Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hvordan bliver min lydkvalitet - Hjemmestudie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 11-03-2010
    kl. 22:19

Malte Damgaard Hansen

Hvordan bliver min lydkvalitet

Hej allesammen!

Jeg går (som så mange andre) med tanken om at bygge et lille hjemmestudie, således, at jeg kan få alle mine gode idéer og hits optaget, gemt og redigeret.
    Lige nu står jeg kun med el- og akustisk guitar m. forstærker.

Jeg har søgt og læst lidt rundt omkring og er kommet frem til denne plan omhandlende køb af:

HD-recorder (evt. brugt)
    Trommemaskine
    Kondensator og dynamisk mikrofon
    og (måske) en synth

Som en midlertidig løsning regner jeg med en kunne simulere en "bas" på trommemaskinen.

Jeg vil altså helt basalt kunne indspille trommer, bas, sang, keys og guitar derhjemme. Mit budget er ikke stort - omkring 10.000, så jeg regner med at skulle investere en del brugt.

Og nu til de(t) store spørgsmål: Vil lydkvaliteten bliver god og/eller skal jeg eventuelt ud og investere i flere apparater?

Svar på dette indlæg
  • 12-03-2010
    kl. 10:12

Ruben Vendelbo

Lydkvalitet

Jeg vil anbefale, at du køber et brugt Roland SC-88 eller SC-880 lydmodul. De har fantastisk gode lyde og trommer, og kan betjenes fra en pc med midiinterface og/eller et billigt midikeyboard. Rolands lidt ældre SC-880 er efter min mening ikke overgået af selv deres nye moduler. Når man står i forretningen kan de måske godt lyde flot, men i et mix er der intet der slår SC-880 efter min mening. De er af og til i dba.dk til kr. 1000-2000. Der er p.t. en SC-88 pro på ebay.de. Lidt el- og akkustisk guitar ovenpå, og du kan få en super total lyd. Jeg ville spare HD-recorderen og bruge PC..

Jeg har erfaring med dette setup, og fået semi-professionel lyd ud af det på en billig måde:
    Guitar/SC-88 lydmodul/mikrofon ->
    Billig mixer, f.eks en lille Behringer ->
    Kompressor, f.eks. TC Electronic C400XL (VIGTIGT ellers bliver der problemer med overstyring)
    TC har digital udgang, så med det rette lydkort kan du herfra gå direkte i PC.
    Alternativt en analog kompressor og et interface/lydkort i PC, spørg i forretningen.
    Du kan starte med et super godt og meget billigt program der hedder Mixcraft. Demo kan downloades på nettet. Det er fantastisk enkelt og alligvel omfattende.
    M.h.t lydkvalitet.
    En dygtig lydtekniker kan få drømmemusik ud af ingenting. Det udstyr hjemmestudier har i dag, er bedre kvalitet end de bedste bands havde til rådighed i 60-erne.
    Du får 10 gange mere ud af at lære hvordan man gør, i stedet for at købe dyrt udstyr. Det er kun musikforretninger der ønsker at bilde dig ind, at du bare skal købe det dyreste udstyr, så får du en super lyd. Det passer simpelt hen ikke. Det er som med musikere: De gode er dem der øver sig, ikke dem der har det dyreste udstyr. Så gå i gang, læs og lær, eksperimenter og så bliver du bedre og bedre. Det eneste "mirakeludstyr" er efter min mening kompressoren. Hvis du ikke har den, får du ikke god lyd. Og du kan IKKE nøjes med software kompressor, det skal være INDEN lyden kommer til PC-en.
    God fornøjelse !

Svar på dette indlæg
  • 13-03-2010
    kl. 16:09

Malte Damgaard Hansen

Tak for svar!

En kompressor er altså, hvad jeg virkelig får brug for!
    Jeg er ikke sikker på om min egen PC er god nok, så derfor hælder jeg mere til en HD-recorder.

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2010
    kl. 08:12

Simon Fontana

Hjemmestudio

Hvis jeg skulle bruge kr. 10.000 på et hjemmestudio. ville jeg købe følgende.

Bærbar/stationær pc kr. 4000-5000, afhængig af om du skal kunne tage det med eller skal sidde hjemme.

Lydkort, her er der mange muligheder, men ud fra at det ser ud som om du ikke skal indspille mere end 1-2 spor af gangen, så er dette et godt bud.
    Der følger som regel også et indspilningsprogram med, til denne er det Ableton Live Lite, jeg kender ikke programmet, men skulle være nemt at arbejde med. kr. 1.451.
    http://www.thomann.de/dk/line6_pod_studio_ux2.htm

Kompressor kr. 1.376
    http://www.thomann.de/dk/fmr_audio_rnc_1773.ht

Ang. mikrofoner, så er det vigtigt at vide hvad de skal bruges til.
    Et bud på en god til kondensator mic til fornuftige penge er
    AKG C3000B kr. 1.451.
    http://www.thomann.de/dk/akg_c3000_b.htm
    Dynamisk mic kan du skrive hvad skal bruges til, så kan der komme forslag.

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2010
    kl. 08:19

Simon Fontana

Ableton Live Lite

Programmet har en tromme maskine indbygget, kan være der er andre der ved mere om det.
    Til Line 6 lydkortet følger Pod Ampfarm med, med en masse gode guitar og bass forstærke, rsamt mic preamps simuleringer,

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2010
    kl. 11:34

henrik seidenfaden

ahhh

der er vist et par sandheder som ikke holder helt her!
    Først og fremmest, hvilken slags musik skal du indspille og hvilken lyd vil du gerne opnå?
    Jo mere akustisk (Eller vintage.) du vil optage og jo flere spor der er tale om, jo større kapacitet skal din PC (Og lydkort) have. Denne traditionelle optageform stiller også krav til gode mikrofoner. (Der ER mega forskel på mikrofoner, hvad enten den tidligere skribent tror at der er sket så meget siden 1960erene eller ej.)
    Vil du lave musik som generelt er elektronisk kan du selvfølgelig klare dig med mindre outboard udstyr. Men, igen en god kraftig PC er et godt sted, at starte.

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2010
    kl. 08:46

Ruben Vendelbo

PC eller HD-recorder

eg er enig med Henrik omkring mikrofoner. Det ville ikke lyde godt at tage Elvis' mikrofon fra 60-erne og stille foran en akustisk guitar idag :-) Mit point er, at en kondensator studiemikrofon til 20.000 ikke lyder 10 gange bedre end en til 2.000. Og at man sagtens kan lave dårlig lyd med den til 20.000 hvis man ikke ved hvordan man gør.
    Mht. til PC eller harddiskrecorder. Jeg har begge dele, min erfaring er, at HD-recorderen er bedst ved indspilning, men PC er bedre ved redigering bagefter. Der er en Roland VS-1880 til salg på dba.dk for kr. 2.500. Det er en fantastisk maskine, jeg har brugt lillebroderen i årevis. De indbyggede effekter er virkelig gode. (Aquas første CD blev indspillet på lille-lille-broderen) Og til 2.500 kunne min præference for en PC godt svinde lidt... Men det er ikke så intuitivt at arbejde med en HD-recorder, man skal læse en del, for at forstå hvordan den virker. Men til gengæld kan man indspille mange spor ad gangen, uden at løbe tør for "processorkraft".

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2010
    kl. 18:15

Malte Damgaard Hansen

Hej igen

for at opdatere denne tråd, er jeg siden mit indlæg kommet i besiddelse af en macbook pro, som jeg selvfølgelig gerne vil bruge til musikproduktion!

I stedet for HD-recorden leder jeg således nu efter en maskine, der helst skal være en hybrid mellem et lydkort og en mixer og eventuelt inkluderer et smart musikprogram (for relativt små penge - max 3000).

Er der nogen af jer, der kan hjælpe?

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2010
    kl. 10:21

Peder Lyng

GarageBand ..?

Et smart musik-program har du jo allerede på din Mac, nemlig GarageBand.
    Hvis du anskaffer dig et firewire-lydkort er du i gang ...

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2010
    kl. 12:45

Malte Damgaard Hansen

Fordel og ulemper ved lydkort/recording mixer

Jeg har også overvejet denne løsning til en start, men jeg blev lidt 'hooked', da jeg så Mackie's og Soundcrafts modeller med indbyggede mixere. At man kan skrue og dreje på fysiske knapper, er nok det som tiltaler mig mest, når det handler om musikproduktion - omend disse løsninger typisk er noget dyrere, og i enkelte tilfælde går på kompromis med 'recording-funktionen'.

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2010
    kl. 13:03

Peder Lyng

Overvejede også Mackie

Netop - jeg havde også kig på en Mackie mixer med firewire-kort - men endte i stedet med at købe M-Audio Profire2626, som har 8 inputs. Det virker fint ... selvom jeg ikke har en 'rigtig' mikser med knapper ;-)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk