Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 02-03-2010
    kl. 12:18

Martin Østervig Larsen

Forsikring

Jeg har engang prøvet noget lignende, hvor der bl.a. røg nogle aktive højtalere og et rack med mixer og effektenheder.

Dengang havde vi i hvert fald ingen problemer med at få det dækket af forsikringen (Max Levig), og der var ikke en masse diskussion omkring ansvar, de pungede bare ud.

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 12:31

Søren Alwan

Du kan...

ikke se på en forstærker, der er brændt af, hvorfor der (sandsynligvis) er kommet en for høj spænding ud ad et kraftstik...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 13:56

Lasse Hemmingsen

Hej Søren,
    Du må undskylde, men jeg forstår ikke, hvad du mener. Mener du, at man ikke kan se på en forstærker, hvorfor den er brændt af? Eller mener du det, der egentlig står: nemlig at man ved at undersøge en forstærker ikke kan få indsigt i, hvorfor der har været for høj spænding i et stik?
    Jeg er interesseret i årsagen hændelsen. Dermed mener jeg ikke årsagen til, at der var for høj spænding i kraftstikket, men om for høj spænding i stikket var årsagen til hændelsen, eller om en fejl på noget af udstyret har kunne forårsage det.

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 14:03

Lasse Hemmingsen

i øvrigt...

Nu skriver du jo, at det sandsynligvis er for høj spænding i kraftstikket. Anser du det for at være den størst sandsynlige forklaring på hændelsen?
    Vi havde desværre ikke mulighed for at måle på stikket. Og de fører ikke log på stedet. Men findes der mon andre måder at afgøre, om det var overspænding, der gav problemet?

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 14:22

Søren Alwan

Jeg...

skal ikke kunne sige, hvad der er sket. Men min primære mistanke ville rette sig imod elinstallationen. Jeg har aldrig hørt om, at grej ellers på denne måde har aflivet hinanden gensidigt, hvis det eneste fælles punkt ellers var det strømudtag, de var tilsluttet. Men jeg skal da ikke 100% kunne afvise, at det er teoretisk muligt. Men så skal vi ihvertfald nok ud i noget med afbrændte transformatorer o.l. Jeg anser det ikke for særligt sandsynligt...

Og det er ikke altid, man kan se på en forstærker (eller andet grej), hvorfor det er gået i stykker. Som sagt, har jeg aldrig hørt om (men jeg er så heller ikke elektriker), at f.eks. en forstærker har aflivet et andet stykke grej via stikkontakten. Og jeg ved derfor heller ikke, hvordan dette ville kunne afstedkommmes. Men igen: Min fornemmelse siger helt klart, at det er spændingen, der er kommet ud af stikkontakten, den er gal med. Jeg ved ikke med digitalmixere. Men en rørforstærker er altså ret robust og futter ikke bare sådan luge af. Så det lyder i mine ører nærmest som om, at et udtag har været forbundet til 400 volt istedet for 230 volt eller noget i den stil...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 14:36

Lasse Hemmingsen

Ok

Tak for dine svar. Det bekræfter sådan set blot min mistanke.
    Så har jeg lige et tillægsspørgsmål. Hvis vi nu siger, at jeg var koblet på 400volt, kan mine forstækere så have taget skade på anden måde end blot rør og sikringer? Mht. strømforsyninger har jeg fx hørt, at de efter at have fået 400volt stille og roligt kan sætte ud inden for at par måneder.

VH Lasse

Svar på dette indlæg
  • 01-03-2010
    kl. 23:13

Torben V.H.

Levetid

Er et stykke elektronik effektivt beskyttet vil sikringer m.m. brænde af først og beskytte resten. Og selv hvis dette ikke er tilfældet kan man være heldigt at nogle få komponenter tager det meste af skraldet. Det meste af dette sker inden for ms.

Men alle komponenter har sine begrænsninger og der vil også være komponenter som først fejler efter nogen tid eller som giver apparatet en dårlig perfomance.

Har du mulighed for at få noget af udstyret checket vil det selvfølgelig være optimalt. Ellers prøv at kigge efter komponenter som ser ud som om de har fået for meget varme og prøv at sende signaler ud/ind af alle stik og prøve alle funktioner. Det er ærgeligt at få forsikringen til at dække og så viser det sig at det kun er toppen af isbjerget. Og typisk kan man kun rejse krav om erstatning een gang.

Svar på dette indlæg
  • 28-02-2010
    kl. 18:46

Søren Alwan

Hmm...

Det er nok ikke en transformators livret at blive fodret på den måde. Men hvis den skulle stå af, havde den nok gjort det allerede...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-03-2010
    kl. 00:02

Evan Baunhøj

Jeg har prøvet

at ankomme til et sommerhus, hvor fjernsynet stod og hvæsede, radioen var død, komfuret virkede bedre end sædvanligt, og pærerne lyste ualmindeligt godt, men kun i 5 minutter.
    Det viste sig, at en nulledning var faldet ned, og at der derfor var to faser ind i huset, i stedet for som normalt fase og nul. Det var ihvertfald hvad jeg tror at huske, at den tilkaldte elektriker sagde.

Måske I var ude for noget lignende?

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 01-03-2010
    kl. 00:34

Freddy Sangild

ja - det...

har jeg da prøvet som lydmand :(
    For mange år siden troppede jeg op og skulle lave lyd til et udendørs arrangement og da riggere mv. havde stillet anlæg op - uden at noget af det på dette tidspunkt var tændt - spurgte vi den stedlige (autoriserede) elektriker om han havde checket om den til lejligheden opstillede strøm var i orden og efterprøvet med måleapparatur. Dertil var svaret "ja".
    Vi satte til og tændte - og PUFF- det røg op af pulten og al elektronikken i.ø. rejste sydpå i en vis fart.
    Efter at have kastet os over samtlige afbrydere (dog for sent) - checkede vi selvf. strømkilden SELV - og målte 390V - såhhh. Måske skulle vi have spurgt ham om hvilken spænding han så havde målt - det glemte vi desværre.
    Det blev en forsikringssag - husker ikke detaljer og det er rigtig mange år siden - mener ca. 1989.

Svar på dette indlæg
  • 01-03-2010
    kl. 13:42

Michael Edinger

Det sker desværre

at der går en nul- ledning løs , og i et 3 faset system ( alle i DK) går der så en strøm gennem de apparater på de andre faser i gruppen der er forbundet til de andre faser og den løse nul- det får alle transformatorer til at overhede og sikringer til at springe-
    I mit tilfælde var det husets HPFI relæet der gav en dårlig forbindelse til nul , og alle de små møgtransformatorer i hele huset osede af.
    Det kan sagtens være sket på dit anlæg også, så kraftudtaget og HPFI relæet skal også checkes.
    Bare at motionere HPFI relæet kan forebygge at det sker. Det skal du alligevel gøre mindst een gang om året i alle installationer ! gør det idag hvis du ikke ved om det er gjort fornylig.
    Heldigvis havde jeg ikke også en vintage rørforstærker der kunne dø. Og når jeg ser på den lyse side fik jeg skiftet alle mine små strømtyve på standby til switchmode forsyninger der er mere robuste, bruger mindre i tomgang - alle de gamle mobil tlf og bærbar -forsyninger er rigtig gode til det !!! jeg har musik- elektronik værksted og reparerer selv, men for dig er det oplagt at prøve en forsikringssag. Jeg kan evt vurdere skaden for dig.
    Så jeg har både forstand på dt og prøvet det selv... hold kæft hvor det stinker. mvh Michael.

Svar på dette indlæg
  • 02-03-2010
    kl. 12:18

Martin Østervig Larsen

Forsikring

Jeg har engang prøvet noget lignende, hvor der bl.a. røg nogle aktive højtalere og et rack med mixer og effektenheder.

Dengang havde vi i hvert fald ingen problemer med at få det dækket af forsikringen (Max Levig), og der var ikke en masse diskussion omkring ansvar, de pungede bare ud.

Svar på dette indlæg
  • 02-03-2010
    kl. 19:55

Lasse Hemmingsen

Tak for svar

Hej,

Tak for de mange gode svar. I første omgang får jeg min forstærker tjekket igennem mhp. at få opgjort omfanget af skaderne, såvidt det er muligt.
    Det kan måske tænkes at Fender forstærkeren har været den dårligst beskyttede mht. elektronik og derfor har tage mest skade.

Men tak for hjælpen.

VH Lasse

Svar på dette indlæg
  • 02-03-2010
    kl. 21:04

Søren Alwan

Eller...

måske (ret sikkert) dén med de billigste transformatorer i...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2010
    kl. 19:32

Ove Dalgaard

Spidser på nettet

Kan huske da jeg boede i Nordnorge, skulle øvetiden helst ikke ligge før kl 1930. Der gik det Norske net over på det Russiske. Det kostede en Twin Rewerb og en Yamahamixer på et tidspunkt. Lyspærerne i øvelokalet havde også forbavsende kort levetid. Vi fik en "spændingsvagt" sat på, og det viste sig at spændingen svingede fra ca 210 til 260 volt, sikkert afhængig af belastningen på nettet.
    Måske nævnt i tidligere indslag: 220 volt fra "kraftstik", kræver en "Nul", skal være blå, og en fase brun/sort. 2 faser sammen, sort/sort, brun/sort giver 400 volt, og så har vi balladen. Har prøvet det med en vaskemaskine. Et program der normalt tog en time, var overstået på ganske få sekunder. Maskinen overlevede faktisk.

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2010
    kl. 21:30

Anders Jørgen Ørts

Nu da tråden har taget en "husholdningsdrejning"

... har jeg da også en lille histore at bidrage med.

Da vi flyttede ind i vores nuværende hus, undrede vi os over, at ovnen var umanerlig længe om at varme op til driftstemperatur.
    Til gengæld var der så RIGTIG meget lys i ovnlampen :-)

Det hjalp straks at bytte lidt rundt på tilledningerne.

Hilsen
    Anders

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk