Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Princeton upgrade - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-04-2010
    kl. 21:32

Kenneth Hermansen

Princeton upgrade

Kære panel.
    Jeg har en af de ny Fender Princeton Reissue modeller og har ikke møj fidus til den Jensen C10R enhed den er monteret med. Har tjekket celestion demo's på WatfordValves, læst div. tråde hér og andre steder, og har da fået udvidet horisonten, omend skoven er ved at vokse til i træer.

Hvis nu man skulle koge mulighederne ned til nogle få, hvad ville I så prøve?
    Min smag er soul'et tilsat jazz og blues. Og lydideal så varm og dynamisk som muligt og ikke nødvendigvis old-school.

Svar på dette indlæg
  • 05-04-2010
    kl. 23:10

Morten Lyse Pedersen

Weber..

Prøv med Webers enheder evt..?

https://taweber.powweb.com/weber/

Lars Reinau kan sikkert, hvis han ind i mellem stadigt stikker snuden herind omkring, give noget mere "hands on" vejledning om, hvad du evt. bør vælge.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 09:50

Kenneth Hermansen

Hej Morten.
    Tak. Ja, man kommer jo ikke udenom anmeldelserne af Weber, så jeg vil indsamle lidt mere viden. Tak for linket. Har set hvad der ligger af videoklip mv.

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 08:33

henrik seidenfaden

jeg...

tror personligt ikke, at du løser problemet alene ved et højtalerskift, hvis det er mere "varme og dynamik" du søger. Sidder der de originale rør i forstærkeren?

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 09:44

Kenneth Hermansen

Hej Henrik.
    Ja, pånær det 1. preamprør som fornylig er skiftet til et GT 5751m. De originale er GT 12AX7-R(Sovtek 12AX7WC). Det har gjort en hørbar forskel, til det bedre, og jeg tænkte det vel ikke kunne skade at skifte den billige C10R højttaler også.

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 13:54

henrik seidenfaden

jo..

flere forbedringer skader selvfølgelig ikke. Du holder vel lidt øje med omkostningerne i forhold til de reelle forbedringer?

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 15:10

Kenneth Hermansen

Det gør jeg nok ..

.. for så vidt. Der er jo ingen grund til at hive de dyreste dele ned fra hylderne, hvis det er for meget i sammenhængen. Selvom mit temperament egentlig er at starte dér - med de gode ting. :-)
    Denne forstærker er jo ikke i den dyre ende, og var et sats. Pga. størrelse og vægt, og efter en virkelig god demo på U-tube med Jim Campilongo tog jeg en hjem. Den har så vist sig at være hårdere i toppen og generelt mere neutral i lyden end jeg håbede på. Temmelig reissue-agtig. Ikke så meget personlighed, eller 'glow'. Den har rimelig meget bund af sin størrelse, men også de frekvenser kunne savne en god Kraft-bouillon terning .. eller noget for vitaliteten ... -
    Så det er vist det jeg leder efter ... :-)

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 15:23

Lars Reinau

Weber højttalere med mere

Hej Kenneth,
    Hvis du vil ofre en bedre højttaler til din Princeton Reverb Reissue kunne et bud være Webers 10A150, som er en alnico højttaler, med alnicomagnetens, i forhold til keramiske højttaleres, typiske kompression og dermed blødere mellemtone/diskantgengivelse. Jeg har selv med held installeret denne enhed i en original Blackface Princeton Reverb.
    En anden indgangsvinkel kunne være rørene. De G.T. rør forstærkeren er bestykket med er alle i den sterile eller metalliske ende af skalaen, dette gælder faktisk både 6V6, 5751 og 12AX7 rørene. Din Princeton vil ændre markant lyd til det varmere og mere dynamiske ved udskiftning til New Old Stock RCA 6V6GT, General Electric 5751 og et Philips/Mullard ECC83 (12AX7).
    Det eneste rør jeg ville beholde er faktisk det fabriksmonterede GZ34. Det er et udmærket rør.

Venlig hilsen
    Lars Reinau
    www.larsreinau.dk

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 22:51

Kenneth Hermansen

Hej Lars, og tak for den grundige vejledning. Som jo giver anledning til et par tillægsspørgsmål :-)
    Ved du om der er nogle af de dele du foreslår som findes i byen .. eller er det på nettet det hele? - og ... placeringen af NOS 6v6'erne giver sig selv .. men de andre du nævner?
    Det GZ34 rør .. sidder det utilgængeligt .. eller er det et 'alias' for et af dem herunder ?

Set fra højre mod venstre hedder mine:
    GT5751M (ECC83,12AX7). Oprindeligt sad GT12AX7WC Sovtek
    GT12AT7
    GT12AX7WC Sovtek
    GT12AX7WC Sovtek
    6V6GT E. Harmonix
    6V6GT E. Harmonix
    Fender, Ruby 5AR4

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 09:12

Lars Reinau

Hej Kenneth

GZ34 er den europæiske betegnelse for 5AR4, så det er ensretterrøret vi taler om. Når det er sagt kan du faktisk også ændre på tonen og responsen fra din Princeton ved at erstatte dette rør med et New Old Stock rør der hedder 5V4 (eller GZ32). Dette rør sænker forsyningsspændingen i forstærkeren og komprimerer lyden en anelse i forhold til 5AR4, hvilket giver en lidt mere bluesy og crunchy tone.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du holder til, men du er velkommen til at komme en tur forbi Glostrup udenfor København, så kan du høre alle de nævnte rør og hvorden de påvirker lyden i din forstærker. Samtidig kan du høre 12" versionen af den Weber højttaler jeg nævner - jeg har desværre ikke 10" versionen hjemme.

Som en lille ekstra ting bruger jeg noget Hitachi højttalerkabel, der giver en lydforbedring i.f.t. dit standardkabel. Det kunne du evt. også lige lytte på.

Med hensyn til forslaget om at du skal sælge din forstærker og købe en original, så er der ingen tvivl om, at både en Blackface og en Silverface Princeton Reverb vil lyde bedre end din Reissue. Fender har i alle deres Reissue modeller desværre konsekvent valgt at bruge komponenter af dårligere kvalitet (med følgende dårligere lydkvalitet) end i de originale forstærkere fra 1960'erne og 1970'erne. Til gengæld ville jeg så personligt aldrig give i nærheden af 10.000 kr. eller mere for en lille Princeton 10" combo, specielt fordi en enkelt 10" enhed i et lille kabinet, uanset hvor vintage den er, i mine ører altid vil lyde spinkelt og udynamisk i forhold til en 1 x 12" combo. Men det er så bare min mening. ;-)

Venlig hilsen
    Lars
    www.larsreinau.dk

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 13:01

Søren Alwan

Helt enig...

i betragtningen omkring 10" kontra 12" højttalere. Jeg nævner blot muligheden for at save en Princeton op til en 12" enhed. Så må enhver selv gøre op med sig selv, hvor store mængder af helligbrøde, man synes, at en sådan fremgangsmåde er udtryk for.

Husk i øvrigt lige at tjekke bias, hvis du begynder at eksperimentere med forskellige ensretterrør. Jeg har faktisk ret god erfaring med at sætte et 5Y3-ensretterrør i en Princeton. Gør man dette, er installeringen af en standby-kontakt i øvrigt en god idé, da der er tale om et direkte opvarmet ensretterrør, som ikke giver samme "slow start" som f.eks. GZ34.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 15:31

Claus Nielsen

En lille ting

nu ved jeg ikke hvor længe du har haft forstærkeren og hvor meget der er spillet på den. Men alle forstærkere skal spilles til ( 50-200 timer ) Jeg har erfaring med bl.a. Boogie forstærkere hvor de som helt nye kan lyde lidt "harsk" men efter de er blevet spillet til lyder de pludselig mere varm og open i lyden. Lyder pludselig rigtig godt ( uanset hvad jeg putter i af rør ) Så din forstærker vil helt sikkert lyde meget bedre når den er spillet til ( komponenter i forstærkeren er vænnet til at arbejde ) Så sammensat med at du måske får nogle bedre rør ( hos LARS som har helt tjek på rør ) og forstærkeren bliver spillet rigtig til ( om et halvt år ) er det gode håb forude. Jeg kan tydeligvis høre en del forskel til det bedre når en forstærker er spillet til.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 16:35

Søren Alwan

Mon ikke...

det fortrinsvist er højttaleren, der bliver spillet til?

Og ja, jeg kan godt nikke genkendende til, at Mesa i høj grad "hverken er til at hugge eller stikke i" ved at sætte forskellige rør i dem. Om man så vil betegne dette som en fordel, eller om man kan lide deres lyd, er vist et personligt anliggende.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 16:58

Claus Nielsen

HR. ALWAN

Det er selvfølgelig forstærkeren jeg mener. ( højttaleren bliver også spillet til- det er rigtigt ) Men når jeg taler med tjekket HI-FI folk og SKRYDSTRUP ( der bl.a. selv bygger forstækere ) siger det samme-med at forstærkere skal spilles til. Nu er det jo ikke alle der spiller på gamle marshall. ( jeg har den alder hvor jeg har spillet på marshall da de kom frem i danmark i tidernes morgen) Nu har jeg også andre forstærker mærker hvor jeg har oplevet det samme. Så det er altså rigtigt hvad jeg siger ! Og der findes også andre forstærkermærker der lyder godt selv om det ikke er gamle MARSHALL.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 17:03

Claus Nielsen

P.S.

Hvis du læser hvad jeg skriver om min Boogie så var det i starten som helt ny de lød lidt harsk i forvrængningen. Men efter de er spillet til lyder de stinkende godt. Synger og har en kanon varm overdrive. Ihvertfald den jeg har nu.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 17:13

Søren Alwan

Du behøver ikke...

råbe. Jeg kan sagtens høre, hvad du siger, desforuden. Og jeg kan ikke lige se, hvad Marshalls - nye som gamle - har med denne sag at gøre?

Det glæder mig da, at du er tilfreds med lyder fra din Mesa. Hvad jeg så måtte mene om dem, kan jo egentlig være ligegyldigt.

Nu tillægger jeg det ikke den helt store betydning, hvad f.eks. Steen Skrydstrup måtte mene om et givent emne. Dertil har jeg simpelthen hørt for meget vrøvl fra hans side. Men det kunne da tænkes, at én og anden hifi-fan ikke var helt tabt bag af en vogn. Men hvis der skal være hold i din påstand - hvilket jeg ingenlunde afviser, at der er - så må du vel også kunne udfolde det lidt, hvad det er, der sker? Jeg mener: Det er ret nemt at forstå, at en højttalers ophæng bliver blødere med tiden, når det gennem nogen tid er blevet mekanisk påvirket. Dette kan garanteret måles på én eller anden måde. Men hvordan vil du i konkrete termer forklare de ændringer, du påstår, der forekommer i en forstærker efter brug? Jeg nægter at tro på, at det handler om, at der efter nogen tid flytter små, grønne marsmænd ind, som hjælper til at skubbe elektronerne lidt hurtigere rundt, eller slige febervildelses-forklaringer. Så lad os få nogle facts på bordet. Indtil da er det vel blot en løs påstand?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 17:18

Søren Alwan

Men...

selv hvis jeg "køber" din påstand, skal der vist spilles temmeligt meget til, før en reissue-Fender kniber sig op på siden af en gammel original. Jeg nægter at tro på, at et halvt års intens spilleri skulle kunne udligne en betragtelig forskel i kvaliteten på de stumper, som de pågældende forstærkere er bygget af.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 17:28

Claus Nielsen

SVAR

Det er bl.a. elektrolytternes måde at arbejde på. At mange andre og jeg også kan høre det ( har erfaret det på forskellige forstærkermærker ) og du så ikke kan høre det -så må det jo være sådan. Men folk kan jo selv erfare om de kan høre forskel når forstærkeren er slidt til. Jeg kan ihvert fald. ( 60 år ) og spillet siden jeg var 14.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 17:38

Søren Alwan

Det er...

da vist kun dig, der påstår, at jeg ikke kan høre det?

Men hvad er det, du mener, at der sker med elektrolytterne i løbet af et halvt år?

M.v.h.

Søren Alwan (der ihvertfald har holdt sølvbryllup med den elektriske guitar)

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 22:34

Kenneth Hermansen

hej Claus.
    Ja det kan også være en del af problemet. Den er næsten et år gammel. Jeg spiller på den jævnligt, men ikke altid specielt højt, så måske nogle voluminøse øretæver også kan hjælpe.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 22:40

Søren Alwan

Jeg tror nu...

at elektrolytterne - når nu det efter Claus´ udsagn er disse, det drejer sig om - er forholdsvist ligeglade med, hvor højt du spiller. Som én af de få, jeg kender, der gider at besvære sig med at "genforme" elektrolytter, før jeg sætter dem i forstærkere, tror jeg nu nok, at virkeligheden ser en anelse anderledes ud. Men det er nok bare mig, der enten er døv eller ikke har spillet længe nok...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 21:00

Kenneth Hermansen

Hej Lars.
    Jep, med ultrasmå røde bogstaver står der GZ34 på Ruby røret, ved nærmere eftersyn. Jeg bor på nørrebro og vil meget gerne komme og kigge/lytte en dag - evt. i næste uge - omend det vil være mig et ubekvemt tidspunkt, at falde for noget af dit øvrige økologiske liebhavergods på, da jeg skal have bil :-). Men spændende hjemmeside m. meget relevant info.
    Og nej, selvom jeg ikke tidligere har været så teknisk funderet, har jeg egentlig aldrig haft specielt fidus til reissue-modeller. Tror jeg antog princetonen for at være en af de heldigere ... (Eller også var jeg for doven til Ebay :-)
    Jim Campilongo får den til at lyde godt. Han demo'er i et stort rum og skruer det hele op på 10 - pånær rumklang. Men hans guitar er jo heller ikke en tilfældighed.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 21:21

Kenneth Hermansen

Hej Lars.
    Jep, med ultrasmå røde bogstaver står der GZ34 på Ruby røret, ved nærmere eftersyn. Jeg bor på nørrebro og vil meget gerne komme og kigge/lytte en dag - evt. i næste uge - omend det vil være mig et ubekvemt tidspunkt, at falde for noget af dit øvrige økologiske liebhavergods på, da jeg skal have bil :-). Men spændende hjemmeside m. meget relevant info.
    Og nej, selvom jeg ikke tidligere har været så teknisk funderet, har jeg egentlig aldrig haft specielt fidus til reissue-modeller. Tror jeg antog princetonen for at være en af de heldigere ... (Eller også var jeg for doven til Ebay :-)
    Jim Campilongo får den til at lyde godt. Han demo'er i et stort rum og skruer det hele op på 10 - pånær rumklang. Men hans guitar er jo heller ikke en tilfældighed.

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2010
    kl. 09:48

Lars Reinau

Hej Kenneth

Du kan maile mig på: lars.reinau@tdcadsl.dk - så kan vi finde et tidspunkt hvor du kan komme forbi med din Princeton.

Venlig hilsen
    Lars Reinau

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 23:43

Kenneth Hermansen

nåja .. der var lige et link dér ..
    - der læses .. :)

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 16:13

Søren Alwan

Et oprigtigt ment...

råd: Sælg Skidtet og køb en original istedet. Det er billigere end at lave de mange forbedringer på en reissue, der er nødvendige, før den lyder blot tilnærmelsesvist så godt som en original...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 22:24

Kenneth Hermansen

Tak Søren. Alle råd tæller her :-) og jeg kan uden problemer følge tankegangen.
    Har faktisk haft ampen til salg i en periode, men de indkomne bud var i underkanten, så nu tænker jeg at tage skeen i den anden hånd. Det gør mig ikke så meget at bruge et par tusinde på bedre dele, hvis det kan gøre en tilsvarende forskel - og gøre mig lidt klogere på teknik ved samme lejlighed :-)

Jeg prøvede sidste år en original BF princeton i byen, som jeg dog ikke helt syntes lød som en amp til 13000,- Måske netop pga. div. modifikationer.
    Det er der dog et par stykker på YouTube der gør!

Endnu har jeg ikke købt andet fra USA end pedaler. Større indkøb og handler m. private skal jeg lige overvinde mig til. Men det er muligvis en vanesag.

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 23:13

henrik seidenfaden

nu...

ville jeg ikke lige gå så langt som Søren, men det var lidt det samme jeg hentydede til da jeg spurgte om du holdt øje med omkostningerne!
    (Og jeg ved jo heller ikke om du har købet den fra ny?)
    Men, hvis vi er helt ude i at foreslå noget andet vil jeg råde dig til at se på Lars Reinaus forstærkere. Du skal ikke umiddelbart tænke på en " traditionel hæs tweed lyd", da du sammen med Lars formenligt vil kunne finde din helt egen foretrukne lyd (F.eks. meget tættere på BF end Fenders RI). Lars er dygtig og bruger de bedste materialer (Som der aldrig har været tænkt på at gøre i Fenders RIs) MEN, det mest givende er nok processen hvor du fra starten kan være med til at finde de rør og højtalere der tilfredsstiller dine ører.

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 21:13

Kenneth Hermansen

Tak Henrik.
    Ja, forstærkeren er ny og lyder også sådan - og jeg har hørt fra Lars i denne efterhånden pænt lange tråd. :-)

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2010
    kl. 23:23

Søren Alwan

13.000..?

Jeg mener da, at der f.eks. på sidste års Vintage Show i Svendborg stod et par aldrende Princeton Reverbs til en noget lavere pris. Jeg kan dog huske forkert...

Jeg har selv for et par år siden haft fornøjelsen af at rode lidt med "bare" en sen Silverface Princeton Reverb. Og med lidt sensible indgreb og ikke mindst et sæt hæderlige rør lød den - selv med en "hm-hm" 10" Celestion Vintage klasser bedre, end jeg nogensinde har hørt en reissue-Fender gøre.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 21:19

Kenneth Hermansen

hmm .. de forstærkere har jeg åbenbart overset i Svendborg så:-) Men havde også mest gang i pedaler og strømforsyninger ovre ved pedaler.dk hjørnet.
    Jeg er ikke besluttet omkring min amps fremtid. Men uanset hvad er et besøg hos Hr. Reinau vist værd at tænke i ..
    v.h. Kenneth

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2010
    kl. 21:54

Søren Alwan

Nej...

man skal jo efterhånden også se sig godt for dernede, hvis man vitterligt vil se nogle gamle sager (Ja-ja, kom så Per Ørum. Gi´ mig så nogen på hatten! :-) ). Men der stod faktisk et par stykker lige dér, hvor man kom ind. Og der var vist også en enkelt eller to mere ude på selve udstillingsområdet.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk