Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Kampen om plads i et mix - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 14-06-2010
    kl. 21:13

Ruben Vendelbo

Kampen om plads i et mix

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres - nok især guitaristers - erfaring med, hvordan I får jeres lyd igennem live ? Jeg tror mange kender kampen: Vi har en superlyd derhjemme når vi øver, da vi ingen konkurrence har. Vi har klar diskant, sprød mellemtone, fyldig bas. Så møder vi op til job, og bassisten har forberedt sig på samme måde: Da bas lyder lidt dybt og kedeligt derhjemme, har han 10" tommer højttalere og diskanthorn sluttet til hans forstærker. Keyboardspilleren nøjes ikke med et mellemtoneorgel men fylder pads, strygere og piano på, så han dækker hele frekvensområdet. Trommeslageren slår ekstra hårdt. Slutresultatet er, at der dårligt er plads til os i mixet. Så skruer vi op for forstærkeren, og så begynder den evige krig :-) Det bliver ikke bedre af, at alle bruger kompression for ikke at lyden skal dø ud i samme halve sekund som man slår tonen an. Resultatet er en samlet gang lydmudder hvor alle kæmper om alt men der er ingen vindere..
    Jeg har selv et par tips, men vil gerne høre jeres erfaring !

Svar på dette indlæg
  • 14-06-2010
    kl. 21:53

Svend-Erik Kjær Madsen

Hejsa Ruben

Hvad med at finde dig en trio at spille i :)

Spøg til side, i skulle jo gerne være enige om lydniveauet og hvad som skal være fremme hvor i diverse numre, hvis man ikke kan finde ud af det så er det måske fordi alle vil noget forskelligt, har du debatteret problemet med dine med musikanter ?

I det lille ydmyge amatør orkester af en trio hvor jeg spiller taler vi meget om at give hinanden plads forskellige steder for at få den rette lyd frem.

Svar på dette indlæg
  • 14-06-2010
    kl. 21:58

Ruben Vendelbo

Trio

Jeg spiller både i alt fra duo til 5 mands band, men du har ret, det er lettere når man er få :-) Vi har også forsøgt at finde "steder" til os alle, både i stereobilledet og frekvensområde og lydniveau, men det er svært at overtale de andre til at "rykke lidt sammen" på lyd-bænken. Måske skulle vi også droppe nogle af de mange effekter der er med til at mudre ?

Svar på dette indlæg
  • 14-06-2010
    kl. 22:15

Rikki Stovell

Tja,

det er faktisk enkelt nok, - du giver selv en del af svaret, eller i alt fald, hvad problemet er: "krig", "lydmudder" o.s.v.
    Først, glem alt om at få det til at lyde som når du sidder der hjemme, (i første omgang) Lyden er betinget af stort set alt du er i nærheden af, strenge, pikupper, forstærker o.s.v m.m. og sidst men ikke mindst, det rum du er i.

Derudover er der den kendsgerning, at et hvert rum har en mæthedsgrænse for hvor højt du kan spille, så hvis bassen alene spiller op til denne grænse, så er der dømt "lydmudder" når I andre skal til, - SÅ SKRU NED!!!!
    Det er faktisk også en fordel, hvis man vil lære at spille sammen, (altså at spille lavt). Prøv så stille og roligt at arbejde med lyden, på laveste volume, bliv enig om niveauet mellem jeres instrumenter, og husk det.
    Hvis trommeslageren ikke kan spille lavt, så fyr ham, han bliver aldrig en dygtig trommeslager, hvis han ikke magter denne disciplin. Og så lyt til din medspiller, det er hans spil, lyd og niveau, der skal få det du laver til at lyde godt, og omvendt.
    Eller sagt på en anden måde: I skal samarbejde på alle niveauer. Et band er en organisme. - "Spille højt, hør mig og kun mig" egoister, - bør fjernes, som enhver anden kræftknude der titter frem.

Svar på dette indlæg
  • 15-06-2010
    kl. 08:05

Phillip Kaaber

Det er netop dét vi lydfolk er til for. Så skal i som musikere bare fokusere på at spille og levere et fedt show. Så skal vi nok dreje på knapperne så det hele stå flot og klart i lydbilledet :)

Men at have tekniker på er desværre oftest undervurderet på mange små balle-jobs hvor der ikke er så mange penge i det at lydmanden bliver sparet væk. Og så kommer kampen når musikerne indbyrdes skal have deres baggear til at smelte sammen, samtidig med at kunne høre sig selv...

Svar på dette indlæg
  • 18-06-2010
    kl. 17:50

Uffe Holmsgaard Eriksen

følg altid keyboardet...

Gode gamle Joe Pass fortæller i en video, at han råder alle (jazz-)guitarister til at følge pianisten, da denne netop dækker hele tonerækken og ikke er sådan at flytte rundt med :-) Hans forslag er også at spille små simple figurer, f.eks. kvarter, som passer harmoniske til det, pianisten spiller.

Jeg kender også alt for godt problemet og er gået i "less is more"-mode. Jeg bruger stort set kun overdrive og delay, og delay kun til soloer. Jeg har også prøvet at spille meget lidt eller næsten ikke - det fungerer også godt dynamisk, da man så kan fylde ud i f.eks. omkvæd.

Det kan helt sikkert løses med en dygtig lydmand, der kan justere og equalisere undervejs. Ellers er der nok kun at lytte, passe på lydniveauet og håbe, at de andre gør det samme...

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2010
    kl. 15:19

Casper Knudsen

Bedre sent end aldrig

Jeg kan se at tråden er en månedstid gammel, men alligevel:

Jeg er meget enig med både Rikki, Uffe og Kræn!

For rigtig mange år siden, spillede jeg i forskellige bands, hvor vi spillede alt for højt. Vi kunne faktisk ikke rigtigt høre hinanden, hverken når vi øverede eller når vi spillede jobs.

På et tidspunkt begyndte jeg at spille i et professionelt band med blæsere og på det første job vi havde sammen, indstillede jeg mit Marshallanlæg som jeg plejede, så jeg virkelig fik respons fra udstyret. Allerede få takter inde i det første nummer kikkede hornsektionen forbavset på mig og rykkede 3 meter længere væk.

I pausen fik vi alle sammen så en god sludder om det at spille sammen i et band, og jeg lærte at spille så lavt på mit udstyr, at jeg kunne høre hvad de andre musikere lavede. Pludselig åbnede der sig en ny verden for mig og vi begyndte at spille meget mere ”sammen” og kunne meget bedre ”kommunikere” med hinanden. Det var mange gange federe at spille på denne måde.
    Derfor er der efter min mening ikke ret mange der har brug for musklerne i en 100 watts Marshallstack. Derimod synes jeg at det er superfedt at finde en fed lille forstærker på f.eks. 15-30 watt, som man forholdsvis let kan få til at forvrænge (hvis man kan li’ det). Det er mere end rigeligt, både i øvelokalet og på scenen, og så er den heller ikke så tung at slæbe på.

Ud over volumendelen er der så den instrumentale side af sagen, hvor det er vigtigt at der f.eks. ikke ligger to guitarer oven i hinanden.
    Hvis man er opmærksom på hinanden, flytter den ene guitarist sig helt automatisk på gribebrættet. Det er luften i musikken der får det til at swinge, så hold det simpelt og undgå for mange effekter. F.eks. kan to guitarister, der begge benytter chorus samtidigt, fuldstændigt ødelægge lydbilledet, ligesom rumklang og delay kun bør benyttes i begrænset omfang.

Når man så skal spille jobs, er nøgleordet en god lydmand. Han skal nemlig nok få detaljerne frem i de forskellige instrumenter, hvis man bare sørger for at spille tilstrækkeligt lavt på scenen.
    Jeg kan som regel ikke selv høre ret meget af hvad der kommer ud af min guitarforstærker, men får et dejligt mix via monitoren, hvor jeg selv ligger en anelse højere end de øvrige instrumenter i lydbilledet. På den måde har alle en god oplevelse på scenen. Men det kræver selvsagt en dygtig og opmærksom lydmand og de hænger desværre ikke på træerne. Derimod er der masser af elendige af slagsen, der aldrig har haft forstand på at lave lyd, selv om de selv påstår det modsatte og kan fremlægge en alenlang "referenceliste". Så når du finder en dygtig lydmand, så hold fast i ham og betal ham ordentligt, for han er bandets vigtigste person.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk