Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
av - jeg passer ikke ind i lydidealet - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 17-06-2010
    kl. 15:55

Søren Kjær

av - jeg passer ikke ind i lydidealet

Uden at angribe nogen - en strat og en marshall siger mig ikke så meget. Jeg kan faktisk godt lide lyden af humbuckers over en fender-amp.

Jeg er heller ikke puritaner og går op i om en bestemt "lyt" har en ganske bestemt værdi, som denne amp blev forsynet med i 14 dage i 1967 pga leveringsproblemer, og ikke mindst om den produceret et bestemt sted om formiddagen i en ulige uge.

Mine guitarer er lidt det samme. Jeg er bedøvende ligeglad med hvad der står på guitaren. Det der interesserer mig er, at den føles "rar". Ud fra et musikalsk synspunkt er jeg fuldstændig ligeglad med om en guitar er produceret i går, eller i 18hundrede-grøn-hvidkål. Hvis den får mig til at vende mundvigene opad, er den godkendt. Jeg spiller ikke en snus bedre, om guitaren koster 2kkr eller 200kkr.

Som jeg ser det, er der en tendens til at nedvurdere alt der ikke lige passer i smag med nogle enkelte desværre toneangivende brugere her på forum.

Lidt overdrevet udtrykt:
    Jeg føler at unge mennesker som skriver her med et spørgsmål i retning af:"Hej, jeg har spillet guitar i ½år. Skal jeg købe en Epiphone les Paul, eller en Squier Strat? Jeg spiller den og den slags musik" bliver tromlet ned med svar i retning af "nej du skal have et 62'er strat eller i hvert fald ikke noget post CBS, og glem alt om mex-modellerne, og så skal du have en handwired customdesigned marshallclon med state-of-the-art-speakers"

Det er OK, at pointere at kvalitet og pris hænger sammen, men det er jo ikke et svar der kan bruges til noget. I langt de fleste tilfælde står folk med en absolut begrænset pose penge, og spørger om råd, for at få mest muligt ud af de surt sammensparede penge.

Jeg vil ikke, som en del andre, gøre mig til dommer over hvad der lyder godt, og hvad der lyder skidt. Jeg tillader mig at skrive hvad JEG synes er godt, men jeg gør mig ikke til dommer ved indiskutabelt at kalde noget godt eller skidt.

Nogle her på forum har helt klare meninger om kvaliteten af diverse produkter. Igen skal jeg ikke gøre mig til dommer, men min opfattelse er, at disse indlæg har en alvorlig slagside til fordel for noget custombuild handwired halløjsa. Det kan da godt være at feinschmeckerne rynker på næsen ad disse stock-amps. Men hvorfor skræmme lille guitarJohnny væk, når nu han lige nøjagtig har råd til sådan en røramp i stedet for den 5W tingest der fulgte med da han fik guitaren? Det er sq da et kæmpe skridt fremad for ham. Eller tager jeg helt fejl her?

mvh
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 16:28

Søren Alwan

Hmm...

Det kunne da vist være relevant at få nogle konkrete eksempler på banen her? Jeg synes da, at der bliver svaret sådan temmeligt meget "i øjenhøjde" med det stillede spørgsmål...

Nu giver du din mening til kende. Og det er fint! Hvis jeg bliver spurgt - somme tider endda direkte - om min mening, hvilket f.eks. kunne være spørgsmål omkring Marshall-forstærkere. Så siger jeg min mening af karsken bælg. Og jeg prøver på at begrunde mine svar sagligt, omend det ofte til syvende og sidst kan koges ned til, at "at det synes MINE ører altså". Men mere eller mindre bevidst´at "svare forkert" - det ville da være både uærligt og at stikke folk blår i øjnene.

M.h.t. budget: Det er ikke ret lang tid siden, at jeg seriøst forsøgte at hjælpe en (ung?) fyr med at finde et godt forstærkerkøb i 2000-kroners klassen, hvilket vel næppe kan påstås at være mange penge for en guitarforstærker? At han så ikke ville høre på mit råd, og historien endte med, at jeg selv for 2300 kroner fik en svinefed, lille forstærker - well, sådan kan det gå. Men hvis jeg er at regne blandt "de få toneangivende", må jeg melde hus forbi til dit argument omkring økonomi. Til gengæld kan jeg ikke være mere enig i dit synspunkt omkring, at det vigtigste er, at man kan lide sit grej samt lyden af det.

Jeg er sikker på, at hvis lille Guitarjohnny stiller et oprigtigt spørgsmål her, får han også et seriøst og kompetent svar. Jeg kan ikke mindes, at nogen har svaret noget som helst omrking, at én, der har spillet guitar i 1 ½ år, skulle købe en pre-CBS Strat, som du påstår er tilfældet. Men link lige til, hvor det er sket, så skal jeg forholde mig seriøst til fakta...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 16:47

Søren Kjær

Jeg har.....

.....med vilje ikke refereret til et konkret eksempel - bemærk jeg skriver:

"Lidt overdrevent udtrykt".

Ej heller har jeg peget på nogen konkret. I al beskedenhed har jeg bare ladet mig irritere lidt af den generelle tone af bedrevidenhed og smagsdommeri. At netop du så er den første til at kommentere mit indlæg, kommer på ingen måde bag på mig.

Jeg har stor respekt for din viden om forstærkere generelt, og marshall i særdeleshed. Sidstnævnte er altså ikke mit ideal. Det nærmeste bliver faktisk bluesbreakeren med greenbacks - begge dele noget du højlydt har nedvurderet gennem tiden.

Heldigvis har vi stort set alle individuelle lydidealer - vore er bare ikke sammenfaldende - respekter det, eller undlad at kommentere

mvh
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 16:59

Søren Alwan

Hmm...

Jamen, hvis du mener, at det er forkert, at jeg giver udtryk for min oprigtige holdning, når der spørges til, hvad der er skidt og kanel, når det kommer til Marshall-forstærkere, så må jeg skuffe dig med, at jeg altså - på baggrund af praktisk erfaring - har tænkt mig at fortsætte med - på saglig vis - at sige min ærlige mening. Enhver - det vil altså også sige dig - er yderst velkommen til i en seriøs og sober tone at argumentere for lige nøjagtigt dét synspunkt, som de måtte finde det rette. Og det har jeg til enhver tid haft dyb respekt for. Og hvis du synes, at en reissue-Bluesbreaker er "det fede", som rammer netop dit lydideal, så er det jo bare fedt. Og så er det da dét, du skal anbefale folk, når de spørger. Men du kan da vel ikke med rette forlange, at jeg pinedød skal give dig ret og derfor lade være med at modsige dig, når mine ører fortæller mig noget helt andet, end dine fortæller dig?

Jeg ved ikke lige, hvor du får det fra, at jeg (og muligvis andre? Eller var det ment som et rendyrket personangreb?) ikke skulle respektere dit og andres lydideal? For mig at se, er din påstand om dette grebet ud af den blå luft. Men hvis du synes, at dit synspunkt får for lidt spalteplads på nærværende forum, er du da den nærmeste til at gøre noget ved det...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 17:19

Søren Kjær

uha - selvretfærdig harme

Søren Alwan - du føler dig helt klart ramt af mit indlæg. Mit budskab er ikke andet end tænk jer om inden i svarer. Prøv at sætte jer ind i hvor i universet dem i svarer befinder sig. Kategoriske udtalelser fra guruerne kan sagtens bremse en håbefuld ung guitarist i at tage et skridt op ad trappen til det han/hun måtte finde som sit lydideal.

Jeg kunne også for tvistens skyld sige at dette kun bekræfter, at når man belaster en kæde, springer det skøreste led først. Det vil jeg dog undlade, idet jeg har stor respekt for din viden.

Du og andre toneangivende her på forum har faktisk et stort ansvar. Hjælp da folk til at komme videre - også selv om det måske ikke er i din personlige smag. Hvis nogen spørger til umba-umba- forstærkere, og du vel at mærke har erfaring/viden om disse forstærkere, så sig da "aarhh den og den model har en tendens til, at den og den del ikke fungerer godt" Og hvis du så vil fremstå som den rigtige guru skriver du "men med et fikst lille tweak beskrevet på den og den hjemmeside, kan den bringes til at fungere og lyde hæderligt".
    I mine øjne er den slags råd og vejledning meget bedre og mere relevant end "køb en hidsigamp model det og det"

med venlig hilsen
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 18:04

Søren Alwan

Jamen...

så er vi jo rørende enige. For jeg mener sådan set, at jeg agerer 100% i overensstemmelse med dine anvisninger. Jeg har dog ikke noget behov for at fremstå som "guru" eller andre mere eller mindre latterlige mærkater, man kan sætte på folk. Aktivt medlem af soundchecks debatforum med én stemme som alle andres er så rigeligt dækkende en titel for mig.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 18:17

Søren Alwan

I øvrigt...

var jeg grundlæggende slet ikke klar over, at dette fællesforumske "fremherskende lydideal" var en eksisterende størrelse, der åbenbart befinder sig i opposition til f.eks. humbucker-pickupper og Fender-forstærkere? Nu har jeg led lidt efter det. Men jeg kan sgu´tte rigtigt få øje på det. Jeg kan få øje på brugere, som giver udtryk for, hvad DE spiller på. Men ikke ét sted, hvor andre klandres for at spille på andre instrumenter eller at have andre lydidealer. Men måske Hr. Kjær via eksempler vil kontretisere sit synspunkt en anelse?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 20:22

Søren Kjær

Hr Alwan

I din selvretfærdige harme overser du helt din egen rolle som selvbestaltet forumpoliti.
    Ja, jeg ved godt at alle ikke er så modne og voksne som du.
    Ja, jeg ved også at alle ikke er i stand til at forklare alt med korrekte tekniske termer, men jeg er naiv nok til at tro på, at de gør deres bedste.
    Ja, jeg ved også godt, at nedennævnte citat vedrører en person, som DU ikke har meget til overs for. Jeg kan dog ikke se den store forskel i sprogbruget.

Citat:
    "Jeg synes nu ikke, at man skal give den idiot, som han jo da selv har stemplet sig som, dén fornøjelse at se de ellers rimeligt fornuftige brugere af dette fine forum bruge en masse energi på at få ham "shut up"...

Well, jeg synes da, at han er en irriterende nar. Men jeg tager mig til takke med, at han sikkert bare er en sent udviklet bebumset 14-årig med en hjerne "to match it", der synes, det er fantastisk morsomt af og til at råbe en gemén plathed...

Jeg håber, han snart bliver træt af at se, at den faste reaktion er, at alle synes, han opfører sig som en jubel-idiot, og så finder sig nogle andre "legekammerater", der synes, dén slags er sjovt. Men hvis han bliver ved, må vi da have ham fjernet!

Ak ja - små hjerner, små glæder...!
    citat slut.

hmmm jeg kan kun gentage dine egne ord

Ak ja - små hjerner, små glæder...!

med venlig hilsen
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 20:59

Søren Alwan

Nu...

har jeg svært ved at se, hvad de udtalelser, du linker til, har med lydideal at gøre?

Nå, men nu drejer de sig jo alle om en enkelt bestemt bruger. Jeg synes måske nok, at det ville nuancere din noget ensidige fremlægning af sagerne, hvis du samtidig viste, hvad de var en reaktion på. Typisk drejer det sig om fuldstændigt uprovokerede og umotiverede udfald imod homoseksuelle i et særdeles frastødende sprogbrug og i en sammenhæng, som ikke på den fjerneste måde lægger op til det. Og hvis det er at agere "selvbestaltet forumpoliti" at sige sin ærlige mening om denne tåbelige og diskriminerende adfærd - ja, så må det være sådan. Jeg ville gøre nøjagtigt det samme i morgen. På andre lignende fora med en tilstedeværende moderator ville pågældende person forlængst have været ekskluderet og hans indlæg slettet.

Men jeg synes godt nok, at du er kommet lidt langt væk fra dine frustrationer omkring ikke at passe ind i det påståede tværforumske lydideal, Hr. Kjær. Hvad er det egentlig, du vil?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 12:20

Søren Kjær

lydideal

Ser du Søren - Der burde jo ikke eksistere et lydideal her på forum. Problemet opstår når du og andre absolut skal kalde alt der ikke falder indenfor den smag som nu er come il faut, for crap, skiekass eller måske noget der er værre.
    Jeg synes virkelig det er synd for lille Johnny Guitar, som af sine surt tjente avispenge får råd til at købe f.eks. en Vox eller Line6 moddeling amp - at han får hældt i hovedet, at det er crap, eller simuleret orgasme eller hvad ved jeg. Det er da ikke optimalt, men måske et kæmpe skridt fremad for ham. Nu har jeg jo i tidligere indlæg set, at du ikke har meget tilovers for "bumsede 14-årige" - Antyder du dermed at der bør indføres en aldersbegrænsning på forum? Skal denne aldersbegrænsning også gælde os gamle mere eller mindre senile og forstokkede.
    Nej dette forum bør være for alle - også dem du og jeg og alle andre ikke er enige med - og de skal kunne være her uden nedladende og hånende bemærkninger.
    Mit råd til den selvbestaltede, selvretfærdige og bedrevidende elite på forum er: Hold da k.. -undskyld mund hvis i ikke har noget positivt og/eller konstruktivt at tilføje. Der er da ingen grund til at trampe på dem der ikke lige har jeres idealer.

med venlig hilsen
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 13:00

Søren Alwan

Som sagt...

Ha' et godt liv hr. Kjær! Hvis dette for dig eller andre - herunder 14-årige - indebærer at svælge i lyden af Line6-produkter, simulerede orgasmer eller helt tredje ting, skal jeg på ingen måde stille mig hindrende i vejen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 13:02

Søren Alwan

Som sagt...

Ha' et godt liv hr. Kjær! Hvis dette for dig eller andre - herunder 14-årige - indebærer at svælge i lyden af Line6-produkter, simulerede orgasmer eller helt tredje ting, skal jeg på ingen måde stille mig hindrende i vejen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 13:03

Søren Alwan

Som sagt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 13:57

Søren Alwan

Ok.

Det skulle så kun have stået en gang. Jeg ved ikke lige, hvad der sker...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 13:50

Søren Alwan

Som sagt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 14:09

Søren Kjær

takker

men orker ikke at gøre det på samtlige enslydende indlæg. Hø hø hø man kunne fristes til at tro, at du er gået i selvsving.
    Jeg beder dig bare huske din ligegyldighed når andre kommer til at poste noget der ikke falder i din smag.

med venlig hilsen
    Søren

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 21:07

Søren Alwan

Men sikken...

fornyelse, du lægger for dagen, Hr. Kjær!

http://www.soundcheck.dk/forum/thread2.php3?ThreadId=69062

Når du du har så ondt i det allernederste af ryggen, at det snart må være svært for dig at sidde ned, over, hvordan landet ligger - og tilsyneladende har tingene åbenbart ikke ændret sig en tøddel i løbet af de sidste cirka to år - hvorfor så plage dig selv med at skulle gennemleve dette rædselsscenarie? I mine ører kunne det umiddelbart lyde som om, at du ville finde dig langt bedre tilpas andetsteds...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 21:33

Rikki Stovell

Det

er jo en fantastisk tråd, som kunne være interessant, hvis det ikke lige var fordi den bliver mere og mere personlig på en lidt dum måde.
    De fleste der er på dette forum "kender" Søren Alwan og ved sådan nogenlunde hvad han står for ang. smag omk. lyd og forstærker m.m.

Jeg deler ikke Sørens smag, og han ville nok gå i sultestrejke hvis han skulle spille på min guitar/forstærker: Guitar: Ibanez JSX/Jem, forstærker: Peavey JSX212. og det er vel sådan det skal være.

Men vi bruger/har brugt mange år på at finde og finpusse vores lyd, udstyr, guitar, forstærker og i den forbindelse har vi også haft fingerne i meget lort. Derfor har mange her inde på dette forum en klar holdning til hvad der er godt og skidt, set ud fra deres verden, og sådan må det være.
    Hvis Polle fra Vorbasse vil have klar besked omk. div. ting og sager, så er dette forum ganske udemærket, så længe Polle husker at det tit vil være subjektive meninger, - det derfor at erfaring er godt når man udtaler sig, det giver det subjektive lidt mere dybde.

At Polle så måske ikke har råd endnu, "til det fede udstyr", det er så en anden sag. De fleste af os er jo sikker startet i den lette ende, og har overlevet.

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 22:33

Søren Kjær

åh der er såmænd ikke meget nyt

Jeg er stadig af den overbevisning, at man skal stikke fingeren i jorden (evt. gennem øret) inden man kategorisk udtaler sig. Jeg er stadig ikke overbevist om, at en ptp konstruktion altid er den rigtige løsning.

Jeg læser intensionen i hr Alwans seneste indlæg således, at hvis jeg ikke kan lide lugten i bageriet, så burde jeg hellere finde andre græsgange. Tjah - bevares det var mig selv der bragte begrebet forumpoliti på banen!!

Uanset hvilke holdninger en bruger på forum bringer til torvs, berettiger det dig ikke til den slags åndsforladte udgydelser. Det eneste du opnår er at bære ved til bålet. Du burde med din modne og voksne tilgang til forum kunne abstrahere fra den slags, og tie det ihjel. Det er jo kun "sjovt" så længe nogen reagerer.
    Alligevel vælger du udgydelser der ikke ligger mange tommer over det du selvretfærdigt kommenterer.

Med hensyn til lydidealet - nej der er ikke konkret peget på Strat/Marshall, men tonen er efter min bedste overbevisning lagt til rette således at hvis du ikke er enig i at dette er det rette, må du sejle din egen sø.

Til Rikki Stovell
    Ja, du har fuldstændig ret i at mange har en klar holdning til godt/skidt - det har jeg også selv. Jeg vil bare ikke pådutte andre, at en bestemt model forstærker ikke dur. Jeg vil måske anbefale, at prøve noget andet - men hvis pengepungen ikke rækker længere, og dette skridt er et skridt fremad for vedkommende, så lad det da være sådan. Hverken du, jeg eller nogen anden kan sige hvad der lyder godt/skidt i andres ører.
    Det er nemlig i bund og grund som du selv nævner subjektive meninger der luftes her på forum. Det ærgrer mig bare når nogle (ingen nævnt - ingen glemt) udtaler sig ualmindeligt kategorisk. Eksempelvis opfatter jeg ikke min Peavey classic 50 som en "skiekass" hvilket en anden her på forum har kaldt den. Det er da OK at vedkommende ikke bryder sig om forstærkeren, meeeen man kunne måske overveje et sprogbrug der ikke hører hjemme hos en bumset 14-årig. Eller det er måske hvad vedkommende nu er?

med venlig hilsen
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 22:59

Chriss Olsen

Ups

Hey..synes faktisk at Søren Kjærs første indlæg var ganske relevant.At der er opstået en diskussion på baggrund af den viser jo bare at han ikke er helt ved siden af.
    Venlig hilsen
    Skäralid

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 23:36

Mac Man

Er der ikke nogen.

Der kan pege på hvad hr. Kjærs indlæg går ud på ? Han opfinder en tendens, som han efterfølgende så ser sig sur på, en tendens jeg ikke kan finde nogen steder, og som han ikke kan give eksempler på... Og nogen har engang sagt noget grimt om hans Peavey på dette forum.
    Hvori består det relevante for noget og nogen som helst i det ?

At så Alwan bider på.. Don´t feed the troll, Sørenl.. Han læser ikke engang sine egne usammenhængende indlæg, for slet ikke at tale om andres... For han ved nok!

Svar på dette indlæg
  • 18-06-2010
    kl. 09:28

Søren Alwan

Nej...

Jeg har også lidt svært ved at få øje på hensigten - andet måske få lov til at slippe lidt indestængt gas i ud form af usammenhængende og u-underbyggede udfald mod hint og hisset. Så jeg har ærligt talt ikke tænkt mig at bruge yderligere krudt på Hr. Kjær, som fremdeles må have/ få sig et godt liv. Han får til gengæld ingen nævneværdig indflydelse på mit.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-06-2010
    kl. 12:24

Søren Kjær

Jo det vil jeg da gerne

Efter min bedste overbevisning (bemærk jeg skriver min bedste overbevisning) er der en tendens blandt nogle brugere her på forum til, at hvis et produkt - det være sig amp, pedal eller hvad ved jeg - ikke falder i pågældende bruger/brugeres smag, er det som minimum lavet af skodkomponenter. Alt får en kommentar med på vejen, og den højeste karakter noget kan få, hvis altså det falder udenfor hvad der ellers er come il faut, er "sådan en ville jeg aldrig investere i". Desværre er det også af og til fulgt af hånlige eller nedladende bemærkninger.
    Tænk hvis der sidder nogen derude, som godt kan lide lyden af en samling kineserrør og hammondtransformere? Er det bare imbicile halvhjerner som ikke har forstået noget? Skal vi alle ensrettes efter at det eneste rigtige er noget ganske bestemt?

med venlig hilsen
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 21-06-2010
    kl. 12:46

Søren Kjær

og forresten

MacManisk
    Det er faktisk udtalelser som dem du selv sender til torvs jeg opponerer imod.

http://soundcheck.dk/forum/thread.php3?ThreadId=78995

I dette tilfælde ønsker en person at høre andet end, "det dur ikke". Det falder ganske tydeligt ikke ind under din bedrevidenheds tolerancer, og derfor kaldes personen en "narrøv" - hvem er i virkeligheden "narrøven" i den tråd?

med venlig hilsen
    Søren kjær

Svar på dette indlæg
  • 22-06-2010
    kl. 01:26

Søren Alwan

Som sagt...

Ha' et godt liv, hr. Kjær! Hvis det indebærer at svælge i lyden af kinesiske rør, skal jeg på ingen måde stille mig hindrende i vejen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-06-2010
    kl. 23:42

Rikki Stovell

Hej Søren Kjær/Alvan

Jeg er fuldt ud enig i at vi skal opføre os ordenligt på dette forum, og at det gælder alle. - Jeg kan godt huske da jeg stod med min første guitar for mange år siden, den gang syntes jeg det var en fed guitar og den forstærker jeg havde lød i mine øre også godt. - Hvis jeg havde det udstyr i dag, ville jeg nok blive skuffet.
    Over tid lære man at der er noget der er betinget af "smag" og noget der er betinget af "kvalitet" som i min terminologi ikke er det samme. Jeg husker også at pengene var små, så man var glad for det man kunne få fat i, og da teknikken og erfaringen ikke var så stor den gang, var man som reglen også tilfreds med den lyd og det instrument man havde. - Men som tiden går bliver man typisk mere kræsen og stiller større krav til lyd og matriale.

Typisk vil man også få nogle "guruer" man sigter efter. Jeg har haft mine og har stadig et par stykker tilbage. - Jeg tænker det er en proces vi alle skal igennem, hvis vi bliver ved længe nok.

Personligt ville jeg aldrig pådutte andre mine lydidealer, men jeg har en nogenlunde sikker ide om hvad der er kvalitet, også selv om det ikke er noget jeg ville finde på at købe.

Når Polle fra Vorbasse spørg omkring den guitar eller forstærker han har købt, så vil svaret jo være betinget af hvad han spørg om. Jeg har oplevet, også på dette forum, at en glad køber af en guitar eller forstærker til ca. 2000,- mente at han havde købt en kvalitetsvarer!!! og her kommer min tese ind: smag er en ting, kvalitet er noget andet. Men man skal selvfølgelig ikke svine andres indkøb til, det siger sig selv, man skal jo starte et sted.

Men mange nybegynder eller hyggeguitarister vil måske ikke engang kunne drage fordel af kvalitet, da det typisk kræver en "rolig" hånd at betjene, hvis man kan sige det sådan. Der er jo nok også en grud til, at man kun sjælden ser dygtige musikker på billigt udstyr.

Men på med sommerhåret, livet er for kort til tåbelige skænderier :-) omk. ting der burde give overskud, også til andre.

Svar på dette indlæg
  • 21-06-2010
    kl. 07:14

Jens Villy Pedersen

Halløj

Jeg synes der er plads til alle lydidealer her på forummet, både Søren og Søren og mange flere. Så er der nogle der er mere aktive end andre, og jeg synes det er bedre med flere aktive end flere passive (som mig). Det er sgu da fedt at folk brænder for noget, sådan som både Søren og Søren gør! Gi hinanden (og flere med) kamp til stregen, men det kunne være fedt hvis der var lidt humor med.

Jeg synes f.eks. at der er for få der spiller elektrisk lyre i et vikingeband! - kom ud af busken derude, alle I lyrespillere, og fortæl mig om jeres erfaringer med lyrer, ledninger og forstærkere.

Svar på dette indlæg
  • 02-07-2010
    kl. 18:26

Johnny Møller

Line6 VS Marshall

Sidder lige og læser dette forums emne, og bliver helt rystet!.
    Jeg troede at her kunne jeg finde noget seriøst læsestof, men ak nej!!

Jeg spiller forøvrigt både Marshall og Line6 - Vintage Modern / Vetta II

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2010
    kl. 21:01

Søren Kjær

næh intet nyt under solen

nogle bruger en masse ord på at bedyre sin/deres uskyld. I virkeligheden havde det klædt den/de pågældende, at tie mit oprindelige indlæg ihjel. Jeg har ingen aversioner mod nogen generelt set. Jeg bliver bare p.ssed når bestemte holdninger bliver fremhævet som mere rigtige end andre. Bemærk, at jeg ikke peger på nogen. Jeg er bare træt af nedladende bemærkninger, når tingene ikke lige udvikler sig i retning af enkelte mere eller mindre toneangivende forumdebattørers personlige synspunkter.
    Mine - jeg ved ikke hvor mange - cent er, at har man ikke noget positivt at tilføje, skal man holde mund. Ingen vinder noget ved at tale ned til andre.

med venlig hilsen
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2010
    kl. 21:48

Søren Alwan

Jamen...

det er vist til syvende og sidst kun dig, der påstår, at visse holdninger skulle være mere rigtige end andre...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2010
    kl. 22:14

Søren Kjær

ak ja Alwan

som vanligt føler du dig truffet.
    Jeg respekterer dybt din viden om rørforstærkere. Vi er ikke enige om hvad vi hver især synes lyder godt. Pudsigt nok hænger det nok til en vis grad sammen med den musik vi hver især sætter pris på - og nej det er ikke et forsøg på at dreje tingene over i et nyt spor, bare en konstatering.
    Jeg kan sagtens leve med at få "skudt i skoene" at jeg kan lide lyden af kineserrør og simulerede orgasmer. Det er virkelig ikke væsentligt for mig. Det der er væsentligt for mig, er at dette forum er åbent for alle. Også for bumsede 14 årige som selv føler at de er verdensmestre. Hvis ikke du eller andre har noget konstruktivt at bidrage med på deres indlæg - så hold da mund. Der er ingen grund til at nedvurdere folk, heller ikke selv om de bestemmer sig for noget andet end de råd de får her. Det er jo ikke sikkert, at dine argumenter er så indlysende i deres ører, som de er i dine

med venlig hilsen
    Søren kjær

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2010
    kl. 22:33

Søren Alwan

Jamen...

så er vi jo enige. Jeg skulle ikke mene, at jeg på noget tidspunkt har talt nedsættende til nogen 14-årig - eller andre i hvilken som helst alder - med eller uden bumser. Jeg skulle heller ikke mene, at jeg på noget tidspunkt har "skudt nogen noget i skoene" p.g.a. deres præferencer om rør eller noget andet. Jeg har givet udtryk for, hvad JEG synes, lyder godt. Men hvis ikke et debatforum netop er skabt til dén form for meningsudveksling - ja, så er der godt nok ét eller andet grundlæggende, jeg har misforstået.

Det er muligt, at andre ikke har det på samme måde. Men jeg kan altså sagtens være uenige med folk om mangt og meget - herunder lydiealer og veje til at opnå disse - uden at min respekt for dem er mindre af den grund. Så det glæder mig da oprigtigt, at vi ser helt ens på, at dette forum er åbent for alle. Og du har da helt ret i, at dét argument, som er indlysende i én persons øjne og ører, ikke nødvendigvis er det i den næstes. Netop derfor bestræber jeg mig også altid for at argumentere sagligt for mine synspunkter samt at understrege, når jeg kommer med et synspunkt, som til syvende og sidst kun kan være et udtryk for min personlige holdning. Jeg kan kun opfordre andre til at gøre det samme.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2010
    kl. 21:57

Søren Alwan

De eneste...

eksempler, der endnu er set, er vist, når folk har fremført direkte diskriminerende holdninger over for homoseksuelle. Og i dét konkrete tilfælde må jeg tilstå, at jeg stadig finder det helt i orden at "komme med nedladende bemærkninger" til folk, der ikke forstår, at dén slags ikke hører hjemme på et forum som dette.

Det er blevet sagt adskillige gange tidligere i denne tråd. Men vi skal åbenbart have den igen: Hvad er det egentlig, du vil sige omkring dét "fællesforumske lydideal", som du ihærdigt påstår, eksisterer, men som ingen andre rigtigt kan få øje på, hr. Kjær?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2010
    kl. 23:38

Søren Kjær

tjah

jeg har refereret til en tråd tidligere, hvor en debattør efter min bedste overbevisning overskred alle grænser for god tone.
    http://soundcheck.dk/forum/thread.php3?ThreadId=78995
    Det er samtidig et ganske udmærket eksempel på, at du og andre ikke læser hvad der bliver spurgt om, men udelukkende bringer - bevares sikkert velmente negative erfaringer til torvs. Da spørgeren præciserer sit spørgsmål får han først en sviner fra en side, og da han følger tonen op, bliver han belært om at finde kammertonen. Afsluttende med en halvfornærmet kommentar fra din side.

med venlig hilsen
    Søren kjær

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2010
    kl. 23:58

Søren Alwan

Han...

spørger efter et råd, der "bevarer så meget tone som muligt" og får det bedste råd, der ifølge flere forummedlemmer - vel at mærke forummedlemmer med praktisk erfaring på det konkrete område - kan gives. Han bliver så fornærmet over, at den praktiske erfaringer siger noget andet end dén idé, han har fået i hovedet, og giver udtryk for det. Og så får han vel lidt igen af samme skuffe. Jeg mener, hvis man efterlyser praktiske erfaringer på et område, og derpå forkaster dem lige så hurtigt, som man får dem - ja, så skulle pokker da også stå i at spilde sin tid på at forsøge at hjælpe manden...

Og det kan da godt være, at tonen i den pågældende tråd ikke er en opvisning i god smag. Men i mine øjne ser det umiskendeligt ud som om, at trådstarter absolut ikke vil lytte til dén praktiske erfaring, som han ellers giver tilforladeligt indtryk af at efterlyse i sit første indlæg. Jeg synes faktisk, at folk i de første indlæg - indtil han pointerer, at han ikke vil høre på de givne svar - forsøger af bedste evne at hjælpe manden.

Men jeg glæder mig da til at se en masse hjælpsomme og indsigtsfulde indlæg fra din side i fremtiden, Søren Kjær. For dem har det da unægteligt ligget lidt tungt med i indtil nu. Og det er jo nemt nok at kritisere andre for deres indsats, hvis man selv blot sidder sin dertil indrettede og ikke kommer konstruktive indspark til selve debatten (så kunne man jo også være med til at præge det påståede "fællesforumske lydideal"), men kun en gang imellem kommer med mishagsytringer om, hvordan andre gebærder sig udi forsøget med hjælpe andre med deres spørgsmål. Så jeg glæder mig til at se dig på banen med vid og bid, hr. Kjær!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2010
    kl. 00:31

Søren Kjær

åh nu var det sådan...

at trådstarteren allerede i første indlæg efterlyste GODE erfaringer.

lydideal - tjah du refererer selv til en anden tråd allerede i dit første indlæg i denne tråd

citat
    Det er ikke ret lang tid siden, at jeg seriøst forsøgte at hjælpe en (ung?) fyr med at finde et godt forstærkerkøb i 2000-kroners klassen, hvilket vel næppe kan påstås at være mange penge for en guitarforstærker? At han så ikke ville høre på mit råd, og historien endte med, at jeg selv for 2300 kroner fik en svinefed, lille forstærker-
    citat slut

Nej han ville ikke høre på dit råd - det er jo ikke sikkert, at han opfattede pågældende forstærker som værende svinefed. For mig er tonen i citatet, og ikke mindst tråden absolut noget i retning af at han var en dumskalle som ikke forstod dit budskab om hvad der er svinefedt.

Nu er det jo ikke sådan, at jeg pinedød helst skal have en kommentar med i samtlige tråde her på SC. Jeg har et mere indholdsrigt liv, end at leve det her på forum - underforstået jeg kigger forbi engang i mellem. Jeg har ingen lyst til at pådutte andre min opfattelse af hvad der er god eller dårlig lyd.
    Jeg har ikke stor indsigt i forstærkerkonstruktion. En gang i mellem dukker der ting op, som absolut går hen over hovedet på mig. Det er ting som f.eks. hvorvidt det ene kabel lyder bedre end det andet, og ikke mindst når det drejer sig om højtalerkabler. Det er ting som er absolut subjektive, og derfor er den ene mening lige så god som den anden.
    Min know-how ligger derimod på et ganske andet område, som jeg tidligere har luftet med voldsom kritik til følge. Jeg ved noget om lovgivning på el-området og ikke mindst CE-mærkning. Skulle der dukke spørgsmål op på dette område giver jeg gerne mit besyv med.

med venlig hilsen
    Søren Kjær

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2010
    kl. 00:48

Søren Alwan

Jamen...

det vil vi da så glæde os til.

Og i øvrigt kan jeg ikke se, at jeg på nogen måde, kalder nogen for "en dumskalle". Jeg siger blot: Jeg kom med et velment råd. Fyren valgte ikke at følge mit råd (hvilket er helt fint!). Det resulterede så i, at jeg fik mig en fed, billig forstærker, hvilket jeg da selvfølgelig skal være den sidste til at beklage. Jeg ser ingen "dumskaller" eller trang til at "pådutte andre sin opfattelse af god lyd" - kun et forsøg på at komme med et hint til et godt forstærkerkøb nogenlunde inden for et givent budget.

Man kunne vel med lige så stor ret hævde, at du kalder de folk, som tilsyneladende spilder deres liv på at diskutere forskelle i lyd og kvalitet i forskellige kabler, for "dumskaller"..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2010
    kl. 15:20

Nicolai Kehlet

Til Søren Kjær.

Jeg er helt enig med dit første indlæg.
    Og holder mig af samme grund som regel lang væk herfra.

over and out.

Svar på dette indlæg
  • 09-07-2010
    kl. 14:35

Martin T. Jensen

Jeg

vil med mit bidrag til dette indlæg, ikke pege fingre af hvem jeg syntes har ret og ikke ret. Derimod vil jeg sige at jeg tror at der er mange som har en hel klar menning og forventning om hvilke "nivauer" og hvad der "hører hjemme" på Soundcheck.dk. Med dette mener jeg at der sikkert er nogen som er trætte af at høre indlæg så som "se mit nye guitar flash" og "hvad syntes i om dette plektre" etc... Jeg må indrømme at jeg selv syntes at sådanne indlæg hører hjemme på aage.dk da man ikke kan logge sig på før man har set de første 20 indlæg som disse eksempler. Det irriterer mig og derfor holder jeg mig også langt fra dette site. Jeg syntes at Soundcheck er et site hvor man i lang tid har holdt et højt niveua af mange intressante indlæg, viden og erfaring fra div brugere (uden at blive svinet til, men som desværre også er kommet til dette site). Jeg tror at disse personer som har været herinde i lang tid, og som har den erfaring og viden, at de er godt og grundigt trætte af indlæg som før nævnt. Derfor er de søgt hertil fra f.eks aage.dk som jeg f.eks har været på før og det var i den grad ikke noget råbe hurra for. Jeg vil som sagt ikke gøre mig til dommer over hvem der har ret og ikke ret, men jeg syntes derimod at det er ret indlysende at se hvorledes niveauet ligger herinde, og spørger man om noget herinde skal man kunne forvente at få et svar fra kvlificerede personer.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk