Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Rør til buffer - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 10-12-2009
    kl. 14:39

Jesper Lysgaard

Rør til buffer

Det Sovtek 12ax7wb der sidder i min VHT valvulator V1 stod af i går. Og da jeg har et 12AT7 liggende tænkte jeg om det i en snæver vending kunne bruges som erstatning. Er der nogen der kan belære mig om hvilke konsekvenser det vil få at bruge et 70% gain rør istedet for det fra VHT's side brugte 12AX7'er.
    Mvh
    Jesper L

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 14:56

Jesper Lysgaard

ret gainfaktor til 60 - sorry

Jeg angav vidst fejlagtigt at gain faktoren på et 12AT7 er 70 - det er 60.

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 15:16

Søren Alwan

Det er...

nu nok næppe forstærkningsfaktoren, som er så afgørende i dette tilfælde - nærmere at røret vil indstille sig til et forkert arbejdspunkt.

Lidt ironisk er det, at et ECC81/12AT7 faktisk er et mere oplagt rør at bruge til at lave en buffer med. Men hvis det omkringliggende kredsløb er designet til et ECC83/12AX7, er det nok bedst at holde sig til sidstnævnte. Jeg er ret sikker på, at din buffer ikke sprænger i luften eller lignende, hvis du sætter ECC81-røret i. Men du vil sandsynligvis "opnå", at røret er forspændt, sådan at dit "clean headroom" er væsentligt mindre end tiltænkt. Og selv om rør-forvrængning ofte lyder fedt, var det vel næppe hensigten med en buffer? Derudover vil bufferen sandsynligvis heller ikke "buffe" så godt, som det var meningen - med andre ord: Udgangsimpedansen vil sikkert stige. Men den er nu nok i forvejen så lav, at det næppe betyder noget i praksis.

Bottom line: Jeg ville købe mig et ECC81-rør til at sætte i.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 15:28

Peter Olsen

Bottom line...

Jeg tror Søren har lavet en "typo" i sin bottom line: Jeg tror der skal stå ECC83 og ikke ECC81!?

Venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 15:30

Søren Alwan

Yes.

Som min gamle matematiklærer plejede at sige, når han en sjælden gang lavede en fejl: Jeg skulle jo bare lige tjekke, om I var vågne!

Der skulle selvfølgelig have stået ECC83.

:-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 15:35

Jesper Lysgaard

Bottom line..

...jeg køber et 12AX7 - dog kunne jeg godt finde på lige at teste 12AT7'eren deri...når jeg nu føler mig rimelig sikker på at bufferen ikke eksploderer :-)

Tak for input.

/Jesper

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 15:47

Kaj Petersen

Det går fint! du har bare lidt mindre gain!
    Mvh.
    Kaj
    www.kaox.dk

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 15:51

Søren Alwan

Nu...

er "gain" vel næppe et særligt relevant begreb i forbindelse med en buffer? I bedste fald vil denne være lige under 1. Men hvad bygger du din udtalelse på?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 16:02

Søren Alwan

Desuden...

synes jeg, at det er et halvskidt råd det hér med, at man ukritisk skulle kunne udskifte den éne benkompatible rørtype med den anden. Jeg har f.eks. lige netop siddet med næsen nede i en ældre Marshall-forstærker, hvor dens bas-spillende ejer havde udskiftet indgangsrøret fra et ECC83 til et ECC81 i et forsøg på at få mere "clean headroom". At forstærkerens udgangseffekt jo altså ikke øges på dén konto, skal vi ikke diskutere her - det er en helt anden sag. Men uomtvisteligt var det dog, at dette rør havde futtet begge anodemodstande på indgangsrørets to rørhalvdele af. Så et kig på rørets data og dets tiltænkte anvendelse er vist på sin plads, før man helt generelt siger, at man lystigt kan skifte fra den éne type til den anden..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 22:15

Lars Reinau

Hvis man ..

.. endelig vil lege med gain og clean headroom i sin forstærker eller buffer, findes der et rør der hedder 5751, som giver 70 gange gain i forhold til 12AX7's 100 gange. 5751 røret trækker en anelse mindre strøm end 12AX7 men er ellers 100% kompatibelt, så dette rør kan umuligt skade kredsløbet.
    Søren .. den Marshall amp, havde den små 1/4 watts modstande på anoderne eller??
    Venlig hilsen
    Lars Reinau

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 23:15

Søren Alwan

Nope...

den var fra "før verden gik af lave". Så den havde gammeldags 1/2 watts kulglimmer-modstande.

Men hvorfor skulle man ville "eksperimentere" med gain i en buffer - for at få endnu mindre forstærkning end den idéelle "faktor 1", selv om man så i øvrigt skulle vælge et rør, som burde indstille tingene til det rette arbejdspunkt?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2009
    kl. 23:28

Jesper Lysgaard

Har testet 12AT7 i den nu..

Jeg testede 12AT7'eren i min Valvulator i studiet her til aften. Og kan konkludere at ideen ikke umiddelbart ikke er god i denne buffer ihvertfald. Valvulatoren summede og knaste - der var dog signal igennem - men helt ubrugeligt. Om røret (der er et splinter nyt EH) er defekt / mikrofonisk fra starten kan jeg ikke sige noget om.
    Mvh
    Jesper L

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2009
    kl. 00:23

Søren Alwan

Joh...

det lyder mest af alt som et defekt rør (hvis det i det taget er røret, som er hovedårsagen til hele problemet - det kunne jo også være noget andet i din Valvulator, som er stået af).

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2009
    kl. 07:40

Jesper Lysgaard

...svar fra Fryette / VHT

Fik denne mail fra Dave fra "Fryette" support:

"..Sounds like the V1, not the tube may be the problem.
    Let me know what happens when you install the new tube.

Dave"

Jeg prøvede efterfølgende at sætte det gamle rør i. Det pulserer meget kraftigt (som et gasblus der bliver skruet hurtigt op og ned) - men der er dog signal igennem.

Nå nu venter jeg på det nye 12AX7..
    /Jesper

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2009
    kl. 15:17

Søren Alwan

???

"..Sounds like the V1, not the tube may be the problem"

???

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2009
    kl. 19:21

Jesper Lysgaard

...ja...underligt

men hvorom alting er, så har jeg sat et nyt ECC83 rør i og den virker perfekt igen.

Mvh
    Jesper L

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2009
    kl. 19:24

Jesper Lysgaard

og endvidere

tror jeg at man kan konkludere at en VHT/Fryette Valvulator I ikke fungerer efter hensigten hvis man monterer et 12AT7 EH i den.

/Jesper

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 00:44

Søren Alwan

Det ville være letkøbt...

at sige: "Hvad sagde jeg" her... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 19:52

Jesper Lysgaard

Men..

helt på sin plads, eftersom du havde ret... :-)
    /Jesper

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 23:00

Kaj Petersen

jeg beklager

hvis jeg fik dig ud i noget snavs Jesper! jeg har imidlertid af og ril prøvet at bytte Ecc83 med Ecc81 uden problemer! det kan være værrer den anden vej!
    Og gain betyder i min termonologi forstærkning som i datasheet benævnes mu.
    som for Ecc83 normalt er 100 > 110 , det kan man jo godt kalde "Faktor 1" hvis man vi. I så fald er et Ecc81 med en mu på 60 vel være "Faktor 0,6"
    Mvh. Kaj

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 23:19

Morten Lyse Pedersen

Neej, den går vist ikke..

Rørets gain, benævnt som mu i databladet, kan ikke bare umiddelbart omsættes til "hvor mange procent af det der kommer ind, går ud igen.." Det kommer jo fuldstændigt an på, hvordan sagerne er bygget op. Et ECC81 har en højere transkonduktans end et ECC83, hvorfor det principielt kan drive større belastninger end et ECC83; Så i en buffer burde det typisk resultere i en lavere udgangsimpedans, hvis altså bufferkredsen er opbygget sådan, at røret arbejder fornuftigt.

Transkonduktansen betegnes som ændring af strømmen i ampere på anoden for hver volt vi ændrer spændingen på styregitteret, med alle andre faktorer holdt konstant.

Forstærkningen i Mu, beskriver en spændingsænding i volt på anoden for hver volt vi ændrer spændingen på styregitteret, med alle andre faktorer holdt konstant. Samspillet mellem anodemodstanden og de modstande vi i en evt. forstærkerkreds bruger til at sætte trinets arbejdsforhold, samt belastningen fra den efterfølgende kreds, spiller dog en altafgørende faktor for, hvor høj gain/forstærkning vi får ud af et trin..

Mvh;
    Morten Lyse

PS. De problemer der opleves her i tråden drejer sig altså mest om, at et ECC81 rør arbejder temmeligt dårligt i en VHT valvulator..

Svar på dette indlæg
  • 14-12-2009
    kl. 11:41

Jesper Lysgaard

@Kaj

Kaj - jeg tog jo selv beslutningen om at prøve ecc81'eren i Valvulatoren og var 100 % klar over at jeg løb en risiko - fik dog også et forsigtigt go' fra Fryette support der sagde:

"....Try the AT just to see if it passes signal, but don't leave it in there....."

Men "no harm done".

Nu virker skidtet - med en ny Sovtek 12AX7 wb som Fryette, interessant nok, anbefaler...

Mvh
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 23:46

Søren Alwan

"Transkonduktansen"..?

Jeg er bekendt med det engelske begreb "transconductance". Men er det ikke dét, vi på dansk plejer at kalde rørets "stejlhed"..?

Ak ja, når bare vi forstår hinanden... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 23:49

Morten Lyse Pedersen

Jo.. Det er det vel..

Men den er nu god nok..

http://da.wikipedia.org/wiki/Transkonduktans

Mvh;
    Morten

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2009
    kl. 23:59

Søren Alwan

Hold da fast... :-)

det var godt nok en lang smøre for at forklare det relativt simple begreb, der betegner ændringen i anodestrøm som funktion af ændring i gitterspænding... :-)

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at den fordanske udgave af det engelske "transconductance" er et eksisterende begreb. Men jeg må tilstå, at jeg i mine aldrende - omend lødige - bøger om rørteknik på dansk aldrig er stødt på andre termer end "stejlhed", hvilket sikkert er adopteret fra det tyske "Steilheit" (de kan noget med ord, de tyskere... :-) ). Som et lille kuriosum, opererer netop tysken jo også ofte med den reciprokke værdi "gennemgrebet" ("Durchgriff") - vist mest bare for at være bevidst obsternasige... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-12-2009
    kl. 05:13

Anders Kristiansen

Søren

hvad mener du med med ordet reciprokke. Det ord forbinder jeg med børn der har mototiske vanskeligheder på det rytmisk perceptuelle område, når det handler om skriftsproglige vanskeligheder, forklar mig lige det, det ville være interessant. Denne mail er ikke angribende, jeg finder din kommentar interessant.

Anders

Svar på dette indlæg
  • 13-12-2009
    kl. 08:09

Carsten Bang Albretsen

Reciprokke værdi

Den reciprokke værdi af et tal er bare 1 divideret med tallet.

F. eks er den reciprokke værdi af 2 lig med 1/2 = 0,5

Svar på dette indlæg
  • 13-12-2009
    kl. 12:44

Morten Lyse Pedersen

I elektrisk sammehæng

er den reciprokke værdi af en modstand/impedans, målt i ohm lig med ledningsævnen i siemens. Ofte skrecet som mhos; ohms stavet omvendt..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 13-12-2009
    kl. 22:43

Kaj Petersen

Ja--

Man lærer sålænge man lever! og jeg har levet et godt stykke tid!
    Tak!
    Kaj

Svar på dette indlæg
  • 14-12-2009
    kl. 00:19

Søren Alwan

Sure do!

Jeg har så absolut kun lige krattet lidt i overfladen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk