Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hjælp...nyt potmeter! - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-12-2010
    kl. 00:07

Thomas Harring

Hjælp...nyt potmeter!

Jeg har en gammel FET 401 Carvin Monitor PA amp som skal have et nyt volume potmeter. Jeg kan godt finde manualen på ampen, men dælme ikke potmetrets værdi/type. Link til PDF:
    http://www.carvinservice.com/crg/manuals/fet401.pdf
    Potmetret er stået af. Det er en af dem der klikker, når man drejer det. Tror dog ikke dette er andet for at give lidt tactil-feedback. Er der nogen der kunne give et velkvalificeret gæt på potmeter værdig og type (Ohm og Log/linær)?

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2010
    kl. 15:42

Freddy Sangild

er du sikker på..

at du behøver at skifte? - langt de fleste gange kan et uregérligt potemtiometer kureres med en god rensning samt noget "gymnastik".

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2010
    kl. 15:45

Knud Pedersen

10k/LOG

P1 på diagrammet står til 10kohm, og som det sidder i konstruktionen bør det være et logaritmisk potentiometer. (Stereo går jeg udfra? Forstærkeren er i stereo - ikke?)

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2010
    kl. 16:41

Freddy Sangild

De fleste forstærkere til..

PA/sanganlægsbrug er i stereo og har individuel gain pr kanal, hvilket må betyde, at vi har at gøre med to gain-controls (L + R= 2 x mono.) ergo vil det være oplagt at gå ud fra, at pgl. potmeter er logaritmisk mono. Jeg holder stadig på en rensning - det kunne være ok at høre lidt nærmere om, hvad det pgl. potmeter fejler eller hvordan det opleves, når et potmeter "er stået af"?

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2010
    kl. 21:33

Thomas Harring

Hej Freddy og Knud
    Det er en monoforstærker med grafisk eq indbygget. Potmetret er færdig... en rensning gør det vist ikke:-) Hele centeraksen er smuttet helt ud ... tror mig den er færdig! 10K/log er det buddet?

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2010
    kl. 02:16

Søren Alwan

10K

logaritmisk it is, indeed! Men sørg nu lige for, at du får fat i ét, som rent fysisk også passer i, da selve udformningen af potmeret kan variere meget. Kig dig evt. omkring her:

http://www.banzaimusic.com/Potentiometers/

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2010
    kl. 12:44

Thomas Harring

Tak søren

Hej Søren
    Tak for svaret. Altid hurtig med et kompetent og præcist svar:-) "The little Red Rooster" køre stadigt fortrineligt:-)
    MVH
    Thomas

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2010
    kl. 18:48

Søren Alwan

Åh...

jeg be´r...

Glæder mig at høre med den lille røde.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-12-2010
    kl. 09:24

Thomas Harring

10 point til Knud og Søren:-) Svar fra Carvin.

Fik sgu' svar fra Carvin... god service:-)

Hi my name is Emeric. it's a 10K audio taper.

Emeric Cornel
    Service Department
    Carvin Corp.
    12340 World Trade Dr.
    San Diego, CA 92128
    1-800-854-2235 x193

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk