Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Udstyr til liveoptagelser. - Studie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 08-12-2009
    kl. 20:35

Jakob Green

Udstyr til liveoptagelser.

Første post i Studie sektionen, så bær over med mig hvis det er newbie agtigt.

Jeg har en skummel plan om at lave en live optagelse med mit band, men er ikke helt klar over hvordan skaleringen fra det hjemme-hygge-studio udstyr jeg har derhjemme til det jeg skal bruge her går.

Min ide er at lave en fornuftig liveoptagelse. Dvs:
    Mic på guitar amp.
    Mic på bas amp.
    Mic på mundharpe amp.
    Samt 4 trommesæts mics (lilletromme, stortromme samt 2 overheads).

Mikrofonerne har vi, men spørgsmålet er hvad det skal køres igennem. En mulighed ville være at indkøbe en (halvdyr) flerspors harddisk recorder, men det er mit indtryk af det er en uddøende teknologi, og ikke-skalérbar efterfølgende.

Et flerspors eksternt lydkort ville tilgengæld kunne skaléres (sætte 2 i serie eller lignende), men spørgsmålet er om en laptop vil kunne klare at optage 8 spor ad gangen. Siden det er livekoncert optagelse ville det være nemmest hvis jeg kunne optage et helt sæt ad gangen - i 8 spor.
    Hvad slags computerkraft ville det kræve, og er det rentabelt?

Nogen tanker/råd/tilsvininger fordi det er fjollet og urealistisk? =)

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 20:49

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Jakob
    Du burde nemt kunne klare at optage 16 spor på en gang. I cd kvalitet skal din harddisk kunne behandle ca. 150kb data pr spor pr sekund, det burde ikke være noget problem med en moderne maksine. Men hvis du "kun" skal bruge 8 spor, så når du jo langt med en hd-recorder rent prismæssigt i forhold til laptop + lydkort + mixer + software, hvis vi altså snakker nyindkøb af det hele.

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 21:54

Jakob Green

Heheh, jo jo, men jeg har jo laptops og software. Regner ikke med at bruge en mixer. Alle skal direkte ind i maskinen på hvert sit spor.

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 22:18

henrik seidenfaden

hvis

du skal have hvert sit spor med efterfølgende redigeringsmulighed på alle spor kan du f.eks. bruge en Presonus Firestudio... som dog kræver, at din PC har firewire indgang. HD recordere er som du selv skriver på vej ud!

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 23:30

Jakob Green

Kunne det her teoretisk bruges? http://www.thomann.de/dk/maudio_fast_track_ultra_8r.htm

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2009
    kl. 23:48

Jakob Green

- eller det her?
    http://www.thomann.de/dk/tascam_us1641.htm

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2009
    kl. 01:57

Nicolai Kehlet

Hej Jake,
    Begge to burde kunne bruges til et hæderligt resultat.
    Vil umiddebart tro at firestudio har bedre pre's og konvertere, men så skal din laptop som sagt have firewire. Af de to usb interfaces, ville jeg nok foretrække tascam'en. Men har ikke rigtigt noget at have det i :-)
    Det kommer jo alt sammen an på hvad du vil med det.
    Det er jo f.eks lidt synd at lave en liveoptagelse, uden at have lidt publikum med.

Søg iøvrigt på recorderman setup, til trommerne. Lyden kan forbedres meget hvis stilller overheads op på den rigtige måde.

Tjek iøvrigt på Lydmaskinen.dk , der er en Live sektion, med folk der har prøvet den slags før.

Nicolai

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk