Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
- Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 29-12-2010
    kl. 14:14

Jonathan Højgaard

Nu er det en gammel tråd, men til andre med smag for Rickenbacker som Google måtte sende omkring dette forum kan jeg oplyse at Woodstock Guitars i Århus har en smuk 12-strenget 330'er stående fra ny.

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2005
    kl. 23:56

Christian Iversen

Hej Thomas

Den eneste jeg kender, der har noget Rickenbacker hængende, er Backyard Music i Køge. Til gengæld er jeg ret sikker på at det kun var 6-strengede. Jeg vil foreslå du kontakter Eivind dernede under alle omstændigheder; han har en eller anden ting med Rickenbacker.
    Jeg kunne ikke bare se passivt til mens et indlæg sank dybere og dybere...

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2005
    kl. 11:37

Stefan Lildal-Schrøder

Du bliver sgu træt af en tolvstrenget i længden..

Som du ved taler jeg ikke af nogen større erfaring indenfor tolvstrengsfeltet, men jeg tror nu du vil gå hen og blive træt af en tolvstrenget model i længden du gamle.
    ;-)
    Tænk på alle de strenge der skal skiftes og, hvor meget tid der skal bruges på at stemme hver enkelt af dem - for ikke at tale om den helt anderledes feel dobbeltstrenge har. Desuden har tolvstrengede Ricks som du helt sikkert ved den meget "Byrds-agtige" sound og hva' Beatles brugte den vel mere eller mindre kun i 64- mid 65. (A hard days night albummet og et par enkelte singler). Så med mindre det skulle være som kuriosum til at spille et par numre på i ny og næ så vil jeg helt ærligt råde dig til at prøve lidt forskelligt blandt de mere fremkommelige 6-strengede. Som du selv skriver er 12'erne p.... svære at få prøvefingre i, med mindre du selvfølgelig smutter en tur over dammen, eller måske i londons (Denmark Street) kan du være heldig.

Håber ellers alt er vel? Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med Rick-projektet.

mvh en forstående ven

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2005
    kl. 17:10

Thomas Gotthard

Well, well well...

Hej Christian og Stefan,

Så døde tråden alligevel ikke - helt...

Christian: I følge wwww.backyardmusic.dk, så har de pt. 2 seks-strengede Rickenbackere på lager. Det stemmer fint overens med det, som jeg mindes at indehaveren fortalte mig over telefonen da jeg henvendte mig til ham for et stykke tid siden. Ingen tvivl om at han sikkert kender én eller anden som har en tolv-strenget... men dertil er jeg ikke nået endnu.

Stefan: Hvad så Skipper? Til den uindviede bør jeg indledningsvis fortælle, at Stefan er indehaver af en vidunderlig Rickenbacker 350v63 i jetglo. Følgende tolv-strengede burde interessere dig anyway:

http://www.vintage-guitars.se/2004_Rickenbacker_350-12V63_04_06918.htm

Jeg har erhvervet mig en fireglo Rickenbacker 330 - seks-strenget - og jeg er faldet pladask for den. Den er simpelthen genial. Jeg har monteres .013'ere på den, og den kan virkelig tage nogle tæsk. Til alt ikke-Rickenbacker-egnet har jeg en Tele og en Strat, som ligeledes har fået .013'ere på. En tolv-strenget ville derfor ikke være guitar nr. 1. Den ville kunne supplere lydbilledet på en fortrindelig vis. Jeg er overbevist om, at den ville kunne bruges til mere end som så. Derfor. Jeg er i den heldige situation, at jeg faktisk kan tillade mig at krydre min guitarpark med sådan en Karl, og så ville det da være for fedt.

Venlig hilsen
    Thomas

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2005
    kl. 19:46

Peter Hansen

Rocky..

013'ere!Så kan jeg sku bedre forstå dit billede..
    Du spiller ikke 6 strenget Ricky, men 6 strenget Rocky..;-> Der skal goe næver til..
    mvh. Peter

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2005
    kl. 20:04

Thomas Gotthard

"I must break you..."

Hej Peter,

Mit guitarspil er forholdsvist rytmisk præget (det er en hån imod seriøse og hårdtarbejdende guitarister, at kalde mig for guitarist), og jeg bruger en del kræfter på at "bend'e" strengene i soloer. Fordelene ved .013'ere er dog indlysende for mig; 1) De kan virkelig tage en ordentlig omgang tæsk, før de overhovedet tænker på at gå ud af stemning, hvilket er en stor befrielse når man spiller jobs à 3-4 timers varighed. 2) Guitarens lyd bliver markant ændret med sådan nogle Atlanterhavs-kabler påsat. Den bliver meget mere fyldig, mørkere i klangen, og fordi hele molevitten er ultra-hårdt spændt op, så giver guitaren en fantastisk "snappy" "spoing!" lyd fra sig. Alt opererer omkring maksimum. Ikke alle guitarer/pickupper lyder lige godt med så tykke strenge. Jeg kan dog ikke anbefale tykkelsen til typiske leadguitarister, da deres forfinede solospil med stor sandsynlighed ville lide en hurtig død - sammen med deres fingres muskulatur.

På en guitar med Bigsby vibratorsystem, er det min klare erfaring at denne specielle lyd-gevinst ekstra stor.

Hilsen
    Thomas Balboa

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2005
    kl. 12:53

Stefan Lildal-Schrøder

Nå, det er jo en helt anden snak!

Se, det sker jo når man ikke er orienteret om guitarparkens udviklingshistorie! i så fald er der ingen tvivl: 360/12v64 i valgfri kulør må være lige sagen!!!

Ses!

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2005
    kl. 21:13

Thomas Gotthard

360v64/12...

Hej Stefan,

Du har helt ret i at jeg burde gå efter George Harrison-modellen, men den har et par radikale svagheder:

1) Prisen. Den er uforholdsmæssig dyr, da den ikke bliver produceret mere.

2) Trapeze-bundstykket er ikke gearet til 12 strenge, men kun til seks. Dvs. at to strenge deler samme strengholderhul. Se nøje efter på dette link:
    http://www.vintage-guitars.se/2004_Rickenbacker_350-12V63_04_06918.htm - hvor autentisk det end er, så er det ikke særlig effektivt eller håndterligt (hvis én af strengene knækker, skal begge af), hvorfor Rickenbacker et år efter fremstillede deres "R" tailpiece til både seks- og 12-strengede modeller. Roger McGuinn's 360/12 fra 1965 er således med et "R" tailpiece.

Hilsen
    Thomas

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2005
    kl. 19:22

magnus veland

dansk importør...

så vidt jeg husker importerer em nordic dem.. ergo kan du få enhver butik der er samarbejdspartner med dem til at hente dem. det store spørgsmål er så om du kan overtale din lokale til at købe sådan en hjem, for at du kan prøve den.

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2005
    kl. 19:45

Thomas Gotthard

Re: Dansk importør...

Hej Magnus,

Alle med mere indblik i situationen end mig selv, må med glæde feje mine ynkelige betragtninger af banen - hvis følgende rapport IKKE stemmer overens med virkeligheden!

Luthman har overtaget distributionen af Rickenbacker i hele Skandinavien. Se mere www.luthman.dk. Dette skulle så kunne give Rickenbacker en større synlighed i alle de mange, mange butikker som Luthman servicerer, men tilfældet synes desværre at være det modsatte. Rickenbacker er en mærkelig størrelse - lidt à là de engelske Morgan-biler. De producerer så og så mange pr. år - lad os sige 5.000 guitarer (for at sige noget). Mere producerer de ikke. Det er tilstrækkelig mange guitarer til at holde dampen oppe, og ordrebogen fyldt. Lige nu er der en ventetid på op til et år, på de mest eksotiske af deres modeller. Retro-rock-bølgen har gjort Rickenbacker trendy igen, og derfor er de fleste af deres guitarer afsat før de overhovedet har produceret dem. Luthman kan derfor meget omkostningsfrit have samtlige Rickenbackers modeller på deres spiseseddel. De vil bare ikke kunne levere inden for en rum tid. Nu vover jeg det ene øje... Aage Jensen i København proklamerede ligeledes Rickenbackers komme efter Luthmans overtagelse, men de har hverken set basser eller guitarer endnu (jeg har ikke set nogle i butikken endnu, og jeg kommer der minimum en gang om ugen)- og den proklamation er snart et halvt år gammel.

Jeg vil heller ikke bede en butik om at tage en guitar hjem, som jeg ikke er sikker på at jeg med største sandsynlighed vil købe! Det rækker mit nervesystem og min flossede moral trods alt ikke til. Tænk hvis de skulle brænde inde med en Rickenbacker 12-strenget, som jeg så kunne komme og se på hver gang jeg besøgte forretningen... Wow!

Hilsen
    Thomas

Svar på dette indlæg
  • 22-03-2005
    kl. 23:17

magnus veland

ok.. huskede forkert

så var det i luthmans katalog jeg havde set den.. vidste så bare ikke det med leverancerne må ærligt sige at rickenbacker ikke lige er det jeg kigger mest på for tidne.. men kan så melde at jeg heller ikke har set nogen 12- strengede rickenbackere for nylig i de midtjyske musikbutikker...

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2005
    kl. 07:54

Per Ørum

Go for it!!

Hej Thomas.
    Jeg synes det er en god ide at investere i en 12 strenget elguitar og gerne en Rickenbacker.
    Det at have mange forskellige og alsidige guitarer gør en til en bedre musiker som kan tilpasse sig de opgaver man får.
    Jeg har selv mange forskellige typer guitarer lige fra flere forskellige elguitarer over forskelllige akustiske til - ja en mandolin.
    Der er jo ikke tale om at man skal spile på een guitar men istedet bruge den guitar som man mener paser til det pågældende stykke musik man skal spille og jo flere forskellige man har jo videre spænder man.

Mit råd - find dig en og køb den.

p.s. jeg kender en som bor i Jylland som har en ældre 12-strenget rickenbacker, men det er nok for langt væk fra dig.

mvh
    Per

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2005
    kl. 09:27

Thomas Gotthard

Status - og tak!

Hej venner,

So far so good.

Jeg noterer mig at No1Music i Odense jævnfør deres hjemmeside, har to 6-strengede Rickenbackere hjemme.

Supersound i København har en 12-strenget kulsort 620'er (solidbody) i kommission - men den har absolut ingen interesse. Jeg overvejer dog at prøve den, blot for at få en fornemmelse for de 12-strengede Rickenbacker'es feel.

Backyard Music i Køge har to 6-strengede hjemme.

Webbutikken www.hollowbody.dk (som holder til på Fyn) har et par 12-strengede hjemme, og jeg er i særdeles positiv dialog med indehaveren Arne om hvordan og hvorledes jeg eventuelt kan komme til at prøve én.

Akustikken i Århus har givet mig kontaktoplysningerne på en kunde, som indtil for nyligt havde sin 360/12'er i kommission hos dem. Han er ligeledes kontaktet.

Så langt så godt. Der danner sig efterhånden et billede. Per, du kunne jo foreslå din ven fra Jylland om det ikke var på tide at han skaffede sig af med sin 12'er...?

Takker og bukker!

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2005
    kl. 11:03

Christian Frandsen

Rock City

Hej,

Rock City i Århus har 2 stående lige nu.

Hilsen
    Christian

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2005
    kl. 21:15

Per Ørum

Hej Thomas

Hvis jeg kender ham ret er det nok en af de sidste ting han kunne finde på at sælge. Han er Beatlessfan om en hals og at spille A Hard Days Night uden den er stort set umuligt!!!!!
    Men hvis du kom på de kanter kunne du muligvis få lov at prøve den.

Held og lykke i jagten

mvh
    Per

Svar på dette indlæg
  • 23-03-2005
    kl. 21:15

Thomas Gotthard

Men...!

Hej Christian,

Tak for informationen, jeg har øjeblikkeligt sendt dem en mail - kan du huske om der var tale om seks eller 12 strenge (kom nu, bare en enkelt lille 12-strenget?).

Hilsen
    Thomas

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2005
    kl. 20:43

Thomas Gotthard

TOM:::::::::::

Hej Tom,

Tusind, tusind tak for din kontakt. Jeg har afsendt vedkommende en mailforespørgsel, og så må jeg se hvad der dukker op.

Det er helt utroligt hvad dette forum kan afstedkomme. Jeg har efter en forsigtig føler, efterhånden fået dannet mig et geografisk overblik over hvor jeg eventuelt kan regne med at finde noget så eksotisk som en 12-strenget Rickenbacker. Jeg er alle bidragsydere dybt taknemmelig.

Svar på dette indlæg
  • 26-03-2005
    kl. 09:59

Jan Ussing Olsen

Apollon musik i Hellerup

havde Rick agenturet i gamle dage. Jeg tror ikke de har en 12 strenget hængende, men de har vist stadig en god fornemmelse for markedet og har af og til nogle i kommision. Jeg har selv solgt en 620/12 via dem.
    Snak med Ole eller Atle.
    Hilsen Jan

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2010
    kl. 14:14

Jonathan Højgaard

Nu er det en gammel tråd, men til andre med smag for Rickenbacker som Google måtte sende omkring dette forum kan jeg oplyse at Woodstock Guitars i Århus har en smuk 12-strenget 330'er stående fra ny.

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2010
    kl. 14:31

Søren Alwan

Nej...

man kan aldrig vide - her næsten seks år efter det oprindelige spørgsmål faldt...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2011
    kl. 20:52

Ingo von Münchow

12 streget rickenbacker sun bust

mojn Thomas har den oven nævnte guitar til salg (ny) mvh Ingo

Svar på dette indlæg
  • 31-05-2011
    kl. 14:21

Mark Pedersen

Mon Thomas efterhånden fandt en 12'er? Jeg er meget nysgerrig om hvor svært det er at finde Rickier her i Danmark. Jeg ved at Luthman er den officiele importører herover.

Jeg fik min da jeg boede i Californien, hvor de er selvfølgelig lidt nemmere at finde. En forretning i San Francisco har for tiden op mod 30 af dem hængene på væggen! (Haight Ashbury Music).

Man bliver næsten nød til at rejse til UK eller USA hvis man vil prøve en før man køber.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk