Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Godkendelse af lydfolk - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-08-2010
    kl. 15:22

    Casper Knudsen

    Godkendelse af lydfolk

    Jeg mener at kunne huske, at der flere gange tidligere har været en tråd omkring dårlig Live-lyd. Problemet eksisterer desværre stadig og Dragør Musik Fest brillierer f.eks. for 4 år i træk med at have Danmarks dårligste lydfolk til at betjene pultens knapper.

    Igen i år druknede de to første bands i hyl og brum fra fronten og der var tilsyneladende også en god dialog på scenen omkring monitormixet.

    Vi, der stod og lyttede, oplevede musikere, hvis instrumenter aldrig "kom ud". Først efter hele 3 timer lykkedes det at få en acceptabel lyd, uden tilbagekoblingshyl, på det sidste band.

    Det kan jo undre, at arrangørerne nu for 4. år i træk ikke har gjort op med det ry, som Dragør Musik Fest efterhånden har fået som stedet med Danmarks dårligste livelyd, men jeg forstår slet ikke, hvorfor man ikke har en form for certificering af lydfolk, så man i det mindste er nogenlunde sikker på at man ikke behøver at høre på brum og hyl hvert 5. minut, fordi "teknikerne" ikke kan betjene en digitalpult.

    Jeg er sikker på, at bandmedlemmerne i de optrædende bands godt kunne tænke sig at de blev taget en smule mere seriøst, efter de mange timer i øvelokalerne.

    Man kan google sig til en hel del brok på Internettet over lydfolk og noget af kritikken skyldes måske at smag og behag er forskellig, men er der ikke et reélt problem?
    Jeg har i hvert fald flere gange hørt to forskellige lydfolk få vidt forskellig lyd ud af samme udstyr, fra den ekstremt dårlige til den utroligt gode lyd.

    Kunne man mon forestille sig en eller anden certificering/godkendelse af lydfolk, så man var nogenlunde sikker på at få en kvalificeret person ud til at betjene pulten og ville spillestederne mon så også benytte sig af disse lydfolk?

    Svar på dette indlæg
  • 07-08-2010
    kl. 20:56

    Ruben Vendelbo

    Mit indtryk..

    er, at mange lydfolk er blevet tonedøve af at spille alt for kraftigt igennem mange år. Det er som om at de tror, at jo højere jo bedre. Vi oplevede det ved en festival, hvor flere bands brugte samme udstyr. Det første band spillede så højt, så publikum måtte putte noget i ørene. Det lød mudret, og ingen instrumenter kom igennem. Så blev der skiftet band og lydmand, og efter et par minutter fik han skruet lidt ned og mixet på en måde, at der var plads til hver musiker i mixet. Enten i sit eget frekvensområde, måske lidt ude i en af siderne, eller på anden måde. Teknisk set var det nye band ikke bedre, men p.g.a. lydmandens finfølelse kom lyden flot igennem. Det var virkelig en fornøjelse at høre den store forandring, og så på det samme anlæg. Certificering lyder som en god idé, hvis der fulgte en uddannelse med. Nogle gange lyder det som om, at lydmanden har en pind i øret... Og det er synd for nogle dygtige musikere.

    Svar på dette indlæg
  • 20-08-2010
    kl. 01:20

    Bent Kallehauge

    Hvor højt må lydfolk spille ?

    Jeg er lige kommet hjem fra en Dizzy Mizz Lizzy - koncert, hvor lydniveauet var urimeligt højt. Jeg gik helt ud af teltet, hvor det var rigeligt højt - jeg vil nemlig gerne bevare min hørelse uden tinitus.
    Lyden var sådan set udmærket - på lang afstand, men har lydfolk uindskrænket ret til at udsætte folk for risiko for varige høreskader ?
    - Og kunne man forestille sig erstatningsansvar ?

    Svar på dette indlæg
  • 20-08-2010
    kl. 08:52

    Casper Knudsen

    Det er ikke sjældent

    at man kommer ud for det fænomen, som du beskriver Bent. Det er smadder ærgeligt når der bliver spillet så højt på fronten, at publikums ører "klapper" sammen og det hele lyder mudret og forvrænget, fordi lydteknikeren ikke gør sit job ordentligt.

    Den bedste lyd skulle jo naturligt nok være ved pulten, hvor lydmanden befinder sig, men lyden der er tit alt for skarp til folk med normal hørelse, så det er uden tvivl rigtigt, når det nævnes at en del lydfolk har dårlig hørelse, og derfor har en tendens til at overdrive lydindtrykket.
    Det kan jo ikke være meningen, at vi alle sammen skal have noget i ørene, når vi går til koncert!

    Jeg oplevede samme fænomen til en Backseat koncert i Amager Bio, hvor jeg ellers personligt synes, at man generelt laver en god lydproduktion.
    De første to numre blev spillet med en fantastisk lyd. Derefter fik den lige en tand mere på volumenfaderne, hvilket fik vores ører til at "klappe sammen" og vi måtte gå ud til siderne og væk fra højttalerne. Aftenens oplevelse var stort set ødelagt, og det var smadder ærgeligt og helt unødvendigt!

    Svar på dette indlæg
  • 20-08-2010
    kl. 11:31

    Morten P.

    Ørepropper

    er en rigtig god ting når man går til koncert. Der findes p.t. ingen anerkendt neuromedicinsk behandling af tinnitus, så forebyggelse er alfa og omega.
    Det er så smadder surt at betale penge for at en dårlig lydmand kan ødelægge ens hørelse for resten af livet, og jeg forstår faktisk ikke, at der ikke er mere fokus på problemet.
    Jeg synes, at der er rigtig godt at Casper bringer det emne op her i forum'et, der jo som jeg forstår det, slet ikke drejer sig om hvordan musikerne spiller.

    Jeg mener personligt, at der skulle stilles meget større krav til spillestederne på dette punkt.
    Roskilde Festival har på eget initiativ indført en grænse på 103 dBA ved mikserpulten via et system, der hedder 10Eazy, som det danske firma SG Audio har udviklet. DBA betegner jo det lydspektrum, som det menneskelige øre er følsomt over for, og denne følsomhed er relativt lav i de dybe og de meget høje toner, mens det menneskelige øre er meget følsomt over for mellemtoner. Mange høje mellemtoner vil derfor få dBA-værdien til at stige hurtigt og systemet skulle kunne overvåge og begrænse dette.
    Måske er det en løsning på et af problemerne?

    Jeg har stort set altid benyttet mig af det nu lukkede PA-firma Duchsound, fordi deres lydfolk var af en meget høj kaliber og de altid leverede en god lyd, både på fronten og i monitorerne, ligesom de aldrig spillede for højt. De var lidt dyrere, men langt bedre, så stil krav til lyden. Dårligt PA-grej og lydteknikere får publikum til at synes, at bandet spiller dårligt. Lad arrangøren betale for et ordentligt PA-firma til dit band og hav allerhelst helst din egen lydmand med på spillestederne.

    Svar på dette indlæg
  • 20-08-2010
    kl. 20:51

    Lars Skar

    Henrik Strube

    har faktisk nævnt problemet i sin bog "Pas på ørene", hvor "kørekort til stor mixer" blev foreslået, så idéen om certificering af lydfolk er ikke ny.

    Svar på dette indlæg
  • 08-08-2010
    kl. 16:46

    David Qvist

    Det er faktisk muligt at få uddannede folk...

    Rytmekons har igennem flere år tilbudt en 3 årig lydteknikerudd. der ud fra mit kendskab klæder folk ganske godt på til at styre knapperne både live og i studiet. Teaterskolen har også en udd. som teatertekniker hvor man kan specialisere sig indenfor lyd. Her har jeg ligeledes temmelig gode erfaringer, MEN det er med lydfolk som det er med alle mulige andre (inkl. musikere): Nogle er seriøse og har en god fornemmelse for hvilke opgaver de kan løfte - og andre gør åbenbart livet surt for bands og publikum i Dragør... :-(
    Håber at arrangørene er lydhøre overfor kritikken, så der kan blive rettet op på dette åbenlyst svage led.
    V.H.
    David

    Svar på dette indlæg
  • 08-08-2010
    kl. 17:17

    Søren Alwan

    Lidt retorisk...

    kunne man så måske spørge, om ikke det så også kun var "certificerede" musikere (hvilket vel her i landet vil sige konservatorieuddannede?), der skulle have lov til at optræde? Så måtte der vel være en vis garanti for, at tingene altid lød godt, oder..?

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 11-08-2010
    kl. 21:09

    Morten Lyse Pedersen

    Det er jo en kæmpestor

    debat. Og jeg tror på, at til ethvert arrangement med god lyd, har alle del i æren. Hvorimod der kun skal én (og det kan være både musikere og lydfolk) til at lave lortelyd.

    Jeg ville gerne skrive en masse mere, men ved ikke hvor jeg skal begynde eller slutte.

    Jeg har oplevet rigtigt dygtige lydfolk, som min bassist beskriver så rammende "Han siger ikke ret meget, men gør det helt rigtige."

    Jeg kender til gengæld en masse wanna-be lydfolk der øser ud af deres store (hullede) viden og gør en helt masse uden at nå længere end det punkt, hvor de roser sig selv.

    Mvh;
    Morten Lyse

    Svar på dette indlæg
  • 12-08-2010
    kl. 00:59

    Peter Olsen

    Der er to sider af den sag!

    Jeg tror ikke en certificering er nogen god idé. Det er min erfaring at pris og kvalitet også hos lydfirmaer/lydfolk hænger sammen. "Branchen" er så konkurrencebetonet at de dårligste folk/firmaer, normalt ikke får ret mange chancer, men hvis en arrangør vælger de billigste, risikerer han også at få de dårligste!

    Noget helt andet er så at de enkelte orkestre har en forventning om, at en hvilken som helst tekniker på et job, kan få dem til at lyde fantastisk. Det er altså ikke altid så let!

    Hvis man som orkester tager sin lyd alvorligt, vil jeg kraftigt anbefale, at man benytter en eller to "faste" lydfolk, som kender musikerne og musikken. Det koster så selvfølgeligt noget, at have en ekstra mand med, men ellers tager man en chance hver gang man spiller et "PA-job".

    Venlig hilsen Peter Olsen (der er "fast" lydmand for en håndfuld orkestre, men også tit er på job med orkstre jeg aldrig har mødt før).

    Svar på dette indlæg
  • 15-11-2010
    kl. 19:13

    ESKILDSEN bjarne

    her er løsningen

    http://10eazy.dk/

    Svar på dette indlæg
  • 14-08-2010
    kl. 20:39

    Chris Blaize

    Nu har jeg lige spillet mit live gig nr 30 og må sige at kun en enkelt gang oplevede vi at have en perfekt monitormix og publikum synes om lyden. Alle de andre gange lød det af lort. Der er rigtig mange lydmænd der ik aner hvad de laver eller også er de halvdøve? Det er pisse synd for os der prøver på at levere en god indsats på scenen. Jeg glæder mig ihvertfald til den dag vi bliver så gode at vi kan have en fast lydmand. :S

    Svar på dette indlæg
  • 16-08-2010
    kl. 16:36

    Lars Skar

    Jeg var selv tilstede på

    Dragør Musik Fest og er helt enig i, at de bands, der ikke havde deres egne lydfolk med og som derfor var henvist til arrangørens, fik en skidt behandling.

    Desværre er den dårlige lyd i Dragør tilsyneladende et årligt tilbagevendende fænomen, sandsynligvis fordi lydfolkene også er de samme.

    Det var faktisk helt ovre i den pinlige ende i år, med feedproblemer, underlige lavfrekvente brummelyde, udviskede og utydelige vokaler, o.s.v. igennem de første par timer, og "lydmanden" ved hovedpulten stirrede på digitalmixeren som om han aldrig havde set sådan én før.

    Derfor mener jeg, at debatten er meget relevant. Lad os få nogle erstatningskrav i gang mod lydfolk der ødelægger musikernes performance, så vi tvinger arrangørene til at vælge nogle mere kompetente lydfolk - og meget gerne certificerede.

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 00:56

    Søren Alwan

    Well, well, well...

    "erstatningskrav"... Hold da fast! Hvem skal have erstatningen? Dét publikum, som havde betalt (???) ved indgangen?

    Jeg tror også, at jeg vil til at kræve mine penge tilbage, hvis jeg udsætter mine små, sarte ører for en musiker, som jeg synes, spiller skidt eller har dårlig lyd.

    Mon ikke "mund til mund-metoden" i virkeligheden er det bedste våben? Hvad med i det konkrete tilfælde at forsøge at råbe arrangøren af det pågældende arrangement op og fortælle dem om Jeres frustrationer? Jeg tror (naivt?), at en konstruktiv debat omkring tingene bringer én længere end erstatningskrav. Var det ikke federe, hvis der til næste år kom styr på tingene frem for at få sin entré tilbage?

    Og hvem skal lige forvalte denne "lov om certificering af lydfolk"..? Skal der være "lydmandspligt" i forbindelse med musikalsk optræden med offentlig adgang? (I så fald må man da også som minimum kræve, at ingen musiker uden et eksamenspapir optræder offentligt i Danmark!). Det bliver godt nok kedeligt! Og hvor skal disse kommende certificerede lydfolk få deres erfaring fra?

    Mon ikke at der til enhver tid vil være gode og dårlige lydfolk i alle prisklasser - nøjagtigt som det gælder for musikere (med eller uden certifikat?)..?

    M.v.h.

    Søren Alwan


    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 08:46

    Casper Knudsen

    Naiv

    er vist et meget godt ord i denne forbindelse.

    Det drejer sig lige så lidt om musikere der spiller godt eller dårligt, som, i dette tilfælde, om folk der ikke er modtagelig for konstruktiv kritik, af årsager som måske skyldes en eller anden form for nepotisme, hvad ved jeg...
    Men man skulle måske nok selv have været tilstede i Dragør, for at forstå problemets omfang.

    Det er faktisk et problem og det har det være i mange år, selv om der er gjort opmærksom på det både direkte og indirekte (via lokalaviser og hjemmesider), uden at det har løst problemet.
    Derfor virker det en anelse nedladende og arrogant, når der bruges ord som "små sarte ører", "mund til mund metoden" og "konstruktiv debat" i den forbindelse, og det forekommer mig derfor også en smule op ad bakke at sætte sig ned i en rundkreds og "debatterer" med arrangørerne rundt omkring i landet, når både publikum og band har været udsat for en lydmand, der enten ikke havde forstand på at indstille lyden på en mixer, og det er jo det vi taler om, eller ikke tog sin opgave alvorligt og derfor hellere stod i baren end bag pulten under seancen. Den sidstnævnte situation kan man selvsagt ikke certificere sig ud af.
    De der har spillet en masse Live-jobs med skiftende "lydteknikere" ved sikkert hvad jeg taler om.

    Hvordan man så løser problemet og hvem der skal have erstatningskravet er nok svært at svare generelt på, men udsigten til et evt. erstatningskrav vil måske få arrangøren til at være en smule mere opmærksom, når der skal vælges folk til opgaven, selv om jeg dog nok tror, at bevisbyrden bliver svær at løfte. Men det skal vel ikke afholde os fra at forsøge at gøre noget ved problemet?

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 16:07

    Søren Alwan

    Hmm...

    Nej, jeg oplevede ikke problemet i Dragør. Men jeg er ingenlunde tilhænger af dårlig lyd - hverken i Dragør eller nogen andre steder. Logisk nok ved jeg derfor heller ikke, hvad der er sagt og skrevet om det konkrete problem. Nepotisme er svær at kæmpe imod. Men jeg vil til enhver tid mene, at en konstruktiv dialog omkring et givent emne - her altså tilsyneladende inkompetente lydfolk - med de rette instanser ville være at foretrække som det første skridt.

    Nu bliver jeg så beskyldt for at være både arrogant og naiv på dén konto. Jeg har lidt svært ved at se det arrogante islæt ved at forsøge at opnå en konstruktiv debat om emnet. Nuvel, det har så åbenbart været forsøgt, selv om det ikke fremgik af oplægget. Men jeg vil så ønske jer held og lykke med at forsøge at komme igennem med et erstatningskrav på baggrund af dårlig lyd. Jeg må tilstå, at det nu er mig, der synes, at dét lyder som en naiv idé.

    Og jeg kan fornemme, at man skal passe på - med et let selvironisk islæt - at omtale sine egne ører som "små og sarte". Hvis der ikke er højere til loftet end som så, tror jeg, at denne diskussion fremdeles får fred fra mig. Ærgerligt - emnet var ellers spændende, omend det blev bragt på banen på en lidt træls baggrund.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 17:04

    Casper Knudsen

    Nu er der

    vel ikke nogen grund til at blive tøsefornærmet Søren. Du lagde da vist selv ud med den sædvanlige lidt nedladende tone.

    Men helt i orden at du ikke længere vil deltage i debatten omkring emnet. Det er jo heller ikke nødvendigt at kommenterer på alt hvad der bliver skrevet herinde...

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 18:10

    Søren Alwan

    Jeg ved ikke...

    hvad det er for en "sædvanlig lidt nedladende tone", du snakker om. Hvis du ikke har noget mere konstruktivt at bidrage med, synes jeg ærligt talt også, at du skulle tage at stikke piben ind.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 18:36

    Casper Knudsen

    Jeg ryger ikke

    og hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så prøv evt. at Google dit navn og læs lidt om dig selv.

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 18:59

    Søren Alwan

    Nu tror jeg...

    egentlig nok, at jeg kender mig selv bedre, end Google gør. Så hvis der er noget, du vil mig, så sig det nu i en tone, som jeg og alle andre kan forstå! Ellers vil jeg opfordre dig til at droppe disse halvvisne personangreb - og istedet holde dig til emnet. Det ville klæde dig betragteligt!

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 20:48

    Casper Knudsen

    Dine opfordringer

    om min person må du gerne beholde for dig selv. De har intet med emnet at gøre.

    Hvad der vil klæde mig, er du vist heller ikke den rette til at rådgive om og den tone jeg holder er skam en ganske normal måde at udtrykke sig på.
    Set her fra har du selv slået tonen an og har så åbenbart også en smule svært ved at få det sidste ord.
    Jeg mener ellers at kunne huske, at du her i tråden gav udtryk for, at vi nu ville få fred for dig, fordi der ikke var højt nok til loftet?

    Vi vil meget nødigt have, at du forlader Soundcheck, ligesom du i sin tid forlod debatten på Aage.dk, fordi mange der åbenbart synes, at du var lige i overkanten. Du har skam nogle kompetencer, som mange har glæde af. Så hvorfor lader du ikke bare være med at kommentere her i tråden? Det er der ingen der får noget ud af og komplet irrelevant.

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 21:20

    Søren Alwan

    Jeg kan...

    så glæde dig med, at jeg ingen planer har om at forlade Soundcheck. Jeg kom med mit velmente bidrag til tråden med dens oprindelige indhold, hvorpå du begyndte at kalde mig både naiv, nedladende og arrogant.

    Hvis du herfra vil fortsætte din agiteren for, at lydmænd skal certificeres, før de må "optræde" i offentlighed, synes jeg, at du skal gøre det. Jeg har sagt, hvad jeg mente om dén sag. Hvis du har yderligere at tilføje omkring min person eller gøren og laden, skal du være velkommen til at kontakte mig pr. mail. Jeg kan ikke se, at dén sag vedkommer andre - og da slet ikke i en tråd som denne.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 21:50

    Morten P.

    Læs dog tråden,

    det var dig selv der brugte ordet ”naiv” første gang og den måde du udtrykker dig på er faktisk både nedladende og arrogant. Jeg synes at det er helt på sin plads at Casper giver igen.
    Og så find en anden tråd at boltre dig i Søren ”Jeg skal have det sidste ord” Alwan.

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 21:58

    Søren Alwan

    Min mail er:

    sorenalwan@gmail.com

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 17-08-2010
    kl. 22:56

    Lars Skar

    Så fik

    Søren alligevel ikke det sidste ord, det gjorde jeg nemlig... :o)

    Svar på dette indlæg
  • 21-11-2010
    kl. 18:07

    Thomas Jacobsen

    må give Søren ret...

    forstå mig nu ret at give bøder og erstatninger ud til højre og venstre hjælper nok ikke det store, men nogle gange er det svært at råbe "ledelsen" op som i dette tilfælde.
    Men hvem skal stå for erstatningen? hvem skal have den?

    Certificering/godkendelse er nok svær at lave, for hvad ER god lyd? der mangler ligsom en margen her, men ja man kan jo sige at der kan være krav om hvor højt man må spille og hvor høj er det så? skal vi lyte efter den uge flok 18-45 år eller den ældre flok 45-???år
    Man skal også tænke på hvilke overvejelser "værten" har for hvor meget kan de tage for biletten "bare" for at få en eller flere lydteknikker ud der er bedre. for folk drikker jo ikke mere fordi lyden er god.

    Så mener at bands har ansvaret for "sin" lyd ved godt at ikke alle bands har råd til at have fast teknikker, men så må de jo sige at det lyder af lort, hvis teknikkern ikke kan høre det.

    Foreksempel hvis du får en tømmer til at lave et tag og han så laver det forkert så er det hans skyld, men er det martriallerne der ikke holder så er det leverandøren der skal have skylden, men får tømmeren en kasse rusten søm(ikke dem du spiser) og nogle rådne bræder og laver det aligevel så er det tømmeren der skal have skylden.
    så kort sagt bans SKAL stille krav til deres teknikker ved godt det svært at gøre live, men alle parter har noget af skylden.
    Husk lydprøver det er der du skal godkende dit "produkt".

    M.Vh Thomas

    Svar på dette indlæg
  • 12-12-2010
    kl. 18:55

    Anker Jørgensen

    Økonomi

    Til mange af den type arrangementer er det tit et spørgsmål om at tingene ikke må koste noget, mens det er OK at lave et overskud. Når der skal hyres lydmand, må han ikke koste noget, skal helst være næsten gratis, og så får man tit hvad man (ikke) betaler for.
    Noget tilsvarende kan også ses til stort set alle markeder og byfester, hvor der hyret alverdens forskelligt lokalt underholdning, som måske ikke lige var klar over at de skulle spille udendørs på en stor scene eller indendørs i et telt og skulle have lys med, osv osv. Mangel på kommunikation.
    Fælles for for disse ting er at arrangørerne er uprofessionelle og ikke er vant til at have med den slags ting at gøre, og i stedet for at søge råd, så lader de stå til og får et dårligt arrangement ud af det, med utilfredse gæster, solister, hjælpere og dårlig omtale, og svært ved at stable noget på benene næste gang.

    Venlig hilsen Anker

    Svar på dette indlæg
  • 05-01-2011
    kl. 14:05

    Michael Mikkelsen

    Jaa.. Hvorfor skulle de være andeledes

    Jeg er helt enig med overstående kommentar, men hvor skulle de søge råd når resten af rock branchen ikke er anderledes. Ladet er fyld med uproffeionelle arrangører der vil have mere og mere for den halve pris. Rock branchen er blevet en parodi på sig selv.

    Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk