Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 19-07-2010
    kl. 20:35

Claus Svane

Hvordan matches top og kabinet?

Jeg har en 100 watts Marshall JMP top fra 1980 som jeg spiller over et Orange kabinet på 300 watt i 16 ohm. Det lyder sådan set udmærket, men jeg ville gerne eksperimentere mere med hvad toppen kan.
    Jeg har overvejet at prøve et kab på 100 - 120 watt for at lade enhederne arbejde mere i forhold til de 300 watt. Det jeg gerne ville opnå, var lidt mere overdrive i powerampen, og ikke kun i preampen, som er meget "cremet". Hvordan gør jeg det? Jeg har oplevet, at lyden bliver mere saftig ved meget master og mindre preamp, men det er alt for højt.
    Mvh Svane

Svar på dette indlæg
  • 19-07-2010
    kl. 20:43

Lars Harvej

hotplate

overvej en hotplate, som kan tage det højeste af lyden. En Marshall vil stadig lyde højt før end den lyder fedt. Men med hotplate behøver den ikke at være sindssygt høj, men bare meget højt.

Svar på dette indlæg
  • 20-07-2010
    kl. 09:10

Claus Svane

tak

Hej Lars, det vil jeg overveje.
    Mvh claus

Svar på dette indlæg
  • 19-07-2010
    kl. 20:45

Søren Alwan

Joh...

men du får altså ikke mere overdrive ud af effektforstærkeren ved at skifte kabinet. Og giver du din Marshall fuld skrue, hvor den leverer væsentligt mere end 100 watt, arbejder selv et 300 watts kabinet for føden, omend selve højttalerne måske ikke forvrænger så meget som f.eks. et 100 watts kabinet ville. Men så igen: At lukke 150-200 watt ind i et 100 watts kabinet... Jah, man kan næsten selv regne ud, hvad det betyder for højttalernes levetid.

Men forskellige højttalerenheder lyder absolut forskelligt!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-07-2010
    kl. 09:19

Claus Svane

aha

Tak for det.
    Der er to ting jeg overvejer: forvrængning i højtalere, og forvrængning i powerampen (hedder det dét??).
    Kan man forestille sig, at man ikke behøver at sende toppens fulde styrke gennem kabinettet, men netop at enhederne begyndte at træde i karakter selv ved lav styrke? det kunne måske være et eksperiment værd...

Noget andet: Når du siger det sådan, betyder det så, at min anden forstærker, en 1965 Fender Bandmaster, giver mine to Greenbacks for megen klø, som hver er på 30 watt? Jeg mener, at Fenderen leverer 45-50 watt, og hvis kabinettet tilsammen er på 60 watt så kunne man måske skade sine enheder?

Mvh Claus

Svar på dette indlæg
  • 20-07-2010
    kl. 11:34

Søren Alwan

Hmm...

det er jo ligesom fysikkens lov, at højtalere opfører sig forskelligt i forhold til, hvor meget eller lidt effekt de får tilført. Og de skal altså tilføres en vis effekt, før de begynder at "reagere". Dermed ikke sagt, at det er det samme som, at de skal "trues på livet".

M.h.t. om din Bandmaster overbelaster dine enheder (Greenbacks er vel typisk synonymt med 25 watts Celestions?), så er det bedste råd, jeg næsten kan give dig, at bruge dine ører og din sunde fornuft: Hvis enhederne lyder som om, at de er ved at dø - ja, så er det sikkert også! Hvis de derimod spiller rent og fint, ville jeg ikke være så bekymret. Et rent signal fra forstærkeren er også langt nemmere kost for en højttaler end et heftigt forvrænget signal...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk