Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Vil dette virke? Hjælp - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 03-09-2010
    kl. 10:49

Lars Jensen

Vil dette virke? Hjælp

Vil dette Velleman-kit, K4001, kunne bruges med signalet fra en guitar?
    http://www.vellemanusa.com/us/enu/product/view/?id=350529

Tvivler lidt på kit'et er beregnet til guitar, men hvor meget betyder det for funktionen og ikke mindst lyden?
    Der er vist noget med impedans som skal passe til hinanden, ikk'?

Vil indbygge amp'en og en lille højttaler i en hjemmelavet guitar.

Vh Lars

Svar på dette indlæg
  • 03-09-2010
    kl. 11:51

Søren Alwan

Joh...

der skal da nok komme lyd ud. Spørgsmålet er nok nærmere: Hvilken lyd? For som du selv skriver, er den næppe udviklet til guitarbrug. Det handler ikke kun om impedans, men jo i allerhøjeste grad også om f.eks. frekvensgang. Og 7 watt i 4 ohm er jo heller ikke ligefrem voldsomt imponerende i en forstærker, som vel næppe er tænkt til et brug, hvor udgangstrinnet skal forvrænge?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-09-2010
    kl. 23:47

Lars Jensen

Det kunne lyde..

..som et dødfødt projekt, MEN..:
    Kravet til lydtryk er meget behersket. Skal bare lige overdøve fuglekvidder, så jeg selv kan høre hvad jeg spiller.

Kan næsten forstå at en guitar-amp har en speciel frekvensgang? Det har jeg faktisk ikke tænkt over før.
    Går ud fra Velleman har tilstræbt en ret frekvensgang. Det er vel ikke så skidt endda?

Kan misforholdet vedr impedans løses på en billig måde?

Tak for input Søren
    Vh Lars

Svar på dette indlæg
  • 03-09-2010
    kl. 23:56

Søren Alwan

Jamen...

selv tak.

Selve frekvensgangen er vel den isoleret set (den "formes" på mange måder i en guitarforstærker - ikke mindst i tonekontrol-delen) mest bestemmende faktor for, hvordan en given forstærker lyder, og hvorfor én forstærker lyder anderledes end en anden. Og en typisk guitarforstærker har en alt andet end ret frekvensgang. Hvis du f.eks. nogensinde har prøvet at klampe din elektriske guitar til dit hifi-anlæg (pas på med at skrue for højt op af hensyn til dine højttalere!) eller direkte i en mixer i et PA-anlæg, vil du vide, hvor tyndt og trist det lyder.

M.h.t. indgangsimpedansen, tør jeg ikke lige svare på det, når jeg ikke ved, hvordan forstærkeren er opbygget.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 03-09-2010
    kl. 23:59

Søren Alwan

Du kunne jo...

f.eks. lure lidt på kredsløbet i små forstærkere, som er lavet til formålet - Marshall MS-2 eller lignende - for inspiration til noget, som burde virke...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-09-2010
    kl. 18:50

Torben V.H.

Effektforstærker

Jeg ville såmænd ikke blive forbavset hvis mange af de billige forstærkere var baseret på sådan en hybrid fætter (de findes i øvrigt i et hav af versioner fra 1 til 100 W). Hvis vi glemmer at den ikke er optimeret til guitar får du formentlig også brug for en forforstærker og noget eq. Måske kan en enkelt overdrive pedal, evt. kombineret med en eq pedal være nok. Dertil så strømforsyning og højtaler/kabinet, div. stik/kabler/afbryder/sikring osv.

Når man tænker på at små guitar komboer kan fås for nærmest ingenting så skal du i hvert fald ikke gøre det for pengenes skyld.

Eksempel på billig combo (kender den ikke; men mange af Fenders små forstærkere er faktisk udemærkede til prisen): http://www.aage.dk/shop/guitar-comboer/fender/frontman-15g.html
    Det kan givetvis gøres billigere; men det kan næppe betale sig. Eksempel:
    http://www.thomann.de/dk/harley_benton_cg_15.htm
    Det er så billigt at du kunne overveje at købe den bare som kabinet til din egen version!

Svar på dette indlæg
  • 04-09-2010
    kl. 22:43

Lars Jensen

Lige præcis..

MS-2 leder jeg faktisk efter på brugtmarkedet.
    Planen er at splitte den ad og montere amp, HT og batteri som enkeltdele på/i guitaren hvor der er plads.

At lure på kredsløbet får jeg nok ikke så meget ud af. Tror nok jeg er el-blind.
    Simple kredsløb som f.eks guitar-wiring magter jeg kun fordi venlige sjæle har lagt diagrammer på nettet. Så at tyde en amp.., nej desværre. Øv.

Tak for hjælpen og go' weekend
    Vh Lars

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk