Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
EKO Amp. - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 13-02-2010
    kl. 00:15

    Klavs Møller Andersen

    EKO Amp.

    Hej folkens.
    Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med et par problemer.
    Jeg har en gammel EKO Prince Reverb , jeg har spillet på i øvelokalet i flere år.
    Den har altid brummet lidt, ikke mere end det har været til at leve med.
    Den brummer mere hvis jeg holder hånden hen over venstre side af toppen ved input stikkene.
    Nu er jeg imidlertid begyndt at spille sammen med nogle andre gutter i et industrilokale og nu har jeg fået store problemer med brum (50hz?).
    Jeg har prøvet at fjerne alle kabler uden det har ændret noget.
    Vil det hjælpe at lime noget skærmende i kabinettet over elektronikken og skal det evt. groundes for at det virker?
    Hvad kan jeg ellers gøre?
    Jeg har for nyligt købt en EKO Viscount hvor tremeloen er repareret og ført uden for chasiet hvor tremeloen støjer en del.
    Jeg vil gerne have den ført ind på boardet igen, men hvor finder jeg sådan en (aner ikke hvad den hedder, fotoresistor?) lysdiode/lysfølsom modstand og hvordan finder jeg ud af hvilke værdier den skal have?
    Jeg har én, til en gammel Fender men ved ikke om jeg kan forsøge mig med den?
    Min EKO Viscount er tilsyneladende bygget med to udgangs trafoer, jeg mindes ikke at have set det før?
    Er det muligt at tage to EL84’ere ud og bruge den som 15W eller virker de til hver side af sinuskurven?
    Jeg mindes at EKO Viscount har været nævnt tidligere her på forumet, en gut der havde fundet en på genbrug, men så vidt jeg husker blev det nævnt at den var bestykket med EL34, eller husker jeg fejl?
    Hvis nogen skulle ligge inde med et diagram på EKO forstærkere er jeg meget interesseret i en kopi.


    Med venlig hilsen.
    Klavs M. Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 13-02-2010
    kl. 16:22

    Henning Rasmussen

    Brum

    Uden at kende din forstærker, men hvis den brummer når man nærmer sig med hånden er det et afskærmningsproblem. Du kan godt bruge køkkenfolie men det er noget sart . Prøv hellere om ikke det lokale byggemarked har en rulle selvklæbende folie i en lidt kraftigere kvalitet. Det skal forbindes til chassiset enten med en ledning eller ved at det får forbindelse når man skruer forstærkeren fast.
    /Henning

    Svar på dette indlæg
  • 17-02-2010
    kl. 00:17

    Søren Alwan

    Om du...

    kan tage to rør ud, afhænger helt af, hvordan forstærkeren er opbygget. Dette er svært at udtale sig om uden at kende til forstærkeren eller have haft næsen i dens indmad. Det samme må nok siges omkring dine problemer med brummet og dens tremolo. Hvordan mener du lige, når du skriver, at dens tremolo er ført udenfor chassiset?

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 17-02-2010
    kl. 18:40

    Klavs Møller Andersen

    Klamphuggeri!

    Beskriver vel bedst den operation der er udført.
    Komponenterne er loddet af boardet (turette heder typen vist) og så er der loddet to par lange ledninger på, der går hen over en del ledninger til tre af pre amp rørene.
    Jeg er klar over at sådan en tremmelo ofte støjer, det gør den på et par andre amp’s jeg har, men det her er væsentligt mere udtalt.
    Der er lavet fire ekstra huller i chasiet hvor ledningerne er ført ud, udenfor er det hele så gemt væk i et lille alu hus der er monteret med tape.
    Søren, hvad er dine erfaringer med hensyn til at monterer skærmende materiale i kabinettet over chasiet?

    Mvh.
    Klavs.

    Svar på dette indlæg
  • 17-02-2010
    kl. 19:11

    Søren Alwan

    Hej Klavs.

    Er det selve optokobleren (altså lysdiode + fotocelle), der flyttet ud af chassiset?

    I givet fald har jeg svært ved at se, hvad det skulle nytte, da dén støj (typisk "klik-lyde"), som den forurener med, så at sige spreder sig gennem de ledninger, som den er forbundet til resten af kredsløbet med. Så man kunne i princippet placere optokobleren ti meter fra resten og stadig have støjproblemer. Det svarer lidt til at amputere en storetå for at kurere en omgang blindtarmsbetændelse...

    Så jeg ville nok mene, at der var mere perspektiv i lidt hensigtsmæssig afkobling med en kondensator eller to. Men præcis hvordan og hvorledes tør jeg stadig ikke sige uden at kende til forstærkeren og tremoloens virkemåde i den konkrete forstærker.

    Der kunne siges og skrives meget om skærmning af en forstærkers indmad. Jeg er selv stor fan af, at tingene er designet, så det ikke er nødvendigt, hvilket jeg da også altid prøver at gøre med mine egne ting. Når det så er sagt, så er et kendetegn ved f.eks. de fedeste eksemplarer af gamle Marshalls netop, at de kan gå i selsving, når chassiset er åbent og uskærmet (just blew a big secret there...). Dette skulle så selvfølgelig gerne forsvinde, når man læsser dem ind i kassen, og de derved er skærmet på alle sider. Så det er svært at sige noget helt generelt om. I det konkrete tilfælde er det bedste svar, jeg kan komme op med, nok: Prøv det og se, om det hjælper noget...

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 18-02-2010
    kl. 18:10

    Søren Alwan

    Måske...

    denne tråd ville interessere én eller anden?

    http://www.guitariste.com/forums/amplification,restoration-of-an-eko-viscount,313977.html

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 18-02-2010
    kl. 21:28

    Søren Alwan

    Hvis...

    hans hjemmetegnede diagrammer ellers står til troende, besvarer de dog ét af dine spørgsmål: Nej, du kan ikke pille to udgangsrør ud af den. Gør du det, brænder du de resterende to af.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 18-02-2010
    kl. 21:46

    Søren Alwan

    Og...

    hvorfor pokker han så piller alle de originale "mustard" signalkondesatorer ud af sin EKO, når andre betaler små formuer for disse, hvis man skal bruge en original og unik lydende reservedel til f.eks. en gammel Marshall-forstærker, får stå hen i det uvisse. Folk er blevet slået ihjel for mindre end dét! Absolut ikke et eksempel til efterfølgelse!

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 14:20

    Lars Reinau

    EKO Prince

    Har lige haft næsen i sådan en fætter, der også brummede helt uacceptabelt, når 12AX7 røret, der trækker tremoloen er isat. Fjerner man røret forsvinder brummet.
    Nu har jeg klæbet metalfoile øverst på indersiden af kabinettet, samtidig med at jeg sikrede mig, at metalfolien havde kontakt til de 4 skruer, der holder chassiet. Resultat efter montering af folie: Nul brum! - Bare til orientering.
    Venlig hilsen
    Lars Reinau
    www.larsreinau.dk

    Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 18:52

    Søren Alwan

    Hmm...

    Ja, det lyder jo da ikke som om, at tingene er layoutet helt optimalt fra start, må man sige. Men godt at der kom en afklaring på spørgsmålet.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 11-03-2010
    kl. 12:57

    lars wille

    Og den EKO prince Reinau

    taler om fik 4 timer for fuld skrue i øveren i tirsdags, hvilket den overlevede uden problemer. Den lyder sgu ret vintage sådan en italiensk fætter hvor der står "si" for on og "no" for off. Den kan mere end jeg havde regnet med og får nu lov at være velkørende reserveamp og levere spaghetti - vintage til hjemmestudiet.

    Svar på dette indlæg
  • 25-03-2010
    kl. 18:22

    Klavs Møller Andersen

    Mere EKO amp!

    En ny omgang EKO.

    Jeg har nu fået afskærmet EKO’en med en plade i toppen, som Lars Reinau foreslog og det fjernede det støj den før lavede når man førte en hånd hen over udgangs delen. Efterfølgende blev den testet i øvelokalet (en industribygning) uden at det havde den helt store indvirkning på det som jeg mener er 50hz brum.
    Da jeg havde den åben tjekkede jeg kondensatorerne og fandt ud af at en hel del af filter kap’sene var helt eller delvis døde, de er nu udskiftet med Orange Drops, hvor andre ville have foretrukket Mallory.
    I går var den så igen med i øveren og var næsten ingen brum, i hvert fald den første time ca. derefter begyndte den at brumme mere og mere, uden dog at nå niveauet fra før det store service eftersyn.
    Det skal siges at den også støjer når der ikke er forbundet noget til amp’en og et den er jordet.
    Hvis der nu er nogen der sidder med et løsningsforslag, så skal de være meget velkomne til at melde sig på banen.
    Søren, den link du havde med i et indlæg var virkelig interessant læsning, der var nok ikke mange der ville være lige så grundige med renoveringen af en gammel EKO som han har været.
    Lave diagrammer og skille det hele totalt ad for derefter, efter grundigt forarbejde, at samle den igen med en hel masse nye dele.
    Jeg studsede over at han havde valgt at bruge russiske Mil Grade kondensatorer i stedet for de mere (ovennævnte) gængse mærker, måske pga. hans baggrund indenfor Hi-Fi?
    Ensretter dioderne i en 30W Viscount er originalt BY127 (1250V / 1A) som han vælger at byttet til BY225 (1300V/3A).
    I min 15W Prince Reverb er dioderne byttet med nogle der er så små at jeg ikke kan læse hvad der står på dem, benene ser dog kraftige nok ud. Hvis jeg vil skifte dem, kan jeg så skifte dem til BY127 eller BY225?
    Nu blev ordet ”fejlkonstruktion” på et tidspunkt nævnt og det er absolut ikke ukendt at italienerne ikke kan konstruerer noget der bare er helt perfekt, bare se på deres biler, selv de dyreste sportsvogne er behæftede med fejl og går i stykker for et godt ord, men folk, de elsker dem alligevel og roser dem til skyerne og mundvandet løber over når de taler om dem.
    Fejlkonstruktion er også noget af det første der slår mig, når jeg skal justerer diskant og bas. Det fungerer ikke bare som på en Fender, nej, her er det hele lydbilledet der ændre karakter, så der skal skrues en hel del for at finde den rigtige indstilling.
    Når indstillingen er fundet synes jeg at den lyder rigtigt godt igennem et ikke særligt specielt Fender 4 x 12 kabinet, jeg er godt klar over at der er andre amp’s der lyder meget bedre, men den passer nu engang godt til mit behov.
    Indrømmet, jeg ville gerne have en bas og diskant der bare fungerede ”normalt”, jeg ved ikke om det kan laves?
    I øvrigt, hvis nogen ligger inde med et originalt EKO højtaler kabinet, så er jeg interesseret!

    Med venlig hilsen.
    Klavs Møller Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 24-04-2010
    kl. 19:48

    Poul Svarre

    EKO 2x12" cab

    Hej Klavs

    Har selv fået fat på et EKO 2x12" kabinet til en Viscount (+amp).
    Det er i det man vel vil kalde mint condition. Meget få (ca 5-10 stk.) små hak i beklædningen, og ellers alt intakt (frontstof etc.).

    Er langt fra sikker på, at jeg vil sælge den, da det ville være en skam at undvære kabinettet til toppen når det bliver mere gennemtjekket, men hvor meget ville et kabinet evt. være værd? Det vil jo være bedst at den blev brugt mere end lige nu hvor den står og bare ser flot ud :-)
    Forstærkere er i min optik lidt som god whisky; det er nu bedre at nyde den/at den bliver brugt, end bare kigge på den ;-)
    Har du/I forresten mange erfaringer med disse amps? Har ikke kunnet finde meget på dem, ud over den italienske gut, der har repareret en, som der også er link til her på tråden.

    Mvh Poul

    Svar på dette indlæg
  • 30-04-2010
    kl. 11:19

    Klavs Møller Andersen

    Eko 2 X 12" kabinet.

    Hej Poul.
    Du har ret i at det ikke er mange oplysninger der er at finde omkring de gamle EKO amp’s.
    Det eneste andet jeg umiddelbart har kunnet finde er det her:
    http://www.fetishguitars.com/
    De blev i sin tid importeret af ”Esbjerg Musik Import” (som i dag er Eskildsen Esbjerg) og hvor mange eller få der blev importeret ved jeg ikke, selv er jeg ejer af 3 stk, en Duke, en Prince Reverb og en Viscount.
    Nu er de jo ikke særligt eftertragtede og har derfor ikke kostet mig mange basseører, jeg vil tro at du selv ikke har måtte bøde det blege for din amp og kabinet.
    Hvis du kommer i tanke om at det fylder for meget er jeg da interesseret i at hører hvad du kunne finde på at forlange.

    Jeg er for nyligt kommet i besiddelse af en gammel Sylvania Type 220 rørtester, i rigtig fin stand.
    Den er med rulle data menu og derudover har jeg et par hæfter med yderligere test indstillinger for en del rør, som omfatter de mest almindeligt brugte i guitar amp’s.
    Nu er mit problem så at der mangler indstillinger for EL84, EZ80 og EZ81.
    Så hvis der er nogen der kan oplyse mig indstillingerne for de rør vil jeg blive meget glad, eller evt. ligger inde med hæfter med test indstillinger vil jeg være meget interesseret i en kopi!


    Med venlig hilsen.
    Klavs M Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 30-04-2010
    kl. 15:32

    Søren Alwan

    Hej KLavs

    Har du undersøgt, om disse indstillinger eventuelt skulle forefindes i "amerikansk forklædning" ?

    EL84 = 6BQ5

    EZ80 = 6V4

    EZ81 = 6CA4

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 30-04-2010
    kl. 18:01

    Klavs Møller Andersen

    Hej Søren.

    Ja, jeg har søgt med de Amerikanske betegnelse og kan ikke finde nogle data.
    Er det muligt ud fra data kort for de enkelte rør, at finde de settings der skal bruges?

    Mvh.
    Klavs M Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 30-04-2010
    kl. 18:11

    Søren Alwan

    Jeg må...

    blive dig svar skyldig, da da jeg intet kender til din rørtester og dens forhold mellem, hvordan den skal indstilles og så forskellige rørs data (som jo da kan findes).

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 25-03-2010
    kl. 18:38

    Søren Alwan

    Hej Klavs...

    Nu er Orange Drops vel næppe elektrolyt-kondensatorer? Så hvis det er noget Orange Drop-halløj, du har skiftet, er det altså ikke elektrolytterne i strømforsyningen, som nok umiddelbart ville være én af de hovedmistænkte detaljer...

    M.h.t. dioder: Så længe vi taler om "almindelige" dioder (altså ikke noget med "Hexfreds" eller lignende), må jeg tilstå, at jeg ikke går ret meget op i, hvilke jeg bruger, da jeg er overbevist om, at forskellen mellem de enkelte er yderst minimal, hvis eksisterende. Stinkende normale 1N4007 plejer at klare ærterne glimrende.

    Og ja, der er da ingen tvivl om, at man kan rode lidt med tonekontrollerne. Men er du nu også sikker på, at du vil det? Interaktive tonekontroller er vel mere reglen end undtagelsen på "klassiske" rørforstærkere? Og man vil næsten uundgåeligt ændre på forstærkerens grundlyd, hvis man går i gang med dette. Dette er virkelig ét af de steder, som er med til at give en forstærker sin klanglige identitet.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 25-03-2010
    kl. 21:08

    Søren Alwan

    Dét med...

    at den brummer mere efter en time, kunne godt pege i retning af nogle udgangsrør, som ikke har det så godt længere...

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 25-03-2010
    kl. 22:06

    Klavs Møller Andersen

    Hej Søren.

    Jeg har ikke skiftet elektrolyt kondensatorerne til strømforsyningen.
    Når jeg måler på dem, med det ERS instrument jeg har til rådighed, så giver den fuldt udslag men det er da muligt at det ændre sig under drift for det ser ud til at være de originale der sidde i?
    Med hensyn til dioderne, så kan det faktisk godt være at det er den type du nævner der sidder deri, jeg kan nemlig se noget med N40 og så kan jeg vel sove trygt om natten.
    Det er nok rigtigt at det er en del af sjælen, med sådan en gammel fætter, at det er grund lyden der ændres når man stiller på bas og diskant men det ville være nemmere, når man hurtigt lige skal ændre på indstillingen, at det kun var bas eller diskant, det andet er noget mere af en balancegang og mere besværligt.


    Med venlig hilsen.
    Klavs Møller Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 25-03-2010
    kl. 22:11

    Klavs Møller Andersen

    Rør.

    Det vil da være ærgerligt hvis det er udgangsrørene der er ved at være udtjente for det er Philips Mini Watt.
    Jeg har et tilsvarende sæt i en anden gammel forstærker, en EKO Duke, så det skal da lige prøves med at bytte dem.

    Med venlig hilsen.
    Klavs Møller Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 25-03-2010
    kl. 22:17

    Søren Alwan

    Hmm...

    Nu dør rør jo altså på et tidspunkt - enten pludseligt eller langsomt og pinefuldt - uanset hvad der står på dem. Husk lige at holde et øje på strømgennemgangen (bias), hvis du skifter udgangsrør...

    Når du skriver, at de gamle signalkondensatorer "var døde". Hvad bygger du så dét på? Lækkede de DC-spænding, oder..?

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 25-03-2010
    kl. 22:22

    Søren Alwan

    "Sjæl" og anden metafysik...

    Nu skal jeg ikke rode mig ud i en længere ørkenvandring omkring, hvorvidt forskellige former for forstærker har "en sjæl" og slige sager. Jeg vil blot nøjes med at konstatere, at dén måde, hvorpå frekvensgangen "formes" (og det er alt andet end lineært!) igennem snart sagt enhver form for tonekontrol, som forekommer i guitarforstærkere, er meget vigtig for, hvilken lyd, der kommer ud i sidste ende.

    Om man så vil kalde dette "sjæl", "identitet", "lyd" eller noget helt fjerde, er op til den enkelte...

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 26-03-2010
    kl. 17:41

    Klavs Møller Andersen

    Dårlige kondensatorer.

    Hej Søren.
    Min gamle far, radio amatøren, byggede for et par år siden et lille instrument til mig, til at måle kondensatorer, et ERS-meter, der kan måle deres tilstand. Det kan måle på kondensatorerne uden at de skal demonteres. Jeg mener at det måler på modstanden i kondensatorerne. Jeg skal ikke redegøre for hvordan, for det har jeg ingen viden om, jeg er kun en maskinarbejder med lyst til at holde mit eget grej kørende.

    Med venlig hilsen.
    Klavs Møller Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 26-03-2010
    kl. 17:52

    Søren Alwan

    Nej...

    det ville jeg heller ikke påtage mig at forklare. Men jeg kunne MEGET godt tænke mig at vide, hvordan det kan lade sig gøre...

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 26-03-2010
    kl. 21:15

    Klavs Møller Andersen

    ERS-meter.

    Søren, jeg skal prøve at skaffe informationer om instrumentet.
    Det kan tage tid, han husker ikke så godt længere, min far, men plejer at kunne finde hans informationer om tingene, hvis bare han får lidt tid!

    Med venlig hilsen.
    Klavs Møller Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 27-03-2010
    kl. 00:16

    Søren Alwan

    Jah...

    det kunne da være sjovt. Men det ovennævnte er i mindst lige så høj grad ment som en erkendelse af, at jeg intet kender til, hvordan sådan et monstrum virker. Jeg har dog lidt svært ved at indse, hvordan det skulle være muligt for sådan et apparat at "indsnævre" målingen til lige netop den kondensator, man måtte være interesseret i og ikke alle de omkringliggende komponenter, som uundgåeligt interagerer med kapaciteten i en kondensator, som er forbundet til "noget omverden". Men igen: Det kan sagtens være min uvidenhed, der er på spil her.

    Jeg ved blot, at mit LCR-meter (som så også kan måle kapacitet) er "ret nemt at narre"...

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 02-04-2010
    kl. 22:46

    Klavs Møller Andersen

    Mere ERS-meter.

    Hej Søren og alle andre.
    Min far er nu kommet i tanke om hvor han fandt information og inspiration til projektet med at bygge ERS-meter.
    Her er link til 2 sider der beskriver instrumentet og fordelen ved det, nemlig at man kan måle på kondensatorer i et kredsløb.

    http://www.ludens.cl/Electron/esr/esr.html
    http://www.members.shaw.ca/swstuff/esrmeter.html

    Jeg har arvet en del rør fra en radioamatør jeg kender, både nye og brugte.
    Derfor kunne jeg godt tænke mig at finde en rør-tester men er ikke klar over hvad den skulle kunne måle, for at give en ide om rørenes tilstand og hvad der er nødvendigt for evt. at kunne parer et sæt udgangs rør?
    Hvis nogen har et bud på hvilke instrument jeg skal kikke efter, er jeg meget interesseret i at hører videre.

    Med venlig hilsen.
    Klavs Møller Andersen.

    Svar på dette indlæg
  • 03-04-2010
    kl. 00:25

    Søren Alwan

    Den korte version er...

    at instrumentet skal kunne måle emission (strømoptag) og stejlhed. Og så er det en klar fordel, hvis der er tale om en rørtester, som vitterligt tester rørene og ikke først og fremmest sig selv...

    Nu skal jeg på ingen måde gøre mig til ekspert på området. Men i vintage-afdelingen skulle de engelske AVO-rørtestere være blandt de bedste, man kan få. Desværre skal de ofte igennem en større renovering, hvis man finder dem til menneskepriser (med mindre man er mere end almindeligt heldig). Så hvis det blot drejer sig om nogle få rør, vil jeg da tro, at de både er nemmere og ikke mindst væsentligt billigere at opsøge én eller anden, som har en velfungerende rørtester samt forstand på at bruge den.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 02-01-2011
    kl. 19:54

    Chakaranda Hansen

    Eko Viscount Højttaler impedans?

    ja nu prøver lige først at genoplive denne tråd:
    jeg har lige fået fingre i en Eko Viscount.
    Er der nogen af jer der ved hvilken højttaler impedans den skal køre med ?
    (forestiller mig at det må være 4 eller 8 ohm, men der står ikke noget på ampen ...)

    Mvh
    Chakaranda

    Svar på dette indlæg
  • 06-04-2011
    kl. 01:05

    faxAffog Leda Pina

    Online NBA2k11 Tournaments for cash and prizes!

    Online NBA2k11 Tournaments -your chance to win real money for valuable prizes while playing your favorite Xbox or PS3! Have fun here: http://www.nba2ktournaments.com/nba2k11-tournaments/

    Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk