt - og det står jeg gerne ved - at det er muligt. Ét muligt motiv kunne jo f.eks. være, hvis man havde en ordentlig stak 6L6-rør liggende, som man ikke havde andet at bruge til...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 23-11-2009
    kl. 13:36

Lars Reinau

Nej..

.. nu er det altså dig der vælger at overse, hvad der tidligere er skrevet i tråden omkring præmisser, bl.a. mine indlæg d. 20.11. kl. 10.13. og 21.11. kl. 07.02.

Men tilbage til eksperimentet, så har du altså ikke en løsning, bortset fra udskiftning af katodemodstanden, der tilgodeser at forstærkeren kan arbejde i nærheden af 100% afsat effekt med både 6V6 og 6L6 rør?

Mvh
    Lars Reinau

Svar på dette indlæg
  • 23-11-2009
    kl. 14:49

Søren Alwan

Jamen...

det er da sådan set også en glimrende løsning! Jeg forstår ikke helt denne hersens "holden katodemodstanden hellig". Det svarer i min optik lidt til: Jeg skal skifte udgangsrør i min Marshall. Men jeg må endelig ikke flytte bias-potmeteret fra dén postion, Marshall har stillet det i".

Og nej, hvis man VIL afsætte 100% af den maksimalt tilladte anodeeffekt, og mener, at man har de rette argumenter for at gøre dette, så skal jeg ikke påtage mig at bøje fysikkens love og gøre det på andre måder end den oplagte - nemlig at ændre på værdien af dén modstand, som er den mest direkte bestemmende faktor, når det kommer til at fastsætte rørets arbejdspunkt.

Og du må have mig undskyldt. Men jeg kan altså ikke se, hvor det står skrevet som en præmisse i nogle af de nævnte indlæg, at en single-ended klasse A-forstærker SKAL arbejde, så der afsættes 100% af den maksimalt tilladte effekt i anoden...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2009
    kl. 09:16

Lars Reinau

Nej Søren

men det er så måske fordi du ikke har den store erfaring med hvordan disse små klasse-A forstærkere er biaset fra Fenders side? Men under alle omstændigheder kan jeg hverken give dig ret i, at præmisserne, som du kalder dem, ikke var kendte, eller at jeg "opfinder noget til lejligheden". Jeg nævner at forstærkeren skal kunne køre med både 6V6 og 6L6 rør og at begge rørtyper skal være biaset optimalt, og "optimalt" i denne sammenhæng er altså i nærheden af 100% afsat effekt. Det er dig, der stiller dig til smagsdommer over mit ordvalg: "for lav driftsspænding", som du gerne vil have uddybet. Det har jeg så forsøgt, og nu bliver du så mopset over at jeg, igen efter din mening, "opfinder noget til lejligheden".

Under alle omstændigheder var mit svar til trådstarter et forsøg på hjælp, baseret på mine erfaringer med 5Y3 og 5V4 rørenes indvirken på udgangsrørenes tomgangsstrøm i en Fender Champ. Hvis man skal kunne bruge både 6V6 og 6L6 rør i en Champ og hvis begge rør skal arbejde ved 100% afsat effekt kan dette opnås ved at skifte mellem de 2 ensretterrør og UDEN at skifte katodemodstandens værdi.

Jeg ønskede ikke denne krig på ord, og derfor kommer der ikke flere indlæg fra min side i denne tråd.

Mvh
    Lars Reinau

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2009
    kl. 11:08

Søren Alwan

Hvem er mopset?

Jeg må helt melde hus forbi...

Jeg har i samme åndedrag svært ved at se, ar jeg skulle "gøre mig til smagsdommer", når du sort på hvidt skriver "for lav driftsspænding". Det kunne have været spændende at få en uddybning af. Men det vil du åbenbart ikke (eller også forstår jeg blot ikke, hvad du mener).

Nu lægger du vist ord i munden på trådstarter, når du siger, at forstærkeren skal kunne bruge både 6V6 samt 6L6 (underforstået uden mellemliggende "justeringer"). Som jeg læser trådstarters indlæg, spørger han, om det kan lade sig gøre at montere et 6L6 i en Champ og få dette til at køre fint. Mit svar til dette har hele tiden været og er stadig: Ja, det kan man godt. Men det vil indebære at man skifter udgangsrørets katodemodstand (hvilket i mine øjne modsvarer en simpel bias-justering).

Dette er åbenbart meget imod dine principper. Og det skal jeg ikke blande mig i, uanfægtet, at jeg ikke helt kan se idéen i det. Jeg ønsker ingen strid på ord; Jeg har blot forsøgt efter bedste evne og overbevisning at svare på trådstarters spørgsmål. Dette håber jeg ikke, at der er nogen, som er mopsede over - jeg er ihvertfald ikke! Jeg har svært ved at se, hvorfor man skulle blive mopset, så længe der argumenteres sagligt i tekniske termer...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk