Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Indstilling af god PA-lyd! - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 01-11-2010
    kl. 12:45

mimo jo

Indstilling af god PA-lyd!

Vores PA udstyr består af Dynacord D-Lite med 2 subber (Sub 115 + Powersub 315) med tilsvarende toppe. Mixer er Yamaha EMS 3000 Powermixer med 7 band grafisk eq på det samlede lydbillede ud. Vi er et band der primært spiller dansemusik bestående af sang, guitar, bass, keyboard der også leverer trommer (Tyros 2).
    Vi synes at vores bund er lidt udefinerbar og mudret, og kunne meget godt tænk os en stram fast veldeifneret bund. Er der nogen derude der har en god ide om hvordan vi opnår det. Hvilke frekvenser skal vi booste/dæmpe i eq ud? Eller skal der en kopressor til inden signalet går i PA-forstærkeren

På forhånd tak for hjælpen.

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2010
    kl. 16:12

Morten Lyse Pedersen

Halløjs..

Jamen, jeg går ud fra at i som udgangspunkt har tingene forbundet rigtigt, udnytter 315'erns delefilter og ikke bruger Yamahaens forstærker..? Vil I det, skal I have et ekstra delefilter ind over.. Jeg ville på 315'ern nok som udgangspunkt vælge at dele ved 100Hz.

Nå, men ud over det, så ligger gud og fanden i detaljen her. Standarten på jeres grej er jo ret hæderlig, så hvis eller I lyder godt, er der ingen grund til at anlægget ikke skulle kunne.

Når keyboardet leverer trommerne er det jo selvsagt meget vigtigt at disse er skilt godt fra resten af keyboardet. Jeg ved ikke lige hvordan Tyros gør det, om man kan have seperate outputs til backing- (track/trommer) og til dét jeres keyboardmand spiller. Eller skal det gøres i programmeringen af Tyros'en..? Grunden til dette er, at den stramme og veldefinerede bund i mine ører jo er et samarbejde mellem trommer og bas, så det leder mig direkte videre. Både jeres bas og stortromme skal jo som udgangspunkt levere en "stram fast veldefineret bund" ellers får I jo ikke anlægget til at levere den.

I jeres situation skal I ikke eksperimentere med kompressore. Slet ikke, da Tyros'en sikkert har nogle rigtig gode stortromme-samplings ombord, så hvis ellers jeres bassist har en god bas og forstærker/preamp med en kompressor ombord skulle det sagtens kunne gøre det. Liiige lidt kompressor på bassen synes jeg er at foretrække, men det kommer helt an på smag.

En anden ting kunne være jeres guitar. Hvis den forpester hele mixet med en halvsløj bund kan det sagtens få tingene til at være mudrede generelt.

Det med livelyd er en sær ting. God lyd kræver at alle har styr på deres egen lyd, mens dårlig lyd kan forasages af en mand alene. - Så der skal der i mange sammenhænge også arbejdes. Ang. frekvenser plejer jeg at booste noget under 100Hz for at få bundene til at arbejde mere. Alt afhængig af rummet bliver vi så i bandet som regel enige om at skære noget mellem 100 og 500Hz, hvor og hvor meget kræver at man bruger ørerne. I "tætte" rum plejer jeg også at ligge lidt på over 2-3kHz, men det kommer sandelig an på, hvordan topkasserne lyder..!

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2010
    kl. 16:26

mimo jo

1000 tak for svar Morten!

Tusind tak for velkvalificeret svar. :)
    Bassisten har TC Rebelhead 450 hvor vi plukker signal fra post eq. Jeg tror du har meget rigtig i det der med at separere trommerne, jeg tor her er noget at hente. Vi kører med Tyros 2 (Tyros 4 er på vej), så vi må læse os frem til hvordan det kan gøres, som nu er kommer det hele ud fra Tyrosen i left/right - der er andre istrumenter vi bruger fra Tyrosen i deres perset styles, hvor vi muter bassen. Til info så bruger vi Dynacords D12 toppe, sum lyder udmærket.
    Men som sagt tusind tak for dine udmækede tips

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk