Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Rosentræ til krop - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-08-2010
    kl. 12:58

Dennis Emig

Rosentræ til krop

Hej alle.

Jeg spekulere lidt over om man kan bruge rosewood til en el guitar krop (solid-body)? Massivheden er der, men er mere bekymret for om det gør noget ved lyden ?

På forhånd tak!

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2010
    kl. 16:21

Morten Poulsen

Man kan hvad man vil...
    Jeg kunne forestille mig at lyden vil være hen ad maghoni...
    Men prisen vil være fuldstændig syg for det træ, hvis det overhovet kan skaffes.. Rosewood er palisander og det er vel fredet og ikke lovligt at importere...
    Bum bum.. god jagt. :-)

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2010
    kl. 21:13

Mac Man

Desuden

Er det en meget tung træsort, og olieholdigt. Jeg har prøvet en Telecaster, og den lød ikke godt... http://www.premierguitar.com/magazine/issue/2008/jan/1971_fender_rosewood_telecaster_346098.aspx

Svar på dette indlæg
  • 28-08-2010
    kl. 21:34

Dennis Emig

...

jeg har fået fat i et lækkert massivt stykke maghoni træ. så er spørgsmålet bare, hvad er forskellen ved at bruge maghoni og så rosewood ?

Svar på dette indlæg
  • 29-08-2010
    kl. 15:51

Torben V.H.

Nemmere

De forskellige typer palisander er alle temmelig tunge og stive. Ud over at lyden muligvis ikke er som ønsket og at guitaren bliver urimelig tung kan du også få problemer med at dit værktøj meget hurtigt bliver sløvt, at træet flækker, er svært at lime osv. Dertil kommer så prisen, mulige fredningshensyn og at du formentlig skal lime den af temmeligt mange stykker.

Mahogni er et af de mest benyttede træsorter til guitar og relativt nemt at arbejde med. Hvis du meget gerne vil have et palisander look kunne du jo overveje bare at lade de øverste 5-10 mm være denne træsort. Det er i øvrigt også en meget brugt fremgangsmåde (Gibson m.fl. bruger f.eks. ofte ahorn på mahogni).

Svar på dette indlæg
  • 06-09-2010
    kl. 16:49

Dennis Emig

tak

Rigtig mange tak Torben! Så blev man da lidt kolgere! :)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk