Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Port diameter - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 03-01-2010
    kl. 21:07

MichaelL L

Port diameter

Hej forum
    Jeg tillader mig lige at vække denne tråd til live igen.
    Jeg har et Marshall 1912 1x12" lukket kabinet. I frontpladen er der (foruden højttaleren) fra fabrikkens side udskåret to huller hver med ø 52 mm.
    Ville jeg kunne opnå en "ported cab" effekt, altså mere bund, blot ved at indsætte nogle plastrør af denne diameter?
    Der er i tidligere indlæg svaret at de eksakte mål ikke er så vigtige, men her er jeg dog et stykke vej fra de ellers omtalte 7-8 cm i diam for de rør der skal indsættes.
    Kabinettets indre mål: BxHxD 46,5x40x21,5 cm
    Mvh MichaelL

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 23:11

Morten Lyse Pedersen

Open eller closed back..?

Hej Peter..

Et "ported" kabinet til guitar..?

Well, den slags ideer troede jeg egentlig ikke man brugte til guitar stort set sinde John Fogertys Kustom cab's fra Creedence dagene..?

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 23:24

peter dupont

Morten

Nej, det troede jeg heller ikke, før for ca. et år siden, da det kom frem, at Bogners Cube blev et sandt hit.

Jeg elsker min Suhr strat, så da jeg så, at han har lavet det samme til sin Badger forstærker, blev jeg interesseret.

Du skylder dig selv at høre det ... er velkommen hos mig ... der er egentlig ikke nogetsomhelst "basset" over lyden, blot som om seks-strengs akkorder bliver leveret med den "pondus" som i et 4x12. Problemet er så, at et lukket/reflex kabinet beamer diskanten helt modsat et åbent. Men det kan et gaffa-kryds foran moderere.

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008

Lars Vad Andersen

Mesa har lavet et ported 1 x 12"

de sidste mange år.
    http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/COMPACTcabs/Thiele-1x12-LG.htm

mvh: lars

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 23:33

peter dupont

Yep Lars

... men det, der er forskellen er, at Mesas kabinet er lavet præcis efter Thiele/Small, hvor Bogners et al faktisk har et port-areal der ligger et stykke fra ... dvs at portene ikke hjælper enheden ved resonansfrekvensen ... men ligger højere i frekvensområdet. Og det giver en helt anderledes gengivelse.

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 23:43

Lars Vad Andersen

Yep

men du skrev jo at det var bogner der startede det men der er jo flere der har lavet portede kabinetter til guitar længe før der var noget der hed bogner ;0)

mvh: lars

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 23:49

peter dupont

Lars

...hvis en konstruktør af hifi-højttalere så Bogners (og de VAR de første med denneher konstruktion), så var han faldet grædende af grin i gulvet. Hvis jeg tager mit Thiele/small pc-program, så skulle både kabinet-rumfang og porte dimensioneres heeelt anderledes. Men lydmæssigt er løsningen her helt i øret ... nok derfor, at flere og flere indlemmer det i deres program. Senest Engl.

Svar på dette indlæg
  • 03-02-2008
    kl. 23:54

Søren Alwan

Spændende!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 06:52

Peter Rasmussen

Det der

lavede MusicTronic tilbage i 70'erne, dog med 2 X 12". Et af de bedst lydende kabinetter jeg har hørt.

MVH Peter

Svar på dette indlæg
  • 04-02-2008
    kl. 09:45

peter dupont

Også Dr. Z

sværger til sit 2 x 12 kabinet "Best", hvor porten er en slids, der går i hele frontens bredde forneden. Der er billeder af den indvendige konstruktion på www.proguitar.de (han har vanvittigt spændende ting)

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2008
    kl. 10:14

Uffe Gaden

Genoplivning af tråd....Er der nogen ?

Der har bygget et af de her 12" kabinetter, eller har et originalt ? Jeg kunne godt tænke mig at høre et ved lejlighed.

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2008
    kl. 10:40

Morten Lyse Pedersen

En plan i støbeskeen..

Hej..

Jeg har jo klunset et sæt "ordentlige basser" af nogle transformatorer der lå smidt i "forbrugerelektronik-buret" på den lokale genbrugsplads.. (Som del af en HELT død DNS special 60RT amp.)

De skal bygges om i en top..! Og kabinettet bliver meget sandsynligt netop dét der beskrives her.. Byggeanekdote følger ultimo april-maj vil jeg skyde på.. :-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2008
    kl. 11:00

Uffe Gaden

Kender det godt, Morten...

Man finder/får/får tilovers ét eller andet, som så gør man er "nød" til at købe et par stumper.. Og når man er færdig har man "næsten" til et projekt mere... Som man så køber stumper til, og... For tiden er det Strat-stumper der hober sig op hos mig...

Jeg vil følge dit projekt med interesse..

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 20:02

Jack O.

Og hvis man ikke gider selv...

Aage har fået Port City Wave OS Kabinet 1x12 - Det er et svinefedt kabinet og det lyder af en million.....

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 21:04

Uffe Gaden

Port City..

De skal dælme lyde fedt hvis jeg skal kommer mig over det der "Art Deco møder røvballegardiner og radio fra ´50´erne2 look..

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 22:29

Jack O.

Åj ja....

Sådan må det jo være, når det ikke ser ud som kabinetter har gjort de sidste 5.000 år ;o)

Men de lyder faktisk rigtig fedt. Har eet selv og skal have et mere.

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 22:33

Søren Alwan

Arh, vel...

kun siden 1962 eller deromkring?

Desuden vil jeg give Uffe helt ret i, at de sgis´me ikke ligefrem er kønne. Og 4500 kroner for et 1x12 med en enhed til 6-700 kroner, som jeg normalt ikke kan lide, i? Det er godt nok "møj manne pæng´" for en skråtstillet træplade!

Jeg føler mig personligt mere fristet til at prøve at følge Peters råd. Så er jeg da selv herre over, hvor udtalte "røvballegardinerne" skal være...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 22:38

Jack O.

Jeg tror faktisk at det er en fejl at 1x12 er sat til 4500. Anyway.....Tja det kan godt være at det er mange penge, men de lyder sgu fedt.

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 23:36

Peter Olsen

Port City med mikrofon på live?

Hej Jack O.

Jeg kan læse mig til at Port City kabinetterne har højtalerne placeret i en 45 graders vinkel inde i kabinettet. Det får mig til at tænke på, hvordan det fungerer med en mikrofon foran?
    Det kan jo formentligt ikke lade sig gøre at placere en sm57 tæt på pappet, en smule "off axis", som ellers er den metode er oftest benyttes på guitarkabinetter (live), eller kan det?

Med venlig hilsen Peter Olsen.

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 23:46

Søren Alwan

Arh...

hvis man nu læser, hvad der rent faktisk står, så kan man overbevises om, at der rent faktisk er tale om en plade, der er placeret bag højttaleren i en 45 graders vinkel. Denne plade sender så lyden fra højttalerens bagside ned mod refleksporten...

Sådan læser jeg det ihvertfald.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 23:47

Peter Olsen

ups - undskyld

Jeg havde vist ikke læst ordentligt, hvad der stod. Det er bagvægen (eller noget af den), der er vinklet - ikke højtalerne.

Så har jeg ingen spørgsmål...

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 23:49

Peter Olsen

Fa.... osse, Alwan :-)

Hvorfor skal du altid nå at påpege mine fejltagelser, lige inden jeg selv indrømmer dem? :-)

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 23:53

Søren Alwan

Beklager! :-)

Tænkte blot, at jeg ville fjerne en unødvendig bekymring fra dit liv...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2008
    kl. 23:54

Søren Alwan

Men...

du rører måske alligevel ved et centralt spørgsmål: For hvis den dybeste bas gengives ved, at en refleks-port så sige "leger orgelpibe", får man den vel næppe med, hvis man blot mike´r kabinettet op som normalt?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-02-2008
    kl. 00:11

Peter Olsen

Tak for omtanken!

Hej Søren

Tak for omtanken for mit liv!

Vedr. den dybe bas, så har du helt ret. Det samme gælder for diverse "porte". I det hele taget har kabinettet ikke ret stor indflydelse på, hvad sådan en SM57'er 2cm fra pappet "hører".

Det kan nogen gange godt være lidt frustrerende for mig (som lydmand), at høre noget god fyldig guitarlyd på scenen, men ikke at kunne placere en mikrofon på en måde der fanger det, uden at have lige så meget trommesæt som guitar på kanalen.
    Så skal jeg lige pludselig til at lave noget for hyren, for at få det til at lyde godt :-)

Svar på dette indlæg
  • 25-02-2008

peter dupont

Port City

... er egentlig "en omvendt orgelpibe", eller gammeldags transmissionslinje-kabinet, hvis plade bag enheden ikke sender refleksioner fra pappets bagside videre ud mod tilhøreren, som en vandret bagplade med utilstrækkelig dæmpning ville. Men der er STADIG tale om en tuning omkring enhedens resonansfrekvens.

Meningen med at port-tune / transmissions-ditto en enhed er, at dæmpe utilsigtede, kraftige membranudsving omkring enhedens resonansfrekvens, så den "hjælpes" til at holde styr på sig selv. Og få bagsidens tryk ud af porten/bund-slidsen or what i medfase.

Svar på dette indlæg
  • 20-03-2008
    kl. 17:17

peter dupont

...er færdig

lavede et ekstra åben-bagside kab. med en Celestion Gold ... enorm bund og samtidig nærmest klokkeklar top

et pix her ...

http://img134.imageshack.us/my.php?image=twocabskg7.jpg

Svar på dette indlæg
  • 20-03-2008
    kl. 20:28

Morten Lyse Pedersen

Min version..

er til højre i billedet.. Resten af træ-grejet på billedet er Peter Korsgaards arbejde..

Lyder fedt ganske som Peter siger..!

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

For udvidet nørderi, kunne I tage et kig over i Selv byg forummet..
    http://billedeupload.dk/showpic-1090.jpg

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2008
    kl. 14:14

Kasper Kristensen

Tillad mig

at rose dit setup Morten

det ser sat'me flot ud

sådan lidt nordisk møbelstil

Og så kan jeg godt lide touchet med dit skilt - man kan vel lige så godt gå hele vejen (-;

Tja, jeg skulle jo faktisk også selv have haft mig et sådant Korsg.-kabinet, men så gik der lidt ged i det

mvh

Kasper Kristensen

Svar på dette indlæg
  • 23-04-2008
    kl. 20:51

Danny Otto

Porte IGEN :-)

Hej Peter!!

Så lige denne tråd!!
    I tråden om CAA 2x12 cab's svare du mig at portene skal være ca ø70mm og 80mm dyb.. her skriver du ø75mm/100mm dyb ved 1x12 cab??
    gør det nogen forskel når vi taler 1x12 vs 2x12???

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2008
    kl. 08:36

peter dupont

porte

Jeg har eksperimenteret med port-kab'ene i mange måneder. Tidligt i fasen læste jeg, at dimensionen på portene var 80 x 100, men senere fik jeg mulighed for at tjekke dem fysisk ... ca. 70 dia x 80 længde. Jeg har imidlertid ikke kunnet hverken måle eller høre nogen forskel på de to port-størrelser.
    Til 1x12 bruger du to porte, til 2x12 fire.
    Hvis du kun har noget 80 mm. rør liggende, kan det udemærket bruges, det "rigtige" vil stadig være en længde på 80 mm.

vh Peter

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2008
    kl. 09:14

Danny Otto

Porte

Ahh Cool!..
    Jamen så køre jeg videre på et ø70-75mm rør og laver det 80mm langt

By the way!! ved du om +/- 5-10mm kabinet dybde gør den store forskel, når nu det alligevel bliver dæmpet?
    Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvor dybt i forhold til forkanten, forpladen skal monteres! På CAA 2x12 er højtalerne front loaded, og der er så nogle afstands klodser front stoffet hviler på så de går fri af højtalerne, og til sidst sidder front stoffet selvfølgeligt undersænket i forhold til for kanten af kabinettet...???

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2008
    kl. 16:17

Morten Lyse Pedersen

Just build the damn cab..!

Hej..

Som det flere gange har været sagt, så er her ikke tale om et tuned kabinet lavet til helt specifikke formål med en voldsomt dyr hifi-enhed og forstærker..

Dog vil småforskellene have en betydning, rent teoretisk. Men i praksis kan du ligeså nemt opleve at dine småforskelle lyder bedre som at de forringer noget..

Mit kabinet rumlede med Gold-enheden lige rigeligt omkring det dybe C på en guitar; men med G12H30 er alt i skønneste orden. Så det er tilfældighedernes spil, hvor du har mange flere justeringsmuligheder end du kan styre..

Derfor overskriften: Du behøver slet ikke hænge dig i millimeter i denne sammenhæng; sandsynligheden for at det gør nogen væsentlig forskel i praksis er meget, meget lille..

Hele indlægget her er dog naturligvis venligt ment.. :-)

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2008
    kl. 10:45

Danny Otto

Point taken "ha ha"

Ja jeg hænger mig sku nok lidt for metet i de små detaljer.. men det er fordi jeg er så forbandet doven.. og ikke gider lave lortet om hvis det ikke virker "HA HA""
    nååå ja og så er det et helt nyt område for mig med porte i et guitar kab..
    OG!!! dit svar blev venligt modtaget "HA HA"

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2008
    kl. 16:21

peter dupont

vedr. dybde

Det har overhovedet ingen betydning, om du gør dybden (kabinettets rumfang) lidt kortere eller længere. Ihvertfald ikke efter mine måle- eller lyttemæssige tests.

Der er ingen hokus-pokus millimeter-teknologi i dether design.

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2008
    kl. 17:17

Søren Alwan

Undskyld...

Men jeg har lige mistet overblikket en gang - håber på det ærede forums tilgivelse...

Men jeg mindes, at der også blev skrevet om et 2x12 "port-kabinet"? Er der nogen, der har prøvet at bygge det? Og i givet fald - "Hva´ ka´et? Du´r det til nøj´t"..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2008
    kl. 20:08

peter dupont

Søren

Jeg kan ikke finde link. Men Dr. Z har et kabinet han kalder "The Best". ca. to gange et bogner cube (kan ses indvendigt på www.proguitar.de under forstærkere)

Mht til dit spørgsmål, så har jeg følgende:

Uanset om det er et portet eller lukket kabinet, så beamer det diskanten som en spids kegle. Dvs håret af publikum direkte for ... og for guitaristen meget lidt check på lyden.

Bogners lille 1X12" er blevet et hit til studiebrug, fordi der er langt større mulighed for at mike over et bredt spektrum.

Jeg har haft min Bogner kopi alene i øvesammenhæng ... men skulle hele tiden gå på knæ for at checke min lyd. Er der PA på, er det selvfølgelig en helt anden sag.

Men jeg bruger stadig en 1x12" portet for ligesom at få en tungt underlag til min primær-kasse, der nu består af to 12" Celestion Gold i en semi-åben. Den har ikke en kinamands chance for at give det samme punch helt nede.

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2008
    kl. 20:31

Søren Alwan

Takker!

Der er altså ikke nogen, der har prøvet at bygge sådan et "portet" 2x12? - Morten Lyse..?

Grunden til jeg spørger, er, at jeg har lidt ferie her til maj, hvor jeg har besluttet mig for, at det vist efterhånden må være tid til at bygge en forstærker til mig selv. Og i dén forbindelse har jeg tilsagn om, at en enddog meget kompetent mand vil bygge et par skæppeskønne kasser til indkapsle både forstærker samt lidt forskelligt højttaler-værk, jeg har liggende - vi taler et 2x12.

Og ud fra dit sidste indlæg fik jeg pludselig dén idé at "dele" kabinettet op i to kamre med 1x12 i hver, hvor man så f.eks. kunne have en gammel alnico Celestion i et halvåbent "kammer" i den éne side og enten en G12H30 eller måske ligefrem noget Vintage 30 i et ported "kammer" i den anden side.

Ak ja, så mange muligheder, som man først ved virker eller ikke virker, når man har prøvet dem i praksis...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-04-2008
    kl. 00:23

Morten Lyse Pedersen

Nej..

Det må jeg jo så tilstå, at mit forsøg også begrænser sig til et 1x12.." - Men pointen med, at designændringer i småtingsafdelingen ikke er afgørende, er nu stadigvæk gangbar.

Skal det i øvrigt forståes sådan, Hr. Alwan, at du har fået færdigbygget en klon til dig selv endelig..?

Du har sikkert prøvet dem allerede, men skulle du få lyst til at prøve mit 12" portede G12H30 kabinet, så må du endelig sige til, så finder vi ud af det.. Om ikke andet ville jeg da lige tilbyde det.. Jeg er glad for det, og det lyder af meget mere end det ser ud af..!

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 25-04-2008
    kl. 00:37

Søren Alwan

Nej...

jeg har hverken fået bygget en forstærker til mig selv (men som skrevet står, har jeg noget ferie i maj, som denne gang bliver holdt hellig i klasse A (pun intended!) til projektet), ej heller er det det lykkedes mig at få hørt ét af de omtalte kabinetter. Så det kunne da sagtens tænkes, at je gerne vil tage dig på ordet og trille den lille grå havetraktor et smut nordpå ved lejlighed...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-04-2008
    kl. 10:21

peter dupont

til orientering

Mesa har siden 2000 lavet dette kabinet ..

http://columbus.craigslist.org/msg/642315491.html

Svar på dette indlæg
  • 25-04-2008
    kl. 14:44

Morten Lyse Pedersen

Spændende tanker

med et kabinet med én "lukket" enhed og én åben..!

Og du skal være velkommen, Søren.. Ja, i øvrigt, skulle andre have lyst til at se og høre; finder vi nok også en aftale.. :-)

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 26-04-2008
    kl. 10:21

gert carlsen

Peter Dupont.

Efter at have læst nogle indlæg, men ikke alle, og derfor er dette indlæg måske allerede besvaret, er jeg lidt forvirret. Du/I snakker om porte, men det er noget jeg forstår som en del af et basreflekssystem hvor luftmassen i rørene indgår i det samlede akustiske regnestykke omkring resonans.Det er vist ikke tilfældet her'. At der i disse guitarkabinetter tilsyneladen ikke er nogen reel sammenhæng mellem lyden og portlængde/areal, så længe åbningen i røret er stor nok, får mig til at overveje, om der måske er tale om en smart måde at styre afstanden fra højttalerens forside til bagsiden, så man får et veldefineret frekvensområde, altså et akustisk filter. Tror du der er noget om det? :9)
    Venlig hilsen
    Gert

Svar på dette indlæg
  • 23-05-2008
    kl. 04:16

Søren Alwan

Finally...

got to hear it!

Morten Lyses portede kabinet, bygget cirka som beskrevet her, og med en Celestion G12H30 i. Og jeg må sige, at jeg er imponeret! Aldrig har jeg da hørt et 1x12 kabinet, som lød så "stort"..!

Mmm, must have...

:-)

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-06-2008
    kl. 13:56

Svend-Erik Kjær Madsen

I al beskedenhed

har jeg også leget lidt med opsætningen.

Her er mit forsøg som slet ikke lyder dårligt selvom det er ekviperet med en højttaler af ubestemmelig karakter.

Billede fra i går lige efter samlingen:
    http://imageload.dk/files/8fd1e99d85af4378e38190f55d27d65c.JPG

Billede fra i dag, 99 kr. senere:
    http://imageload.dk/files/c6a4c05936e22b7c04d0a8898c179f98.jpg

Materialer i alt ca. 300,- + højttaleren self.

Svar på dette indlæg
  • 02-06-2008
    kl. 17:02

Morten Lyse Pedersen

Lige et par ??

Hej SvendErik..

Godt arbejde, i særdeleshed med tappesamlingerne.. Hvis du vil dele din "metode" med mig, hører jeg gerne lidt detaljer..

Men hvorfor har du ikke skruet højtaleren fast på indersiden af kabinettet. Ud fra hvad jeg kan se på kanten af enheden er den da "beregnet til blive monteret sådan.."

Og slutteligt, jeg ved ikke om det er et spørgsmål, en holdning eller et godt råd, så ville jeg da i hvert fald montere bafflen undersænket, så man har plads til en stofbetrukket grill.. Jeg har det bare sådan med gitre at det oser langt hen af larmende '80 DJ med hjemmebyggede højttalere.. Hehe..

Men ud over dét, er jeg naturligvis også imponeret af, hvor meget lyd man får for sine skillinger ved denne konstruktion..

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 02-06-2008
    kl. 18:59

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Morten

Tja metoden til tapsamling kendte jeg sgu heller ikke for 3 dage siden ;). Men jeg har simpelthen lavet en skabelon i en tynd plade og så streget op efter den på alle stykker, da de jo tilnærmelsesvis alle er lige brede er det bare med at nummerere hver samling så de bliver modsat. Derefter har jeg savet stemt og raspet dem til at matche hinanden, "det er det hårde slid" :). Slutteligt limet alle flader og spænt dem op i to halvdele, og samlet dem med en stroptvinge og ladet det stå natten over. for og bagkant er limet op mod en lille liste jeg har lagt i top og bund, og jeg har brugt 4 dykkere til henholdsvis for og bagplade ved limningen til at fiksere dem med.

Jeg har monteret højttaleren udvendigt fordi jeg godt kan li det sådan, og den er jo egentlig meget godt beskyttet med den der metal-grill, men smag og behag er jo heldigvis forskellig. Jeg mangler nu at spartle kassen ud, og så beklæde den med noget kunstigt læder, den skal være rød :)
    http://www.skindhuset.dk/default.asp?Action=Details&Item=927

med sorte hjørner og sorte gummifødder, samtidig køber jeg beklædning nok så jeg kan lave en kasse til min combo så den bliver til en rød top.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 02-06-2008
    kl. 19:02

Gary Madsen

Det ser godt ud Svend-Erik!

Hvilket dæmpningsmateriale har du brugt?

- Ja, jeg spørger fordi jeg selv har et open back kabinet med nogenlunde samme mål, som absolut skal opgraderes. Hos THANSEN kan man købe både porte og dæmpningsmateriale ret billigt. - Mon det er noget værd?

Gary

Svar på dette indlæg
  • 02-06-2008
    kl. 19:21

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Gary

Jeg har brugt det billige fra Thansen, og må med skam meddele at jeg også har købt grillen og portene der :) Portene er forøvrigt 4", altså en del større end oprindeligt anbefalet.

Men jeg syntes det lyder udemærket, skal lige prøve at tæske kabinettet på men 30watts forstærker når det er øveaften sidst på ugen, så skal jeg nok vende tilbage hvis den runger revner eller lyder af bæ.

Hvis det består prøvet har jeg mod på at bixe et 2x12 sammen til trioen så jeg kan blive lidt mere støjende og utålelig over for de andre ;)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 05-06-2008
    kl. 00:14

Joachim Thortzen

Hatten af

For dem Hr. Svend-Erik!

For at være lidt besværlig vil jeg spørge om du har nogen billeder af processen hvor du savede og filede tapperne ud?
    Og hvor stramt sidder tapperne sammen? kunne de lige bankes sammen, eller lavede du dem ikke særligt stramme? (og hvad er egentlig det mest optimale, hvis det findes?)

Joachim

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2008
    kl. 08:30

Svend-Erik Kjær Madsen

30 watt og et forsøg senere

Svar på dette indlæg
  • 06-06-2008
    kl. 08:36

Svend-Erik Kjær Madsen

Damn Returntast, LAV DET DOG !!!

Ok det hjalp, jeg testede højttaleren i aftes på min 30watts rørfætter. Jeg gjore kun det at jeg tilsluttede kabinetet uden at røre ved nogle af mine indstillinger som jeg normalt bruger i bandet. Det første nummer vi spiller er et rigtig hæftigt rock nummer med punch, her spillede kabinettet fint men med meget lidt eller næsten ingen lydspredning men masser af punch/bund og en næsten alt for klar top.

Næste nummer var en lidt forsigtigstarter med lidt mere afdæmpet lydflade, her var jeg simpelthen nød til at skifte tilbage til comboens højttaler, da kabinettet slet ikke kunne levere lyden hørbart i den bløde ende, måske fordi den højttaler det er bestykket med kun er 94db ?

Men sumasumarum er nok at jeg vil satse på at købe lidt bedre og mere højtydende enheder hvis jeg skal gå i gang med et 2x12, men kabinettet spiller fint på min 5 watts øveforstærker som jeg jo helst ikke vil have til at spille alt for højt.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 05-06-2008
    kl. 08:49

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Joachim oa.

Arbejdsmetoden er at save groft ud, og passe sammen efterhånden, ved at se hvad som skal væk når man sætter tingene op mod hindanden. Jeg har ikke taget billeder af den process, men jeg påtænker at lave et kabinet til min lille CrateV58 amp så de to ting passer sammen, der vil jeg tilstræbe at dokumentere processen.

Jeg har lagt et lyd eksempel op på min hjemmeside, der er optaget i ørehøjde og pænt langt fra kabinettet for at gøre det så autentisk som muligt, der er heller ikke redigeret i lydklippet, det går fra neck henover neck/bridge til bridge pu på min SG standard. Forstærkeren som er brugt er min lille CrateV58 tilsat en rumklangsenhed.

Eksemplet kan downloades her under "Eksempler":
    http://semcity.sv-e.dk/downloads.php

Samtidig et link til den billige enhed som er i kabinettet:
    http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=5124&MenuItemID=241

Med en bedre enhed kunne det sikkert blive bedre, men jeg syntes faktisk ikke det er helt skævt til en samlet pris af et sted mellem 600-700 kr. nå der nu er tale om et forsøg.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 05-06-2008
    kl. 12:16

Søren Korsgaard

Et endnu vildere princip

I forbindelse med et hifi projekt jeg er igang med stødte jeg på Lars Mikkelsen fra et lille kabinet firma udenfor Løgstør. Han er nok en af dem der vedmest om kabinetter og konstruktion af disse. Han har opfundet et såkaldt Matrix system hvor man "snyder" enheden til at tro den sidder i et meget større kabinet end den rent faktisk gør. Vi er igang med nogle prototyper og så snart de er klar kommer der nyt fra denne kant. Det jeg har hørt fra et Matrix kabinet slår simpelthen alt andet og systemet kan også bruges både til bas og guitar kabinetter.
    Selve princippet består af en slags "æggebakke" lignende struktur inde i kabinettet hvor der er boret huller i alle vægge. Man fylder kabinettet op med denne struktur og så har man den vildeste dybeste og ikke mindst mest faste bas jeg har hørt.
    Men som tidligere vender jeg tilbage når der er færdige kasser klar.

Svar på dette indlæg
  • 03-01-2010
    kl. 21:07

MichaelL L

Port diameter

Hej forum
    Jeg tillader mig lige at vække denne tråd til live igen.
    Jeg har et Marshall 1912 1x12" lukket kabinet. I frontpladen er der (foruden højttaleren) fra fabrikkens side udskåret to huller hver med ø 52 mm.
    Ville jeg kunne opnå en "ported cab" effekt, altså mere bund, blot ved at indsætte nogle plastrør af denne diameter?
    Der er i tidligere indlæg svaret at de eksakte mål ikke er så vigtige, men her er jeg dog et stykke vej fra de ellers omtalte 7-8 cm i diam for de rør der skal indsættes.
    Kabinettets indre mål: BxHxD 46,5x40x21,5 cm
    Mvh MichaelL

Svar på dette indlæg
  • 03-01-2010
    kl. 22:41

Morten Lyse Pedersen

Er du sikker på

at de huller er lavet fra fabrikkens side..?

Men ellers kan du jo bare prøve at sætte et par rør i, og se om det hjælper noget...

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 04-01-2010
    kl. 18:22

MichaelL L

Jep...

Jeg købte kabinettet som nyt i sin tid og pakkede det selv ud af papkassen, så medmindre nogle andre efterfølgende har listet bagpladen af og boret/savet 2 huller uden mit vidende, så er det fra fabrikkens side. :-)
    Og ja, operationen er jo egentlig ikke større end det bare er at gå igang for at se hvad der sker og så håbe på at jeg kan flå plastrørene ud igen , hvis resultatet viser sig at være mindre hensigtsmæssig.
    vh MichaelL

Svar på dette indlæg
  • 06-01-2010
    kl. 13:29

Anders Dahl

Port diameter

Jeg har forsøgt det omtalte basreflexprincip. Det lykkedes ikke særlig godt for mig (opgav), men hvis du vil prøve at eksperimentere, er retningslinierne: Større hul = mere bas (styrke), men højere(lysere) resonansfreq. Længere rør = dybere res.freq, men mindre styrke. Og nej - Thiele/Small data er ikke særlig brugbare/relevante i denne sammenhæng. Man prøver sig frem.

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2010
    kl. 02:04

Danny Otto

Port diameter og længde 1.

Jeg er lige blevet færdig med at porte min gamle 2x12" DIY kab... (63,5x63,5x32mm)
    Hvad jeg har lært er: Der findes ingen gylden regel når det gælder porte i et guitar kab, det er "Learn by error" :-) men noget der går igen når de kloge på internettet råder er: Tales der om runde rør porte, så vælg minimum en portstørrelse svarende til det 1/2 af højtalerens størrelse for at ungå turbulens støj fra rørene. dvs. pr. 12" højtaler 2x3" porte. længden af røret bruges derefter til yderliger at freQ tune. lang rør = dyb freQ, kort eller ingen rør= højre freQ.. et godt udgangspunkt for et 60+Liters kabinet (30+L pr. enhed)er: 3" diameter x 3" længde... Fortsættes!!

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2010
    kl. 02:41

Danny Otto

Port diameter og længde 2..
    Andet godt udgangspunkt er: En guitar går ikke under ca 82Hz og guitar højtalere som Vintage30 og Eminence Gov går vist fra ca 70Hz. så et sted mellem 70 - 85Hz er et godt sted at starte (eks: 60+Liter kab m. 2x12" og 4 stk. Ø3"x L2,75" porte, vil ramme ca hen omkring 75Hz, med et peak og drop ved ca. 1kHz)... Er port diameteren bestemt, vil man opdage at forskellen i længden på porten, hørbart gør mest ved forholdene i mellemtonen og op.. Så et kortere rør kan dæmpe det lidt harske område mellem ca.1-3kHz, der opstår ved at porte et kab (kaldte det tidligere Peak/Drop) Startede selv med en længde på 2,75", men kortede rørene ned til 2" "det er meget bedre for mit kab" .... Fordelen ved at porte er: lyden fra et 2x12 bliver mere som et 4x12 at høre på. Mindre af den hårde direkte højtaler stråle (altså mere diffus) samt mere bund, hvilket giver et mere linært lyd indtryk, husk også at eksperimemter med dæmpning.... har selv dæmpet, sider/top/bund/bagvæg, med ca 3cm af det der hvide foer man kan få i stof forretninger :-)
    Vil slutteligt lige sige: min viden kommer fra div. forum's på nettet, og egen "learn by error" så jeg er bare en heldig amatør :-). Dog har det givet mig blod på tranden, så er igang med at lave nogle flere kab's!! held og lykke med kopborene derude :-)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk