Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Ceritone - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 30-11-2009
    kl. 10:27

Jonas Stenderup-Larsen

Ceritone

Hej Forum - Hr. Alwan i særdeleshed.

Har du/i stiftet bekendtskab med Ceritone HC30. Hvordan vurderer du/i dens kvalitet - opbygningsmæssigt? Nu har jeg erfaret, at der er et par ting, du mener der kan gøres bedre i en Matchless HC30 - hvordan forholder det sig med Ceritone?

Vh
    Jonas

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2009
    kl. 12:51

Søren Alwan

Ifølge min ydmyge...

mening ligner den mest af alt en parodi på en HC30 (som i sig selv rummer muligheder for opgradering). F.eks. ligner Ceriatone´s transformatorer da noget, som de lige har stået og banket sammen ude i skuret - skjoldene er sparet væk, tingene er monteret på board osv. osv.

Nej, jeg ville ikke lade Ceriatone´s bud på sagen optage mine tanker ret længe...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2009
    kl. 21:37

Ole Jensen

Kan man se på en trafo om den lyder godt?????

OJ

Svar på dette indlæg
  • 01-12-2009
    kl. 11:56

Frank Pedersen

Jeg kender

een som kan ;-)

Svar på dette indlæg
  • 01-12-2009
    kl. 15:33

Peter Olsen

Husk lige spørgsmålet!

Nu var spørgsmålet: "Hvordan vurderer du/i dens kvalitet - opbygningsmæssigt?". Der var ikke noget spørgsmål om hvorvidt forstærkeren lød godt, så en kommentar om transformernes kvalitet er da helt på sin plads.

Venlig hilsen Peter Olsen

Svar på dette indlæg
  • 01-12-2009
    kl. 20:11

Jonas Stenderup-Larsen

Ja, det er nemlig rigtigt...

... Søren svarede lige netop på det jeg ønskede. Jeg kan selv afgøre, hvad jeg syntes der lyder godt, men for hvad angår kvaliteten af indmaden, må jeg lade andre om det.

Søren, tak for din omend ydmyge så værdifulde kommentar.

Svar på dette indlæg
  • 01-12-2009
    kl. 20:45

Søren Alwan

Jamen...

selv tak.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-12-2009
    kl. 11:43

Morten Lyse Pedersen

Nevertheless

så findes der ganske rosende ord om Ceriatones forstærkere flere steder på nettet, og jeg kunne faktisk godt tænke mig at prøve den HC30 klon op mod min egen. Tingene SER billige ud, men kittet koster altså også fra sølle små 2000 kr..

Mit forhold til "hvordan komponenter skal se ud, for at kunne bestå kvalitets-fornemmelse-testen," fik en ordentlig ridse i lakken efter jeg byggede lillebror. En HC-30-'ish klon, hvor transformatorne var doneret fra den saneringsmodne DNS forstærker, jeg hev op af en container på lossepladsen. De ser ikke godt ud, rustne og lurvede. Men den forstærker jeg har fået bygget lyder rigtig, rigtig godt, og jeg nægter at tro, DNS'ens øvrige stumper og samlekvalitet taget i betragtning, at de transformatorer skulle være "bedre end højst nødvendigt." At man ikke kan lide bestemte løsninger ud fra forskellige synspunkter, er naturligvis helt i orden, men det er ikke altid, man direkte kan omsætte dét til lyd. FWIW ville jeg vælge et Ceriatone kit fremfor mange af "de stores" (Fender, MESA, Marshal, Vox, Peavey osv..) forstærkere der sælges i forretningerne nu om dage. Vox' Nighttrain kunne dog være en undtagelse, for den lyder s.... godt. - Næste bud kunne være Suhr's Badger, til en helt, helt anden pris..

Men som sagt, jeg ved ikke noget om Ceriatones lyd, jeg kunne bare godt tænke mig at prøve en..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 02-12-2009
    kl. 12:15

Søren Alwan

Når det så er sagt...

må man sige, at dét, som i "gamle dage" var "ikke bedre end højst nødvendigt" ofte er af langt højere kvalitet, end når det i dag skal være "gennemsnitlige standardvarer" eller måske ligefrem "i den lidt bedre ende"...

For lige meget hvordan man end vender og drejer det, bliver den færdige forstærker altså ikke bedre end sin udgangstransformator.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-12-2009
    kl. 13:53

Nicolai Kehlet

Jeg må altså lige anbefale Trinity's kits, jeg har bygget en Matchless klon, og den lyder virkeligt godt.
    Kits'ene består af gode dele, transforemere er f.eks kustom bygget af Heyboer.
    Også er dokumentation, samt support i absolut top.
    Der selvfølgelig lidt dyrere, men man smider idet mindste ikke pengene ud af vinduet....
    Se selv her.
    http://www.trinityamps.com/phpbb/viewtopic.php?t=961

Jeg har iøvrigt prøvet 2 forskellige ceriatone overtone special, og de lød begge frygteligt.

Svar på dette indlæg
  • 05-12-2009
    kl. 15:41

Søren Alwan

Well...

bare ud fra fotoet kan jeg se, at der var stumper i sådan et Trinity-kit, som JEG ville skifte ud, hvis jeg skulle bygge sådan en forstærker. Og også Trinity viger bort fra ægte Point to point-wiring kan jeg se... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-12-2009
    kl. 02:48

Nicolai Kehlet

Hej søren, skiftede selv mallory ud med sozo, men hvad ville du ellers skifte ud?
    Og hvorfor.

Svar på dette indlæg
  • 06-12-2009
    kl. 16:20

Søren Alwan

Man kunne jo...

med mindre at man godt kan lide at skifte kondensatorer ofte, vælge nohle bedre elektrolytter. Og den dér plastik-drejeomskifter er da det argeste l... Men jeg kan kun sige, at jeg i mine kloner af disse bruger bedre potmetre, bedre modstande, bedre kontakter, stål-chassis, ægte point to point wiring (med et temmeligt kraftigt opgarderet layout i forhold til Matchless) og sandsynligvis bedre transformatorer...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-12-2009
    kl. 16:20

Søren Alwan

Alt sammen...

for at opnå bedst mulig lyd og størst driftssikkerhed.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2009
    kl. 01:41

Nicolai Kehlet

ok så, hvilke slags pots bruger du, hvlike modstande etc.......
    Det er da ikke særligt informativt bare at sige at du bruger noget bedre.......

Jeg har bygget 3 forkellige trinity designs, og har indtil videre ikke haft problemer med dritfsikkerhed. Også synes jeg, at det som ikke specielt elctronik kyndig, er rart at arbejde med turret boards frem for p to p wiring.

Og så synes jeg at alle 3 lyder fremragende. Og som regel bedre end de boutique amps jeg har testet rundt omrking.

Husk lige, jeg og mange andre er glade amatører og ikke eksperter som dig og andre her. Men jeg synes godt jeg kan udtale mig om hvordan tingene lyder, og det må da i sidste ende være det der tæller mest.

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2009
    kl. 01:52

Søren Alwan

Jeg er skam...

også kun en glad og lallende amatør, som i bedste fald kun lige har krattet lidt i lakken omkring disse ting.

Nu skal man jo altså ikke forglemme at layoutet har en væsentlig finger med i spillet omkring den endelige lyd!

Men hvis du synes, dine forstærker lyder "fremragende" - ja, endda bedre samtlige "Boutique" forstærkere, du har prøvet, med den nuværende sammensætning af komponenter, kan du vel være bedøvende ligeglad med, hvilke komponenter, jeg propper i mine? Lige så med, om jeg har set nok så mange gamle aluminiums-chassiser, som var "sunket sammen" under vægten af transformatorene, eller JJ-kondensatorer, der lækkede efter få år, plastik-omskiftere, som udviklede dårlige forbindelser eller gik i stykker usw. usw, hvis du indtil nu ikke har haft problemer med driftssikkerheden. Vi må håbe, at landet ligger på samme måde om 30-40 år...

Lov mig dog, at du lige laver én forbedring i forhold til Matchless: At du sætter en højspændingssikring i!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2009
    kl. 09:51

Nicolai Kehlet

Det var dog et rigtigt godt og positivt svar................
    Unskyld jeg spurgte.......
    Skal nok holde min kæft nu.

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2009
    kl. 15:22

Søren Alwan

Det behøver du...

på ingen måde. Men når du starter dit indlæg med at konstatere, at din nuværende løsning fejer alt andet af banen, kan det vel være ligegyldigt, hvad de "lallende og glade amatører", som bygger disse usle "konkurrerende" forstærkere, sætter i under hjelmen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 02:26

Nicolai Kehlet

Citer mig lige ordentligt hr bedre vidende alwan.
    Jeg har ikke skrevet at min løsning fejer alt andet af banen.
    Nu er du sgu for langt ude.
    Jeg er en glad amatør i forhold til dig, og jeg udbad mig blot din mening, ikke at blive talt ned til på den uforskammede måde.

Det er da meget normalt at spørge om folks mening, uden at blive heglet ned er det ikke?

Prøv lige at tale pænt til folk.

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 03:10

Søren Alwan

Beklager...

Men så erstat, hvad jeg skrev om, at dine forstærkere lyder bedre end alt andet med "fremragende" og "som regel bedre end de boutique amps jeg har testet rundt omkring". Så skulle citaterne vist passe...

M.v.h.

Søren Alwan - glad, lallende amatør, som ikke ved bedre end så mange andre.

Svar på dette indlæg
  • 09-12-2009
    kl. 02:15

Nicolai Kehlet

Ok så, men der er stadig ingen grund til at tale ned til folk på den nedladende måde du gør.

Svar på dette indlæg
  • 09-12-2009
    kl. 16:09

Søren Alwan

Hmm...

Jeg er da ked af at høre, at du tager det ilde op, at jeg - på baggrund af personlig erfaring - sætter fingeren på nogle punkter i de kits, du anbefaler. Jeg er sikker på, at du gør det med de bedste intentioner - og sikkert også med baggrund i personlige erfaringer. Jeg mener så til gengæld, at der er gode argumenter, som jeg tidligere i tråden har nævnt, for at visse dele i disse kits med fordel kunne opgraderes væsentligt. Hvis det skulle være "nedladende", så må du have mig undskyldt.

Men det glæder mig da, at du er tilfreds med dine forstærkere.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 22:51

Kaj Petersen

Der er mange meninger!

Hej!
    Jeg er også en glad amatør, og i den forbindelse mere rørforstærker bygger end guitarrist! Jeg har bygget en 15 stykker, mange med vidt forskellig rørbestykning og jeg har brugt rør af alle forskellige fabrikater. Jeg har netop bygget en egen konstruktion med en EF86 i preamp og via en baxdale tonestack til to 6V6GT i poweramp.
    I kan se noget af det, jeg har bygget på www.kaox.dk
    Jeg bygger, fordi jeg synes, det er hyggeligt! Jeg har aldrig købt et "Kit", men lavet alt selv. Jeg bøjer chassi, graverer front/back, vikler transformere og choker osv.(Ikke hver gang). Adrenalin kikket får jeg, første gang jeg sætter spænningen på! Der har været fiaskoer, men mest det modsatte! Jeg har fx. bygger tre DC/HC30 efter diagrammer fra WEBER og Schematichaven, og dem synes jeg er rigtig gode! Jeg har bygget et par AC30/6, og på det sidste også et par "FenderReverbUnit 63"
    Jeg hjælper gerne, hvis nogen af jer guitarfreeks vil ha`noget bygget, repareret eller renoveret!
    Mvh. Kaj

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 00:06

Morten Lyse Pedersen

Hej Kaj og Søren.

Det ser jo godt ud, Kaj, men point to point er det nu ikke. Det er vel rettere en turretboard konstruktion, men det behøver ikke være hverken ringere eller bedre end point to point. Det kommer i højere grad an må piloten der har lavet det. Har du i øvrigt selv værksted til at bøje chassis, gravere frontplader og vikle transformatorer..? Det kunne i den sammenhæng være spændende at høre dine transformatorer, da netop de jo er genstand for næsten religiøse debatter i DIY kredse.. - Det kaldes vist almindeligt kendt, at transformatorne er altafgørende for et godt færdigt produkt..

Mit førnævnte lillebror projekt, bygget op over en skrottet DNS special 60 RT, er bygget af latterligt almindelige komponenter. 2 watts metalfilm modstande, F&T lytter, Mallory 150s kondensatorer, 24mm Alpha pots osv. Min HC30 klon, er meget lig dem Søren Alwan bygger, i hvert fald hvad layout og materialer angår. Og den lyder bedre end lillebror, men vi er ude i marginalerne her. Meget af det skyldes garanteret også, at Alpha potmetrenes logaritmiske karakteristik er noget anderledes en West labs potmetrene. Så man kan ikke bare sige, "alt peger lige op, hvordan lyder det..??" Hvis man tager priserne i betragtning, og det må man altså godt når forholdet er 3-1, så er det mit upassende kærlighedsforhold til den førstefødte, der afgør slaget..

Den LORIN plastikomskifter du omtaler Søren, har jeg skam ingen dårlige erfaringer med, men jeg har indrømmet heller ikke forstærkere 'i marken' til at lave erfaringer med.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 00:33

Søren Alwan

Dreje-omskifter...

Jeg har stort set ikke andet end dårlige erfaringer med den omtalte type. Jeg ved ikke, hvor mange af disse, jeg gennem årene har skiftet i div. sammenhænge - enten fordi de simpelthen "dalrer" fra hinanden, eller næsten mere kriminelt - udvikler ret så tvivlsomme kontakter. Så det var på ingen måde en komponent, jeg ville tiltro pladsen på dét sted i forstærkeren, hvor der vel nærmest er potentiale for den højeste strømgennemgang. Jeg ville personligt mene, at noget i denne stil var mere passende til opgaven:

http://www.amp-parts.dk/product.asp?product=99

(hvilket er, hvad jeg bruger). Eller ihvertfald som minimum sådan en åben, solid Alpha-fætter af metal.

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 00:55

Morten Lyse Pedersen

Nååh, nej, ok..

Til impedansomskifter ville jeg også vælge noget sværere. Men jeg har brugt et par stykker, én i lillebror, og nogle stykker i rørtesteren til småsignaler usw. Der opfører de sig ok; men eftersom de er mærket 125V/5Ampere så vidt jeg husker vidner det da ikke om alt for heldig kvalitet..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 00:58

Søren Alwan

Nu er...

én ting jo så specifikationer - dén, jeg linker til, er jo ikke meget anderledes på dét punkt - noget andet, om man får en fornemmelse af "ét gok på knappen til denne omskifter, og indmaden ligger pulvariseret inde i forstærkeren", eller om man tænker "det hér - dét er s.tme kram!", når man får stumpen i hånden...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 14:37

Kaj Petersen

Point To point

Hej Morten!
    Jeg har da bygget mange forstærkere med alle komponenter lodder på sokler,trafoer, potmetre osv! men prøv at klistre en AC30 sammen uden at sætte nogle af komponenterne på en bord!!
    Jeg har også haft et par Fender og Marshall til rep. og jeg må sige indmaden i disse virkede ikke særlig imponerende.
    Mvh. Kaj

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 23:32

Morten Lyse Pedersen

Nej, ægte point to point

er ikke for tøsedrenge. :-)

Matchless og Badcat er dog eksempler på forstærkere med rumklang og 2 kanaler (er Mathcless independence ikke endda med 3 "kanaler..?"), hvor tingene er lavet i ægte point to point. - Og flere af disse er jo ganske AC30 inspirerede. Men det kræver omhyggelighed og ordenssans for at se pænt ud og være nogenlunde forsvarligt, og om det så er tilfældet i de ovennævnte forstærkere skal jeg ikke gøre mig til dommer over.. Each to his own..

Men jeg gentager da gerne, at jeg vil hellere have en amp med et godt layout på board af en type, end en PTP der ligner en skaderede..!
    Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 04-01-2010
    kl. 01:19

Rasmus Skov Rasmussen

Lydklip.

Hej Kaj.

Det lydklip du har på din side stammer da fra Mika Vandborgs demo af Alberta pedalen?

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk