Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Computer - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 17-10-2010
    kl. 13:48

Niels Hertzum

Der kan gøre sig mange ting gældende, udover antal kanaler. Det du nok tænker på er ret ens, er den digitale del. Den skal jo bare "lave nogen et-taller og nuller" og hvis den gør det med den same samplingfrekvens og bit-opløsning, er det også lidt svært at se at der skulle kunne være nogen forskel, men tænk på, at før lyden når dertil, skal den for det første ind igennem noget analog elektronik (en forforstærker) og derfra igennem en A/D converter (hvor "den ene halvdel" i sagens natur er analog). Disse to dele kan have vidt forskellig kvalitet fra lydkort til lydkort, spændende fra high-end og ret dyre komponenter, hvor der er gjort alt for at slippe lyden så klart igennem som muligt, for at dæmpe støj osv. gode bøsninger og samlekvaliet og til budget komponenter, der simpelthen ikke lyder ordentligt. Min overbevisning er, at eftersom lydkortet er den vej al din lyd ind i computeren passerer, vil det være fornuftigt at holde en rimelig høj standard her: et enkelt spor af dårlig kvalitet kan let sminkes i et mix, men hvis det er samtlige spor, der har fundet vej igennem det samme dårlige lydkort, bliver resultatet derefter. At hvad der foregår i det digitale domæne (VSTi'er osv.) har så ikke på som sådan nogen analoge komponenter, men skal på et tidpunkt "den anden vej" (for at nå dine højttalere/hvedtelefoner) så her vil samme princip gælde for D/A konverteren og og den analoge udgangselektronik.

Svar på dette indlæg
  • 17-10-2010
    kl. 13:48

Niels Hertzum

Der kan gøre sig mange ting gældende, udover antal kanaler. Det du nok tænker på er ret ens, er den digitale del. Den skal jo bare "lave nogen et-taller og nuller" og hvis den gør det med den same samplingfrekvens og bit-opløsning, er det også lidt svært at se at der skulle kunne være nogen forskel, men tænk på, at før lyden når dertil, skal den for det første ind igennem noget analog elektronik (en forforstærker) og derfra igennem en A/D converter (hvor "den ene halvdel" i sagens natur er analog). Disse to dele kan have vidt forskellig kvalitet fra lydkort til lydkort, spændende fra high-end og ret dyre komponenter, hvor der er gjort alt for at slippe lyden så klart igennem som muligt, for at dæmpe støj osv. gode bøsninger og samlekvaliet og til budget komponenter, der simpelthen ikke lyder ordentligt. Min overbevisning er, at eftersom lydkortet er den vej al din lyd ind i computeren passerer, vil det være fornuftigt at holde en rimelig høj standard her: et enkelt spor af dårlig kvalitet kan let sminkes i et mix, men hvis det er samtlige spor, der har fundet vej igennem det samme dårlige lydkort, bliver resultatet derefter. At hvad der foregår i det digitale domæne (VSTi'er osv.) har så ikke på som sådan nogen analoge komponenter, men skal på et tidpunkt "den anden vej" (for at nå dine højttalere/hvedtelefoner) så her vil samme princip gælde for D/A konverteren og og den analoge udgangselektronik.

Svar på dette indlæg
  • 17-10-2010
    kl. 14:44

Rikki Stovell

Hej Niels

Først tak for dit svar.
    Kunne du komme med et par forslag til lydkort der har så gode AD/DA converter så man med sikkerhed ville kunne sige at man har forladt hobbyplanet, og vil det være muligt at få til max 10.000kr +/- ?

Hvis det lykkes, hvad vil så være det næste logiske (men måske oversete) skridt at tag, i jagten på den professionelle lyd.

Når jeg spørg er det bl.a. fordi jeg nu i mange år har siddet hjemme i mit lille studio og arbejdet med lyd. Jeg har den fornemmelse, at lige meget hvad jeg gør, så bliver den lyd jeg har nu ikke meget bedre. - Jeg vil gerne springe et niveau eller 3 op ad, til den professionelle lyd, dog uden at skulle gå fra hus og hjem :-)
    Så alle gode råd og trøstende ord er velkommen

Dbh Rikki

Svar på dette indlæg
  • 17-10-2010
    kl. 19:01

Torben V.H.

Ekstern konvertering

Min viden er ikke helt opdateret; men jeg var for nogle år siden inde i tilsvarende overvejelser. Konklusionen var dengang: Ekstern konvertering. Jeg havde aldrig selv haft et lydkort der ikke led af støj selv om jeg aldrig købte de billigste. Det er ikke så mærkeligt da en computer er et meget støjfyldt sted. Samtidig kostede de få lydkort der postulerede lave støjtal en mindre formue. Og da man jo ikke kan sætte et XLR stik i en computer bracket var man altid ude i noget med break-out kabler/bokse.

Eksterne bokse med forforstærkere og konvertere kunne fås til fornuftige penge og så undgår man at få det analoge signal ind i computeren. Det digital interface kan være:

1) Proprietært (ofte et parallelt interface; men somme tider basert på Ethernet eller lign.)

2) Digital audio (ADAT, AES/EBU, S/PDIF)

3) USB

4) Firewire

Dengang var der kun få og dårlige USB løsninger så 1 og 4 var de mest udbredte. Jeg valgte 2 som nok er den mest fleksible løsning og tillader optisk communikation. Dengang lavede RME et nogenlunde billigt digital lydkort - det ser ikke ud til længere at være tilfældet så jeg ville nok gå efter Firewire eller evt. USB (mange understøtter begge).

Det burde være muligt at få en ret god stereo konverter til ca. 5 kDKK (f.eks. fra RME). Der findes også ret gode fire/otte kanalers løsninger i 5-10 kDKK klassen. En hybrid løsning med en enkelt "channel strip" kombineret med en simpel konverter med flere mikrofonindgange uden justering er også ret anvendeligt.

Men overvej hvor mange kanaler du skal bruge, hvor mange som skal være mikrofon indgange og om du har brug for di af guitar bass.

Svar på dette indlæg
  • 17-10-2010
    kl. 21:33

Rikki Stovell

Hej Torben

Det lyder som en god ide med "ekstern konvertering". Er kodeordet "high-end" i beskrivelse af kortet, eller er der andre måder i beskrivelsen man kan se at kortet er over middel ?
    Ang. kanaler har jeg p.t. kun et stereo ind og stereo ud. - Jeg bruger M-Audio 2496. Da jeg købte det for mange år siden kostet det ca 2500,- i dag kan det fås for 695,- Men jeg har som sådan ikke brug for flere kanaler, da jeg optager et instrument ad gangen. Omvendt gør det da ikke noget af der er flere.

Det er fortrinsvis guitar og bas der bliver spillet ind. Min opsætning er: Guitar, forstærker, palmer pdi 03, passiv mixer og så i lydkortet.

Du må godt, hvis du gider, pege på et muligt lydkort som kan bruges med Firewire, så jeg har noget at gå ud fra.

Ellers mange tak for svar og hjælp.

Dbh Rikki

Svar på dette indlæg
  • 18-10-2010
    kl. 23:46

Torben V.H.

Lydvej

Det ser ud til at du bruger DI og en mixer i dit set-up. Det har nemt meget mere at sige end hvilket lydkort du vil bruge. DI er oplagt hvis du vil bruge plug-ins til din guitarlyd eller til re-amping. Men det giver en helt anden lyd end hvis du sætter en mikrofon foran forstærkeren. Sidstnævnte sætter til gengæld krav til mikrofoner og deres placering, akustik m.m.

At basere køb på markedsføringsgloser som "professional" fører vist ikke til noget godt. Har man ikke super ører og/eller anvanceret test udstyr og en masse tid, er uafhængige anmeldelser nok den nemmeste vej. Jeg kan anbefale det engelske blad Sound-on-Sound. Det er mit indtryk at det især er mikrofonindgangene som gør forskellen; men dem behøver du måske ikke?

Et overkommeligt interface i høj kvalitet (og med gode anmeldelser) som jeg har brugt (dog som måleinstrument) er RME ADI-2:

http://www.rme-audio.de/en_products_adi_2.php
    http://www.soundonsound.com/sos/may05/articles/rmead.htm

Den har dog hverken Firewire eller USB - jeg brugt flg. billige converter (USB til TOSLINK) med et optisk kabel (den jeg brugte er udgået; men der findes en del på markedet)

Jeg faldt også over dette nye RME produkt (ikke at RME er løsningen på alt - nu kender jeg bare ovenstående):
    http://www.rme-audio.de/en_products_babyface.php
    Den har alt hvad du skal bruge og mulighed for udvidelser. Men vent evt. lige til der er nogle anmeldelser.

Svar på dette indlæg
  • 17-10-2010
    kl. 21:37

Rikki Stovell

Faldt

lige over denne. Vil den løfte mig der op hvor jeg gerne vil?
    http://www.aage.dk/shop/firewire-lydkort/steinberg/mr816csx.html

Svar på dette indlæg
  • 19-10-2010
    kl. 20:11

Svend-Erik Kjær Madsen

lydkort VS lyd ?

Hej Rikki

Nu nævner du at du har siddet i mange år og vil tage din lyd et skridt videre, hvad er det så du søger forbedret i din lyd ?

Spørgsmålet er så hvordan du distribuere din musik, skal den presses ned i 128kbit MP3 skal du jo ikke regne med at kunne høre særligt mange nuancer alligevel, distribueres den derimod i cd kvalitet er det jo noget andet.

Min oplevelse fra at skifte fra et M-Audio Delta 66 til et RME Multiface var at jeg pludselig kunne høre ting og nuancer i lydbilledet som jeg ikke kunne før, men nuancerne er der ikke mere hvis musikken presses ned i et højt comprimeret format.

Svar på dette indlæg
  • 20-10-2010
    kl. 00:37

Rikki Stovell

Først

tak til Torben, efter at have læst dit indlæg og et besøg hos Aage, er jeg landet på denne her: http://www.aage.dk/shop/firewire-lydkort/rme/fireface-800.html

Til Sven-Erik, det jeg vil forbedre er det hele, hvis det giver mening at sige sådan. Jeg er selvfølgelig godt klar over at jeg sikker også kan blive bedre til at lave lyd, men jeg er også sikker på at mit M-Audio 2496 ikke er optimalt.

Så jeg vil have et semiprof lydkort, semiprof effekter og en større computer der ikke taber pusten midt i det hele. Men inden jeg kaste mig ud i et større indkøb som let kan løbe op i 30.000,- eller mer, vil jeg sikre mig så godt jeg kan mod fejlkøb. Og måske et lille kursus i at lave lyd, mastering m.m. også ville være på sin plads.
    Men der er jo meget at vælge imellem, men med ovennævnte lydkort tror jeg at jeg er på rette vej :-)

Svar på dette indlæg
  • 23-11-2010
    kl. 16:19

Mads Lykke

RME kan anbefales

Hej Rikki

Jeg arbejder til dagligt som lyddesigner, og har oplevet en del lydkort.
    Hvis du arbejder på en Windows-maskine kan jeg klar anbefale RME's produkter. De er klippestabile og lyder fantastisk.

Jeg har selv et Fireface 800; primært pga. de fire meget vellydende for-forstærkede indgange på fronten. Hvis ikke du har brug for så mange inputs er Fireface 400 en mulighed.
    Og lige præcis i RME's tilfælde er det ikke en dårligere løsning, at gå efter et USB-baseret interface.

RME er kendte for deres meget stabile og effektive drivere, som giver meget lav latency. Og det gælder også for deres USB-lydkort.

De har for nylig lanceret Fireface UC, som er USB-udgaven af Fireface 400. Den kører mindst lige så godt, og er en generation nyere, hvilket betyder, at du får nogle ekstra features med - fx DSP-chip i lydkortet.

Hvis du påtænker at købe et Firewire-baseret lydkort skal du være sikker på, at din computers firewire stik er baseret på et chipset fra Texas Intruments. Der har nemlig været mange eksempler på firewire-lydkort, der enten ikke fungerede, eller hakkede, fordi de var tilsluttet en computer uden et Texas Instruments chipset.

Bl.a. af dén grund vil jeg også anbefale Fireface UC fra RME, hvis ellers det imødekommer dine input- og output behov.
    Alternativt er der også BabyFace fra RME, der er lidt billigere, hvis ikke du har brug for en break-out box.

Du kan læse mere om lydkortene hos RME her: http://www.rme-audio.de/en_index.php

Svar på dette indlæg
  • 23-11-2010
    kl. 16:26

Mads Lykke

Men computeren er jo ikke helt uvæsentlig...

En tilføjelse:

Som du også selv nævner, er en hurtig og stabil computer også vigtig for din oplevelse af dit setup. Derfor kan jeg klart anbefale dig, at købe en dedikeret musikcomputer, som ikke bruges til andet end optagelse af lyd/musik.
    Det vil du ikke fortryde - hvis ellers du har pengene til det.

- På samme måde, er gode instrumenter og gode mikrofoner også afgørende for det endelige resultat, men man skal jo starte et sted. Og med et lydkort fra RME er du i hvert fald godt på vej.

Vær dog opmærksom på, at Fireface 400 og Fireface 800 nok bliver udfaset over de kommende år, da der netop er lanceret nye produkter, der egenlig overtager deres rolle.

Og så lige en sidste note: Det er mindst lige så væsentligt at vide hvordan du bedst mulig udnytter dit setup, så en form for lyn-kursus eller lignende er også altid en god idé, som du også selv er inde på.

Svar på dette indlæg
  • 09-02-2011
    kl. 23:36

Rikki Stovell

Hej Mads

Ser først nu dit indslag, beklager :-) Men tak for en grundig gennemgang. Da du virker meget kompetent på området, vil jeg tillade mig at vende tilbage til dig ved evt. yderlig info.

Dbh Rikki

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk